Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_127429} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Kristoffer.
Inntil nå hadde bildene dine alltid hat en ubestemt sjarm, en stemmning. Men dette bildet er bånn. Sorry. Gaten heller, øyene kan ikke hviler noen sted. Her er det null komposisjon, så er det uskarp. Er dette et arbeidsuhell?
Du kan ikke mene det?
Med vennligsinnede lørdagshilsen Anna
(er spent på hva du selv mener)
Kristoffer L.
Anna - takk for tilbakemeldingen, og for at du sier hva du mener!
Jeg har sans for bildet selv, men det vil jo alltid være forskjellige oppfatninger om slikt. Hører gjerne fleres mening. ;-)
- Kristoffer
Bjørn H.
Hallo
Bildet kunne vært helt greit det Kristoffer, men desverre blir nok dette i mine øyne for uskarpt -
Motivet i seg selv er trivelig nok, men sier meg enig med Anna, ..jeg hviler ikke noen sted ;(
Ser bildet er tatt i Praha, kom nettopp hjem derfra nå, så jeg ser gjerne flere motiver ... Tok selv endel bilder...bare en heelt fantastisk by !!!
Bjørn ;¤
Avsluttet .
Det første jeg la merke til da jeg så thumbnail og navn på fotograf var at det er et fargebilde - artig. Jeg er ikke helt enig med Anna, men kan forstå hvorfor hun mener noe av det hun mener. Hva gjelder sjarm og stemning blir bruntonede sv-hv-bilder noe annet enn farge; den ser jeg. At det er null komposisjon er jeg direkte uenig i. Den eldre dama, den lille gruppa av folk der bak og trikken er fint plassert i flaten. Skråstillingen er vel en smakssak. Ang. skarphet, så kan det her se ut til at kameraet - ikke bare menneskene, har bevegd seg endel (dersom det ikke er den begrensede dybdeskarheten i bakgrunnen som lurer meg); kunne kanskje blitt enda bedre om kameraet i så fall stod helt stille og en fikk den lille bevegelsen bare på menneskene. Men da hadde ikke bildet fått den enkle gatesnapshot-følelsen som det nå har med både bygninger, mennesker o.a. i bevegelse.
Det som egentlig slår meg mest er at dama i forgrunnen og den fargerike rød/gule stolpen der bak kjemper om blikket mitt somflakker mellom dem. Jeg opplever dama som hovedelement i dette bildet; ergo synes jeg stolpen fortyrrer litt. men du kunne vel ikke direkte løpe over gata og røske ned stolpen heller....
Kristoffer L.
Takk for nyttige tilbakemeldinger!
Tommy har helt rett i at dette er et typisk gatesnapshot. Bildet er ment å skulle illustrere et flyktig inntrykk, fanget i forbifarten. Den lille uskarpheten skyldes delvis en liten bevegelsesskarphet, delvis at kameraet kan ha beveget seg en tanke under eksponeringen.
Når det gjelder komposisjonen, ser jeg selv en kraftig diagonal fra damen og opp til skjermen i øvre venstre hjørne. Et annet markert element er alle de langsgående stripene: trikkeskinnene, stripene i alle veggene, den gul-blå stripen med butikknavn osv. - alle disse går i samme retning. Trikken er også i ferd med å kjøre inn i bildet parallelt med disse linjene.
Jeg er enig i at den gule stolpen er litt dominerende. I s/h ville den ikke vært det. Pga av alle fargene i bildet valgte jeg imidlertid denne gangen å la være å konvertere det til s/h - som et eksperiment. ;-)
- Kristoffer
Avsluttet .
dette kunne jeg likt om
- det var svart/hvitt
- det var skarpt
- du hadde kommet tettere innpå damen
slik som det er nå så skal du ha et pluss for at du valgte en slik skrå komposisjon og at du fanget damen i et veldig bra øyeblikk - men skulle altså ønske jeg fikk mer informasjon om øyeblikket i et annet perspektiv - her er jeg bare en observatør fra langt hold, jeg vil få følelsen av at jeg er midt oppi situasjonen!
Anniken S.
Komposisjonen liker jeg veldig godt. Det er tradisjonelt byliv med flyt av mennesker og trafikk. Den gamle damen som sliter med å komme seg over gaten gjør at bilde får et hovedmotiv blant alle de andre elementene.
Mine tanker flyr selvfølgelig direkte til Novy Smichov shoppingcenter.... enkel som jeg er. Det jeg savner Kristoffer er fargebehandlingen din. Det er det som imponerer meg mest ved dine verk. Det vil si de fraværende fargene. Tror bilde ville ha hevet seg med sh versjon, sterke kontraster og en smule kornete struktur. Skjønner at du ønsker å eksperimentere, men i dette tilfelle når det ikke helt frem til meg.
Inger-Lise S.
Bildet er som nevnt uskarpt. Likevel syns jeg motivet sier mye. Hos meg vekker det følelser av medlidenhet med den gamle damen som stavrer seg hjem, gammel,stiv og midt i trafikken...
Noen ganger er det tekniske mindre viktig. Dette er et slikt tilfelle, i mine øyne. (På samme måte som teknisk perfekte bilder iblandt mangler sjel. Sjel har i hvertfall dette)
Mvh Inger-Lise
Hege J.
Likte bildet ditt Kristoffer!
Mange ville valgt et rett og skarpt bilde. Synes du hever bildet over vanlig turistklasse ved å bryte disse ''reglene''. Uskarpheten gir litt liv til bildet. Det samme gjør skjevheten, som også skaper en fin diagonal.
Liker også godt at du eksperimenterer med farger. Friske fargeklatter, som på dette bildet, vil være synd å fjerne. ;-)
Er for øvrig enig med Inger-Lise angående den gamle damen.
Mvh Hege
Kristian S.
Nja.. Enig i noe av kritikken. Det er litt kjipt bildeteknisk.
Men komposisjonen er fin. DEn gamle damen som homper over trafikken, som ser levende ut pga. bevegelsesuskarpheten. I bakgrunnen står en annen forskrekket kvinne og ser på henne, eller kanskje hun ler. Kult bilde.
De stjernene på senteret er i mine øyne det eneste uroelementet.
KES
Kristoffer L.
Tusen takk for gode kommentarer fra dere også!
Bjarte: Av dine meldinger synes jeg det med nærheten til den gamle damen er den viktigste. Bildet er et utsnitt av et mye større bilde, tatt med 28mm fra et fortau ut mot en bred gate. Grunnen til at jeg valgte å ikke beskjære nærmere henne, var hensynet til balanse mellom innhold (damen kontra omgivelsene), helhetlig komposisjon og teknisk bildekvalitet.
Anniken: Novy Smichov stemmer på en prikk. Og kan hende har du rett i at jeg bør holde meg til s/h. Men en gang i blant er det moro å teste ut andre varianter. Jeg har forresten en s/h-versjon liggende også - den likner i grunnen veldig på den du får om du klikker på 'Gråskala' under bildet. ;-)
Inter-Lise: Ja, hadde det ikke vært for den gamle damen, hadde jeg ikke tatt bildet. Og jeg mener du har mye rett i det du sier om teknikk vs. innhold/sjel. Ikke slik å forstå at det er et poeng - i seg selv - i å forsvare 'dårlige bilder'. Men at en skal være bevisst på valgene en gjør for sine egne bilder - og vite hva et er som veier tyngst i et bilde.
Hege: Flott at du har sansen for utradisjonelle uttrykksformer - selv om dette bildet i egne øyne er ganske tradisjonelt. Du er muligens den eneste her så langt som uttrykkelig sier at du liker fargene i bildet. Takk for det!
Kristian: Takk for at du tok deg tid til å gå inn i bildet, du også.
- Kristoffer
Avsluttet .
jeg ser jo at du med dette bildet har prøvd å formidle bylivet - mange historier i et bilde, og sånn sett så kan jeg være med på at det er et poeng med uskarpheten (hvis noe hadde vært skarpt hadde du fokusert mest på den historien i forhold til en annen).
men jeg har en følelse av at du misforsto hva jeg sa om det med observatør og deltataker, hva jeg mente var at jeg tror bildet hadde fått en annen spenning om plasseringen din hadde vært nærmere innpå damen, kanskje litt nedenifra. men nå er det jo ikke noe som er rett eller galt her så klart, det er alt etter hva man vil formidle. og det du har formidlet har du formidlet på en original måte.
mvh. bjarte edvardsen
Kristoffer L.
Bjarte: Det følger jeg deg i, så klart. Andre kamerastandpunkt er alltid interessante, og det ville blitt et annet bilde om jeg f.eks. hadde vært ute i krysset og litt lavere, da bildet ble tatt. Det kommer etterhvert noen få bilder til fra Praha hvor du vil kunne se andre vinklinger på dette. I serien 'Prague, 2004' er det nok også et og annet bilde fra før, hvor kamerastandpunktet er mer som du beskriver.
- Kristoffer
Avsluttet .
interresant å se noe slikt fra deg, mangfold er bra, kreativitet likeså. Og kreativt er bildet, både innholdsrikt og kreativt. Og uskarpheten hjelper bildet, den skaper bevegelse og underbygger liv og røre både i komposisjonen og livet på gaten.
men når alt det er sagt vil jeg tilføye at dette ikke er det beste jeg har sett fra deg, men at jeg er imponert over at du eksperimenterer på denne måten og at bildet ditt skaper såpass mye kommentarer i alle retninger som det er morsomt og lærerikt å lese,
Ø
Christer B.
Kan godt skjønne at noen og enhver synes dette ble meningsløst. For min del dreier dette bildet seg om en gammel dame som strever seg gjennom bytrafikken. Uskarpheten plager meg ikke, tvert imot, den vitner om bevegelse og mas. Likeså med skråstillingen, den forsterker hvor skjevt det kan være for en gammel krok. Synes posituren hennes er fin, bevegelsen og kompet også. Det eneste som ''plager'' MEG, er fargene! Tror dette ville gjort seg i s/h i god Kristoffer L. stil. Den oransje stålpen halvskrått midt i bildeflaten blir veldig iøyenfallende etter en stund. GI oss en i s/h! Synes dette er helt greit, jeg.
c.
Kristoffer L.
Tusen takk til Øyvind og Christer for nyttige og fine tilbakemeldinger!
Det er nyttig å høre det med fargene - jeg har nok også selv et bedre forhold til s/h enn til farger. Det er moro å teste ut litt forskjellig, men jeg kommer - som dere - stadig tilbake til at det er s/h som er 'min greie'.
Dermed har jeg nå lagt inn en kjapp s/h-versjon som jeg hadde liggende. Utsnittet er litt annerledes, her _tror_ jeg v1 er best. Men er åpen for tilbakemeldinger på det. ;-)
- Kristoffer
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Inntil nå hadde bildene dine alltid hat en ubestemt sjarm, en stemmning. Men dette bildet er bånn. Sorry. Gaten heller, øyene kan ikke hviler noen sted. Her er det null komposisjon, så er det uskarp. Er dette et arbeidsuhell?
Du kan ikke mene det?
Med vennligsinnede lørdagshilsen Anna
(er spent på hva du selv mener)
Jeg har sans for bildet selv, men det vil jo alltid være forskjellige oppfatninger om slikt. Hører gjerne fleres mening. ;-)
- Kristoffer
Bildet kunne vært helt greit det Kristoffer, men desverre blir nok dette i mine øyne for uskarpt -
Motivet i seg selv er trivelig nok, men sier meg enig med Anna, ..jeg hviler ikke noen sted ;(
Ser bildet er tatt i Praha, kom nettopp hjem derfra nå, så jeg ser gjerne flere motiver ... Tok selv endel bilder...bare en heelt fantastisk by !!!
Bjørn ;¤
Det som egentlig slår meg mest er at dama i forgrunnen og den fargerike rød/gule stolpen der bak kjemper om blikket mitt somflakker mellom dem. Jeg opplever dama som hovedelement i dette bildet; ergo synes jeg stolpen fortyrrer litt. men du kunne vel ikke direkte løpe over gata og røske ned stolpen heller....
Tommy har helt rett i at dette er et typisk gatesnapshot. Bildet er ment å skulle illustrere et flyktig inntrykk, fanget i forbifarten. Den lille uskarpheten skyldes delvis en liten bevegelsesskarphet, delvis at kameraet kan ha beveget seg en tanke under eksponeringen.
Når det gjelder komposisjonen, ser jeg selv en kraftig diagonal fra damen og opp til skjermen i øvre venstre hjørne. Et annet markert element er alle de langsgående stripene: trikkeskinnene, stripene i alle veggene, den gul-blå stripen med butikknavn osv. - alle disse går i samme retning. Trikken er også i ferd med å kjøre inn i bildet parallelt med disse linjene.
Jeg er enig i at den gule stolpen er litt dominerende. I s/h ville den ikke vært det. Pga av alle fargene i bildet valgte jeg imidlertid denne gangen å la være å konvertere det til s/h - som et eksperiment. ;-)
- Kristoffer
- det var svart/hvitt
- det var skarpt
- du hadde kommet tettere innpå damen
slik som det er nå så skal du ha et pluss for at du valgte en slik skrå komposisjon og at du fanget damen i et veldig bra øyeblikk - men skulle altså ønske jeg fikk mer informasjon om øyeblikket i et annet perspektiv - her er jeg bare en observatør fra langt hold, jeg vil få følelsen av at jeg er midt oppi situasjonen!
Mine tanker flyr selvfølgelig direkte til Novy Smichov shoppingcenter.... enkel som jeg er. Det jeg savner Kristoffer er fargebehandlingen din. Det er det som imponerer meg mest ved dine verk. Det vil si de fraværende fargene. Tror bilde ville ha hevet seg med sh versjon, sterke kontraster og en smule kornete struktur. Skjønner at du ønsker å eksperimentere, men i dette tilfelle når det ikke helt frem til meg.
Noen ganger er det tekniske mindre viktig. Dette er et slikt tilfelle, i mine øyne. (På samme måte som teknisk perfekte bilder iblandt mangler sjel. Sjel har i hvertfall dette)
Mvh Inger-Lise
Mange ville valgt et rett og skarpt bilde. Synes du hever bildet over vanlig turistklasse ved å bryte disse ''reglene''. Uskarpheten gir litt liv til bildet. Det samme gjør skjevheten, som også skaper en fin diagonal.
Liker også godt at du eksperimenterer med farger. Friske fargeklatter, som på dette bildet, vil være synd å fjerne. ;-)
Er for øvrig enig med Inger-Lise angående den gamle damen.
Mvh Hege
Men komposisjonen er fin. DEn gamle damen som homper over trafikken, som ser levende ut pga. bevegelsesuskarpheten. I bakgrunnen står en annen forskrekket kvinne og ser på henne, eller kanskje hun ler. Kult bilde.
De stjernene på senteret er i mine øyne det eneste uroelementet.
KES
Bjarte: Av dine meldinger synes jeg det med nærheten til den gamle damen er den viktigste. Bildet er et utsnitt av et mye større bilde, tatt med 28mm fra et fortau ut mot en bred gate. Grunnen til at jeg valgte å ikke beskjære nærmere henne, var hensynet til balanse mellom innhold (damen kontra omgivelsene), helhetlig komposisjon og teknisk bildekvalitet.
Anniken: Novy Smichov stemmer på en prikk. Og kan hende har du rett i at jeg bør holde meg til s/h. Men en gang i blant er det moro å teste ut andre varianter. Jeg har forresten en s/h-versjon liggende også - den likner i grunnen veldig på den du får om du klikker på 'Gråskala' under bildet. ;-)
Inter-Lise: Ja, hadde det ikke vært for den gamle damen, hadde jeg ikke tatt bildet. Og jeg mener du har mye rett i det du sier om teknikk vs. innhold/sjel. Ikke slik å forstå at det er et poeng - i seg selv - i å forsvare 'dårlige bilder'. Men at en skal være bevisst på valgene en gjør for sine egne bilder - og vite hva et er som veier tyngst i et bilde.
Hege: Flott at du har sansen for utradisjonelle uttrykksformer - selv om dette bildet i egne øyne er ganske tradisjonelt. Du er muligens den eneste her så langt som uttrykkelig sier at du liker fargene i bildet. Takk for det!
Kristian: Takk for at du tok deg tid til å gå inn i bildet, du også.
- Kristoffer
men jeg har en følelse av at du misforsto hva jeg sa om det med observatør og deltataker, hva jeg mente var at jeg tror bildet hadde fått en annen spenning om plasseringen din hadde vært nærmere innpå damen, kanskje litt nedenifra. men nå er det jo ikke noe som er rett eller galt her så klart, det er alt etter hva man vil formidle. og det du har formidlet har du formidlet på en original måte.
mvh. bjarte edvardsen
- Kristoffer
men når alt det er sagt vil jeg tilføye at dette ikke er det beste jeg har sett fra deg, men at jeg er imponert over at du eksperimenterer på denne måten og at bildet ditt skaper såpass mye kommentarer i alle retninger som det er morsomt og lærerikt å lese,
Ø
c.
Det er nyttig å høre det med fargene - jeg har nok også selv et bedre forhold til s/h enn til farger. Det er moro å teste ut litt forskjellig, men jeg kommer - som dere - stadig tilbake til at det er s/h som er 'min greie'.
Dermed har jeg nå lagt inn en kjapp s/h-versjon som jeg hadde liggende. Utsnittet er litt annerledes, her _tror_ jeg v1 er best. Men er åpen for tilbakemeldinger på det. ;-)
- Kristoffer