Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1116447} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Et bilde er jo en illusjon av "virkeligheten". Hva vi oppfatter (persepsjonen) vil avhenge av mange faktorer - kunnskaper, erfaringer, smak, sinnstilstand osv osv. Jeg synes begge er gode eksemplarer på panorerte bilder. I V2 oppfatter jeg at bilen har større fart enn i originalen, hovedsaklig pga komposisjonen - den kommer liksom brasende inn i bildet. Mvh Per
Walter S.
Nettopp, Per - A og B er nøyaktig samme bilde, bare beskjært på den spesielle måten for å øke følelse av "på vei inn" ...
- det er også min egen mening at V2 "ser ut" til å ha bedre fart, og det KUN P.G.A. at jeg kappet hekkpartiet, slik at man oppfatter at bilen er "på vei inn i bildet" - mens den i V1 jo allerede er inne, og oppfattes mere som statisk.
Grunnen til min lille "teste" er en kommentar i - http://foto.no/i/1116192 - hvor en av kommentatorene skrev noe sånn som ..."kunne kanskje fått med hele bilen" - i en komposisjon som er ganske lik den i V2 her.
Takk for dine tanker og din meget seriøse analyse av persepsjon (flott ord!) og de mange faktorer som er med på vår oppfatning av et bildes innhold.
Mvh,
Walter
- Akkurat dette har voldt meg litt hodepine når det gjelder slike bilbilder fra Halden hvor jeg fotografere en del biler i fart (med og uten panorering), og hvor en annen fotograf der sa til meg at " ... får jeg ikke hele bilen med meg, så sletter jeg bildet. Kun en komplett bil i fotoruta er å anse som et bilde som kan vises frem ..."
Jeg ville bare motbevis akkurat det.
<|:o)
Walter
Avsluttet .
En klassisk bil fra den tiden amerikanske biler virkelig var noe helt for seg selv! Trampeklapp, selv om den akutelle bilen nok er i ferd med å ruste vekk! Mhp panoreringen og uskarpheten er det en ting jeg glemte å nevne tidligere: som ellers...1/30s er den magiske grense for hva vi vanlige dødelige klarer når det gjelder å holde kameraet sånn nogenlunde stille, uansett hvor mye vi kontrollerer pusten og så videre. Uskarpheten på bilen henger sammen med dette...men det er ikke verre enn at en runde med et verktøy fra f.ex Topaz Labs kunne retta det opp :-)
Walter S.
Takk også for dine tanker, Norulf!
- Har med interesse lest din måte å panorere på med hensyn til eksponeringstider og har nok tatt til meg en del informasjon (lukkerprioritet!!). Nå er min måte å gjøre det på litt annerledes, siden jeg bruker blenderprioritet og 3-bilders (EA) eksponerings-bracket, som gir meg 3 bilder med samme blender - men, med 0,7EV differanse i eksponeringstid - og da ender jeg opp med slike halv-ferdige panoreringer som her fordi lukkertiden jo endrer seg internt ...
Så er det jo nettopp derfor jeg har satt en link (over) til en diskusjon som foregår i Forum om akkurat dette med u-skarpe bilder som jeg synes er interessant. Hele spørsmålet der, er jo, hvor mye skarphet / uskarphet må / bør et bilde ha før det oppfattes som "mislykket" eller "vellykket"?
Jeg har en hel del slike "halvskarpe" bilder fra mine turer til Haldens Amcar-mønstring. Og jeg har lyst til å legge ut noen som er helt i grenselandet for hva man kan akseptere der. På så måte er Versjon #2 i http://foto.no/i/1116288 HELT på grensen, men likevel er det noen (her inne) som synes det gir dem noe ...?
Bildet over synes jeg fungere, tross halvskap bil, nettopp fordi guttens blikk i baksete er skarpt nok ... min mening om det, og jeg tror ikke jeg vil prøve å skarpe opp resten av bilen, fordi guttens blikk er nok (for meg).
All slik persepsjon (Per sitt fine uttrykk!) er individuell og varierer fra betrakter til betrakter.
Mvh,
Walter
<§:o)
Viggo Strand K.
Staselig bil som sikkert blir mere elegant når eieren har fjernet rust. Mulig du ønsket å få bilen helt skarp, men denne lille uskarpheten synes jeg gir mere fart.
Viggo
Walter S.
@ Viggo:
Det er sikkert mange som ville hatt bilen helt skarpt, men for meg personlig så holder det at den lille gutten i baksetet - med øyekontakt - er skarpt!
Takk også for dine tanker, Viggo.
Mvh,
Walter
Hans Petter S.
Et bilde jeg liker og hvor bevegelsesuskarpeheten bidrar meget godt! Bildet gir en god opplevelse av at det her er bevegelse. Enig med deg angående blikket til gutten i baksetet, det gjør mye for bildet! Gode farger og fint lys!
For mittt vedkommende er valg av versjon enkelt; jeg foretrekker helt klart originalen! Der synes jeg utsnittet fungerer utmerket! Kuttet av bilens bakpart i V2 fungerer ikke for meg, men dette er selvfølgelig øynene som ser....
Avsluttet .
Walter, jeg ser den med skarphet og "godt nok", bildet fungerer helt greit...har selv en solid bunke med bilder av samme sorten der jeg ikke helt har lykkes med å få optimal skarphet. Det fungerer likevel...at vi selv er fornøyd er det viktigste :-) Når det er sagt, for objekter i bevegelse...så lenge vi ikke snakker om noe som bevegerer seg veldig, veldig raskt...er det enkle ofte det beste: single point AF, single shot....gjerne også stålkontroll med eksponeringstiden. Med single point AF vet du akkurat hva du fokuserer på, det går lynkjapt, og du har typisk et par sekunder på deg til å ta et bilde der du trykker på utløseren når alt sitter. Dette mister du ved både bracketing og serieoptak....det enkle er ofte det beste. Anbefales på det varmeste, det gir ikke 100 % perfekte bilder det heller, men det gir veldig mange flere bilder som sitter akkurat som man ser for seg!
Walter S.
Takk til Hans Petter og en gang til - til Norulf med gode råd!
Mvh,
Walter
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
- det er også min egen mening at V2 "ser ut" til å ha bedre fart, og det KUN P.G.A. at jeg kappet hekkpartiet, slik at man oppfatter at bilen er "på vei inn i bildet" - mens den i V1 jo allerede er inne, og oppfattes mere som statisk.
Grunnen til min lille "teste" er en kommentar i - http://foto.no/i/1116192 - hvor en av kommentatorene skrev noe sånn som ..."kunne kanskje fått med hele bilen" - i en komposisjon som er ganske lik den i V2 her.
Takk for dine tanker og din meget seriøse analyse av persepsjon (flott ord!) og de mange faktorer som er med på vår oppfatning av et bildes innhold.
Mvh,
Walter
- Akkurat dette har voldt meg litt hodepine når det gjelder slike bilbilder fra Halden hvor jeg fotografere en del biler i fart (med og uten panorering), og hvor en annen fotograf der sa til meg at " ... får jeg ikke hele bilen med meg, så sletter jeg bildet. Kun en komplett bil i fotoruta er å anse som et bilde som kan vises frem ..."
Jeg ville bare motbevis akkurat det.
<|:o)
Walter
- Har med interesse lest din måte å panorere på med hensyn til eksponeringstider og har nok tatt til meg en del informasjon (lukkerprioritet!!). Nå er min måte å gjøre det på litt annerledes, siden jeg bruker blenderprioritet og 3-bilders (EA) eksponerings-bracket, som gir meg 3 bilder med samme blender - men, med 0,7EV differanse i eksponeringstid - og da ender jeg opp med slike halv-ferdige panoreringer som her fordi lukkertiden jo endrer seg internt ...
Så er det jo nettopp derfor jeg har satt en link (over) til en diskusjon som foregår i Forum om akkurat dette med u-skarpe bilder som jeg synes er interessant. Hele spørsmålet der, er jo, hvor mye skarphet / uskarphet må / bør et bilde ha før det oppfattes som "mislykket" eller "vellykket"?
Jeg har en hel del slike "halvskarpe" bilder fra mine turer til Haldens Amcar-mønstring. Og jeg har lyst til å legge ut noen som er helt i grenselandet for hva man kan akseptere der. På så måte er Versjon #2 i http://foto.no/i/1116288 HELT på grensen, men likevel er det noen (her inne) som synes det gir dem noe ...?
Bildet over synes jeg fungere, tross halvskap bil, nettopp fordi guttens blikk i baksete er skarpt nok ... min mening om det, og jeg tror ikke jeg vil prøve å skarpe opp resten av bilen, fordi guttens blikk er nok (for meg).
All slik persepsjon (Per sitt fine uttrykk!) er individuell og varierer fra betrakter til betrakter.
Mvh,
Walter
<§:o)
Viggo
Det er sikkert mange som ville hatt bilen helt skarpt, men for meg personlig så holder det at den lille gutten i baksetet - med øyekontakt - er skarpt!
Takk også for dine tanker, Viggo.
Mvh,
Walter
For mittt vedkommende er valg av versjon enkelt; jeg foretrekker helt klart originalen! Der synes jeg utsnittet fungerer utmerket! Kuttet av bilens bakpart i V2 fungerer ikke for meg, men dette er selvfølgelig øynene som ser....
Mvh,
Walter