Jordbrukslandskap
Utstyr
  • EOS500
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger325
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_12787} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (23)
Torgrim H. H.

Synes dette var spennende. Nesten saa man lengter hjem til duggvaate enger.
Erik A.

Kjempeflott komp! Bildet virker veldig blått, tatt i betraktning at sola faktisk ennå skinner, jfr. de lange skyggene utover åkeren. På jordet bak til høyre virker jordsmonnet mørkt blågrått. Snodig med huset, det ser nesten ut til å være tegnet inn i bildet av en unge! Mulig at dette + den lille uskarpheten gjør at bildet får noe nesten impresjonistisk over seg. Stilig var det nå ihvertfall. Hvilken brennvidde er brukt, 200-300mm ?
Magne S.

EAA: Vedrørende blåfargen: Enig i at fargene virker veldig blå, til tross for at jeg faktisk har redusert blåfargen noe i PS. Er helt nybegynner når det gjelder scanning, så jeg gjør nok et eller annet feil når jeg bruker min Scan Dual II. Alle bildene blir svært mørke etter at de er scannet og i tillegg altså svært blå. Dette må jeg derfor korrigere for etter fattig evne. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre feil ?
Mvh Magne Solberg
Jeanette L.

Flott komposisjon!
Fargestikket er allerede nevnt, ser jeg...
Masse, masse gult må til!
Jeanette:-)
Arve k.

Dette la jeg merkke til: Stilig bilde
''Fotoshop er det muligheter''

AK.
Magne S.

EAA: Sorry, jeg glemte å kommentere brennvidden. Brukte Zoom 80-300, og sto et stykke unna, så jeg antar at anslaget ditt er svært godt.
Avsluttet .

Dom naturliga linjer och former som finns i landskapet på bilden är helt klart intressanta..svårt att säga när platsen är okänd men om det finns något alternativ för annan kameraposition så kanske det hade gått att utnyttja dessa bättre..ganska trevligt ljus gör att bilden hamnar strax över medel..
mvh/gunte..
Carsten A.

Meget fine linjer i landskapet, i det hele tatt meget fint utsnitt. Men fargebalansen er desverre ganske sørgelig, her mangler stor mengder gult (overskudd på blått), og kanskje noe rødt, men det siste blir kanskje mer en smaksak. Gjerne litt forsiktig oppskarping, så blir ''den lille uskarpheten'' (som EAA peker på) også borte. Jeg tok bildet inn i PS for å teste dette, og så da at bildet også har en (litt ujevn) svart ramme. Dette er helt unødvendig, det egentlige bildet blir bare litt mindre.

Med fargekorreksjon får du fram et bilde som er meget bra, og vesentlig bedre enn det som er vist her!
MVH CA
Carsten A.

PS! Når det gjelder tips om filmscanning, les Wayne Fultons utmerkete rettledninger,
http://www.scantips.com, og særlig om filmscanning, http://www.scantips.com/basics13.html
MVH CA
Tom B.

Sorry, men nå har du fått så mye positivt at jeg lar mine følelser for denne type bilder gå ut over deg (ikke personlig):

Når jeg ser denne type bilder trekker jeg uvilkårlig på smilebåndet og rister på hodet. Dette er en type bilde-ideer som er gjentatt så utrolig mange ganger - gjentagelse av et tema som (og dette er subjektivt og jeg snakker bare for meg selv) er så totalt utbrukt at det er merkelig at det fremdeles blir gjort.

Denne type ''300mm bilder av åkerkammer'' + ''eiketrær på Jæren - helst i solnedgang'' er årsaken til at jeg engang på 70 tallet meldte meg ut av både OKK og Moss Fotoklubb.

De var utslitt da og de finnes fremdeles !!!

Finn på noe nytt. Dette er (etter min mening) pinlig.
Magne S.

TB: Du vet at vi må alle begynne et sted. Jeg har fotografert i et snaut år, og er for tiden inne i en fase hvor jeg lærer meg å lokalisere former og sette dem sammen. Personlig tror jeg det er vanskelig å ''finne på noe nytt'' uten på en måte å lære seg det grunnleggende først. Selv Munch (uten sammenligning forøvrig) måtte lære seg å tegne før han fant på noe nytt. Man kan selvsagt finne på noe nytt for å gjøre nettopp det, uten å ha den balast som skal til for å gjøre ''anderledes'' bilder gode.
Det er etter min mening mer pinlig enn noe annet.
Mvh Magne Solberg
Reidar S.

MS: Helt enig med kommentaren din her. Hvorfor skal man på død og liv ''finne poå noe nytt'' bare for å tilfredstille andre? Nei - det er viktig å ta ting i riktig rekkefølge.

Bildet: Støtter meg til det som er nevnt tidligere både når det gjelder komposisjon og fargestikk. Synes du har kommet langt på ett år.
Mvh Reidar Solberg
Ann F.

Tom B: hvis alle nybegynnere innen foto (deriblant også jeg) skulle følge dine tanker og måtte finne på noe nytt samtidig som vi skulle lære oss godt fotohåndtverk, ville kamerasalget stupe! Man må lære å krype før man kan gå. Så ditt motivforslag om ''300mm bilder av åkerkammer'' + ''eiketrær på Jæren - helst i solnedgang'' og varianter over det vil stadig dukke opp, jeg er redd du må leve med det og heller forsøke å gi oss nybegynnere konstruktiv kritikk på hva som kan gjøres bedre/annerledes.
Magne: godt utgangspunkt, fine linjer i åkrene. Prøvde du også å ta et utsnitt fra standpunkt lenger t.h. for å utelate huset og få med mer av bare åkre/trær? Aner meg at det også kan bli OK hvis mulig. Fargene er som du selv sier ikke helt gode her, men det fikser du sikkert med mer lærdom etter hvert.
Mvh Ann
Tom B.

Jeg har endel forståelse for argumentasjonen deres, og jeg håper at jeg ikke har tatt fra noe av lysten til åfotografere (det har jeg sikkert ikke injurienrende kraft nok til heller).

Men - jeg er ikke sikker på at man må kopiere for å kunne lære seg teknikken. Jeg tror at problemet i stor grad er å finne i det faktum ikke bruker nok energi på bildet og historien, men i stedet prioriterer komposisjon og teknikk. Jeg er klar over at det beste er at alt er iorden, men jeg mener at ''vi'' tradisjonelt legger for mye vekt på det første.

Synderen her er ikke bildemakerne, men det norske fotomiljøene og etablerte forståsegpåere - spesielt i fotoklubbene. Det er faktisk fristende å anbefale at man holder seg litt unna disse, eller i det minste har kontakt med andre miljøer i tillegg til disse. Her finnes det (og dette er jeg sikker på) altfor mange ayatollaher som hindrer en nybegynners (og hverandres) utvikling.

Min beskjedne oppfordring er: ikke la argumentasjonen over være en hvilepute som lar dere fortsette å lage klisjeer - sett dere høyere mål: ''Jeg skal lære meg dette samtidig som jeg lager gode bilder''.

Til bildet:Jeg ser at komposisjonen er bra, men også at det ser ut som om det bør innom ''unsharp mask'' i photoshop. Det jeg liker best er at huset på grunn av fargene og de hvite detaljene står ''ut av bildet''.

Jeg gleder meg til å se teknikken til både Ann og Magne anvendt på andre typer bilder.

Jeg håper jeg ikke står fram som en pompøs drittsekk. Dette er faktisk noe jeg brenner for og som jeg mener er veldig viktig. Forøvrig faller jeg også av og til ned i klisjegrøfta og er alledes ikke så flink sjøl. Men å mene - det vil jeg gjerne ha mulighet til likevel.
Anne H.

huset er nesten som en båt på havet... nydelig! ;)
Dag T.

Jeg er enig med TB i at bildet er veldig tradisjonelt, bortsett fra fargene, men likevel. Etter min mening er det ikke forbudt å lage klisjéer, det er bare vanskelig å få det bra. Dermed er det faktisk ofte en større utfordring for amatører å lage noe bra i en så utbrukt sjanger enn å hive seg over ukontrollerte eksperimenter.

Noen mister motet fordi de aldri kommer til å ta de beste bildene innen sjangeren, f.eks naturfotografering, andre mister motet fordi de alltid oppdager at noen har gjort det der før (de fleste ''eksperimentene'' i fotoklubber ble prøvd ut av Ernst Haas de første 10 årene etter at fargefilmen ble vanlig). Det er ikke lett her i verden.

For amatører bør det første formålet være å ta bilder man liker selv, ikke tilpasse seg konkurransejuryer eller diskusjonsgrupper, selv om jeg langt foretrekker å få kommentarer jeg er uenig i her enn en anonym og ubegrunnet premie i en konkurranse. La disse kommentarene styre deg dit du selv vil.

Når det gjelder fotoklubber har man et annet dilemma. Det er helt riktig at de ofte definerer et steingammelt bildesyn, selv om noen, som OKK, prøver å motvirke dette ved å la utenforstående kommentere bildene.

OK, TB meldte seg ut, men hva gjorde du så? Satt på gutterommet å fant på geniale ting i vakuum eller hadde du et annet miljø rundt deg. De fleste av oss trenger et miljø, alle proff-miljøene er lukket, kunstmiljøene likeså, venneflokker og familie blir etterhvert for snevert, hvis ikke de er like opptatt av hobbyen, men ooops, da har man en klubb. Det er lett å kritisere klubbene, men for amatører er det faktisk svært vanskelig å finne noen alternativer.

Selv FOTOdotNO er en løst sammensatt ''fotoklubb'' med en litt fastere ''kjerne'' som, fordi de alle har et bevisst bildesyn danner en slags rådende ''sannhet''. Jeg er sikkert del av dette. Det beste tipset til en amatør er ''ikke dropp fotoklubbene'', men ''sats på flere miljøer der bilder blir diskutert''. Her er ett, den lokale klubben er en annen, du definerer ditt bildesyn lettest i forskjellene i andres bildesyn.

Dag (filosofisk påfredager...)
Carsten A.

Hvem som er hvem blant ayatollahene, og hvor de lettest finnes, kan det nok være delte meninger om. Jeg definerer en ayatollah som en som avviser andre meninger enn sine egne og samtidig forlanger lydighet for sine egen oppfatninger - den rette tro. Den som er ren, han kaste den første sten.

Dag har helt rett i at - praktisk sett - er fotoklubbene det eneste miljø som står åpent for de rene amatører. Det betyr ikke nødvendigvis at en fotoklubb er noe idéelt alternativ for utvikling av et personlig billedsyn, men likevel ofte bra også for det. Som demokratiet, en dårlig styreform, men den beste som fins. Noen vokser ut av fotoklubbmiljøet, noen er så selvstendige at ingen greier å påvirke dem. Men mange er de som oppdager sider ved fotografering og billedskaping som bare få hadde funnet fram til uten et miljø rundt seg.
MVH CA
Tom B.

Kloke kommentarer. Jeg skal ikke forlenge debatten, men bare komme med et par erfaringer:

- Hva jeg gjorde ? Svært lite en lang stund. Jeg fant etterhvert ut at silketrykk ga mer frihet enn fotografi, men akkurat da jeg skulle lære meg å mestre den teknikken, kom photoshop på banen og presenterte et lettere tilgjengelig og etter min mening bedre alternativ.

- Jeg har funnet at kunst og kunstner miljøer mye (ja, jeg mener mye) lettere aksepterer et annet bildesyn enn sitt eget enn det fotomiljøene gjør. Det finnes faktisk andre miljøer som er åpne for amatører, men man vise initiativ for å finne dem og banke på for å komme inn.

- Etter at jeg ga åkerlinjer, bekker med lang lukkertid og annet på båten har gleden ved å lage bilder (gode og dårlige) blitt langt større.
Ovenstående er derfor ikke et forsøk på å sensurere eller dirigere, men velment hjelp til å tvinge seg vekk fra det overraskende seiglivede, konservative og kjedelige (min mening) bildesynet som er overrepresentert i klubbene og på denne ''siten''. Verden og mulighetene er større enn det synes her og der - og flere fortjener å oppdage dem.

God Helg ! Måtte dere lage (ikke bare ''ta'') mange gode bilder :-)

TomB
Dag T.

Da er vi nok egentlig ganske enige.

God helg selv, jeg skal boltre meg i opplagte klisjéer som barn og båtliv. Kanskje jeg klarer å gi dem en ny vri?
Tom B.

Sånn Magne,
Nå fikk du i allefall mange kommentarer til bildet ditt :)
Eli L.

helt enig med Tom B! og selv om man er nybegynner, er det lov å være kreativ. øver man seg på diverse saker, er det jo heller ikke nødvendig å legge ut alt ''øvningsmaterialet'' når det også er banalt i tillegg! jeg er ikke noen hyperdreven fotograf selv, og forsøker å begrense mine bildevisninger til bilder som ikke er ultrabanale. har akkurat kjøpt meg en macrolinse for eksempel, og flyr rundt i skog og mark for å øve. det resulterer i løvetannbilder og hvitveis i fleng, men ikke snakk om at jeg legger dem ut på foto.no!slike bilder finnes det nok av fra før tenker jeg... skjønner? jeg blir jo så glad hver gang jeg ser et litt ''nytt'' bilde. da spiller det mindre rolle om teknikken har sviktet! for meg er kreativitet viktigere enn teknikk. selvsagt hadde det vært en drøm med begge, men det er en lang veg å gå dit for både meg selv og andre her på foto.no. God Helg!
Thorfinn B.

Det meste er sagt, og bildet er meget bra selv om fargeskalaen er noe kunstig!
Dag T.

Det meste er nok sagt, men jeg klarer som vanlig ikke å dy meg ;-)

EL: Det er klart at det legges mange banale bilder her, men man må ta hensyn til fotografens nivå og bakgrunn. Jeg hopper også av fryd når jeg ser noe nyskapende, men er hovedhensikten et pent bilde, og det er det for mange nybegynnere, så vil det nødvendigvis bli kjedelig for den som vil ha mer ut av bildene.

Dessuten kommer det an på betrakterens nivå innen den aktuelle sjangeren: For mange vil EL's bilder, som jeg ofte synes er bra, se ut som vanlige jentebilder fordi man ikke har sett nok til å skille dem fra hverandre, og for andre vil fargebruken i TB's bilder, som jeg også ofte synes er bra, ligne til forveksling på trykkene de solgte i Bokklubben for en stund siden.

Og, for å balansere litt, mine bilder fortoner seg sannsynligvis som svært kjedelige for journalistisk orienterte og mer hippe fotografer.

Det krever en viss erfaring med et område for å skille nytt fra gammelt, selv om det samme kanskje ikke gjelder for å bedømme bildenes kvalitet i en større sammenheng.

Skal man bare vise de genuint i en stor sammenheng nyskapende bildene her vil det kanskje bli vist ett bilde i året. Skal vi legge ned?
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu