Overrasket over at denne XF50-140mm har såpass dybdeskarphet på f/5.6 når fokus var satt på mannens boblejakke i midten (han med hunden) og trærne i bakgrunnen ble skarpt ...?
ISO 1250
Bildet inngår i albumet Utstyrstest: - Tester ut kamera / objektiv
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1129502} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Jo, det må vel sies å ha vært en vellykket test, her er fine detaljer gjennom stor del av bildet og fin behandling av lyset. Trivelig bilde fra en vakker bydel er det, også. vennlig hilsen Kjell Øyvind
Emil C.
Spesilet lys i bildet. Fin plassering av persoene
Walter S.
@ Kjell Øyvind: Er litt usikker på om jeg kan kalle det for en vellykket test - jeg hadde trodd at bakgrunnen skulle være mere ute av fokus (begrenset DOF) med den brennvidden, som tilsvarer 210mm FF og blender f/5.6 - noe jeg ville ha ønsket meg. Må jo tilføye at lyset var begredelig den dagen, overskyet, uten skygger, så jeg måtte bruke hele ISO 1250 for å få godkjent eksponering (1/140") av bevegelige objekter.
- Men jeg takker for kommentar her, både til deg og til Emil!
Mvh,
Walter
Geir B.
Bildebrikken din har et såkalt crop-1,5x-format i forhold til 24x36mm-formatet.
Forskellene er at bildevinkelen blir trangere (dvs. utsnittet blir mindre) på crop-kameraet, men brennvidden er selvsagt (!) uendret.
Dybde(u)skaphet er en funksjon av mange ulike parametre, men forskjeller i dybde(u)skarphet er mest fremtredende ved korte fokusavstander, store blenderåpninger i kombinasjon med store opptaksformat.
Man kan på generell basis si at dybde(u)skarpheten med 140 mm f/5,6 med crop-1,5-formatet tilsvarer dybde(u)skarpheten med 210 mm f/8 med 24-36-formatet. Det er også større forskjell når det gjelder dybde(u)skaphet mellom f/2,8 og f/4,0 (ellers alt annet likt) enn mellom f/5,6 og f/8,0 (ditto).
I dette bildet er fokusavstanden relativt lang (tipper rundt tolv-femten meter) og valgt blenderåpning relativt stor (f/5,6). Jeg bruker jevnlig 200 mm f/2,8 på 24x36mm-formatet, da bruker jeg nesten utelukkende objektivet på full åpning ... nettopp på grunn av komboens fine evne til å «viske ut» bakgrunnen.
Mitt forslag er at du tester ut komboen din på f/2,8 - fortrinnsvis på litt kortere fokusavstander enn i dette bildet - da vil du nok oppdage noen fasinerende muligheter !
Lykke til … :-)
Walter S.
@ Geir Brekke:
Mange takk for en fyldig og godt forklart kommentar.
Skjønner jo - NÅ - at jeg har "bommet" på DOF'ens utstrekning. Er vokst opp med FF (analogt speilrefleks fra jeg var 18) og har ikke problemer med å regne ut brennviddens endrede status fra APS-C til FF med 1,5 crop - MEN - jeg er ikke oppmerksom på (har nok lest om det en gang, men glemmer dette i kampens hete) at også DOF'en endres tilsvarende ...! :o/
Til slike gatebilder, hvor objektenes posisjon i søkeren endres hele tiden, holder jeg vanligvis f/7.1 som en slags "forsikring" på at objektene innenfor fokus-området skal være skarpe. Denne gang brukte jeg f/5.6 og trodde at dette ville gjøre bildet mere akseptabelt med hensyn til dybdeskarphet. Så er nok også avstanden til hovedobjektet (ca. 15m) en faktor jeg glemmer å ta med.
- Man lærer så lenge man lever, selv om det er vanskelig å lære en gammel hund (er nå 72!) nye triks, så må jeg nok tvinge meg selv til å "skrive din helt logiske og godt resonnerte forklaring bak øret" for fremtiden ...
Takk igjen for at du tar deg slik tid for å forklare sammenhenget!
Mvh,
Walter
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
- Men jeg takker for kommentar her, både til deg og til Emil!
Mvh,
Walter
Forskellene er at bildevinkelen blir trangere (dvs. utsnittet blir mindre) på crop-kameraet, men brennvidden er selvsagt (!) uendret.
Dybde(u)skaphet er en funksjon av mange ulike parametre, men forskjeller i dybde(u)skarphet er mest fremtredende ved korte fokusavstander, store blenderåpninger i kombinasjon med store opptaksformat.
Man kan på generell basis si at dybde(u)skarpheten med 140 mm f/5,6 med crop-1,5-formatet tilsvarer dybde(u)skarpheten med 210 mm f/8 med 24-36-formatet. Det er også større forskjell når det gjelder dybde(u)skaphet mellom f/2,8 og f/4,0 (ellers alt annet likt) enn mellom f/5,6 og f/8,0 (ditto).
I dette bildet er fokusavstanden relativt lang (tipper rundt tolv-femten meter) og valgt blenderåpning relativt stor (f/5,6). Jeg bruker jevnlig 200 mm f/2,8 på 24x36mm-formatet, da bruker jeg nesten utelukkende objektivet på full åpning ... nettopp på grunn av komboens fine evne til å «viske ut» bakgrunnen.
Mitt forslag er at du tester ut komboen din på f/2,8 - fortrinnsvis på litt kortere fokusavstander enn i dette bildet - da vil du nok oppdage noen fasinerende muligheter !
Lykke til … :-)
Mange takk for en fyldig og godt forklart kommentar.
Skjønner jo - NÅ - at jeg har "bommet" på DOF'ens utstrekning. Er vokst opp med FF (analogt speilrefleks fra jeg var 18) og har ikke problemer med å regne ut brennviddens endrede status fra APS-C til FF med 1,5 crop - MEN - jeg er ikke oppmerksom på (har nok lest om det en gang, men glemmer dette i kampens hete) at også DOF'en endres tilsvarende ...! :o/
Til slike gatebilder, hvor objektenes posisjon i søkeren endres hele tiden, holder jeg vanligvis f/7.1 som en slags "forsikring" på at objektene innenfor fokus-området skal være skarpe. Denne gang brukte jeg f/5.6 og trodde at dette ville gjøre bildet mere akseptabelt med hensyn til dybdeskarphet. Så er nok også avstanden til hovedobjektet (ca. 15m) en faktor jeg glemmer å ta med.
- Man lærer så lenge man lever, selv om det er vanskelig å lære en gammel hund (er nå 72!) nye triks, så må jeg nok tvinge meg selv til å "skrive din helt logiske og godt resonnerte forklaring bak øret" for fremtiden ...
Takk igjen for at du tar deg slik tid for å forklare sammenhenget!
Mvh,
Walter