Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_128797} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ja dette går absolutt an.
Et flott og fartsfyllt bilde.
Mvh Marie
Avsluttet .
Hoppet ser høyt og deilig ut:) Likte v1 best, mye mer spennende.. At du kutta i bunnen løfter på en måte han fyren litt mer opp i lufta. Sola gir bildet god stemning..
Nico
Morten F.
Ahhh, gjør godt å se et så bra bilde så tidlig på morgenen.
Flott komponert og bra stil på denne Jostein.
Nicolai E.
Er enig med Nico med at bilde 1 er bedre kutta, men liker det i farger mye bedre. Da får man bedre inntrykk av hvor bra været er, til tross for at sola er i bildet. Kjøreren er for liten og har for anonyme farger til at det skal gi en bra effekt med ham i farger og resten svart-hvitt.
Avsluttet .
Hehe, det la jeg ikke merke til først! V3 best med tanke på kjøreren, v1 best med tanke på skygger (bytt versjon mellom 1 og 3 og se langst trærne bortenfor ''sentrum'')
Nico
Tobias D.
Jo tusen takk for alle innspillene..
Det hjelper!
Gunnar G.
Jeg er redd jeg må skuffe både autor og dere som har kommenteret. Dette bildet får jeg ikke til å funke. Hvorfor? Enkelt, hovedmotivet (som jeg antar er det som skal værte en person i svevet) fremstår i dette bildet slik at man heller må gjette seg til hva bildet forestiller. Det er synd, for belysningen i bildet er veldig bra. Det er svært vanskelig å fotografere rett mot sola og samtidig oppnå fine halvtoner i resten av bildet. Lærdommen er at en skihopper - eller bretthopper ikke bør fotograferes bakfra. For den del kan de samme problemene oppstå ved fotografering rett forfra. Skrå fra siden vil ofte være beste posisjon.
Gunnar G.
Rune B.
Heisann..
GG: Er ikke helt enig i det du sier om bildet. Har du virkelig problemer med å se at dette er et hopp, litt snø og en brettkjører?(Ref. Hovedmotivet?)
Vet ikke om du leser mye ski/brett-blader, men i store magasiner hender det rett som det er at kjørere er avbildet bakfra og det er heller ikke alltid at kjøreren er hovedmotivet-hele miljøet rundt kan ha vel så mye å si.
Bildet gir meg en ganske kraftig lyst tilå ta på meg skia og komme meg ut iallefall:-)
Ja, Tobias.. Det funker!
Alt er relativt, og smaken er som baken:-))
Avsluttet .
GG: Måtte du virkelig gjette deg til hva hovedmotivet i dette bildet er?? Hva skulle det ellers vært hvis ikke det var brettkjøreren??
Bildevinkelen her er helt maks. Det at kjøreren er løftet så høyt opp i lufta, og at det eneste man ser etter selve hoppet er husene langt, langt gir bildet en utrolig deilig følelse. Jeg tror ikke det samme kunne vært oppnådd her med vinkelen du foreslår. Og hvorfor skal det være noen ''regel'' for hvordan slike bilder skal tas? Er det ikke derfor vi liker fotografering så godt? fordi man har mulighet til å utfolde seg på en egen måte, ta bilder man selv er fornøyd med.
Enig med deg, RB, får lyst til å spenne på meg skia å komme meg i bakken.
Tobias, liker dette bildet godt.. Stå på..
Nico.
PS! Kro i byen i kveld.. Bare å komme:)
Gunnar G.
Min vurdering av bildet er helt uavhengig av om jeg kjenner til eller selv er brettkjører. Et bilde skal/bør ikke være avhengig av masse ekstrainformasjon for å skjønnes!!!!! Et bilde skal etter min mening kunne vurderes helt på sine egne billedmessige premisser, og på foto.no bør bildet vuderes etter foto-prinsipper. På ''brettkjøring.no'' vil kriteriene for billedvurdering selvfølgelig være en annen.
Et bilde består gjerne av ett eller flere sentrale elementer, og en fotograf kan bruke flere teknikker for å fremheve ett eller flere av disse elementene. En av disse teknikkene er den relative størrelsen på elementene som bestemmes av fotografens posisjon og objektivets brennvidde.
Dette bildet kan sies å bestå av tre sentrale elementer som fotografen har valgt å ta med, hoppet, sola og personen. I tillegg vil det i nesten alle bilder være en forgrunn og en bakgrunn. I forhold til både hoppet og sola er hopperen, mennesket, det elementet som bildet åpenbart har som sentralmotiv, svært lite og heller ikke optimalt fremstilt. Personen står f.eks. ikke i silhuett mot himmelen, men blander seg inn i bakgrunnens linjer og konturer. Altså, hopperen krysser fjell-linjen i bakgrunnen med bare arm og hode over fjellet, resten under. Min kommentar om at man kanskje måtte gjette seg til hva hovemotivet var, baserer seg på at brettkjøreren er svært mye mindre enn f.eks. sola og altså delvis går i ett med bakgrunnen. Det forteller meg at bildet kanskje er tatt for sent. Dette bildet, med motlys og fra den plassen fotografen står, kan trolig bare gi godt resultat hvis hopperen framstår i fin silhuett mot himmelen.
Det jeg liker godt ved dette bildet er det fine motlyset i snøen og snø-røyken ved hoppkanten. Sola er også fin, selv om jeg skulle ønsket meg en litt annen plassering - for balansens skyld. Det er altså hovemotivets størrelse og plassering som ikke holder mål, slik jeg ser det.
vennlig hilsen Gunnar
Endre W.
Dette bilde likte jeg virkelig!, Ga veldig følelsen av en gøy tur i skibakken med nysnø og sterk sol skyfri himmel. Dybdeskarpheten gjorde at bilde bled ganske dypt og intressant. snørøyken gjorde at bildet fikk en fin helhet!, god komposisjon.
Endre.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Et flott og fartsfyllt bilde.
Mvh Marie
Nico
Flott komponert og bra stil på denne Jostein.
Nico
Det hjelper!
Gunnar G.
GG: Er ikke helt enig i det du sier om bildet. Har du virkelig problemer med å se at dette er et hopp, litt snø og en brettkjører?(Ref. Hovedmotivet?)
Vet ikke om du leser mye ski/brett-blader, men i store magasiner hender det rett som det er at kjørere er avbildet bakfra og det er heller ikke alltid at kjøreren er hovedmotivet-hele miljøet rundt kan ha vel så mye å si.
Bildet gir meg en ganske kraftig lyst tilå ta på meg skia og komme meg ut iallefall:-)
Ja, Tobias.. Det funker!
Alt er relativt, og smaken er som baken:-))
Bildevinkelen her er helt maks. Det at kjøreren er løftet så høyt opp i lufta, og at det eneste man ser etter selve hoppet er husene langt, langt gir bildet en utrolig deilig følelse. Jeg tror ikke det samme kunne vært oppnådd her med vinkelen du foreslår. Og hvorfor skal det være noen ''regel'' for hvordan slike bilder skal tas? Er det ikke derfor vi liker fotografering så godt? fordi man har mulighet til å utfolde seg på en egen måte, ta bilder man selv er fornøyd med.
Enig med deg, RB, får lyst til å spenne på meg skia å komme meg i bakken.
Tobias, liker dette bildet godt.. Stå på..
Nico.
PS! Kro i byen i kveld.. Bare å komme:)
Et bilde består gjerne av ett eller flere sentrale elementer, og en fotograf kan bruke flere teknikker for å fremheve ett eller flere av disse elementene. En av disse teknikkene er den relative størrelsen på elementene som bestemmes av fotografens posisjon og objektivets brennvidde.
Dette bildet kan sies å bestå av tre sentrale elementer som fotografen har valgt å ta med, hoppet, sola og personen. I tillegg vil det i nesten alle bilder være en forgrunn og en bakgrunn. I forhold til både hoppet og sola er hopperen, mennesket, det elementet som bildet åpenbart har som sentralmotiv, svært lite og heller ikke optimalt fremstilt. Personen står f.eks. ikke i silhuett mot himmelen, men blander seg inn i bakgrunnens linjer og konturer. Altså, hopperen krysser fjell-linjen i bakgrunnen med bare arm og hode over fjellet, resten under. Min kommentar om at man kanskje måtte gjette seg til hva hovemotivet var, baserer seg på at brettkjøreren er svært mye mindre enn f.eks. sola og altså delvis går i ett med bakgrunnen. Det forteller meg at bildet kanskje er tatt for sent. Dette bildet, med motlys og fra den plassen fotografen står, kan trolig bare gi godt resultat hvis hopperen framstår i fin silhuett mot himmelen.
Det jeg liker godt ved dette bildet er det fine motlyset i snøen og snø-røyken ved hoppkanten. Sola er også fin, selv om jeg skulle ønsket meg en litt annen plassering - for balansens skyld. Det er altså hovemotivets størrelse og plassering som ikke holder mål, slik jeg ser det.
vennlig hilsen Gunnar
Endre.