Klart for ekstra hurtigtog til Oslo Ø!
Annen påskedag 1961. Den store hjemfartsdagen etter påsken, og NSB har omtrent alt tilgjengelig materiell i drift.
Hurtigtogene har topp prioritet, og skal holde ruta. Her har de spandert på seg Di 3.620 i forspann med et velvoksent hurtigtogslok type 31b, så her er det ikke mangel på krefter som sinker.
Legg merke til røyken og dampen fra damploket, her fyres for fullt og trykket er på topp.
---------------
Jernbanehistorisk er dette en sjeldenhet, i alle fall har ikke jeg sett diesel og damp i forspann på Bergensbanen ved andre anledninger.
Bildet inngår i albumet NSB og annet på skinner - før og nå - Tog var og er spennende.
Spennende er også den voldsomme utvikling NSB har hatt, fra hovedvekt på å løse kollektive transportbehov og akseptere at underskuddet går til et godt formål, til dagens leverandør av transport med økonomi som premissetter. Men underskuddet lever videre, og tilbudet er nokså diskutabelt.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2005-03-15 15:10:20
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2005-03-15 19:41:48
    Versjon #3
Utstyr
  • Minolta SR-1
  • Minolta Auto-ROKKOR 55 mm f/2
  • Brennvidde55mm
  • Blender-
  • FilmtypeEktachrome 50
  • Nei
  • AnnetScannet med Nikon Coolscan V ED fra dias i limt glassramme. Oppskarpet scan av originalen, bleket og spist av fungus, ligger som v2.
    Dette har gitt underholdning i flere vinterkvelder, og enda kan det sikkert gjøres mer. Ikke er det mangel på dias i glassrammer heller.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriBil/motor/Kjøretøy
  • Lastet opp
  • Visninger1035
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_130721} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (22)
Steinulf L.

Et bilde med patina. Synes du har kommet bra fra dette.
Avsluttet .

Som dokumentasjon er dette fint, og med de forutsetninger som versjon 2 viser at du hadde er jobben i mine øyne bra utført. Ullen kvalitet på versjon 2/originalen, og vel mye kontrast i versjon 1 - noe som gir seg utslag i bl.a. utbrent snø. Men personlig synes jeg slike dokumentasjoner er viktigere å ta vare på og vise frem i ullen kvalitet enn å la dem ligge bortgjemt på loftet. Filmscanning har jeg ikke noe erfaring med selv - så det scanningstekniske overlater jeg til andre å kommentere.
Stig B.

Artig dokumentasjon.

Mvh Stig
Bjørnar P.

Dersom du med Nikon V mener Coolscan V ED, så har jeg samme scanner selv. Jeg har blitt overrasket mange ganger over hvor mye informasjon jeg kan presse ut av mine gamle lysbilder med denne scanneren. Det faktum at den også kan fjerne støv automatisk fra Kodacrome er nokså unikt. De fleste filmscannere klarer ikke dette. Den fungerer også veldig bra på undereksponerte bilder.
Oddbjørn W.

Dette var et tøft bilde! Veldig interesant. Og så langt jeg kan se har du gjordt en flott jobb med fjerne ''tidens tann''.
M
en jeg er nok litt enig med Tommy ang. den utbrendte snøen. Og så lenge du har orginalsnøen ok synes jeg du burde legg ut en versjon hvor du behandler søø og tog hver for seg. Vi snakker om et unikt bilde i jernbanehistorien.

Men la ikke mitt pirk ta fra deg det faktum at du her har et skikkelig bra bilde, Odd Tore

mvh
Oddbjørn
Odd Tore S.

Jeg er enig med dere angående snøen, den ser utbrent ut på denne skjermen også. Tydeligvis er den LCD-en jeg bruker til bildebehandling for ''snill'', for dette var ikke meningen.
Jeg får gå noen behandlingsversjoner tilbake og se hva jeg kan gjøre.
Odd Tore
Avsluttet .

Min kommentar ang. snøen er basert på vurdering på en bærbar maskin/lcd, og her er snøen - særlig på deler av høyre side i forgrunnen så og si kritthvit. Men det denne skjermen er nok litt upresis. Jeg får sjekke igjen på jobbmaskinen min sin gammeldagse bilderørsskjerm i morgen. Men ift. slike bilder er det tekniske av mindre betydning. Dokumentasjonsverdien betyr mye mere en teknopirk.
Inger Anne Maritsdotter V.

Du ''sjarmerer'' folk med din veldokumenterte historier Odd Tore;-)

Veldokumentert historie og bildet er bra formidlet, gammelt og du nevner selv dets tekniske svakheter.

Mvh Inger Anne
Jonny E.

Hei hei

Interessant bilde med dine ord til hjelp,
eg hadde nok sikkert ikke sett diesel/damp i det hele tatt.
Eg setter pris på at du graver frem gamle bilda.

Eg vet jo ikke kordan du har justert bildet,
men en hurtig løsning eg bruker av og til e selective color.
På dette bildet kunna det kanskje gått bra og tilføre litt sort, 10-12%,
til sort og nøytral, da berøres ikke sneen av kontrastøkninga du får på
de mørke områdan, sneen kan nok heller få litt mer struktur.
De røde flekkan villa eg brukt saturation på ved og ta bort det røde
og så gjøre de lyse feltan som vil komme frem mørkar.
Da kan man om man ønsker gå på levels eller curves om nødvendig.
Eg har ikke prøvd dette på det her bildet, men det va nokken tanka....

Ha en god kveld

. JonnyE
Pål E.

Fin kobling(!) av gammel og ny tid (som dette jo representerte rundt 1960). Dessuten godt jobbet m.h.t. scanning. Jeg tror vi godt kan tåle litt mer årgangsbilder her på Dotten, - jeg har selv falt for fristelsen og kommer til å gjøre det igjen. Digitalfoto handler ikke bare om digitale kameraer, men også analoge fotografier på digital form.
Pål

Odd Tore S.

Har tatt en rask revisjon av bildet for å unngå utbrenthet.
Det ser bedre ut på denne skjermen, men det som var litt lyse teak-vogner på LCD har blitt litt mørke vogner på CRT.
Det er slik det pleier å være, og neste runde blir når jeg får tak i printer, dvs. det går mot vinter igjen.
Jonny:
Takk for tips, det blir greit å ha når bildene endelig skal timmes mot den printeren som kanskje kommer en gang, og en bedre versjon av PS dukker opp.
Odd Tore
Roger K.

Hei hei, Odd Tore!
Dette begynner å bli et godt varemerke fra deg. Dukomentasjon i bilder og tekst av forhistorien er flott fremført igjen. Det materielle har utvilklet seg enormt på 46 år. Det tekniske er nevnt ovenfor. Jonny er dyktig og flink med sin jobb i PS og ikke dumt å se nærmere på. Nå er dette gamle bilder og jeg føler derfor at alderdommens tann ikke har stor betydning for bilde. Faktisk en del av sjarmen. V3 stemmer bra her på min CRT-skjerm.

Mvh RK
Hege J.

Historisk interessant tekst og bilde. Bra dokumentert. Jeg liker slikt, Odd Tore. :)

Det tekniske har du kontroll på selv, jeg har ingenting å tilføye øvrige kommentatorer.

Mvh Hege
Odd Tore S.

Hyggelig å høre at det finnes folk som liker gamle dokumentarbilder også. Det kan nok komme flere etterhvert, men jeg er litt forsiktig med å spre lukten av møllkuler her.
Jonny:
I siste forsøk på å fikse dette bildet behandlet jeg de røde flekkene ved å velge saturation, rødt, og fjerne flekken så godt det lot seg gjøre. Der fungus ikke hadde spist opp teksturen under, valgte jeg så riktig farge og sprøytet over med fargebørste. Der strukturen var vekk, f.eks. i teakkledningen på reisegodsvogna, måtte det klones. Dette synes jeg funket rimelig bra, og det er vel det du også foreslår.
Selective colors har jeg aldri fått skikk på. Tipset ditt skal prøves ut når redningsaksjonen dias i limte glassrammer fortsetter. Kanskje ser du at det kunne hatt noe for seg før det også. Fint om du tipser.
Takk skal du ha!
Odd Tore
Ann F.

Fin dokumentasjon. Oppvokst som jeg er, 20 meter fra Dovrebanen, kan jeg såvidt huske damplok'ene som dro over Dovre før den ble elektrisk drevet.
Viktig jobb du gjør her med å ta vare på gamel dias med historisk innhold.
Sitter på CRT-skjerm, sneen er best i V3, men kontraster og farger liker jeg bedre i V1.
Mvh Ann
Odd Tore S.

Ann:
Hyggelig å høre at også du synes gamle dias er verdt en innsats. Det hender nok at jeg føler meg som ei attergløyme når jeg roter med slikt i forhold til det å forsøke å utvikle meg litt videre fra ren dokumentasjonsfotograf.
Helt enig med deg i kommentaren om v3 og v1, toget på v3 ser ut som om det er dekket av en uønsket grå hinne. Så her blir det mer å gjøre, Norsk Jernbaneklubb vil gjerne ha bildet til sin hjemmeside, og da bør jo ikke teknisk kvalitet være unødvendig dårlig.
Odd Tore
Jonny E.

Hei igjen

V3 blei mye bedre, særlig sneen.

Eg bruker selective color på mange bilda
og liker funksjonen godt, det gjelder bare,
som med de fleste justeringa, og klare å begrense seg.

Eg begynner nesten aldri med selectiv color,
starter som oftest med levels og curves.

Eg har erfart med mine justeringa at det ofte blir litt mye
og at eg må innom fade kommandoen for og redusere
ned til mellom 75-90%, noen ganga mer.
Eg synes metoden du beskriver e helt ok.

På mange av bildan eg etterbehandler går eg på de
forskjellige elementan og behandler en del i slengen,
f.eks på bilda av blader med vanndråpa på behandler
eg ofte en og en vanndråpe, pirkarbeid .... ja...
men det finnes jo dem som strikke og hekle...

Ha en god kveld

. JonnyE



Bjørn H.

Liker V1 best -

Bildet er historisk og oser av nostalgi -

Ja dette gir deg sikkert ikke fritidsproblemer Odd Tore ...

Passer kanskje best på kalde vinterkvelder.. :)

fortsett jobbinga, ser gjerne flere --

Natta

Bjørn ;¤

Venche J.

Artig bilde dette. Ikke for å være kravstor, men en blanding av versjon en og tre hadde blitt flott. :) Liker fargene fra toget og oppover i versjon en, og kontrasten i snøen i versjon tre.

Flott dokumentar. :)

Wenche.
Odd Tore S.

Ja, her må jobbes, njk var interessert i dette til sin nye lok.bok.
Da er det godt å ha så mange konstruktive kommentarer og tips i ryggen!
Regner med at 50-tallets versjon av flytoget kommer etter løvsprett.
Odd Tore
Avsluttet .

Versjon 3 ble mye bedre mtp. snøen, men gråere over resten. Skjønner at det er vanskelig å få tilfredsstilt optimal fremstilling av både lyse og mørke områder. Men dokumentasjonsverdien er uansett det som teller her - Jernbaneklubben blir sikkert fornøyd ja regner jeg med!
Christian Erik B.

Overraskende godt bilde til å være såpass ''godt voksent'' :-)

Tog har interessert meg hele livet, så dette er et veldig spennende bilde for min del.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu