Setter som vanlig pris på ærlige og konstruktive kommentarer, både ris og ros. Jeg kommenter alle endringsforslag og legger ut ny versjon under den forutsetning at den som kommer med et endringsforslag senere blar seg tilbake til bildet og kommenterer endringen. Det er lite motiverende å legge ut en ny versjon og ikke vedkommende kommer tilbake og kommenterer.
Absolutt best mot MØRK bakgrunn ved å klikke på bildet!
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1110251} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Spesiell etterbehandling har mye å si for resultatet her. Dyster stemning. Flott linjeføring og fint motiv.
Flott dette!
Mvh Fredrik
Jostein S.
Hei
Enig med Fredrik her.
Godt motiv med dagens populære fremkomstmiddel, skarkesykkel med eller uten el!
Har igrunnen ikke noe å sette fingeren på
Kanskje kunne bildet vært beskjært i nedre kant inn til midtstripa, men muligens formatet da blir i smaleste laget!
Vanskelig å si
Arild T.
Takk for kommentarer Fredrik og Jostein!
Jostein: Jeg legger ut en ny versjon med ditt beskjæringsforslag. Virker spennende.
Hilsen Arild
Jostein S.
Hei igjen!
Se der ja!
Synes ikke det ble så dumt det der
Men det er nå min mening!
Arild T.
Jostein: Et veldig godt forslag! I mine øyne er dette den beste versonen. Man ser seg lett blind på egne bilder, og da er det godt å få innspill fra andre som ser bildet med "nye" øyner. Et eksempel på at kommunikasjon om bilder som blir lagt ut, fører til læring og et bedre produkt. Kan ta tid å lage en ny versjon, men det er verdt det! Takk for ditt innspill, Jostein!
Hilsen Arild
Fredrik N.
Ja. V2 ble mye bedre!
Sant at man ser seg blind på egne bilder.
Fredrik
jon b.
Kul behandling av bildet. Likte i grunn begge versjoner.
Jon
Øyvind B.
Hei likte utsnittet original best, mer dybde i perspektivet.
Oppfatter ikke motivet-"historien" med de to på sparkesykkel som dyster men mer som lys og ledig.
Slik sett kunne kanskje en lysere versjon med mindre harde kontraster og fungert.
Som alltid kun synsing og ingen fasit fra min side.
Mvh Øyvind
Arild T.
Øyvind B:
Ny versjon lagt ut etter ditt ønske. Hva synes du?
Arild
Per L.
Fint, veleksponert bilde med aktuelle kjøretøy! Litt spesiell etterbehandling som kler bildet! Det er alltid lettere å beskjære andres bilder. Men jeg ville ikke kuttet fullt så mye. De nærmeste personen kom for langt ned og dybdeillusjonen ble dårligere! Det skal ikke være enkelt... Mvh Per
Øyvind B.
V3 ble friskere og harmonerer mer med de to i positivt fremdrift. (for meg)
Ingvald Bright N.
Flott dette. spes. 2 versjon, Disse kulørene har alt som skal til. In
John B.
Flott bilde med mange variasjoner!! Liker godt versjon tre jeg!!
Avsluttet .
Er litt smak og behag om hva man liker, men for min del er jeg ikke særlig tilhenger av slik redigering og bildebehandling. Bildet blir kunstig og for abstrakt på feil måte. Ser unaturlig ut og blir ikke visuelt attraktivt.
I tillegg forsvinner temaet, subjektet og fortellingen i bildet. Dette er kanskje litt typisk for fotografer som vil mye men ikke har rett lys. Vi leter og ordner feil vei. Når vi ikke får det bildet vi egentlig vil ha vil vi så gjerne, og skaper noe selv i etterbehandling.
Magien i et bilde skjer foran kamera i form av lys og fortellinger. Dette kan du løse med å vente på rett dag og rett lys, og forhåndsdefinere hva du vil fortelle: vil du vise frem byen og gatene? Syklistene? Man må vite hva subjektet er. Hva og hvem bildet handler om. Subjektet kan være et hus eller mennesker eller lyset i seg selv for å nevne noen eksempler.
Et annet tema å diskutere er komposisjonen. Du er inne på sporet her med ledende diagonale linjer men linjene bør lede seeren til noe. Og det noe, subjektet, mangler her.
Hvis man vil ha slik stil i bildene er det en ærlig sak. Hvis ikke er det beste tipset jeg kan gi å følge med på soloppgang og solnedgang, vite retning på lys og lyskvaliteten, og jobbe med å utvikle dette. Samtidig som man også jobber med historien og komposisjonen i bildet. Spør deg selv: hva vil jeg fortelle? Hvem vil jeg fortelle om? Hva handler historien om?
Keshav N.
Flott og malerisk bilde velger V2 her uten tvil.
mvh Keshav
Arild T.
Takk til dere siste her for kommentarer:
Kent: Takk for grundig analyse.
Er enig i mye det du skriver. Tar mange av mine foto
i den sjangeren du liker best, men har en trang til å prøve nye uttrykksformer for å utvikle meg litt videre som fotoentusiast. Nok en gang;: Takk for ditt innspill! Trenge flere slike kommentatorer som deg her på Foto.no!
Hilsen Arild
Ingrid Milly L.
Noe av det fineste jeg har sett på av by bilder, og det gjelder alle tre bilder.
mvh. Ingrid Milly
Lars-Anders M.
Liker stemningen i bildet. Ja du er en god fotograf
Mvh
Lars-Anders Mosskull
Avsluttet .
V2 blei et fint blikkfang synes jeg, og..etterbehandling er da vel lov :o)
SveinM M.
Likte originalen som den var, men ser nå en V3 som om mulig ble enda bedre. Vanskelig å sette fingeren på hva det er, men V3 «vinner» seg ved flere titt innom! :)
Avsluttet .
Flott og effektfull etterbehandling , det eneste jeg ville ha gjort er et ørlite kutt i toppen sli at takrennen i huset til venstre går ut i topplinjen .
Alec
Bjørnar P.
V2 for meg. Kutte nede gjør det bedre enn originalen, og den mørke tonen kler bildet bedre enn den lysere utgaven i v3.
Opplever stemninga som noe dyster. Tonen og fargene understreker de noe nedslitte omgivelsene.
At det er sparkesykler og ikke bilder på veien er noe spesielt. Vet ikke om dette er typisk eller ikke, eller om det er arrangert.
Noe uklar fortelling. Ser ikke helt hva du ønsker å formidle utover en noe uvanlig stemning. Kanskje er stemninga målet i seg selv?
Roar K.
Her vil jeg la V3 fare og heller velge de to første der jeg nok er enig med Bjørnar P. om kuttet nede i V2 som gir et mer spennende format også.
Her finnes tydeligvis flere meninger for jeg er litt uenig med Kent S. hva dette bildet angår og synes belysningen i de to første gjør bildet spennende og interessant.
Roar
Arild T.
Takk til dere siste her for kommentarer!
Alec: Jeg føler at det gir størst spenning i bildet ved at renna går ut på kortsida mot langsida. Kneppens uskrivne regel. Men takk for din kommentar!
Bjørnar: Bildet er ikke arrangert. Et bilde skutt fra hofta en kveld i Trondheim.
Sitat: "Noe uklar fortelling. Ser ikke helt hva du ønsker å formidle utover en noe uvanlig stemning. Kanskje er stemninga målet i seg selv?"
Er ikke ute etter å fortelle en historie, men stemninga er målet, som du skriver.
Bildet her har vært gjennom en lang reise med mange kommentarer. Jeg har prøvd å kommunisere med dere om bildet, og det har vært en fin prosess.
Oppmoder kommentatorene på Foto.no til mer å kommunisere om bilder, i stedet for nesten utelukkende å gi positive kommentarer. Det tar tid, men jammen er det givende og lærerikt!
God fotohelg til dere alle!
Hilsen Arild
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Flott dette!
Mvh Fredrik
Enig med Fredrik her.
Godt motiv med dagens populære fremkomstmiddel, skarkesykkel med eller uten el!
Har igrunnen ikke noe å sette fingeren på
Kanskje kunne bildet vært beskjært i nedre kant inn til midtstripa, men muligens formatet da blir i smaleste laget!
Vanskelig å si
Jostein: Jeg legger ut en ny versjon med ditt beskjæringsforslag. Virker spennende.
Hilsen Arild
Se der ja!
Synes ikke det ble så dumt det der
Men det er nå min mening!
Hilsen Arild
Sant at man ser seg blind på egne bilder.
Fredrik
Jon
Oppfatter ikke motivet-"historien" med de to på sparkesykkel som dyster men mer som lys og ledig.
Slik sett kunne kanskje en lysere versjon med mindre harde kontraster og fungert.
Som alltid kun synsing og ingen fasit fra min side.
Mvh Øyvind
Ny versjon lagt ut etter ditt ønske. Hva synes du?
Arild
I tillegg forsvinner temaet, subjektet og fortellingen i bildet. Dette er kanskje litt typisk for fotografer som vil mye men ikke har rett lys. Vi leter og ordner feil vei. Når vi ikke får det bildet vi egentlig vil ha vil vi så gjerne, og skaper noe selv i etterbehandling.
Magien i et bilde skjer foran kamera i form av lys og fortellinger. Dette kan du løse med å vente på rett dag og rett lys, og forhåndsdefinere hva du vil fortelle: vil du vise frem byen og gatene? Syklistene? Man må vite hva subjektet er. Hva og hvem bildet handler om. Subjektet kan være et hus eller mennesker eller lyset i seg selv for å nevne noen eksempler.
Et annet tema å diskutere er komposisjonen. Du er inne på sporet her med ledende diagonale linjer men linjene bør lede seeren til noe. Og det noe, subjektet, mangler her.
Hvis man vil ha slik stil i bildene er det en ærlig sak. Hvis ikke er det beste tipset jeg kan gi å følge med på soloppgang og solnedgang, vite retning på lys og lyskvaliteten, og jobbe med å utvikle dette. Samtidig som man også jobber med historien og komposisjonen i bildet. Spør deg selv: hva vil jeg fortelle? Hvem vil jeg fortelle om? Hva handler historien om?
mvh Keshav
Kent: Takk for grundig analyse.
Er enig i mye det du skriver. Tar mange av mine foto
i den sjangeren du liker best, men har en trang til å prøve nye uttrykksformer for å utvikle meg litt videre som fotoentusiast. Nok en gang;: Takk for ditt innspill! Trenge flere slike kommentatorer som deg her på Foto.no!
Hilsen Arild
mvh. Ingrid Milly
Mvh
Lars-Anders Mosskull
Alec
Opplever stemninga som noe dyster. Tonen og fargene understreker de noe nedslitte omgivelsene.
At det er sparkesykler og ikke bilder på veien er noe spesielt. Vet ikke om dette er typisk eller ikke, eller om det er arrangert.
Noe uklar fortelling. Ser ikke helt hva du ønsker å formidle utover en noe uvanlig stemning. Kanskje er stemninga målet i seg selv?
Her finnes tydeligvis flere meninger for jeg er litt uenig med Kent S. hva dette bildet angår og synes belysningen i de to første gjør bildet spennende og interessant.
Roar
Alec: Jeg føler at det gir størst spenning i bildet ved at renna går ut på kortsida mot langsida. Kneppens uskrivne regel. Men takk for din kommentar!
Bjørnar: Bildet er ikke arrangert. Et bilde skutt fra hofta en kveld i Trondheim.
Sitat: "Noe uklar fortelling. Ser ikke helt hva du ønsker å formidle utover en noe uvanlig stemning. Kanskje er stemninga målet i seg selv?"
Er ikke ute etter å fortelle en historie, men stemninga er målet, som du skriver.
Bildet her har vært gjennom en lang reise med mange kommentarer. Jeg har prøvd å kommunisere med dere om bildet, og det har vært en fin prosess.
Oppmoder kommentatorene på Foto.no til mer å kommunisere om bilder, i stedet for nesten utelukkende å gi positive kommentarer. Det tar tid, men jammen er det givende og lærerikt!
God fotohelg til dere alle!
Hilsen Arild