Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1154194} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hei
Hvorfor legger du ut så mange bilder på en gang!
Alt for mye å forholde seg til
Emil C.
Grunnen til at jeg legger ut flere en 5 stk fotos er at jeg har tidligere stått over noen runder og det har med det blitt lov å legge ut flere en de ordinære 5 bilder så jeg tenkte det var på tide å at det igjen
Harald N.
Dette er godt komponert med god dybde. Enig med Jostein, du kan legge ut så mange bilete du vil, men interessen for det enkelte druknar litt.
Mvh Harald
Emil C.
Harald.Takk for konstruktiv kritikk. Jeg skal herved ta til etterfølgelse å bare legge ut 5 fotos hver uke
Helge A.
Her kunne det vært interessant å vite hva du sjøl mener om det tekniske rundt bildet. Hvis jeg har forstått det riktig har du brukt Photoshop Elements tidligere, men bruker nå et annet program til å organisere bilder.
På dette bildet har du forsøkt å fjerne en ledning i lufta, men det er ikke nok å dekke over med noe tilfeldige farger, og da er det vel bedre å la være å retusjere når det er synlig at man har jobbet med å fjerne et fremmedelement i bildet.
Videre er himmelen noe utbrent, og en måte å løse det på kan være å ta 3-4 tilsvarende bilder, men med forskjellig lukkertid når blender er låst. Da kan du senere plukke ut det bildet der himmelen ikke er utbrent, og se om det er mulig å lysne bildet, men uten å lysne høylys.
På macro fotoene har du en blanding av skarpe og uskarpe bilder. Når du legger ut uskarpe bilder, betyr det at du ikke ser forskjell på skarpt og uskarpt? På foto generelt er det sjelden enten/eller, men begge deler. Altså at der er glidende overganger mellom skarpt og uskarpt, og ikke enten skarpt eller uskarpt. Altså at motivet glir over fra å være skarpt til å bli uskarpt, eller motsatt, avhengig av hvor man begynner. En vanlig måte å tilnærme seg denne utfordringen på er å først bestemme seg for hva det er en ønsker å fremheve i motivet. Deretter bruker man midtre fokuspunkt i søkeren som arbeidsmetode til å stille inn avstanden før bildet tas. Hvis man etterpå synes at motivet blir for midtstilt er det bare å flytte det midtre fokuspunktet litt til høyre/venstre eller opp/ned i søkeren og ta bildet på nytt. Som alternativ kan man bruke midtre fokuspunkt hele tiden, og fokusere på det man mener er det viktigste i motivet, deretter komponere bildet mens utløserknappen holdes halveis nede, og til slutt ta bildet, uten å endre avstanden til motivet i mellomtiden. Denne metoden krever at kameraet ikke er stilt inn på følgefokus, men «vanlig» fokus. Du bruker stort sett automatikk både på valg av fokuspunkt og på hvilken modus autofokus jobber i, hvis jeg har forstått det riktig.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Hvorfor legger du ut så mange bilder på en gang!
Alt for mye å forholde seg til
Mvh Harald
På dette bildet har du forsøkt å fjerne en ledning i lufta, men det er ikke nok å dekke over med noe tilfeldige farger, og da er det vel bedre å la være å retusjere når det er synlig at man har jobbet med å fjerne et fremmedelement i bildet.
Videre er himmelen noe utbrent, og en måte å løse det på kan være å ta 3-4 tilsvarende bilder, men med forskjellig lukkertid når blender er låst. Da kan du senere plukke ut det bildet der himmelen ikke er utbrent, og se om det er mulig å lysne bildet, men uten å lysne høylys.
På macro fotoene har du en blanding av skarpe og uskarpe bilder. Når du legger ut uskarpe bilder, betyr det at du ikke ser forskjell på skarpt og uskarpt? På foto generelt er det sjelden enten/eller, men begge deler. Altså at der er glidende overganger mellom skarpt og uskarpt, og ikke enten skarpt eller uskarpt. Altså at motivet glir over fra å være skarpt til å bli uskarpt, eller motsatt, avhengig av hvor man begynner. En vanlig måte å tilnærme seg denne utfordringen på er å først bestemme seg for hva det er en ønsker å fremheve i motivet. Deretter bruker man midtre fokuspunkt i søkeren som arbeidsmetode til å stille inn avstanden før bildet tas. Hvis man etterpå synes at motivet blir for midtstilt er det bare å flytte det midtre fokuspunktet litt til høyre/venstre eller opp/ned i søkeren og ta bildet på nytt. Som alternativ kan man bruke midtre fokuspunkt hele tiden, og fokusere på det man mener er det viktigste i motivet, deretter komponere bildet mens utløserknappen holdes halveis nede, og til slutt ta bildet, uten å endre avstanden til motivet i mellomtiden. Denne metoden krever at kameraet ikke er stilt inn på følgefokus, men «vanlig» fokus. Du bruker stort sett automatikk både på valg av fokuspunkt og på hvilken modus autofokus jobber i, hvis jeg har forstått det riktig.