Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_121830} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ja, vet ikke helt hva jeg skal si om situasjonen.....
Føler meg i ingenmannsland for øyeblikket.
Bildegalleriet inneholder alt for mange dårlige bilder og ikke minst flåsete kommentarer. Derimot på bildekritikken føler jeg meg ikke klar ennå. It's the upper class sitt sted. Syntes også det er litt på trynet, men jeg forstår de som virkelig ønsker noe mer ut av dette. Det er ikke spennende for de som virkelig kan fotografere å få slike superlativer som ikke er annet enn tomme ord. Noen av oss er jo her for å lære, slikt lærer vi ingenting av. Stemmer for tre kategorier, nybegynner - viderekommende & proff.
Jeg er i allefall mellom barken og veden....
Dagny L.
Forslaget ditt om tre kategorier var virkelig kjempebra.
Men enn om vi i mellomtiden begynte å bli mer konstruktiv på galleriet men samtidig beholdt gleden og hyggen, vet at det er fult mulig.
Eller synes jeg dette bilde var altfor kornete og uklart. Falt desverre ikke i min smak.
Dagny
Marit E.
Hei Steinulf!
Tja....., sikkert dugelig morsomt for både tilskuer og deltaker. Men ellers ikke noe mer, synes jeg.
Uklart og kornete. Nei, bedre lykke neste gang, Steinulf!
Hilsen
Marit
Eirik H. U.
Morsom situasjon, teknisk tynt. Men du kunne kanskje fortelle historien, i det minste?
Kristoffer L.
Hehe...
Morsomt bilde med aktuelle overtoner. Er det Lukket Avdeling som går på trynet, eller en stakkars fotograf som ikke vet bedre?
ASE: Det er ikke sikkert forslaget ditt er dumt. Jeg tror imidlertid det største skismaet her inne går mellom teknisk og kreativ bildetilnærming. I spørsmålet om kunsten å lage virkelig gode bilder betyr øyet vel så mye som teknikken. Derfor tror jeg at også bildegalleriet har en fremtid. Hvorfor ikke ta utfordringen, og utvikle det videre som best vi kan - til et kreativt smutthull?
- Kristoffer
Avsluttet .
Bildet er helt på ''trynet'' men det er vel ikke helt tilfeldig......
Forøvrig en meget god idé fra Anniken som følges opp av gode tanker fra Kristoffer L . Hvorfor ikke?
MvhJRH
Ronnie S.
Tja.... bildet heter lukket avdeling og det kan jo virke som om fotografen syntes det er helt på trynet! Budskapet fremstår som klart her kan det tyde på. Et foto sier mer enn tusen ord heter det visst.
Steinulf L.
Takk for kommentarer.
Anniken: Du setter veldig gode ord på hva jeg også mener om oppdelingen av bildekritikken.
Kristoffer L: velformulert og reflektert som vanlig.
Ronnie: Takk. En klok person har jo sagt 'Show, don't tell.'
Georg K.
Steinulf - a right picture at the right time - but I believe it makes very much sense to subscribe to Kristoffers suggestion - there are plenty of options to develop the underworld ''Bildegalleriet'' to a lively hoard, a forum for open-minded and responsive participants - a forum for people with a general interest in development, inspiration and communication, using the medium photo as a catalyst.
Catching in the mud might be a favorite way of exchanging knowledge and ideas - I believe there are for sure better ways, and it seems to me that I'm not the only one, wondering about the excessive use of unnecessary impolite postings suddenly appearing.
In the end, a webpage like Foto.No is also depending on the amount of positive input recieved by users - the opposite is the beginning of a shrinking process.
A well chosen posting Mr. Listerud.
Dag T.
:-)
Jeg er litt avventende til resultatet på delingen, men helt på trynet synes jeg ikke det er.
Når det gjelder hva som blir det reaksjonære og det revolusjonære forumet er helt åpent.
Jeg kommer ihvertfall fremdeles ikke til å legge mest vekt på perfeksjon, hverken i bilder eller kommentarer, og jeg kommer til å prioritere den nye bildekritikken så det blir ikke BARE skarpe fuglebilder her ;-)
Et av problemene mine med kritikken som utviklet seg på den gamle kritikken, og som kanskje er den som blir dominerende i galleriet, er derimot en svært reaksjonær holdning til fotografi. Jo mer bildet lignet et postkort, jo flere ''Åhhh, så nydelig'' kom det. Det som ikke lignet fikk ganske enkelt ikke kommentarer. Så farlig ble det å si noe ''galt''.
Så, vi får se hvor det kreative forumet blir. Siden delingen hadde mer med kommentarenes art enn bildenes, er det helt åpent hvordan bildene blir.
Georg K.
Dag - everyone is at one point in the beginning of a process - compare it with access to classical music - easy stuff comes first.
The ones who are lucky enough to find themselves within a supportive environment might will develop further - due to interest, curiosity and accessible offers.
A none-paying member is joining Foto.no - sees a lot of images, realize that others obviously have some interest in all this images - so - this person is posting something.
Vacation, animal, friends - whatever - little to no response.
New try - a flower, close and sharp - people respond - saying basically - not very original, new or special - try this and this.
Next try - PS effects - a dramatic sunset - I mean, you know the way it goes.
It is a process - and as more people are participating - as wider as the spectrum is, as more people also are active on the commenting side - as more offers are on the street.
Every community is making living from a two-way communication.
All this isn't new to you - and I cannot believe that you are one of the ones who have a reason to complain about missing attention for your work either - so, I have problems to follow your argumentation here.
Is it creative when images with camping-mobiles, a white wall with a dead plant are treated like the most foolish postings ever ?
There is no secret that a page with your participation will have a better chance to develop, show a wider, more creative perspective on photography in general - and your view on it is for sure not influenced by the amount of postcard images in the world.
My guess is that you, same like many others are more interested in a dialog about your, and others ideas than rather a place to post, show them.
Development is depending also on inspiration - and not only perfection in images of several thousand birds.
And I believe that you would agree that even very new people are sometimes full of surprises when listening to their ideas - even without the amount of equipment some people carry around in the trunk of their cars.
I'm not in the business to through around with compliments - and it is not even a dramatic discussion - all it needs is a positive attitude towards what is obviously of importance to you - as to most others here - a discourse about, and inspiration through the subject ''photography'' .
Bjørn H.
Hei Steinulf ...
Henger meg veldig på Marit sin kommentar :
Sikkert morsomt både for publikum og deltager, men som bilde er det heller slett !!
Det tekniske er laaangt unna mål, ...men jeg ser og skjønner symbolikken i det .. heeh ...
Bjørn ;¤
Dag T.
Well, Georg, first of all I have never complained about the attention I get for my pictures. I have always been grateful for the attention and support that I get.
My mayor concern is how the forum will evolve for the new, uncertain members. As it has been the underlying message on Bildekritikken in the last two years or so has been that if you want good respons your images should be conventional. If not you will be ignored.
The division may do one of two things: Either the newcomer stays on ''Bildegalleriet'' and adapts to its conventions, or he/she moves to ''Bildekritikken'' which hopefully is smaller, less dominated by conventional photography, and more supportive of new ideas.
Of course many will, as I would, have stayed on ''Bildegalleriet'' for a while, until they get restless and move into ''Bildekritikken''. That is, if the division works as I hope it will. Yes, I have gone all the grades through hopeless sunsets, frustrations over more or less constructive ciritics and arrogant know-it-alls to more or less learning something about photography. Sometimes I even try to help...
Besides that, you are right about my views on both discussions and showing of photographs. However, it is frustrating when these discussions get diverted by people responding to any criticism as attacs on their person. This has limited the usefulness of the forum the past year. Part of the reason for dividing the forum is to ensure that the discussions may continue without always risking stepping on somebodys toes. This is easier to obtain in a smaller forum with people who know this was what they came for, as was the situation the first few years of FOTOdotNO (although it wasn´t always very peaceful, as Bjørn Rørslett and I was always fighting :-).
(Sorry about the English, it just felt funny to answer you in Norwegian)
Odd Tore S.
Overbevisende tryning. Og hopen gleder seg.
Ansiktsuttrykkene til hopen er det jeg finner mest spennende her. Uheldigvis er de uskarpe. Men i all uskarpheten lyser forventningen om og gleden av at andre driter seg ut. Dette kunne vært et godt innlegg om reality-seriene som flommer utover.
Men det er ikke det jeg leser ut av bildet ditt.
Når det gjelder oppdelingen i åpen og lukket avdeling får tiden vise. Det var tendens til markering av standard og revir innledningsvis, men ''forurensningene'' siger videre inn her også. At noen av prinsipp ikke vil kommentere bilder på galleriet i fremtiden vitner ikke akkurat om åpent sinn.
Nok av koseprat. Jeg er under utredning fortsatt.
Og du har lagt inn bedre bilder før, og vil sikkert gjøre det senere også.
Odd Tore
Tom E. F.
Hei, Steinulf!
Som homor - helt OK!
Det tekniske er allerede kommentert...
mvh Tom
Jan-Eilert P.
Hahaha- jo du får fram poenget ditt! Bra formidlet. De tekniske kvalitetene er kommentert.
Det er vel lov til å gå på trynet for så å reise seg. Jeg var heller ikke helt tilhenger av denne måten å løse problemene i gamle FOTOdotNO. (Jeg hadde tro på andre metoder og reklamerte for de ideene) Husker ikke om de som er misfornøyd her sa sin mening? Syns det var veldig mange som ikke sa noe.
Uansett er det nå bestemt. Vi får prøve å reise oss å vagge videre. Uansett er det bedre at det skjer noe, enn å ha det som det gamle og de neste ukene når alle funksjoner er på plass vil vise om det har blitt til det bedre.
Jan-Eilert
Odd Eirik S.
Morsomt og for en gangs skyld tror jeg at jeg skjønner hvor du vil.
Symbolsk sett så var dette meget treffende.
Ser jo ellers at det syndes mye mot de nye retningslinjen for kommentering av bilder her på bildekritikken. Grenser nesten til ''spamming''.
mvh
OddES
Jan Erik B.
Anniken har et veldig bra forslag. Det er flere som føler seg mellom barken og veden..
Ellers vil jeg gjerne få sagt at dette bildet likte jeg ikke noe særlig.. Mye fordi jeg ikke kjenner historien bak det.. Men det var sikkert morsomt å være der.. :)
-Jan Erik-
Carsten A.
Billedmessig syns jeg dette var svakt ja.
Ellers er vi nå inne i det jeg syns best kan kalles en forsøksperiode, ingen vet hvordan den nye ordningen vil virke etterhvert, men mange av oss har tro og håp om at bildekommentarene skal bli mer seriøse og at deltakerne etterhvert blir mer omtenksomme mht. hva slags bilder de legger ut. Det som nå er bildegalleriet har dessverre i alt for stor grad vært preget av at folk kritikkløst øser ut alle slags tilfeldige knips.
Som Dag Thrane peker på overfor:
''Et av problemene mine med kritikken som utviklet seg på den gamle kritikken, og som kanskje er den som blir dominerende i galleriet, er derimot en svært reaksjonær holdning til fotografi. Jo mer bildet lignet et postkort, jo flere 'Åhhh, så nydelig' kom det. Det som ikke lignet fikk ganske enkelt ikke kommentarer. Så farlig ble det å si noe 'galt'.''
Og la meg legge til for egen del, det var dessverre langt fra sjelden at man møtte en grinebiterreaksjon, eller for den saks skyld det som verre var. Dermed var (den gamle bildekritikken) bildegalleriet på god vei til å bli totalt ubrukelig som samlingsplass for mer seriøs drøftelse av bilder etc., og i stor utstrekning heller ikke noe interessant sted for nybegynnere og andre som ville lære. Læring går bl.a. annet ut på å fortelle hvordan noe kan gjøres bedre og selvsagt også på ting som er ''feil'' - men ettersom man etterhvert blir skikkelig lei av kjeftbruk, påstander om at man er ute etter å hevde seg på andres bekostning o.lign. gir man selvsagt blaffen i å skrive bildekommentarer. Det har ihvertfall vært forklaringen til min egen sterkt reduserte aktivitet med bildekommentarer det siste året.
Hvordan både bildekritikken og bildegalleriet har utviklet seg får vi ta standpunkt til når det er gått en tid. Samtlige deltakere må imidlertid være fullstendig klar over at både bildekritikken og bildegalleriet blir akkurat det deltakerne gjør dem til, hverken mer eller mindre.
MVH CA
Oddvar T.
Som relativt ny hobbyfotograf (egentlig mer nyoppvåknet enn ny) kan jeg bekrefte det CA og andre hevder. Som nybegynner har jeg lært mer av 3 dager på den nye bildekritikken enn jeg lærte etter 3 mnd på den gamle. Nettopp av de grunner som CA nevner. Nå gies det faktisk klar og tydelig kritikk. Og de annonserte premissene er så tydelige at ingen kan bli overrasket av krass kritikk. Når det gjelder å føle seg mellom barken og veden, så er vel poenget nettopp at ved å prøve seg så vil man få respons som avklarer om man er bark eller ved. Kjennetegnet ved å være nybegynner er jo blant annet en usikkerhet på om det er ''godt nok''. Og det får man nå beskjed om her. Dette tror jeg blir bra. Takk!
PS! Hvorfor er ikke dette en tråd under Diskusjon? Hva var det med mann-i-søla bildet som fikk igang en generell debatt om nye bildekritikken og oppdeling?
Geir B.
Er dette ment som en kommentar til bildekritikken har du fått bra frem hva du mener. Komisk situasjon og rom for mange tolkninger.
Geir.
Caroline M. S.
He, he - ja, her er det en som har gått på trynet i gjørmen og sånn sett beskrivende og passende for det som kan se ut som ganske så pessimistiske tanker omkring den nye Billedkritikken. :-)
Nå har jeg bare skummet gjennom hva de andre skriver her, men jeg håper pessimistenes bange anelser blir gjort til skamme. Så langt synes jeg mange har gjort en hederlig innsats på Billedkritikken og skrevet metervis med skikkelig gode kommentarer. Og bildene på Billedkritikken er som jeg håpet; av varierende kvalitet. Jeg oppfatter ikke den nye Billedkritikken som et sted kun for proffer, erfarne og hardhauser (verken i betydningen fotograf eller kritiker), men et sted hvor folk bestreber seg på å skrive så godt de kan, et sted hvor man skal kunne diskutere (også diskutere andres kommentarer og fotofaglige ting som naturlig kommer opp - men begrense hyggepraten som ikke har noe direkte med foto å gjøre) og legge ut både vellykkede og mislykkede bilder for å få synspunkter på hvordan bildene oppleves, hva som er bra eller dårlig og hva som kunne vært gjort annerledes.
Jeg synes begrensningen på et bilde i uken er bra! Det gir folk tid til å lage nye versjoner og kanskje også gå ut å ta bildet på nytt (i motsetning til slik det var på den gamle billedkritikken hvor en del bare lesset på med bilder fra samme sesjon med nøyaktig de samme feilene/manglene som de kanskje nettopp hadde fått grundige tips om hvordan de kunne unngå).
Foreløpig har jeg sett mest på det som blir lagt ut på den nye Billedkritikken og synes det er herlig at det ikke er så mange bilder der (også passer det meg bra siden jeg selv ikke legger ut så mange bilder - klarer bedre å følge med og få med meg kommentarene. Dessuten virker det som fotografene er flinkere til å følge opp kommentarene de får der enn på Billedgalleriet og den gamle Billedkritikken. Jeg blilr frustrert når det ikke finnes noen som helst slags tegn på at fotografene leser kommentarene de får).
Kanskje jeg kommer til å legge ut bilder på Billedgalleriet også - hvis jeg en uke har masse bilder jeg bare har lyst til å vise fram og kanskje få noen nyttige kommentarer på. Og ellers kommer jeg sikkert til å kikke mer på bildene som blir lagt ut på Billedgalleriet enn jeg har gjort til nå, men kanskje ikke skrive kommentarer (eller kanskje bare skrive når jeg virkelig liker et bilde, men droppe kommentering av bilder jeg ikke liker/synes er bra og droppe alle forbedringsforslag som det tar mer enn ti sekunder å skrive).
Hilsen Caroline (født på en søndag og evig optimist) :-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Føler meg i ingenmannsland for øyeblikket.
Bildegalleriet inneholder alt for mange dårlige bilder og ikke minst flåsete kommentarer. Derimot på bildekritikken føler jeg meg ikke klar ennå. It's the upper class sitt sted. Syntes også det er litt på trynet, men jeg forstår de som virkelig ønsker noe mer ut av dette. Det er ikke spennende for de som virkelig kan fotografere å få slike superlativer som ikke er annet enn tomme ord. Noen av oss er jo her for å lære, slikt lærer vi ingenting av. Stemmer for tre kategorier, nybegynner - viderekommende & proff.
Jeg er i allefall mellom barken og veden....
Men enn om vi i mellomtiden begynte å bli mer konstruktiv på galleriet men samtidig beholdt gleden og hyggen, vet at det er fult mulig.
Eller synes jeg dette bilde var altfor kornete og uklart. Falt desverre ikke i min smak.
Dagny
Tja....., sikkert dugelig morsomt for både tilskuer og deltaker. Men ellers ikke noe mer, synes jeg.
Uklart og kornete. Nei, bedre lykke neste gang, Steinulf!
Hilsen
Marit
Morsomt bilde med aktuelle overtoner. Er det Lukket Avdeling som går på trynet, eller en stakkars fotograf som ikke vet bedre?
ASE: Det er ikke sikkert forslaget ditt er dumt. Jeg tror imidlertid det største skismaet her inne går mellom teknisk og kreativ bildetilnærming. I spørsmålet om kunsten å lage virkelig gode bilder betyr øyet vel så mye som teknikken. Derfor tror jeg at også bildegalleriet har en fremtid. Hvorfor ikke ta utfordringen, og utvikle det videre som best vi kan - til et kreativt smutthull?
- Kristoffer
Forøvrig en meget god idé fra Anniken som følges opp av gode tanker fra Kristoffer L . Hvorfor ikke?
MvhJRH
Anniken: Du setter veldig gode ord på hva jeg også mener om oppdelingen av bildekritikken.
Kristoffer L: velformulert og reflektert som vanlig.
Ronnie: Takk. En klok person har jo sagt 'Show, don't tell.'
Catching in the mud might be a favorite way of exchanging knowledge and ideas - I believe there are for sure better ways, and it seems to me that I'm not the only one, wondering about the excessive use of unnecessary impolite postings suddenly appearing.
In the end, a webpage like Foto.No is also depending on the amount of positive input recieved by users - the opposite is the beginning of a shrinking process.
A well chosen posting Mr. Listerud.
Jeg er litt avventende til resultatet på delingen, men helt på trynet synes jeg ikke det er.
Når det gjelder hva som blir det reaksjonære og det revolusjonære forumet er helt åpent.
Jeg kommer ihvertfall fremdeles ikke til å legge mest vekt på perfeksjon, hverken i bilder eller kommentarer, og jeg kommer til å prioritere den nye bildekritikken så det blir ikke BARE skarpe fuglebilder her ;-)
Et av problemene mine med kritikken som utviklet seg på den gamle kritikken, og som kanskje er den som blir dominerende i galleriet, er derimot en svært reaksjonær holdning til fotografi. Jo mer bildet lignet et postkort, jo flere ''Åhhh, så nydelig'' kom det. Det som ikke lignet fikk ganske enkelt ikke kommentarer. Så farlig ble det å si noe ''galt''.
Så, vi får se hvor det kreative forumet blir. Siden delingen hadde mer med kommentarenes art enn bildenes, er det helt åpent hvordan bildene blir.
The ones who are lucky enough to find themselves within a supportive environment might will develop further - due to interest, curiosity and accessible offers.
A none-paying member is joining Foto.no - sees a lot of images, realize that others obviously have some interest in all this images - so - this person is posting something.
Vacation, animal, friends - whatever - little to no response.
New try - a flower, close and sharp - people respond - saying basically - not very original, new or special - try this and this.
Next try - PS effects - a dramatic sunset - I mean, you know the way it goes.
It is a process - and as more people are participating - as wider as the spectrum is, as more people also are active on the commenting side - as more offers are on the street.
Every community is making living from a two-way communication.
All this isn't new to you - and I cannot believe that you are one of the ones who have a reason to complain about missing attention for your work either - so, I have problems to follow your argumentation here.
Is it creative when images with camping-mobiles, a white wall with a dead plant are treated like the most foolish postings ever ?
There is no secret that a page with your participation will have a better chance to develop, show a wider, more creative perspective on photography in general - and your view on it is for sure not influenced by the amount of postcard images in the world.
My guess is that you, same like many others are more interested in a dialog about your, and others ideas than rather a place to post, show them.
Development is depending also on inspiration - and not only perfection in images of several thousand birds.
And I believe that you would agree that even very new people are sometimes full of surprises when listening to their ideas - even without the amount of equipment some people carry around in the trunk of their cars.
I'm not in the business to through around with compliments - and it is not even a dramatic discussion - all it needs is a positive attitude towards what is obviously of importance to you - as to most others here - a discourse about, and inspiration through the subject ''photography'' .
Henger meg veldig på Marit sin kommentar :
Sikkert morsomt både for publikum og deltager, men som bilde er det heller slett !!
Det tekniske er laaangt unna mål, ...men jeg ser og skjønner symbolikken i det .. heeh ...
Bjørn ;¤
My mayor concern is how the forum will evolve for the new, uncertain members. As it has been the underlying message on Bildekritikken in the last two years or so has been that if you want good respons your images should be conventional. If not you will be ignored.
The division may do one of two things: Either the newcomer stays on ''Bildegalleriet'' and adapts to its conventions, or he/she moves to ''Bildekritikken'' which hopefully is smaller, less dominated by conventional photography, and more supportive of new ideas.
Of course many will, as I would, have stayed on ''Bildegalleriet'' for a while, until they get restless and move into ''Bildekritikken''. That is, if the division works as I hope it will. Yes, I have gone all the grades through hopeless sunsets, frustrations over more or less constructive ciritics and arrogant know-it-alls to more or less learning something about photography. Sometimes I even try to help...
Besides that, you are right about my views on both discussions and showing of photographs. However, it is frustrating when these discussions get diverted by people responding to any criticism as attacs on their person. This has limited the usefulness of the forum the past year. Part of the reason for dividing the forum is to ensure that the discussions may continue without always risking stepping on somebodys toes. This is easier to obtain in a smaller forum with people who know this was what they came for, as was the situation the first few years of FOTOdotNO (although it wasn´t always very peaceful, as Bjørn Rørslett and I was always fighting :-).
(Sorry about the English, it just felt funny to answer you in Norwegian)
Ansiktsuttrykkene til hopen er det jeg finner mest spennende her. Uheldigvis er de uskarpe. Men i all uskarpheten lyser forventningen om og gleden av at andre driter seg ut. Dette kunne vært et godt innlegg om reality-seriene som flommer utover.
Men det er ikke det jeg leser ut av bildet ditt.
Når det gjelder oppdelingen i åpen og lukket avdeling får tiden vise. Det var tendens til markering av standard og revir innledningsvis, men ''forurensningene'' siger videre inn her også. At noen av prinsipp ikke vil kommentere bilder på galleriet i fremtiden vitner ikke akkurat om åpent sinn.
Nok av koseprat. Jeg er under utredning fortsatt.
Og du har lagt inn bedre bilder før, og vil sikkert gjøre det senere også.
Odd Tore
Som homor - helt OK!
Det tekniske er allerede kommentert...
mvh Tom
Det er vel lov til å gå på trynet for så å reise seg. Jeg var heller ikke helt tilhenger av denne måten å løse problemene i gamle FOTOdotNO. (Jeg hadde tro på andre metoder og reklamerte for de ideene) Husker ikke om de som er misfornøyd her sa sin mening? Syns det var veldig mange som ikke sa noe.
Uansett er det nå bestemt. Vi får prøve å reise oss å vagge videre. Uansett er det bedre at det skjer noe, enn å ha det som det gamle og de neste ukene når alle funksjoner er på plass vil vise om det har blitt til det bedre.
Jan-Eilert
Symbolsk sett så var dette meget treffende.
Ser jo ellers at det syndes mye mot de nye retningslinjen for kommentering av bilder her på bildekritikken. Grenser nesten til ''spamming''.
mvh
OddES
Ellers vil jeg gjerne få sagt at dette bildet likte jeg ikke noe særlig.. Mye fordi jeg ikke kjenner historien bak det.. Men det var sikkert morsomt å være der.. :)
-Jan Erik-
Ellers er vi nå inne i det jeg syns best kan kalles en forsøksperiode, ingen vet hvordan den nye ordningen vil virke etterhvert, men mange av oss har tro og håp om at bildekommentarene skal bli mer seriøse og at deltakerne etterhvert blir mer omtenksomme mht. hva slags bilder de legger ut. Det som nå er bildegalleriet har dessverre i alt for stor grad vært preget av at folk kritikkløst øser ut alle slags tilfeldige knips.
Som Dag Thrane peker på overfor:
''Et av problemene mine med kritikken som utviklet seg på den gamle kritikken, og som kanskje er den som blir dominerende i galleriet, er derimot en svært reaksjonær holdning til fotografi. Jo mer bildet lignet et postkort, jo flere 'Åhhh, så nydelig' kom det. Det som ikke lignet fikk ganske enkelt ikke kommentarer. Så farlig ble det å si noe 'galt'.''
Og la meg legge til for egen del, det var dessverre langt fra sjelden at man møtte en grinebiterreaksjon, eller for den saks skyld det som verre var. Dermed var (den gamle bildekritikken) bildegalleriet på god vei til å bli totalt ubrukelig som samlingsplass for mer seriøs drøftelse av bilder etc., og i stor utstrekning heller ikke noe interessant sted for nybegynnere og andre som ville lære. Læring går bl.a. annet ut på å fortelle hvordan noe kan gjøres bedre og selvsagt også på ting som er ''feil'' - men ettersom man etterhvert blir skikkelig lei av kjeftbruk, påstander om at man er ute etter å hevde seg på andres bekostning o.lign. gir man selvsagt blaffen i å skrive bildekommentarer. Det har ihvertfall vært forklaringen til min egen sterkt reduserte aktivitet med bildekommentarer det siste året.
Hvordan både bildekritikken og bildegalleriet har utviklet seg får vi ta standpunkt til når det er gått en tid. Samtlige deltakere må imidlertid være fullstendig klar over at både bildekritikken og bildegalleriet blir akkurat det deltakerne gjør dem til, hverken mer eller mindre.
MVH CA
PS! Hvorfor er ikke dette en tråd under Diskusjon? Hva var det med mann-i-søla bildet som fikk igang en generell debatt om nye bildekritikken og oppdeling?
Geir.
Nå har jeg bare skummet gjennom hva de andre skriver her, men jeg håper pessimistenes bange anelser blir gjort til skamme. Så langt synes jeg mange har gjort en hederlig innsats på Billedkritikken og skrevet metervis med skikkelig gode kommentarer. Og bildene på Billedkritikken er som jeg håpet; av varierende kvalitet. Jeg oppfatter ikke den nye Billedkritikken som et sted kun for proffer, erfarne og hardhauser (verken i betydningen fotograf eller kritiker), men et sted hvor folk bestreber seg på å skrive så godt de kan, et sted hvor man skal kunne diskutere (også diskutere andres kommentarer og fotofaglige ting som naturlig kommer opp - men begrense hyggepraten som ikke har noe direkte med foto å gjøre) og legge ut både vellykkede og mislykkede bilder for å få synspunkter på hvordan bildene oppleves, hva som er bra eller dårlig og hva som kunne vært gjort annerledes.
Jeg synes begrensningen på et bilde i uken er bra! Det gir folk tid til å lage nye versjoner og kanskje også gå ut å ta bildet på nytt (i motsetning til slik det var på den gamle billedkritikken hvor en del bare lesset på med bilder fra samme sesjon med nøyaktig de samme feilene/manglene som de kanskje nettopp hadde fått grundige tips om hvordan de kunne unngå).
Foreløpig har jeg sett mest på det som blir lagt ut på den nye Billedkritikken og synes det er herlig at det ikke er så mange bilder der (også passer det meg bra siden jeg selv ikke legger ut så mange bilder - klarer bedre å følge med og få med meg kommentarene. Dessuten virker det som fotografene er flinkere til å følge opp kommentarene de får der enn på Billedgalleriet og den gamle Billedkritikken. Jeg blilr frustrert når det ikke finnes noen som helst slags tegn på at fotografene leser kommentarene de får).
Kanskje jeg kommer til å legge ut bilder på Billedgalleriet også - hvis jeg en uke har masse bilder jeg bare har lyst til å vise fram og kanskje få noen nyttige kommentarer på. Og ellers kommer jeg sikkert til å kikke mer på bildene som blir lagt ut på Billedgalleriet enn jeg har gjort til nå, men kanskje ikke skrive kommentarer (eller kanskje bare skrive når jeg virkelig liker et bilde, men droppe kommentering av bilder jeg ikke liker/synes er bra og droppe alle forbedringsforslag som det tar mer enn ti sekunder å skrive).
Hilsen Caroline (født på en søndag og evig optimist) :-)