Et bilde fra et dårlig fremkalt og behandlet negativ jeg tok mens jeg gikk på Tøyen skole. Var så heldig at skolen hadde tilbud om fotokurs. (1969). Den gang ble bildet ansett som teknisk ukorrekt eller mislykket (les: uskarpt og skeivt), og flesteparten vil nok si det samme i dag. Nå, etter redigering og mange år etter, så liker jeg bildet. Negativet er digitalisert med Nikon ES-2.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1157576} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Veldig rart det der. Prøver man å lage et bilde som dette her så er det flott å kunst, men hvis man ikke har prøvd så er det mislykket :-))
Mvh Arne
Jon S.
Sant nok, Arne! Den gangen hadde jeg jo ikke peiling, og dersom jeg ikke hadde skrevet noe ville det kanskje oppfattes annerledes? Selv liker jeg bildet godt. Takk for din oppriktige kommentar!.
Mvh Jon
Arne S.
Det er jeg helt enig med deg i Jon. Jeg glemte forresten og si at jeg liker bilde ditt. Komposisjon og kontrastene i bilde med den hvitkledde personen mot alle de mørke er jo helt knall. At bilde er litt mørkt og utydelig gjør jo det hele mer spennende.
Mvh Arne
Avsluttet .
Ja, et teknisk helt mislykket bilde, men det er noe med det teknisk ufullkomne, utsnitt og motiv, d.v.s. det uavklarte, som "drar en inn" i bildet. Vet vel egentlig ikke helt hva som gjør at jeg fant dette bildet så spennende; -en déjà vu opplevelse fra en kunstutstilling?; -en nysgjerrighet over hva den mørke folkemassen skjuler og hvorfor den enslige lyse mannen dukker opp i bakgrunnen?
G
Arild T.
Liker bilde ditt svært godt, og hadde det vært i farger, så hadde det vært litt Munch-stil over det. Men for all del svart hvitt fungerer godt.
Arild
Øyvind B.
Ingen bombe at jeg liker. Som i en falmet avis fra ja…
nettopp 1969.
Liker din lille historie rundt bildets opphav.
Den lyse mannen gjør mye her.
Analog ekstatisk bra.
Mvh Øyvind
Ingvald Bright N.
Et bilde man på sette på vent. Kanskje år ? Det er noe ,men hva ? Mange mennesker understreker undringen . Mvh Ingvald
Jostein S.
Hei
Enig i at det har noe ved seg
Et bilde som vekker interesse så absolutt
Forundring er et ord som slår meg!
Nå skal jeg ikke analysere det vekk
Et bilde som står seg godt
Jon S.
Tusen takk til hver og en av dere,
Mvh Jon
Knut Georg F.
Står seg godt mellom alt «nymotens krimskrams» som desperat søker å etterligne gammelt godt fotografi ved å bygge ned den tekniske kvaliteten dagens teknologi gir. Den lyse frakken bak den mørke horden skaper en god ubalanse.
Mvh Knut
Jon S.
Tusen takk Knut Georg! Det har du helt rett i!
Mvh Jon
Avsluttet .
Her har du så absolutt fanget noe bra! Innholdet fasinerer, mange mennesker samlet, i driv fremover. Personen i hvitt er jo genialt plassert og tilfører akkurat det som trengs. At det ikke er "skarpt" blir et virkemiddel i seg selv. Klærne folk har på seg gjør at man forstår at dette er litt tilbake i tid. Hvor lenge siden kan man seg forestille seg og la tankene vandre rundt hva dette handler om. Bra at du beholdt bildet!
Jon S.
Tusen takk for en raus og romslig kommentar, Evelyn! Det gjelder også alle her som har kommentert. Nettopp dette, gjør det lettere å legge ut bilder som ikke er i vater.
Mvh Jon
Fredrik N.
Likte denne! Fint du ikke rettet det opp.
Jon S.
Tusen takk Fredrik!
Mvh Jon
Avsluttet .
Et av de beste bidragene her inne på lang tid, nesten siden 1969…
Jon S.
Tusen takk Pål M. :-) Mvh Jon
Arne H.
Likte det umidelbart, fikk litt Munch vibes. Tenker om kunne vært litt mer effektivt om liiiiit mer detaljer i skyggene. Ikke mye, bare litt slik at ser litt mer av hva vi ikke ser. Ble nylig kjent med fotografen Mario Giacomelli sine bilder og kom også til å tenke på han.
Jon S.
Tusen takk, Arne!
Herlig og bra forslag. Har lagt ut to nye versoner. V3 en aning selektivt lysere, og V4 enda mer. Og ja, enig, Mario Giacomelli var en fantastisk fotograf.
Mvh Jon
jon b.
Genialt. Så bra!
Jon
Jon S.
Tusen takk, Jon!
Du tar hardt i, og som sagt så er det tatt i ung alder og kan verken tilskrives ferdigheter eller noen bevissthet rundt fotografi. Det intuitive?, kanskje. Uansett, fri for bedøvende normer og regler.
Misforstå meg rett, jeg setter stor pris på din respons.
Mvh Jon
Knut Georg F.
Synes v1 fungerer best. De detaljene du får frem i v2 og v3 fjerner mystikken, og fremmer følelsen av støy/negativ «på kanten».
Mvh Knut
Avsluttet .
Enig med Knut. Ubetinget originalen der, som tidligere kommentert, det mørke skaper mystikken.
G
Jon S.
Takk for nyttige synspunkter, Knut Georg og Geir!. Dette gir BK den nødvendige næring.
Mvh Jon
Avsluttet .
Denne typen bilder (gjør det veldig uskarpt og grøtete, så vil sikkert noen syntes at det er kunst) gir meg vanligvis ikke mange store opplevelser. Men dette bildet er det virkelig noe ved...Den lyse skikkelsen i alt det mørke, og følelsen av at det skjer noe dramatisk er til å ta og føle på....veldig godt bilde!
MVH
Jon S.
Tusen takk, Gunnar! Herlig at bildet ga deg noe.
Mvh Jon
Sissel Kleivdal H.
Originalen!
Jeg har vært tilbake til dette bilde mange ganger.
Støtter all positiv kritikk som er gitt.
Et bilde med stemning og nerve som bergtar.
Sissel
Jon S.
Tusen takk, Sissel!
Gøy og givende for meg med så bra respons!
Mvh Jon
Lars-Fredrik G.
Jeg synes du har fått mye god og fortjent respons på dette gamle bildet - men at det ikke er skarpt synes jeg kan diskuteres noe. Ikke "teknisk" skarpt, nei - men det er skarpt i den forstand at subjektet virkelig popper ut og det er skarpt så det holder i frakkesplitten og teksturen i frakken - du kan nærmest kjenne stoffet på tross av teknisk manglende utførelse - og jo, dette ville vært ansett som stor kunst med den rette signatur - banna bein! Dette bildet skulle jeg gjerne hatt på veggen! Det er såå drømmeaktig skarpt man kan drømme, eller i hvert fall erindre en drøm... Som et gammelt minne - hvilket det kanskje også er...
Jeg synes det er et heldig og fantastisk bilde - og det må vel være lov - både for fotograf og betrakter?
Jon S.
Tusen takk Lars-Fredrik, for din grundige overbevisende kommentar.
Mannen med den hvite frakken bærer helt klart bildet med sin dominerende annerledeshet.
Og ja, enig, skarphet er et tøyelig begrep.
Fin start på det nye året!
Igjen, tusen takk!
Mvh Jon
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Mvh Arne
Mvh Jon
Mvh Arne
G
Arild
nettopp 1969.
Liker din lille historie rundt bildets opphav.
Den lyse mannen gjør mye her.
Analog ekstatisk bra.
Mvh Øyvind
Enig i at det har noe ved seg
Et bilde som vekker interesse så absolutt
Forundring er et ord som slår meg!
Nå skal jeg ikke analysere det vekk
Et bilde som står seg godt
Mvh Jon
Mvh Knut
Mvh Jon
Mvh Jon
Mvh Jon
Herlig og bra forslag. Har lagt ut to nye versoner. V3 en aning selektivt lysere, og V4 enda mer. Og ja, enig, Mario Giacomelli var en fantastisk fotograf.
Mvh Jon
Jon
Du tar hardt i, og som sagt så er det tatt i ung alder og kan verken tilskrives ferdigheter eller noen bevissthet rundt fotografi. Det intuitive?, kanskje. Uansett, fri for bedøvende normer og regler.
Misforstå meg rett, jeg setter stor pris på din respons.
Mvh Jon
Mvh Knut
G
Mvh Jon
MVH
Mvh Jon
Jeg har vært tilbake til dette bilde mange ganger.
Støtter all positiv kritikk som er gitt.
Et bilde med stemning og nerve som bergtar.
Sissel
Gøy og givende for meg med så bra respons!
Mvh Jon
Jeg synes det er et heldig og fantastisk bilde - og det må vel være lov - både for fotograf og betrakter?
Mannen med den hvite frakken bærer helt klart bildet med sin dominerende annerledeshet.
Og ja, enig, skarphet er et tøyelig begrep.
Fin start på det nye året!
Igjen, tusen takk!
Mvh Jon