«Maud» er Roald Amundsens båt bygget for hans andre ekspedisjon til Arktis. «Maud» ble bygget hos båtbygger Chr. Jensen i Vollen i Asker. Den var konstruert og ble bygget spesielt for Amundsens ekspedisjon gjennom Nordøstpassasjen. «Maud» sank i 1930 og ble hevet i 2016.
19.august 2018 ankom hun for første og siste gang på besøk til Uranienborg (museum) på Svartskog før hun fortsatte til Tofte i Hurum der hun ligger i påvente av bygging av et «Maud»-hus i Vollen. (sakset fra Wikipedia)
Som nevnt ligger skuta nå på Tofte i Hurum til alles beskuelse, bekledd med en "sydvest" som beskyttelse mot nedbør.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1118896} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Wow, den blir ikke ferdig til Påske! Skarpt og flott bilde ;o)
Per L.
En fordums storhet er kommet sliten hjem! Nydelig veleksponert serie med flotte farger! Bildene viser med all tydelighet skutas tilstand etter tøffe seilaser og lang tid under vann. Viktig å ta vare på et slikt nasjonalt klenodium! Mvh Per
Kjell H.
Flott dokumentasjon av en nasjonal stolthet! Litt igjen av vårpussen bare..
Hans Rich. A.
Her er det mye å ta tak i. God dokumentasjon.
Mvh Hans Richard
Jostein S.
Hei
Du verden!
Flott historie Ragnar
Godt at Norges historie har kommet opp fra bunnen, og opp i det blå
Godt dokumentarfoto
Ragnar S.
Knut, Per, Kjell, Hans Rich, Jostein:
Takker dere for gode kommentarer.
Ren dokumentasjon, selv om jeg har lagt vekt på utsnitt, komposisjon og struktur i treverk.
Skj
Walter S.
Her har det gått med mye norsk tømmer for å bygge denne! Tett i tett med eikespant og tre lag med hud utenpå, forsterket med ishud foran.
Regner med at det skulle mye vind til å flytte denne, mens den var sjødyktig. Ganske rund konstruksjon også, sikkert med tanken på at skuta ikke kunne fryse i, men heller bli løftet opp av isen ...?
Fin serie som viser omfanget av slike skuter, noe vi vanskelig kan forestille oss i dag.
Mvh,
Walter
Ragnar S.
Takk for utfyllende kommentar Walter.
Jf Frammuseum.no lå Maud to vintre og tre somre i Nordvestpassasjen før ekspedisjonen kom fram til Nome i Alaska. Et nytt forsøk og nok en vinter uten å nå langt nok nord. Båtens konstruksjon er slik at båten blir skrudd opp av isen uten å ta skade. Legg merke til den runde formen som særlig kommer fram i V2.
Skj
Fredrik N.
Flott dokuserie.
V3 likte jeg best.
Mvh Fredrik
Roar K.
Vi får håpe det kommer penger på bordet så dette ikke ender opp som vikingskipene som er iferd med å "gå til helvete" av mangel på bevilgninger.
Roar
Ragnar S.
Fredrik og Roar K: Takker for kommentarene. Det burde jo være penger nok til å få dette klnodium
"i strekk".
Skj
Torstein H.
Takk for interessant tips om utflukt og dokumentasjon om Maud. Og fine bilder! :-)
Ragnar S.
Takk for kommentaren Torstein.
Skj
Dag Leslie H.
Walter - Det var Fram som hadde 3 lag skrog som var boltet sammen, noe som gjorde at den lakk. Maud hadde bare 2 lag. Ishuden var spikret på. Noe som gjorde at hun var tett. Spantene var 3 lag med skjøtene forskjellige steder. Vi vet ikke hvorfor den sank ved Cambridge Bay.
Roar - Prosjektet er 100% sponset av Tandberg Eiendom. Så penger skal det ikke stå på.
Fine bilder Ragnar!
Ragnar S.
Takk for ytterligere informasjon Dag !
Skj
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Mvh Hans Richard
Du verden!
Flott historie Ragnar
Godt at Norges historie har kommet opp fra bunnen, og opp i det blå
Godt dokumentarfoto
Takker dere for gode kommentarer.
Ren dokumentasjon, selv om jeg har lagt vekt på utsnitt, komposisjon og struktur i treverk.
Skj
Regner med at det skulle mye vind til å flytte denne, mens den var sjødyktig. Ganske rund konstruksjon også, sikkert med tanken på at skuta ikke kunne fryse i, men heller bli løftet opp av isen ...?
Fin serie som viser omfanget av slike skuter, noe vi vanskelig kan forestille oss i dag.
Mvh,
Walter
Jf Frammuseum.no lå Maud to vintre og tre somre i Nordvestpassasjen før ekspedisjonen kom fram til Nome i Alaska. Et nytt forsøk og nok en vinter uten å nå langt nok nord. Båtens konstruksjon er slik at båten blir skrudd opp av isen uten å ta skade. Legg merke til den runde formen som særlig kommer fram i V2.
Skj
V3 likte jeg best.
Mvh Fredrik
Roar
"i strekk".
Skj
Skj
Roar - Prosjektet er 100% sponset av Tandberg Eiendom. Så penger skal det ikke stå på.
Fine bilder Ragnar!
Skj