The Royal Hudson
Hurtigtoget The Royal Hudson fyrer opp før avgang fra Squamish til Vancouver, BC.
Lite dramatikk med damp og røk, dette er et siste-generasjons oljefyrt damplok med mekanisk trekk i fyren, så bare generatoren går og driver trekkvifta.
-----------
Det er ikke uten grunn at jeg legger dette under arkitektur Ikke mange tilfeldigheter i formgivningen her, funksjon og form går etter min mening opp i det dynamisk og kraftfullt og samtidig harmonisk hele.

-------
v2 viser avgang med nesten tidsriktig Ford V8 1932 i forgrunnen, høljregn laget for mye striper til at jeg vil legge det ut alene.

Litt mer om The Royal Hudson:
Hudson er en klasse lokomotiver type 2'-C-2' (hjulanordingen). I 1939 reiste kong Georg VI og daværende prinsesse Elizabeth tvers gjennom Canada med Hudson type lok 2850 og ble så imponert at de lot det kalles ''Royal Hudson''. Etter det ble alle lok av denne serien med strønlinjet kjele utstyrt som 2850 og bar samme navn.
Litt teknisk: Langdistanse hurtigtogslok strekningen Vancouver-Revelstoke. Toppfart > 144 km/t, ca. 4000 hk, drivhjulsdiameter 192 cm. Lok 2860 ble bygget 1940, i vanlig drift til 1964, deretter på lok.kirkegården til den ble reddet og gikk med ekslusivt turisttog Vancouver-Squamish til 2002/03, da det skulle ha hovedrevisjon, og ingen ville finansiere denne. Nå på museum i Squamish. Toget ''The Royal Hudson'' går nå med diesel fra 1950, samme utseende som NSB Di.3. Enormt tilbakeskritt!
Penger styrer alt!
Bildet inngår i albumet NSB og annet på skinner - før og nå - Tog var og er spennende.
Spennende er også den voldsomme utvikling NSB har hatt, fra hovedvekt på å løse kollektive transportbehov og akseptere at underskuddet går til et godt formål, til dagens leverandør av transport med økonomi som premissetter. Men underskuddet lever videre, og tilbudet er nokså diskutabelt.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2004-10-21 21:49:56
    Versjon #2
Utstyr
  • Nikon Nikkormat
  • Nikon Nikkor 50 mm f2
  • Brennvidde50mm
  • Blender-
  • FilmtypeKodak Gold 100
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriArkitektur
  • Lastet opp
  • Visninger222
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_110992} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (13)
Inger Lene H.

Severdige kjøretøy dette her! ;) Liker v#2 best! ;)

-il
Steinulf L.

Prakteksemplarer. Severdige bilder begge to. V#2 kanskje mest uvanlig. Går loket fortsatt til Whistler Mountain?
Kay R.

Hærlige klassikere Odd Tore... Kult å se bilen i versjon 2 også..
Et skarpt og klart bilde med god fokus og dybde. Fargene e det vel heller ikke noe å utsette på. Ser ut som det hvite partiet akkurat klarer seg innenfor histogramet... ser ikke utbrent ut.. To bra leverte bilder...
Ha en fin kveld..

MVH Kay:-)
Odd Tore S.

Steinulf:
Det vet jeg ikke, jeg var der i 1991 på Ford V8 treff, og da gikk det daglig i turistsesongen, og ble ansett for å være svært eksklusivt og kongelig. Så godt vedlikeholdt dette var, burde det ikke være noe problem å holde det i gang. Vognene var stålvogner i samme stil som tenderen på loket.
Odd Tore
Reidar O.

Flott bilde av et flott lokomotiv!!
Litt forskjell her og på gamle stor tyskeren!!
Janne L.

Det ble et fint bilde. Jeg kan se at lokomotivet er godt vedlikeholdt. Fint presentert.
Janne
Venche J.

Veldig flotte doninger begge to. :)

Artig med slike ærverdige kjøretøy. Flott dokumentasjon.

Wenche.
Roger K.

Hei Odd Tore,
Kjempeflott dokumentasjon på gammel årgang dette på begge versjonene. Stilfult og hører absolutt til under kategorien arkitektur. Fin opplysende tekst til bildene.

Mvh RK
Odd Eirik S.

Lokomotiver har alltid facinert meg. Jo større jo bedre. Ser da unektelig ut til å være en grom kar dette her. Flott komposisjon i begge bildene. Kraftfult mektig bilde i v1. Stilig med den gamle Forden i v2.

mvh
OddES
Kurt S.

Begge versjonene ble severdige bilder.
P.g.a komposisjon og nærhet tror jeg likevel jeg foretrekker v1. En staselig gammel maskin. Flott presentert. Veldig skarpt og fint med passe kontrast.
mvh Kurt
Avsluttet .

Ingen tvil om at versjon 1 er bildet her. Bra skanning og skarphet så det holder. Litt småartig med den disen/fjellene i bakgrunnen - det skaper dybde. Du kunne kanskje tatt litt på høyre side, men ellers en flott dokumentasjon av gammel teknoarkitektur.
Tone B.

Hei Odd Tore,

Litt annet enn flytoget dette! To velkomponerte bilder med upåklagelig skarphet og fine fargetoner. V 2 med den gamle Forden var skikkelig kul, men som sagt to meget bra bildet. Flott levert!

mvh Tone
Odd Tore S.

Hei til alle jernbanefans!
Jeg har lagt til litt mer info om The Royal Hudson og spesielt lok 2860.
2860 ble pensjonert for annen (og siste?) gang 2002/03 da det skulle ha hovedrevisjon og ingen ville betale kostnadene ved dette.
Canada er en teknisk kulturseverdighet fattigere!
Odd Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu