Mount Bromo tidlig morgen.
Jeg står på kanten av den aktive krater og ser ut over ett forunderligt landskap.
To måneder før hadde det hvert ett utbrudd med mye aske. Det lå ett lager av aske over landskapet flere kilometer fra selve Bromo. Det var ikke helt trygt å dra dit. Inntill dagen før vi var der var det stopp og ingen kunde komme helt frem.
Bildet inngår i albumet Jawa 2002. - Resa på Jawa.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_129939} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Stilig med stripene nedover fjellet. Lurer på om det kanskje kunne gått an å fått utnyttet det fine mønsteret på en bedre måte i bildet.. har desverre ingen konkrete tips :-)
Lars-Anders M.
Jeg skall prøve Ingolf.
Inger-Lise S.
Fint bilde dette. Syns du har gjort en fin jobb i v#2.
Inger-lise:)
Venche J.
Liker begge versjonene jeg. Kanskje det kunne vært bittelitt mer smell i versjon en.
Mektig landskap.
Wenche.
Lars-Anders M.
Takk til dere trofaste kommentatorer.
Ivar H.
Versjon 1 er best i mine auge. Veldig spesiell natur, får ein slags ''day after tomorrow''-steming, og det stemmer jo forsåvidt også. Såleis har du klart å skildra det som har hendt der bra. Kva den skoen (?) gjer nede til venstre skjønar eg ikkje heilt, den har vel si meining den også.
Gunnar G.
Min første tanke da jeg så bildet var ÅÅÅ, dette var et spennende og uvanlig bilde. Men hvorddan kan du ødelegge et slikt bilde ved å ta med søppel og de ytterste delene av en støvel i nedre høyre del av bildet????
Nå, fortvil ikke, bildet kan reddes, og mer til. En beskjæring nedenfra, like under papiret (øverste søppel på venstre side) vil straemme opp komposisjponen betydelig. Papiret fjerner du deretter i en fotoeditor ved hjelp av ''Clone''-funksjonen. Den kompositoriske begrunnelsen for beskjæringen er en viktig tommelfingerregel om tredjedeler. Del høyden i bildet i tre like store deler. Da bør vesentlige elementer helst ligge på de to tredjedelslinjene. Og med den beskjæringen jeg foreslår vil fjellet bakerst til venstre gå ut i billedkanten i den øverste tredjedelslinjen. Skjæringen mellom forgrunnen og fjellet til høyre skjærer den nederste tredjedelslinjen. Altså perfekt. Tredjedelsinndelingen av bilder har forøvrig nær sammenheng med det gamle kompositoriske begrep ''Det gyldne snitt'', og har med harmoni og balanse i bildet å gjøre.
Versjon 2 beskjærer du på samme måte, dvs. akkurat over vannkanten (eller hva det nå enn er) og fjerner papiret i fotoeditor etterpå. Da har du to glimrende bilder du trygt kan vise hvem som helst.
Gunnar G.
Lars-Anders M.
Ja jeg kunde jobbet mer med bildet , ok. Takk for tips.
Avsluttet .
Hei Lars-Anders
Litt av et landskap. Jeg synes bildet blir spennende med den utfyldene teksten ved siden av.
Litt av et terreng det der gitt. Fin komp, men synes kontrastene kommer best frem i v2. Det er vel ikke et terreng med de mange kontraster i utgangspunktet.
Spennende !
Svenn
Lars-Anders M.
Takk Svenn.
Marcus B.
Jag gillar bilden och jag tror jag väger över åt V2. Jag har dock lite svårt för himlen. Det ser ut som du pressat den för hårt i PS.
/Marcus
Lars-Anders M.
Ja Marcus, himmelen var ett problem. Den var alldeles for lys Fick den inte bettre.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Inger-lise:)
Mektig landskap.
Wenche.
Nå, fortvil ikke, bildet kan reddes, og mer til. En beskjæring nedenfra, like under papiret (øverste søppel på venstre side) vil straemme opp komposisjponen betydelig. Papiret fjerner du deretter i en fotoeditor ved hjelp av ''Clone''-funksjonen. Den kompositoriske begrunnelsen for beskjæringen er en viktig tommelfingerregel om tredjedeler. Del høyden i bildet i tre like store deler. Da bør vesentlige elementer helst ligge på de to tredjedelslinjene. Og med den beskjæringen jeg foreslår vil fjellet bakerst til venstre gå ut i billedkanten i den øverste tredjedelslinjen. Skjæringen mellom forgrunnen og fjellet til høyre skjærer den nederste tredjedelslinjen. Altså perfekt. Tredjedelsinndelingen av bilder har forøvrig nær sammenheng med det gamle kompositoriske begrep ''Det gyldne snitt'', og har med harmoni og balanse i bildet å gjøre.
Versjon 2 beskjærer du på samme måte, dvs. akkurat over vannkanten (eller hva det nå enn er) og fjerner papiret i fotoeditor etterpå. Da har du to glimrende bilder du trygt kan vise hvem som helst.
Gunnar G.
Litt av et landskap. Jeg synes bildet blir spennende med den utfyldene teksten ved siden av.
Litt av et terreng det der gitt. Fin komp, men synes kontrastene kommer best frem i v2. Det er vel ikke et terreng med de mange kontraster i utgangspunktet.
Spennende !
Svenn
/Marcus