Uvær i emning. Eller kanskje det gikk forbi. Vær var det i alle fall. Sist lørdag.
Tittelen var tidligere GG19, en henvisning til et unevnelig fellesskap med et åpent postulert formål knyttet til åpen, ærlig og direkte bidekritikk. Dette er imidlertid blitt oppfattet av foto.no-brukere som anstøtende atferd, og jeg har derfor døpt om bildet til ''Uvær - xx19''.
Bildet inngår i albumet Landscapes - Nature - the way I see it
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_124270} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Tøff trøkk i naturen. Rolig og hardt med en knall gravemaskin. Gresskanten runder miljøet godt, men luter litt på om det også kunne funke å kutte den vekk nederst for å lage det hardere.
Rune
Thorfinn B.
Dramtaisk landskapsbilde, men du burde nok beveget deg noen meter nærmere for å unngå forgrunnen. Dog, den skaper riktignok litt dybde i bildet, men forstyrrende er den. Gravemaskina og huset er fine iøyefallende elementer som veier opp mot ''himmelsprekken''.
Eirik H.
Personleg får eg panikk når eg ser gravemaskiner og andre daglegdagse ting snike seg inn i bileteruta. Her gir den likevel ein viss kontrast og dimensjon til naturen rundt. Eg samd med Thorfinn i at forgrunnen trekk ned. Den høgre delen av biletet frå og med fyret er best synest eg.
Ann F.
Kanskje ikke akkurat uvær der og da, men lyset og stemningen tilsier tilstundende uvær som kommer over fjelltoppen t.v. mot huset.
Jeg ville beskåret fra bunnen opp til såvidt under stolpen.
Og rettet opp horisonten. 0,5 grader mot klokken.
Ellers godkjent. Linjen mellom gravemaskinen og huset er bra med de to skarp orange punktene. På en pussig måte balanserer de bra mot stolpen i høyre del.
Mvh Ann
Dag T.
Fint lys, men enig i det med forgrunnen. Gjerdestolpen passer ikke inn.
Avsluttet .
Enig med Thorfinn og Dag.
Mvh Ola.
Henning H.
Einig om forgrunnen, men eg hadde klart meg utan gravemaskina også :-) Lever ikkje heilt opp til tittelen denne heller.
(4) mvh Henning
Hans Jacob H.
Vet ikke hva GG19 betyr, men fint og dramatisk landskapsbilde. Ville nok gått nærmere og kuttet ut gravemaskinen. Det gule huset gir god nok kontrast til de mørke skyene.
Hans Jacob
Arne S.
Hei, grei gutt nummer 19!
Kan du utdype det med anstøtende adferd, og hvordan forandring av tittelen endrer budskapet?
Herlig velstandsvær! Litt kapping og opprensk i forgrunnen, og bildet blir spiselig. Den orange bygningen gjør susen, men det gule leketøyet forstyrrer fryktelig mye.
:)
Odd Eirik S.
At noen kan ta anstøt av noen går sammen og danner seg en klubb synes jeg er helt utrolig.
Ble nå ikke helt fortrolig med dette. Ville ha kuttet rett over stolpen og i høyre så gravemaskinen forsvinner. Det du sitter igjen med da er et severdig bilde med et flott lys, færre elementer å forholde seg til, god dybde, en fin linje som går diagonalt fra høyre mot venstre og drar deg innover i bildet. Samtidig får du en linje i høre siden som går innover mot samme punkt. Det hvite i fjæra og interessepunktene i huset og fyret virker også som en motvekt mot det litt utbrente lyset oppe til høyre. Etter beskjæring kan jeg ikke si at lyset oppe til høyre er forstyrrende.
mvh
OddES
Georg K.
Good one André - maybe a more conventional way of viewing than others of this assignment - by the way - isn't it bit strange to post images obviously following a given theme without explaining, mentioning the task with one word ?
( not meant negative - but couldn't this be one way of explaining in a better way what all this ''GG club'' is all about ? - the communication skills of some members in this club are mildly spoken terrible - and in this connection respect for your decision to rename the title - a few others have been following you in this, which I think is a wise move)
Conventional maybe in the way that the image is making use of a widely understood connection between nature and uvær - something maybe jumping as a first impulse to our mind when tasting the word '' uvær ''.
Beside of the point that you have used a spot with a large, wide, majestic view - and almost divine light effects - which is in itself already picturing a breathtaking image ( as long as one likes such views ) - beside of this I like the image for it's play with perception.
The pictured moment is showing something about a potential vær, there is a mood of coming soon - the smart part is the gravemaskin - a tool that stands reflects heavy changes - long arms, reaching out - and all in a signal color.
No - I would not for any reason cut this element out of the image - this is a smart and intelligent part of the composition - an element that has a chance to work further - reaching for the unconscious perception.
The triangle concept is nice too - yellow maskin, house in the background - and light to the right - the eye is easily guided throughout the image, getting familiar with the theme, enjoying the wide and deep view - and feeding the brain with a atmosphere of cold - beautiful - and expectation's.
The image is not ''sweet, fake pseudo-romantic '', it is not a view guided by idealism - but by a very concrete perception - and the availability to communicate a specific mood.
I think I would like to conclude that this image simply works and delivers a sense of the first part of the title.
Bjørn H.
Et nydelig lys og et meget godt stemningbilde dette Andre -
Jeg fikk lyst til å hoppe over gjerdet, bevege meg litt mer til høyre og komponere uten graveren ....
For det tynne hvite snødekket, det orange huset, og det lysshowet borti kroken der skulle vel holde det ??
Bjørn ;¤
Carsten A.
Bildet liker jeg, meget fin stemning, litt i forgrunnen kunne jeg gjerne vært uten (ikke minst gravemaskin), men uansett meget bra helhetsinntrykk.
GK's ordrike kommentarer støter man av og til på. Det blir litt underlig å se vedkommende besvære seg over andres ferdigheter mht. kommunikasjon.
MVH CA
Georg K.
Maybe Andrè could post a version without the gravemaskin - just to really get an impression about the difference ?
I still seriously believe that this element, with it's widely understood potential for '' change '' is a good part of the images fascination. Not because you need to translate this right away with change - but as a possible further impression of the image. Plus - the yellow in this warning, signal tone is adding a moment of tension.
In my view - from a point of variant in the theme, the machine deserves a place in the image - but that's absolute for sure a matter of perception, and can be seen differently therefore.
Arne S.
Som dukomentasjon er gravemaskinen grei nok. Bildets iboende styrke er derimot lyset og landskapet - og det lille orange huset i den store og mektige naturen. Bildet gir betrakteren assosiasjoner og drømmer og lar tankene flyte - inntil de kræsjer i gravemaskinen. Det er en annen historie, som undergraver - i ordets rette betydning - bildets visuelle kraft. Symbolsk like brutalt som menneskets voldtekt av uberørt natur.
Dersom menneskets brutale framferd var bildets budskap er gravemaskinen for liten og puslete. Nå er den bare irriterende. I tillegg konkurrerer fargen med husets farge.
Noe sånt ..
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Rune
Jeg ville beskåret fra bunnen opp til såvidt under stolpen.
Og rettet opp horisonten. 0,5 grader mot klokken.
Ellers godkjent. Linjen mellom gravemaskinen og huset er bra med de to skarp orange punktene. På en pussig måte balanserer de bra mot stolpen i høyre del.
Mvh Ann
Mvh Ola.
(4) mvh Henning
Hans Jacob
Kan du utdype det med anstøtende adferd, og hvordan forandring av tittelen endrer budskapet?
Herlig velstandsvær! Litt kapping og opprensk i forgrunnen, og bildet blir spiselig. Den orange bygningen gjør susen, men det gule leketøyet forstyrrer fryktelig mye.
:)
Ble nå ikke helt fortrolig med dette. Ville ha kuttet rett over stolpen og i høyre så gravemaskinen forsvinner. Det du sitter igjen med da er et severdig bilde med et flott lys, færre elementer å forholde seg til, god dybde, en fin linje som går diagonalt fra høyre mot venstre og drar deg innover i bildet. Samtidig får du en linje i høre siden som går innover mot samme punkt. Det hvite i fjæra og interessepunktene i huset og fyret virker også som en motvekt mot det litt utbrente lyset oppe til høyre. Etter beskjæring kan jeg ikke si at lyset oppe til høyre er forstyrrende.
mvh
OddES
( not meant negative - but couldn't this be one way of explaining in a better way what all this ''GG club'' is all about ? - the communication skills of some members in this club are mildly spoken terrible - and in this connection respect for your decision to rename the title - a few others have been following you in this, which I think is a wise move)
Conventional maybe in the way that the image is making use of a widely understood connection between nature and uvær - something maybe jumping as a first impulse to our mind when tasting the word '' uvær ''.
Beside of the point that you have used a spot with a large, wide, majestic view - and almost divine light effects - which is in itself already picturing a breathtaking image ( as long as one likes such views ) - beside of this I like the image for it's play with perception.
The pictured moment is showing something about a potential vær, there is a mood of coming soon - the smart part is the gravemaskin - a tool that stands reflects heavy changes - long arms, reaching out - and all in a signal color.
No - I would not for any reason cut this element out of the image - this is a smart and intelligent part of the composition - an element that has a chance to work further - reaching for the unconscious perception.
The triangle concept is nice too - yellow maskin, house in the background - and light to the right - the eye is easily guided throughout the image, getting familiar with the theme, enjoying the wide and deep view - and feeding the brain with a atmosphere of cold - beautiful - and expectation's.
The image is not ''sweet, fake pseudo-romantic '', it is not a view guided by idealism - but by a very concrete perception - and the availability to communicate a specific mood.
I think I would like to conclude that this image simply works and delivers a sense of the first part of the title.
Jeg fikk lyst til å hoppe over gjerdet, bevege meg litt mer til høyre og komponere uten graveren ....
For det tynne hvite snødekket, det orange huset, og det lysshowet borti kroken der skulle vel holde det ??
Bjørn ;¤
GK's ordrike kommentarer støter man av og til på. Det blir litt underlig å se vedkommende besvære seg over andres ferdigheter mht. kommunikasjon.
MVH CA
I still seriously believe that this element, with it's widely understood potential for '' change '' is a good part of the images fascination. Not because you need to translate this right away with change - but as a possible further impression of the image. Plus - the yellow in this warning, signal tone is adding a moment of tension.
In my view - from a point of variant in the theme, the machine deserves a place in the image - but that's absolute for sure a matter of perception, and can be seen differently therefore.
Dersom menneskets brutale framferd var bildets budskap er gravemaskinen for liten og puslete. Nå er den bare irriterende. I tillegg konkurrerer fargen med husets farge.
Noe sånt ..