Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_132606} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hvem er det som lurer her da tro? En liten kar som står inni et knappetelt ser det ut som. Han forsvant vel fortere en svint da du knipset bildet kan jeg tenke meg.
Flott fanget øyeblikksbilde.
Det er noe veldig herlig uskyldig over blikket, men den stygge ''sjørøverlappen'' ødelegger litt av stemningen. Den irriterer, men fasinerer også på samme tid, så kanskje den bare skulle være der likevel. Fint også med åpningen i ''teltduken''.
Hans Jacob
Ioannis L.
Hei Arne!
Et vakkert, gåtefult og tolkningsdypt bilde!
Rolf S.
Hei.
Mystisk, men neimen om jeg vet riktig hvordan jeg skal lese dette bildet. Typisk Strømme å sette oss på sånne utfordringer rett før sengetid. Har egentlig ikke mer fornuftig å komme med på nåværende tidspunkt.
M.v.h. Rolf
Arne S.
Sengetid er ikke stengetid :-)
Dag J.
Hmm, lekent og litt utfordrende dette. Jeg likte det jeg, uten at det gir meg gysninger.
Spenningen i bildet for meg er det uvisse i uttrykket; er det et smil eller et geip som skjuler seg - eller noe annet. Slik sett funker det veldig bra.
Arne S.
Gysninger like før sengetid er ikke bra, veit'u Dag :) Takk for fint innspill fra deg og andre.
Rune H.
Nok et bilde med åpenrom for svært mange tolkninger!
Et bilde som pirrer nysgjerrigheten - barnets nysgjerrighet utover mot fotografen, mens det duse til venstre gjemmer barnet og gjør betrakteren nysgjerrig. Likeså er det et åpenrom i skjorta (eller knappeteltet, jamfør HJH), som gjør oss usikre på hva som finnes.
Fin bruk av det gyldne snitt!
Rune :)
Lars L.
Definitivt rom for tolkninger og ulike ''forståelser''.
Sånn før sengetid får jeg nøye meg med å si at jeg liker det jeg ser uten å vite hva jeg ser (ut over det rent åpenbare da).
Rune T.
For meg har bilde en veldig tydelig dualitet, selv om bildets ''flater'' og pikens iøyefallende blikk stjeler min umiddelbar oppmerksomhet - jeg leser enten antydning til frykt eller en fremmedgjøring i forhold til betrakteren/fotografen som i neste øyeblikk går over til en ''jeg er i trygghet hos den voksne som står bak meg'' - følelse - nesten trygt bortgjemt men jeg ser deg.
Likte dette, i all sin enkelthet.
R
Bjørn H.
Liker dette Arne -
Et bilde som ved første øyekast ikke er så lett å kommentere, men som jeg leser og ser det bedre nu :))
Fint utsnitt, og et blikk som det ikke er så lett å tolke, men, en form for engstelse for det ''litt'' ukjente kan det utvilsomt se ut som ...
Liker at bare litt av nesen kan skimtes, og at kompet ellers er såpass stramt -
Fint at duken bak har en knapp oppe -
Nattings ..
Bjørn ;¤
Frank W. G.
Blikket er jo selve uttrykket i bildet her. Mens alt det andre i flaten er med på å gi jentas uttrykk det som skal til for å gjøre dette meget severdig og spennende. Her er det masse rom for tolkninger. Rett og slett herlig er dette bidraget fra deg.
Et bilde som kan nå langt vil jeg tro.
Frank
Johan K.
Spennende bilde som er åpen for tolkningsmuligheter.
Det pirrer på nysgjerrigheten, mye på grunn av blikket... og det som kan se ut som ei åpen skjorte.
Stramt og isoloert utsnitt gjør det hele bare mer interessant.
Et bilde som ikke blir kjedelig i lengden. Likte dette
Johan
Odd Tore S.
Jeg ser et ungt og nysgjerrig blikk, et som vil se uten å bli sett.
Har kastemerket noe med dette å gjøre? Aner ikke om slikt er relevant i det hele tatt, men tanken slo meg etter at jeg forsto hva flekken i panna var.
Den uskarpe forgrunnen som blikket titter ut bak gjør seg.
Den mye tydeligere bakgrunnen trekker oppmerksomhet vekk fra blikket. Hva er det? Hvorfor er det der? Er det en teltåpning? Hvorfor titter ikke blikket ut fra denne da?
Bakgrunnen irriterer, samtidig gjorde den at jeg ikke fikk sett på særlig mye annet i denne lunchpausen, så den holdt oppmerksomheten min på bildet ditt.
Odd Tore
Arne S.
De fleste i India har kastemerker. Kastemerket har ikke direkte sammenheng med blikket, men er selvsagt en del av historien/miljøskildringen.
Takk for alle finfine innspill!
Odd Tore S.
Ja, forsåvidt vet jeg at de fleste har kastemerker, det jeg tenkte på var om vedkommende var av en slik kaste at det hadde betydning for oppførselen?
Odd Tore
Arne S.
Du har rett. Mange urbefokninger tror de blir fravrøvet sjelen dersom de blir (snik)fotografert. Man skal derfor være vise spesiell forsiktighet i slike situasjoner. Jeg kan nevne at denne situasjonen er tatt under kontrollerte former, dvs at barnets foreldre har gitt tillatelse til fotografering av seg selv og sitt miljø.
Thorfinn B.
hmm. spennende blikk (øyet) som til dels gjentar seg i åpningen bak til høyre (riktignok i vertikal stilling). Kastemerket gjentar seg også, men da som hvite.
Mye gjentagelser, flott blikk og et utfordrende bilde.
Avsluttet .
Jeg ser her 4 ''øyne''; et øye, et kastemerke og to knapper. Skepsis, mystikk, nysgjerrighet og innestengthet er assosiasjoner jeg får her. Teltduken innrammer hovedmotivet og bildeflaten på en bokstavlig talt fengslende måte. At vi ikke en gang ser nesen gjør det utfordrende å lese ansiktsuttrykket; men på den annen side bekrefter det oppfatningen av hvilken styrke som ligger i uttrykksfulle øyne som kommunikasjonsform.
Øyvind A.
Flott fanget blikk. Kanskje nysgjerrig, kanskje avventende eller litt engstelig?
Uansett veldig bra.
Fin rytme i komposisjonen også.
Ø.
Ketil K.
Å stjele sjelen ved å ta et bilde. Man merker kanskje ikke at man blir fotografert, men et ubehag ved å bli avbildet kan vel føles for mange av oss? Og fotografen har jo ''tatt'' et utseende - er ikke det litt av sjelen? Idrettsfolk og politikere - de har vel solgt sjela si mange ganger? Ok - satt så godt på spissen jeg klarte da.....
I dette bilde var det mye å hente. Et flott og spennede blikk, forsterket av en stilistisk ansiktslinje i bakgrunnen, og antydning til en gjentagelse av øyet, samt en vertikal symmetri på sidene som også strammer inn fokusen i bildet og gjør det veldig tett. Mesterlig oppbygget.
Avsluttet .
Likte også dette godt. Nå har vel det meste blitt sagt her allerede, så jeg gir meg med det... Lekkert...
Øystein
Jon-Petter T.
Synes dette er en var og fin skildring.
God ballanse i kompet der øyets plassering ballanserer fint med åpningen der de to tøystykkene er kneppet sammen.
Liker det enkle og umiddelbare i din formidling. Bliket kan vise skepsis ovenfor fremmede, men også den nyskjerrighet barn i alle land er i besittelse av.
Carl Martin N.
godt!
Arne S.
Takk så mye!
Ketil: Man skal være på vakt - og ikke så lite sær - for å unngå å selge sjelen sin i disse dager. Man skal argumentere godt for å unngå å komme på TV dersom de først fatter interesse. Det ligger en selvfølgelighet i at TV skal kunne brette ut sjelen din i de millioner hjem dersom DE mener det er berettiget.
Jepp, her ligger et tankekors.
Avsluttet .
Et helt fantastisk deilig bilde. Må bare se og se... For meg ser det ut som om hun observerer meg mens hun har et godt grep i mammas skjørt. Bare flotters.
aNjA
Arne S.
Ja, det handler jo om å 'se' :) Takker!
Øistein T.
portretter kan være utrolig kjedelige - men dette er den rake motsetning! å fange noe slikt er ikke lett og det krever at man stadig er på ''jakt''.. bra jobbet!
Øistein
Arne S.
Takk! :)
Lasse F.
Eit spennande bilde! Trur eg kunne likt å sett itt nasse og munn òg. Men eg syns det er eit fint bilde!
Mvh. Lasse Fløde
Arne S.
Jeg takker for gode kommentarer til flere gamle bilder, Lasse!
Merethe W.
Fantastisk bilde; var sikker på at jeg hadde kommentert det før. Har selv vært i India/ Nepal i totalt 3 mnd, og selv om det er et fargesprakende land med ufattelig mange interessante mennesker, er det faktisk ikke et enkelt land å fotografere i. Man blir lett overveldet av alle inntrykkene, og de kommer så tett at man lett kan bli blasert etter relativt kort tid (det ble i alle fall jeg). Her har du fanget et sterkt uttrykk, understreket av et utsøkt (og ikke selvfølgelig) valg av fokus og en spennende komposisjon. Meget bra.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Flott fanget øyeblikksbilde.
Det er noe veldig herlig uskyldig over blikket, men den stygge ''sjørøverlappen'' ødelegger litt av stemningen. Den irriterer, men fasinerer også på samme tid, så kanskje den bare skulle være der likevel. Fint også med åpningen i ''teltduken''.
Hans Jacob
Et vakkert, gåtefult og tolkningsdypt bilde!
Mystisk, men neimen om jeg vet riktig hvordan jeg skal lese dette bildet. Typisk Strømme å sette oss på sånne utfordringer rett før sengetid. Har egentlig ikke mer fornuftig å komme med på nåværende tidspunkt.
M.v.h. Rolf
Spenningen i bildet for meg er det uvisse i uttrykket; er det et smil eller et geip som skjuler seg - eller noe annet. Slik sett funker det veldig bra.
Et bilde som pirrer nysgjerrigheten - barnets nysgjerrighet utover mot fotografen, mens det duse til venstre gjemmer barnet og gjør betrakteren nysgjerrig. Likeså er det et åpenrom i skjorta (eller knappeteltet, jamfør HJH), som gjør oss usikre på hva som finnes.
Fin bruk av det gyldne snitt!
Rune :)
Sånn før sengetid får jeg nøye meg med å si at jeg liker det jeg ser uten å vite hva jeg ser (ut over det rent åpenbare da).
Likte dette, i all sin enkelthet.
R
Et bilde som ved første øyekast ikke er så lett å kommentere, men som jeg leser og ser det bedre nu :))
Fint utsnitt, og et blikk som det ikke er så lett å tolke, men, en form for engstelse for det ''litt'' ukjente kan det utvilsomt se ut som ...
Liker at bare litt av nesen kan skimtes, og at kompet ellers er såpass stramt -
Fint at duken bak har en knapp oppe -
Nattings ..
Bjørn ;¤
Et bilde som kan nå langt vil jeg tro.
Frank
Det pirrer på nysgjerrigheten, mye på grunn av blikket... og det som kan se ut som ei åpen skjorte.
Stramt og isoloert utsnitt gjør det hele bare mer interessant.
Et bilde som ikke blir kjedelig i lengden. Likte dette
Johan
Har kastemerket noe med dette å gjøre? Aner ikke om slikt er relevant i det hele tatt, men tanken slo meg etter at jeg forsto hva flekken i panna var.
Den uskarpe forgrunnen som blikket titter ut bak gjør seg.
Den mye tydeligere bakgrunnen trekker oppmerksomhet vekk fra blikket. Hva er det? Hvorfor er det der? Er det en teltåpning? Hvorfor titter ikke blikket ut fra denne da?
Bakgrunnen irriterer, samtidig gjorde den at jeg ikke fikk sett på særlig mye annet i denne lunchpausen, så den holdt oppmerksomheten min på bildet ditt.
Odd Tore
Takk for alle finfine innspill!
Odd Tore
Mye gjentagelser, flott blikk og et utfordrende bilde.
Uansett veldig bra.
Fin rytme i komposisjonen også.
Ø.
I dette bilde var det mye å hente. Et flott og spennede blikk, forsterket av en stilistisk ansiktslinje i bakgrunnen, og antydning til en gjentagelse av øyet, samt en vertikal symmetri på sidene som også strammer inn fokusen i bildet og gjør det veldig tett. Mesterlig oppbygget.
Øystein
God ballanse i kompet der øyets plassering ballanserer fint med åpningen der de to tøystykkene er kneppet sammen.
Liker det enkle og umiddelbare i din formidling. Bliket kan vise skepsis ovenfor fremmede, men også den nyskjerrighet barn i alle land er i besittelse av.
Ketil: Man skal være på vakt - og ikke så lite sær - for å unngå å selge sjelen sin i disse dager. Man skal argumentere godt for å unngå å komme på TV dersom de først fatter interesse. Det ligger en selvfølgelighet i at TV skal kunne brette ut sjelen din i de millioner hjem dersom DE mener det er berettiget.
Jepp, her ligger et tankekors.
aNjA
Øistein
Mvh. Lasse Fløde