Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_122269} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Jeg tror du har lagt bildet ditt på feil sted hvis dette er ditt nivå: ''Trenger hjelp til det meste. Dette er for deg som synes at bildekritikken ser gøy ut, men er litt redd for å bli slaktet. Du ønsker mild kritikk for ikke å miste motet.''
Av den grunn velger jeg å ikke kommentere bildet!
Stian Håpnes
Peter V.
Synes det var en nokså dårlig grunn til og ikke komentere bildet, men hvis det er det eneste som skal til får og hindre deg i å komentere bildet mit. så har jeg nå endret til gul.
mvh Peter
Bjørn J.
Stian, dette er for dumt!
Jeg synes bildet har en fin gråskalatonalitet. Du burde lettet opp litt i ansiktet på jenta, spesiellt øynene.
Du har brukt en vanlig setting med tre personer, en såkalt trekant komposisjon. Her synes jeg den fungerer. Modellene er avslappet og det er god kommunikasjon mellomfotograf og modeller.
Pål N.
Komposisjonsmessig er det interessant at den personen du har trukket fram, er skjult i mørke skygger. Likevel virker det litt tilfeldig for meg, lurer på om jeg ikke ville lysnet henne med litt blitz. Ellers savner jeg øyekontakt med han til høyre og synes han til venstre har et goofy ansiktsuttrykk som ikke kler dette litt ''dystre'' bildet. Trompeten var bra!
Birna R.
trekk for tendens til veldig lyse ansiktspartier (panne) kombinert med dype øyeskygger ( overlys?) og at personene står for nær bakgrunnen (slagskygger), men modellkontakten er gjennomgående bra bortsett fra mannen til høyre. litt grått helhetsinntrykk.
Peter V.
takker for konstruktiv kritikk =) tar gjerne imot mer. jeg tåler litt refs hehe
mvh Peter
Avsluttet .
Siden dere syns det ble for dumt at jeg ikke kommenterte bildet, får jeg gjøre det da:
Føler på meg at dette er et gruppeportrett av et band eller noe slikt? Derfor er vel den fremste personen hovedpersonen i gruppa. Men det kommer dessverre ikke så godt frem, blant annet på grunn av skyggene, særlig i øynene. De andre to har bedre lys på seg og kommer derfor bedre frem, og jeg mister jenta av syne. Hun forsvinner i skyggene. Det utbrente partiet mellom hodene til personen til venstre og jenta kunne jeg vært foruten, det samme gjelder resten av de utbrente partiene. Hånden til personen til venstre stjeler mye oppmerksomhet på grunn av at den er så lys i forhold til resten av bildet. Enig med BR, angående slaggskyggene. Sett modellene langt unna bakgrunnen så slipper du de. Mulig du kunne ha hatt litt mere diskre klær, særlig på jenta.
Ellers syns jeg det ser ut til at modellene og fotografen har jobbet godt sammen. Et greit bilde som lider litt av tekniske svakheter.
Stian Håpnes
Bjørn J.
Jeg er ikke enig med Stian, dette er flisespikkeri. Jeg synes dette er et godt portrett fordi det skiller seg ut. Jeg har kommentert skyggepartiene i jentas ansikt. Det kan det lett justers i photoshop. Hvis modellene hadde stått lengre unna bakveggen hadde denne blitt mørkere og mistet all tonalitet. Bildet er levende fordi det bryter med det sedvanlige og det er bra.
Avsluttet .
BJ: I hvert fall fint at du tør å si deg uenig. Jeg har ingen god erfaring med portretter og lyssetting, så det er fullt mulig at mine synspunkter ikke lever opp til dine. Men jeg kan huske å blitt fortalt at man skulle sette modellene et stykke ifra veggen slik at det ikke oppstod skygger. Mulig jeg har oppfattet det feil.
Men jeg er enig i at dette er et morsomt og annerledes portrett, men som alle andre bilder kan også dette forbedres.
Stian Håpnes
Oddvar T.
Aner vi et drama i bandet her??! Fyren til høyre et tydelig opptatt av dama, mens hun har sin oppmerksomhet videre fremover. Den som har det greiest er nok han som er glad i trompeten sin... :-)
Carsten S.
BJ: jeg tror ikke at Stians kommentar er flisespikeri. Et 'ok' portrett er fint men et 'god' portrett trenger sånne detaljer som Stian snakker om. Og PV har jo sagt tydlig at han gjerne vil har hjelp. Modellene og fotografen har klart oppgaven mht kontakt og personens uttrykk bra. Det er en meget viktig faktor. Men lyssetting er mindere bra og jeg tror nesten at substansen er ikke nok for å rette det opp i PS. Lyssetting til portett fotografi er krevende og i studio trenger man også nok materiell for å klare det. En annen ting er å lære seg å ser og da har PV fått gode tips her.
Det som er spennende nå er å ser det neste portrett bilde.
PV: jeg vet ikke om du har gjordt det her men gjerne eksperimenter litt med ChannelMixer når du setter et bilde om til s/h.
Avsluttet .
Det interessante med dette bildet syntes jeg er at jeg ikke finner noe sted å hvile blikket. Det går automatisk til herren med brillene, deretter over mot han som stirrer inn i nakken, og så til jenta. Og så går det en ny runde...
På nettstedet photocritic.com gies det en oppskrift på å gi fotokritikk. Der heter det blant annet at ''it is essential to determine the photographer's purpose for making the image''. I dette tilfellet ville det nok være enklere å kommentere dersom man visste om det skulle være til en plakat eller et cd-cover. Eller om det var et forsøk på å lage et ''anderledes'' portrett (ikke nødvendigvis noen motsetning). Ovenfor kan det se ut til at bildet er kritisert ut fra ulike tanker om hva bildet skal være.
Det du har gjort med å trekke frem jenta, for deretter å gjøre henne mindre synlig (mørk) er jo uvanlig.
Det er også vanlig å prøve å få til harmoniske uttrykk i slike bilder. Eller kanskje det helt motsatte. Det ene eller det andre kan være like bra, det spørs hva man vil. I bildet ditt er det stor variasjon i uttrykkene.
Er disse tingene gjort kontrollert eller er det tilfeldig at det ble sånn? Var det dette uttrykket du ønsket å få frem i bildet? (Ber ikke om svaret ditt - men det kan være nyttig å spørre seg selv om).
Uansett er vel det viktigste å lære hvordan plassering, lys, uttrykk osv virker, for senere å kunne bruke dem mer bevisst og effektivt.
Peter V.
takker veldig får komentarene, føler jeg har lært en hel del =)
jeg kan si det sånn att dette bildet ble tatt i sammenheng med et presantasjons bilde av ''gruppen'' som skulle være i en programmoversikt til Ål kulturhus.
bildet ble ikke tatt i et studio, det ble tatt i en smal gang med lite plass, var den eneste plassen jeg fant med godt nokk lys (mulig jeg bommet litt der) jeg tenket på det med plass mellom motivene og veggen bak, men det var rett og slett ikke plass nokk, jeg synes det fungerte alikevell.
ang utrykkene på modellene var det en form for bevisthet i utrykkene deres. jeg sto der med kameraet i honden og ventet på et tidspunkt å ta bilde på. så ploppet dette opp, og jeg tok bildet.
no mange har komentert her er lyssettingen, noe jeg hadde veldig lite av, jeg hadde en sb600 og et taklys som lyste ned på veggen bak dem, og litt på hodene dems. blitsen tok jeg opp i taket, mulig jeg ikke skulle gjort det?
kan godt få noen synspunkter på hvordan jeg skulle ordnet lyset bedre!
mvh Peter
Rune H.
En del kommentarer på lyssetting her. I og for seg enig. Men bildet kan med denne lyssettingen også tolkes i den retning at en i bilder av grupper også av og til ønsker å få fram at gruppen ikke bare består av frontfiguren. Spesielt gjelder det musikk tror jeg. Frontfiguren får ofte i overkant mye fokus. Her er det ''medmusikantene'' som fikk hovedfokus - noe jeg likte.
Rune :)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Av den grunn velger jeg å ikke kommentere bildet!
Stian Håpnes
mvh Peter
Jeg synes bildet har en fin gråskalatonalitet. Du burde lettet opp litt i ansiktet på jenta, spesiellt øynene.
Du har brukt en vanlig setting med tre personer, en såkalt trekant komposisjon. Her synes jeg den fungerer. Modellene er avslappet og det er god kommunikasjon mellomfotograf og modeller.
mvh Peter
Føler på meg at dette er et gruppeportrett av et band eller noe slikt? Derfor er vel den fremste personen hovedpersonen i gruppa. Men det kommer dessverre ikke så godt frem, blant annet på grunn av skyggene, særlig i øynene. De andre to har bedre lys på seg og kommer derfor bedre frem, og jeg mister jenta av syne. Hun forsvinner i skyggene. Det utbrente partiet mellom hodene til personen til venstre og jenta kunne jeg vært foruten, det samme gjelder resten av de utbrente partiene. Hånden til personen til venstre stjeler mye oppmerksomhet på grunn av at den er så lys i forhold til resten av bildet. Enig med BR, angående slaggskyggene. Sett modellene langt unna bakgrunnen så slipper du de. Mulig du kunne ha hatt litt mere diskre klær, særlig på jenta.
Ellers syns jeg det ser ut til at modellene og fotografen har jobbet godt sammen. Et greit bilde som lider litt av tekniske svakheter.
Stian Håpnes
Men jeg er enig i at dette er et morsomt og annerledes portrett, men som alle andre bilder kan også dette forbedres.
Stian Håpnes
Det som er spennende nå er å ser det neste portrett bilde.
PV: jeg vet ikke om du har gjordt det her men gjerne eksperimenter litt med ChannelMixer når du setter et bilde om til s/h.
På nettstedet photocritic.com gies det en oppskrift på å gi fotokritikk. Der heter det blant annet at ''it is essential to determine the photographer's purpose for making the image''. I dette tilfellet ville det nok være enklere å kommentere dersom man visste om det skulle være til en plakat eller et cd-cover. Eller om det var et forsøk på å lage et ''anderledes'' portrett (ikke nødvendigvis noen motsetning). Ovenfor kan det se ut til at bildet er kritisert ut fra ulike tanker om hva bildet skal være.
Det du har gjort med å trekke frem jenta, for deretter å gjøre henne mindre synlig (mørk) er jo uvanlig.
Det er også vanlig å prøve å få til harmoniske uttrykk i slike bilder. Eller kanskje det helt motsatte. Det ene eller det andre kan være like bra, det spørs hva man vil. I bildet ditt er det stor variasjon i uttrykkene.
Er disse tingene gjort kontrollert eller er det tilfeldig at det ble sånn? Var det dette uttrykket du ønsket å få frem i bildet? (Ber ikke om svaret ditt - men det kan være nyttig å spørre seg selv om).
Uansett er vel det viktigste å lære hvordan plassering, lys, uttrykk osv virker, for senere å kunne bruke dem mer bevisst og effektivt.
jeg kan si det sånn att dette bildet ble tatt i sammenheng med et presantasjons bilde av ''gruppen'' som skulle være i en programmoversikt til Ål kulturhus.
bildet ble ikke tatt i et studio, det ble tatt i en smal gang med lite plass, var den eneste plassen jeg fant med godt nokk lys (mulig jeg bommet litt der) jeg tenket på det med plass mellom motivene og veggen bak, men det var rett og slett ikke plass nokk, jeg synes det fungerte alikevell.
ang utrykkene på modellene var det en form for bevisthet i utrykkene deres. jeg sto der med kameraet i honden og ventet på et tidspunkt å ta bilde på. så ploppet dette opp, og jeg tok bildet.
no mange har komentert her er lyssettingen, noe jeg hadde veldig lite av, jeg hadde en sb600 og et taklys som lyste ned på veggen bak dem, og litt på hodene dems. blitsen tok jeg opp i taket, mulig jeg ikke skulle gjort det?
kan godt få noen synspunkter på hvordan jeg skulle ordnet lyset bedre!
mvh Peter
Rune :)