Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_133582} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Her var det rolig og fredelig. Nydelig speiling. Motivet er flott. Riktig fin komposisjon.
Jeg liker det i gråtoner, men hadde vært fint å se i farger,tror jeg.Mange fine detaljer her.
Inger-Lise
Eli B.
Hei Caroline
Et vakkert motiv, jeg finner ikke noe som jeg kan sette fingeren på. Synes det nærmest er perfekt, godt og behagelig å se på. Er enig med Inger-Lise i at det godt kunne vises i farger også, men det er svært bra slik det er.
mvh Eli
Andreas L.
Dette var et kjempe bra bilde! Du er virkelig en kjempe bra fotograf og et stort forbilde. (Da snakker jeg ikke bare anngående om dette bildet).
-Andreas
Frank K.
Hei!
Et behagelig bilde med gode gråtoner. Men bildet er litt ute av water.. Trekk meassure tool fra toppen av spiret på taket nærmest midten av bildet til dets motpart i speilingen, så vil du se at det blir bedre.
Chr. G.
Fint bilde av en del av den forbudte by. s-h framfor farger gjør seg her. Og med denne avstanden blir ikke forfallet i form av slett vedlikehold og mange turister synlig. Reagerte også på at det er litt skeivt, 1 grad med klokka gjør susen (ja, dette er flisespikkeri).
Odd Tore S.
Jeg er ikke kjent med hvordan dette ser ut i virkeligheten, men bildet er i alle fall befriende fritt for forstyrrende turister, og det er bra.
Bildet i seg selv er også OK, klart at den vinkelen du har valgt og speilingen bidrar til dette sammen med bra teknikk. s/h er OK, kunne tenkt meg å vurdere litt mer kontrast.
Så var det dette med ute av vater, som jeg av og til synes blir en besettelse her på dotten. Her reagerte jeg litt på at bassengkanten kunne se ut til å helle oppover, så kommentarene om dette synes jeg har noe for seg denne gangen. Men av og til utarter det, og noen ganger er det rene synsbedrag som får se bilder som er nøyaktig rettet opp til å se skjeve ut.
Beklager liten utblåsning, budskapet mitt er egentlig fokus på selve motivet og la tekniske detaljer som skjevhet, støy bare få oppmerksomhet om de er umiddelbart synlige, og så bruker jeg mer plass selv på dette enn å kommentere selve bildet.
Odd Tore
Avsluttet .
Jeg har nå sett på dette bildet flere ganger; på CRT-skjerm her på jobb og på LCD hjemme i går kveld. Min oppfatning er at bildet er for grått og ''blasst''. Synes sv/hv krever mere kontraster og større skille mellom/justering av svart/hvitt/grått. Om du hadde gjort det ville vannet blitt blankere, speilingen kraftigere, arkitekturen mere rik på struktur og himmelen mere spennende. Når det er sagt, så liker jeg motivet og komposisjonen veldig godt!
Bjørn H.
Heisan ........
Enkelt og pent nok, men samtidig ''litt'' kjedelig -
Slike type motiver krever sikkert ganske mye for å at man skal dette av stolen .. blir lett en dokumentasjon, :)))
Men det er fine linjer og vinkler, og stedet oser av stillhet ...Bra at det ikke snek seg inn en turist med irrgrønn allværsjakke da.... -
Det fremstår nok litt grått og blasst for meg også !! ville økt kontrastomfanget noe !!
Gleder meg til å høre nærmere om turen, har sikkert vært en kjempe flott opplevelse -
Bjørn ;¤
Caroline M. S.
Tusen takk for kommentarer. :-)
Så sannelig - bildet er skeivt. Jeg la ikke merke til det før Frank nevnte det. Eller det vil si - det var enda skeivere (bikket opp mot høyre), men jeg har brukt Transform--->Perspective og dratt det ned til det så rett ut (for meg). Jeg synes ikke alltid at det gjør så mye at bilder er skeive, men et bilde som dette burde vært rett (Hva skal man kommentere om ikke det tekniske på et bilde som dette Odd Tore? Det er jo ikke noe innhold å kommentere her. *S*). Tror jeg må gå til anskaffelse av mattskive med rutenett (har flere bilder av dette motivet, som så rette ut da jeg tok dem, men som likevel er så skeive at jeg ikke får til å rette de opp).
Chr. G: He, he - det er masse turister på dette bildet. :-D De vises som små lyse prikker på broen over vannet (mest rett under tre nummer to til fire fra muren rundt Den forbudte byen). Ellers er det full oppussing på gang der nå. De fleste takpannene var pellet av takene og lå stablet på plassene og de fleste bygningene var innpakket i stoff/presenning (hva heter det - slike greier som man henger opp utenfor stillaser?). De pusser opp til sommer OL 2008.
Dette bildet ser ikke ut i farger. Himmelen er helt grå (sannsynligvis blanding av støv/sand og forurensning for det var egentlig ganske skarpt lys - utenfor Beijing var himmelen blå), trærene ser grågrønne ut og vannet nesten like grått som himmelen, men med et skittent grønnskjær i. Det meste av muren er grå og det er bare litt slitt rød terrakottafarge på bygningene.
Jeg skal prøve og lage en versjon med mer kontrast en kveld (for skarpt lys i rommet her på dagtid), men på min skjerm synes jeg det ser ut som det er nok kontrast. Jeg liker som regel best bilder som er litt grå (ikke jevnt grå, men med svart, hvitt og grått *S*). Jeg kan forestille meg hvordan dette bildet ser ut på din skjerm Bjørn (men den mener jeg jo er for lys *S*) - helt forferdelig. Og da ser sikkert bildet like ille ut på skjermene til dere andre som synes det er for lite kontrast her. Jeg vet ikke hvem som har for lyse eller for mørke (eller passe) skjermer, men jeg ser i hvert fall forskjell på alle de mørkeste nyansene på de teststripene som går fra rent hvitt til helt svart (selv om de to mørkeste er noe vanskelige å skille).
Caroline M. S.
PS Jeg kom på at jeg har et bilde som viser hvordan det ser ut innfor murene i Den forbudte by akkurat nå: bilde nr. 168843. Det bildet er forresten skikkelig blasst på min skjerm også, men fargen på himmelen er ganske riktig i forhold til hvordan det så ut i Beijing. :-)
Odd Tore S.
Joda, jeg kommenterer gjerne det tekniske jeg også, men prøver å begrense meg til det jeg ser ved vanlig betraktning. Og så baller det gjerne på seg med finmysing om det er noe som stikker seg ut da.
Men jeg mener fortsatt er det er vel mye fokus her på i vater, og særlig på støy, som i alle fall for meg ofte er noe som oppstår når jeg resizer og komprimerer for dotten-format, men som ikke var sjenerende før og som gjerne krever finmysing etterpå også.
På bildet ditt ville jeg kommentert kompen om den hadde stukket seg ut i positiv eller negativ retning, forstyrrende elementer som TYDELIGE turister (så småprikkene, ikke så forstyrrende at de var verdt en kommentar). Jeg kommenterte kontrast, det er forsåvidt teknikk, men noe helt annet enn i vater og støy.
Odd Tore
Arne S.
Grått, kjedelig og intetsigende. Hvor er innlevelsen, stemningen og viljen til kommunikasjon? Håper turen var bedre enn bildet.
:)
Caroline M. S.
Takk for nye kommentarer. :-)
Nå har jeg laget to nye versjoner - forsøksvis med mer kontrast. Av de to synes jeg v2 ser best ut, men den ser sikkert for lys ut. Garantert på Bjørns skjerm i hvert fall. ;-) Eller hva sier du Bjørn? Har ikke gjort noe med perspektivet på de to nye versjonene, men som dere ser er de ganske skeive.
Odd Tore: Jeg er både enig og uenig med deg. Om man skal pirke på teknikk (og komposisjon) synes jeg er avhengig av type bilde. En amerikaner jeg kjenner har to standardkritikker: 1)If it's not sharp, why bother? og 2)Det finnes ingen unnskyldning for latskap og dårlig håndverk (og tidvis kombinert med at det er altfor mange bilder preget av dårlig håndverk og manglende ferdigheter som presenteres som 'fine art'). Mange av de naturbildene, landsskapsbildene, arkitekturbildene..... rett på bilder av stillestående ting burde vært teknisk og komposisjonsmessig bedre. Det er greit at det skjer en del ting med bildene vi behandler for web-presentasjon, men de kan jo bli bedre med riktig (PS) teknikk. Med andre typer bilder (situasjoner, stemninger, noe som forandrer seg/ikke er stillestående) synes jeg det betyr mindre om bildene har tekniske mangler. Dette bildet fra Den forbudt byen er så avgjort ikke et slikt bilde. :-)
Arne: Jo, takk - kjempefin tur, men dårlig fotofangst. Det jeg likte her (på stedet/utenfor muren til Den forbudte byen) var at det var så stille (folketomt og lite lyder) - jeg synes bildet ser stille ut. Også var det grått - veldig grått, og det ble ''kinesisk'' for meg. :-)
Bjørn H.
Takk for sist Line ...
Okey .... her på min skjerm liker jeg V3 best. Den er friskest og faller dermed best i smak .. (og, husk....min skjerm er knall kalibrert :)) hihi
Natta ...
Bjørn ;¤
Caroline M. S.
Ha, ha, ha - det kom ikke som noen bombe Bjørn. :-D Ja, takk for sist og natta, natta. :-)
Avsluttet .
Versjon 3 ble bedre hos meg og ja.
Carsten A.
V3 ble vel litt bedre enn de andre versjonene, men jeg må nok stort sett si meg enig med Arne S. Forholdsvis svak stofflighet og detaljering i motivet, så det hele ble ganske grått.
MVH CA
Caroline M. S.
Takk for nye kommentarer. Nå har jeg tatt en omgang med Adobe Gamma og fått lysere skjerm, men jeg forstår ikke at dere synes v3 er best. Nå er den nesten uten grått (nærmest ren svart-hvitt) her. V2 er for lys og v1 ser passe grå ut (i hvert fall best av de tre. ). Vi kan umulig se det samme på skjermene våre.
Ellers tror jeg skjermen min nå må være omtrent som Bjørn sin - jeg har tatt en kikk på et av bildene mine som ser helt forferdelig ut på Bjørn sin skjerm, og nå ser det like ille ut her. :-D Jeg tror jeg trenger å sammenligne med flere skjermer.
Carsten A.
Alle tre versjoner er ganske grå, med svak stofflighet og detaljering i motivet, men V3 er altså litt bedre enn V1 og V2. Forskjellen er liten, men den kan sees.
Det kan se ut som opptaket er noe undereksponert.
MVH CA
Frank K.
Hei igjen Caroline!
Du har klart å tilte feil vei!! :)
Se vekk i fra andre referansepunkt enn de som speiler seg nærmest sentrum av bildene. Det å brukt vannkanten uten at du selv ligger i vannskorpa, eller bassengkanten uten av du ligger på magen på tilsvarende motsatt side vil ikke fungere som referanse. (Bruker mye ''spalteplass'' på denne lille detaljen men det kan jo hende det er til hjelp...)
For min del synes jeg at ver 1 fortsatt er det beste ift gråtoner. Dette oppleves som mykere i kontrasten, hvilket jeg mener passer dette bildet.
Caroline M. S.
Hei og takk for nye kommentarer: :-)
Carsten: På originalen er himmelen (og muligens vannet) for lys og bygning, bro og trær for mørke, og på alle disse tre versjonene har jeg gjort alt enda lysere for å få fram noe mer detaljer i bygningene. Men jeg ser det er lite der. På opptaksstedet var det grått - ganske mørkegrå himmel og hele området virket som det var tåke (det var det ikke, men tett, grå ''dis'' av forurensning og sand/støv. Har aldri sett noe lignende før - ikke i andre forurensede byer i Asia en gang. Akkurat som det lå et tett, ugjennomskinnelig grått lag over hele området). Jeg har ikke klart å få fram det (hvordan det virkelig så ut) verken på fargeoriginalen eller disse svart-hvitt versjonene. Grrr - irriterende. Uansett ser det i hvert fall ut for at jeg må bruke et annet bilde enn dette for å finne ut om skjermen min er for mørk (eller nå etter kalibrering - for lys).
Frank: Jeg tror jeg skjønner hva du mener Frank, men jeg klarer ikke forholde meg til kun bygningen og speilingen av den fordi jeg synes det ser mer feil ut (og legger mer merke til) at broen tipper oppover til høyre og ikke er i rett vinkel fra kanten av bildet. Muligens fordi det var det jeg så på/var opptatt av da jeg tok bildet. :-)
Carsten A.
Caroline: Greit, jeg har selv vært i Beijing to ganger, begge ganske lenge, den ene ved sensommer, den andre i iskald januar. Ganske visst lenge siden nå, men maken til grå, støvete by har heller ikke jeg sett, ''tett, grå 'dis' av forurensning og sand/støv'' stemmer helt med min erfaring. På vintertid ble dette (den gang for 25 år siden, iallfall) supplert med en massiv svovel/kullstøv-forurensning, som bl.a. klart reduserte sikten fra den ene siden av en gate til den andre. En syrlig lukt og en enda mer syrlig smak på den ''luften'' man pustet inn.
Så at miljøforurensning, naturlig støvforurensning fra Chinas indre, tørre områder, og menneskeskapt forurensning ved bl.a. et massivt kullforbruk påvirker mulighetene for fotografering er jeg absolutt med på. På sett og vis kan det å gjengi bilder påvirket av denne forurensningen sies å innebære en slags reportasjeeffekt. Men til å gjengi mye av det fargerike og interessante i den ''forbudte'' byen passer det kanskje ikke så godt.
MVH CA
Caroline M. S.
Hei igjen Carsten. Det er et godt poeng! :-) Her på utsiden av muren var sannsynligvis den eneste plassen det nå hadde gått an å få til noe som ville lignet litt på hvordan Den forbudte by så ut i for eksempel filmen ''Den siste keiseren''. På innsiden så det ut som dette: bilde nr. 168843. En byggeplass.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Jeg liker det i gråtoner, men hadde vært fint å se i farger,tror jeg.Mange fine detaljer her.
Inger-Lise
Et vakkert motiv, jeg finner ikke noe som jeg kan sette fingeren på. Synes det nærmest er perfekt, godt og behagelig å se på. Er enig med Inger-Lise i at det godt kunne vises i farger også, men det er svært bra slik det er.
mvh Eli
-Andreas
Et behagelig bilde med gode gråtoner. Men bildet er litt ute av water.. Trekk meassure tool fra toppen av spiret på taket nærmest midten av bildet til dets motpart i speilingen, så vil du se at det blir bedre.
Bildet i seg selv er også OK, klart at den vinkelen du har valgt og speilingen bidrar til dette sammen med bra teknikk. s/h er OK, kunne tenkt meg å vurdere litt mer kontrast.
Så var det dette med ute av vater, som jeg av og til synes blir en besettelse her på dotten. Her reagerte jeg litt på at bassengkanten kunne se ut til å helle oppover, så kommentarene om dette synes jeg har noe for seg denne gangen. Men av og til utarter det, og noen ganger er det rene synsbedrag som får se bilder som er nøyaktig rettet opp til å se skjeve ut.
Beklager liten utblåsning, budskapet mitt er egentlig fokus på selve motivet og la tekniske detaljer som skjevhet, støy bare få oppmerksomhet om de er umiddelbart synlige, og så bruker jeg mer plass selv på dette enn å kommentere selve bildet.
Odd Tore
Enkelt og pent nok, men samtidig ''litt'' kjedelig -
Slike type motiver krever sikkert ganske mye for å at man skal dette av stolen .. blir lett en dokumentasjon, :)))
Men det er fine linjer og vinkler, og stedet oser av stillhet ...Bra at det ikke snek seg inn en turist med irrgrønn allværsjakke da.... -
Det fremstår nok litt grått og blasst for meg også !! ville økt kontrastomfanget noe !!
Gleder meg til å høre nærmere om turen, har sikkert vært en kjempe flott opplevelse -
Bjørn ;¤
Så sannelig - bildet er skeivt. Jeg la ikke merke til det før Frank nevnte det. Eller det vil si - det var enda skeivere (bikket opp mot høyre), men jeg har brukt Transform--->Perspective og dratt det ned til det så rett ut (for meg). Jeg synes ikke alltid at det gjør så mye at bilder er skeive, men et bilde som dette burde vært rett (Hva skal man kommentere om ikke det tekniske på et bilde som dette Odd Tore? Det er jo ikke noe innhold å kommentere her. *S*). Tror jeg må gå til anskaffelse av mattskive med rutenett (har flere bilder av dette motivet, som så rette ut da jeg tok dem, men som likevel er så skeive at jeg ikke får til å rette de opp).
Chr. G: He, he - det er masse turister på dette bildet. :-D De vises som små lyse prikker på broen over vannet (mest rett under tre nummer to til fire fra muren rundt Den forbudte byen). Ellers er det full oppussing på gang der nå. De fleste takpannene var pellet av takene og lå stablet på plassene og de fleste bygningene var innpakket i stoff/presenning (hva heter det - slike greier som man henger opp utenfor stillaser?). De pusser opp til sommer OL 2008.
Dette bildet ser ikke ut i farger. Himmelen er helt grå (sannsynligvis blanding av støv/sand og forurensning for det var egentlig ganske skarpt lys - utenfor Beijing var himmelen blå), trærene ser grågrønne ut og vannet nesten like grått som himmelen, men med et skittent grønnskjær i. Det meste av muren er grå og det er bare litt slitt rød terrakottafarge på bygningene.
Jeg skal prøve og lage en versjon med mer kontrast en kveld (for skarpt lys i rommet her på dagtid), men på min skjerm synes jeg det ser ut som det er nok kontrast. Jeg liker som regel best bilder som er litt grå (ikke jevnt grå, men med svart, hvitt og grått *S*). Jeg kan forestille meg hvordan dette bildet ser ut på din skjerm Bjørn (men den mener jeg jo er for lys *S*) - helt forferdelig. Og da ser sikkert bildet like ille ut på skjermene til dere andre som synes det er for lite kontrast her. Jeg vet ikke hvem som har for lyse eller for mørke (eller passe) skjermer, men jeg ser i hvert fall forskjell på alle de mørkeste nyansene på de teststripene som går fra rent hvitt til helt svart (selv om de to mørkeste er noe vanskelige å skille).
Men jeg mener fortsatt er det er vel mye fokus her på i vater, og særlig på støy, som i alle fall for meg ofte er noe som oppstår når jeg resizer og komprimerer for dotten-format, men som ikke var sjenerende før og som gjerne krever finmysing etterpå også.
På bildet ditt ville jeg kommentert kompen om den hadde stukket seg ut i positiv eller negativ retning, forstyrrende elementer som TYDELIGE turister (så småprikkene, ikke så forstyrrende at de var verdt en kommentar). Jeg kommenterte kontrast, det er forsåvidt teknikk, men noe helt annet enn i vater og støy.
Odd Tore
:)
Nå har jeg laget to nye versjoner - forsøksvis med mer kontrast. Av de to synes jeg v2 ser best ut, men den ser sikkert for lys ut. Garantert på Bjørns skjerm i hvert fall. ;-) Eller hva sier du Bjørn? Har ikke gjort noe med perspektivet på de to nye versjonene, men som dere ser er de ganske skeive.
Odd Tore: Jeg er både enig og uenig med deg. Om man skal pirke på teknikk (og komposisjon) synes jeg er avhengig av type bilde. En amerikaner jeg kjenner har to standardkritikker: 1)If it's not sharp, why bother? og 2)Det finnes ingen unnskyldning for latskap og dårlig håndverk (og tidvis kombinert med at det er altfor mange bilder preget av dårlig håndverk og manglende ferdigheter som presenteres som 'fine art'). Mange av de naturbildene, landsskapsbildene, arkitekturbildene..... rett på bilder av stillestående ting burde vært teknisk og komposisjonsmessig bedre. Det er greit at det skjer en del ting med bildene vi behandler for web-presentasjon, men de kan jo bli bedre med riktig (PS) teknikk. Med andre typer bilder (situasjoner, stemninger, noe som forandrer seg/ikke er stillestående) synes jeg det betyr mindre om bildene har tekniske mangler. Dette bildet fra Den forbudt byen er så avgjort ikke et slikt bilde. :-)
Arne: Jo, takk - kjempefin tur, men dårlig fotofangst. Det jeg likte her (på stedet/utenfor muren til Den forbudte byen) var at det var så stille (folketomt og lite lyder) - jeg synes bildet ser stille ut. Også var det grått - veldig grått, og det ble ''kinesisk'' for meg. :-)
Okey .... her på min skjerm liker jeg V3 best. Den er friskest og faller dermed best i smak .. (og, husk....min skjerm er knall kalibrert :)) hihi
Natta ...
Bjørn ;¤
MVH CA
Ellers tror jeg skjermen min nå må være omtrent som Bjørn sin - jeg har tatt en kikk på et av bildene mine som ser helt forferdelig ut på Bjørn sin skjerm, og nå ser det like ille ut her. :-D Jeg tror jeg trenger å sammenligne med flere skjermer.
Det kan se ut som opptaket er noe undereksponert.
MVH CA
Du har klart å tilte feil vei!! :)
Se vekk i fra andre referansepunkt enn de som speiler seg nærmest sentrum av bildene. Det å brukt vannkanten uten at du selv ligger i vannskorpa, eller bassengkanten uten av du ligger på magen på tilsvarende motsatt side vil ikke fungere som referanse. (Bruker mye ''spalteplass'' på denne lille detaljen men det kan jo hende det er til hjelp...)
For min del synes jeg at ver 1 fortsatt er det beste ift gråtoner. Dette oppleves som mykere i kontrasten, hvilket jeg mener passer dette bildet.
Carsten: På originalen er himmelen (og muligens vannet) for lys og bygning, bro og trær for mørke, og på alle disse tre versjonene har jeg gjort alt enda lysere for å få fram noe mer detaljer i bygningene. Men jeg ser det er lite der. På opptaksstedet var det grått - ganske mørkegrå himmel og hele området virket som det var tåke (det var det ikke, men tett, grå ''dis'' av forurensning og sand/støv. Har aldri sett noe lignende før - ikke i andre forurensede byer i Asia en gang. Akkurat som det lå et tett, ugjennomskinnelig grått lag over hele området). Jeg har ikke klart å få fram det (hvordan det virkelig så ut) verken på fargeoriginalen eller disse svart-hvitt versjonene. Grrr - irriterende. Uansett ser det i hvert fall ut for at jeg må bruke et annet bilde enn dette for å finne ut om skjermen min er for mørk (eller nå etter kalibrering - for lys).
Frank: Jeg tror jeg skjønner hva du mener Frank, men jeg klarer ikke forholde meg til kun bygningen og speilingen av den fordi jeg synes det ser mer feil ut (og legger mer merke til) at broen tipper oppover til høyre og ikke er i rett vinkel fra kanten av bildet. Muligens fordi det var det jeg så på/var opptatt av da jeg tok bildet. :-)
Så at miljøforurensning, naturlig støvforurensning fra Chinas indre, tørre områder, og menneskeskapt forurensning ved bl.a. et massivt kullforbruk påvirker mulighetene for fotografering er jeg absolutt med på. På sett og vis kan det å gjengi bilder påvirket av denne forurensningen sies å innebære en slags reportasjeeffekt. Men til å gjengi mye av det fargerike og interessante i den ''forbudte'' byen passer det kanskje ikke så godt.
MVH CA