Tillater meg med en ren avbildning av kunst slik som man ofte ser her inne når det gjelder skulpturer og tegninger . Dette er er maleri som er malt av min bestefar, kunstmaleren. Motivet viser min bestemor som holder min mor på fanget, storebror er opptatt av ilden i vedovnen.
Best mot mørk bakgrunn ved å klikke på bildet!
Er veldig glad i dette maleriet. Har flere andre bilder i samlingen.
Utstyr
  • FUJIFILM X-H1
  • XF60mmF2.4 R Macro
  • Brennvidde60.0mm
  • Blenderf/4
  • Lukker1/30s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger191
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1121364} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (23)
Roar B.
Tja, så var det dette med ren avfotografering da, av andre sine verk. Gir liksom ikke det store kicket med mindre du antyder noe i en undertekst e.l.
At maleriet hadde vært del av et interiør ville kanskje ha reddet noe.
Roar B.
Og der kom underteksten ja...:)
Arild T.
Du må være tålmodig, Roar, og vente til underteksten er skrevet. Du har alltids litt tid på deg til å komme med en velfundert kommentar da bildet blir liggende her en stund:)

Arild
Jostein S.
Hei
Aktverdig og flott kunstverk av kunstneren i familien
Kanskje har du fått noe av arven siden du er fotograf, og er opptatt av bildene kunst
Øyvind B.
Det er alt for få aktive som kommenterer her.
Ser på det som et større problem enn avfotografering kjente malerier eller statuer etc.
Ikke min greie men jeg trives med at fotografer legger ut noe de brenner for om ikke det nødvendigvis for meg faller i smak. Nok om det.
Til bildet ditt Arild.
Her videre formidler du noe personlig.
Det er faktisk din familie og jeg blir rørt, dratt inn i bildet til din bestefar. Kunstmalereren.
Positurene på barna ser jeg mye eksentrisk trass i...
Du hedrer stolt din familie så hvorfor ikke her.
Fin opplevelse.
Mvh Øyvind
Roar B.
Er gammel vettu, begynner å få dårlig tid! :)
Kjell Øyvind K.
Undertegnede har gitt uttrykk for skepsis til at man avbilder andres kunst uten en talende og effektiv kontekst. Her synes jeg imidlertid det fungerer fint fordi historien rundt i seg selv fremstår som en interessant kontekst. Maleriet var i alle fall meget godt gjengitt. Jeg forstår godt at denne samlingen må være meget tiltalende og av stor betydning for fotografen, og det bidrar i høy grad til å "rettferdiggjøre" - unnskyld uttrykket - motivet. Meget bra. vennlig hilsen Kjell Øyvind
Roar B.
Jeg syns fortsatt slike type bilder passer dårlig i en setting der vi skal bedrive bildekritikk. For
hva skal jeg i såfall kommentere; maleriet, koloritt, penselstrøk eller komposisjon m.m. ??
Nei, en ren avbildning som dette hører mer hjemme på et male og tegne forum enn det vi holder på med her. Er selv med i to av disse hvor det rikelig deles meningsutvekslinger av faglig art, lik det jeg har nevnt innledningsvis.
Christer M.
At bestefaren din kunne male er det nok liten tvil om. Pent fotografert og vist frem. Hadde han dette som et levebrød?
Keshav N.
Dette er en avbildning av et fint maleri malt av Arilds bestefar som naa Arild deler med oss paa foto.no. Jeg setter stor pris paa at han deler bilde med oss, og paa den maaten inviterer oss til aa kikke inn i hans bestefars hjem slik det var en gang for lenge siden..
Et bilde som er fint gjengitt av fotografen.
mvh Keshav

Roar B.
"Jeg setter stor pris paa at han deler bilde med oss, og paa den maaten inviterer oss til aa kikke inn i hans bestefars hjem slik det var en gang for lenge
siden.."
Der sa du det, Keshav, noe jeg også nevnte innledningsvis.. Men...vi ser jo ikke inn i bestefars hjem, kun dette maleriet. Hadde noe av interiøret m.m. kommet til hadde det vært mye lettere å kommentere komposisjon og andre deler av uttrykket enn denne rene avbildningen.
Men hvis jeg absolutt skal gjøre det, så hadde jeg ihvertfall passa på at ramma var like stor på samtlige sider, jfr. venstre og oppe.
Arild T.
Mange takk for kommentarer og innspill fra Roar B., Jostein, Øyvind B., Kjell Øyvind, Christer og Keshav:

Roar: Ren avbildning av tegninger og malerier skal man stille spørsmål med. Det er vi nok enige om. Men du bør være konsekvent og leve opp til ditt eget standpunkt om dette, Roar Brødsjø! Det er vel ikke noen her på dotten som har presentert flere avbildninger enn deg. Rett nok er originalen produsert av deg, men det er og blir en avbildning, likevel. Her møter du deg selv i døra; ja du får den faktisk midt i fleisen! Nok om Roar B. og hans snevre definisjon av avbildning, der avbildning av egne tegninger ikke gjelder. Kan være greit å snekre egne definisjoner, for da er man liksom innafor, uansett.

Jostein: Jeg har fått ingen ting av min bestefars kunstneriske gener, men liker å ta foto.

Øyvind B., Øyvind K. og Keshav: Takk for synspunkter presentert på en hyggelig måte!

Christer: Min bestefar levde av kunsten i kombinasjon med å være fruktbonde. Søkte om kunstnerlønn, men ble avslått. Finnes et brev der selveste Nikolai Astrup anbefaler at staten bør gi han kunstnerlønn.

Med hilsen

Arild

Roar B.
Regna med den ja :) Men detta har vært tema tidligere, og aller først tatt opp av meg.
Ja, lik det eller ikke. Men
i motsetning til ditt bidrag, og andre som fotograferer skulpturer og lignende kunstneriske verk, så har jeg ihvertfall laget mine egne tolkninger, fra egen hånd og fra eget hode. Og så avbilda disse. Der ligger den store forskjellen, min mening.

Akk ja, jammen ikke lett å IKKE være mainstream her inne. Men så kan jeg i hvertfall snakke rett fra levra uten at at jeg tenker taktisk med hensyn til egne verk. Der ligger også den store forskjellen, og problemet med Kose..eh.. jeg mener Bildekritikken.
Roar B.
84 visninger så langt, det er bra, og godt over snittet. Kanskje litt uenighet "selger"? Er jo selve kunstens vesen dette; at den provoserer, diskuteres og skaper engasjement og debatt
Tipper du når godt over 100 hvis andre nå melder seg på til et ordskifte..
Hans Rich. A.
Jeg har ikke peiling på kunst. Og det lever jeg godt med. Dermed er det ikke sagt at jeg ikke verdsetter malerier som i mitt hode faller i min smak.
Dette maleriet synes jeg gir en fin, nær og varm skildring. Godt å se på. Godt presentert.
Mvh Hans Richard
Knut N.
Hva vi tar bilde av, er vel opp til fotografen eller? Jeg kommer ikke til å spørre noen her inne hva jeg kan ta bilde av! Syns det er fint å se hva din bestefar lagde ;o)
Knut Georg F.
Dokumentasjon av et maleri kan være krevende oppgave for en fotograf, spesielt her hvor du har valgt å presentere det uten omgivende miljø. Tipper at ramma har rette vinkler, liksom et bilde fra fotoapparatet. Synes ikke du har kommet i mål her.
For at dette skal bli vellykket må posisjonen av kameraet være nøyaktig sentrert i front, maleriet henge i lodd, og objektivet du bruker ha minst mulig linjeforvrengning. Hvis ikke alt dette er på plass, kan du bruke f.eks photoshop til å korrigere høyde/bredde/vinkler slik du mått ønske.
En annen utfordring er lyset som må være jevnt fra alle kanter. Vanskelig å vurdere om du har lykkes med det ettersom maleriet er ukjent for meg. Det samme gjelder gjenskapning av fragene fra det originale objektet, også det umulig å vurdere når man ikke ser maleriet samtidig.
Ser at du har fokus på å formidle maleriet som sådan, og det synes jeg ligger utenfor rammene som gjelder for bildekritikken.
Mvh Knut
(har jobba en god del med dokumentasjon av malerier, og kjenner utfordringene)
Arild T.
Takk til dere siste her, Hans Richard og Knut, for kommentar!
Sluttreplikk til Roar Brødsjø:
Du har en kritisk røst her inne på Foto.no. Det synes jeg at man skal ha, og personlig så synes jeg at du kommer med en del kloke innspill. Men der stopper det. Det er nemlig måten du skriver din kritikk på som en del folk reagerer på, ikke selve substansen i det.
Jeg ber deg lese kritikkene som Bjørnar Pedersen skriver. Han er en av de skarpeste her inne når det gjelder billedkritikk, og svært dyktig rent fotofaglig, men hans kritikk er saklig, balansert og fremsatt på en hyggelig måte. Derfor er Bjørnar høyt respektert på dette forumet.

Med hilsen Arild
Roar B.
Jeg fortsetter som før, så for Bjørnar og andre finne sin stil.
Jeg er bare så innmari lei all ryggslikkinga her inne. Har absolutt null & niks med bildekritikk å gjøre, kun en måte å bekrefte sin egen selvfredsstillese, og virker veldig skjør når den møter motstand.
Snakk bilder, så får dere sende alt annet på pm eller andre medier. Mitt råd.
137 visninger, kan du forklare det?
Bildet?, Eller ren nyskjerrighet???
Arild T.
Takk til deg også for kommentar, Knut Forberg!
Er klar over de utfordringene du nevner angående dokumentasjon av malerier, men i dette tilfellet ble det nok gjort litt for raskt. Oppdaget det i Lightroom før jeg la ut bildet, men lot det gå.
Dette bilde ligger nok utenfor rammene av bildekritikken slik som tegninger også gjør. Har blitt mange eksempler på dette i Bildekritikken som for eksempel at et foto blir brukt som utgangspunkt for en tegning som i neste omgang blir fotografert og lagt ut på BK.
Takk for ditt innspill, og det gjort i en saklig og hyggelig tone!


Arild
Keshav N.
Bildekritikk er best med folkeskikk.
mvh Keshav
Arild T.
Enig, Keshav!

Arild
Roar K.
Ingenting i veien for å dokumentere kunst - spesielt her hvor det er noe du har et famiiiært forhold til.

Roar
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu