Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_134816} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Aldeles herlig!
Jeg synes ikke at den svenske trafikketaten har vært for streng her.
Det er usedvanlig flotte fargenyanser i dette bildet. Antagelig en fordel for bildet at det ikke er blitt grønt i naturen enda. Veldig bra arbeid, både opptaksmessig og i ''mørkeommet''.
Venche J.
Hahaha, pusset du ruten før opptak. :)
Virkelig herlig bilde Carsten. Støtter meg til kommentarene til KG.
Wenche.
Carsten A.
Enig, Kjell, forbudet var åpenbart saklig begrunnet. Og nei Wenche, hverken rute eller bil ble vasket eller polert før opptaket. Bildet lyver, slik bilder alltid gjør!
MVH CA
Odd Tore S.
Bra med sting i fargene her, og du har fått frem dødsattesten godt også. Vidvinkel og bilvrak gir muligheter, men her synes jeg det fordreier mer enn det fremhever bilens karakteristiske trekk.
Så ren og klar frontrute er ikke helt i stil med resten, så jeg antar at du har forstyrret den litt her på dens siste leie for å få frem Körförbudet tydelig.
Utrolig mange engelske småForder i denne samligen, skulle nesten tro at skrotis var temasamler.
Odd Tore
Cristina B.
Den gule lappen virker ny, så rusten denne bilen er skulle vel lappen være nesten uleselig og falmet, men advarselen er virkelig morsom og prikken over i-en. (kanskje den ble satt på for anledningen?, men artig er den!)
Det er så flotte farger og kontrast i bildet. (gjelder det samme med de øvrige bildene av bilvrakene du har lagt ut) Liker den vinkel den er fotografert fra, fordi bilden virker så enorm.
Helt enig, veldig bra sett og utført både på tidspunkt for fotografering og i mørkerommet.
Herlig bilde!
Snart kommer sikkert både jeg og andre til å lete etter bilvrak, så innspirende disse bildene er. :-)
mvh Cristina
Carsten A.
Nei, nei, og atter nei, ruten er ikke vasket, og lappen er ikke satt på for anledningen. Fotografen har snakket sant, men som alt sagt, bildet lyver slik det alltid gjør.
MVH CA
Cristina B.
skrivefeil, så det nå: bilen virker så enorm, skal det være
Cristina B.
Hvorfor lyver ett bilde, hvis ingenting er forandret på fotostedet?
Er det fordi bildet etter å ha vært i mørkerommet skaper illusjoner eller synsbedrag? Eller er det bare snakk om våre tolkninger, fordi vi har jo bare bildet å forholde oss til.
Bare synes det er ett interessant emne, men om det lyver eller ikke, spiller ingen rolle, så lenge bildet gir menning, glede etc.
-Cristina
Carsten A.
Enig at det ikke spiller noen rolle om bildet lyver om virkeligheten. Noen vil ha det til at enkelte bilder er ''ekte'' mens andre skal være ''falske'' etc. Bildet er det betrakteren får presentert, hverken mer eller mindre. I den forstand er det alltid ''ekte'' og uforfalsket. Men om bildet er ment å skulle være vitnesbyrd om et faktisk forhold kan det selvsagt være mer eller mindre troverdig på samme måte som for andre vitnesbyrd. Nå er det imidlertid ikke dette vi driver med her (å gi vitnesbyrd om faktiske forhold), og det er uansett heller ikke hva jeg tilsikter med dette bildet.
Nå jeg sier at bilder lyver, har det forøvrig iklke nødvenmdigvis noe med mørkeromspåvirkning å gjøre (evt. mangel på samme). Et fotografisk opptak vil uansett være et resultat av det utsnitt fotografen har valgt (og dermed det fotografen har utelatt), lyset på opptakstidspunktet, avstand kombinert med brennvidde gir vesentlige effekter, det samme gjelder opptaksvinkel (høyt/lavt standpunkt etc. etc.). Dessuten er ikke virkeligheten todimensjonal, få makter å forestille seg hvordan dette ville sett ut om jeg hadde flyttet kameraet noen cm. til høyre eller venstre, opp eller ned. Det hadde gitt store utslag. En fotograf her på FOTOdotNO - Dag Thrane - er ganske flink til å lage bilder som ser ut som de er manipulert uten å være det. Han manipulerer imidlertid virkeligheten, og så tar han bilde av det, for å si det litt forenklet. I et slikt tilfelle er fotografen 100'% sannferdig, selv om bildet er egnet til å føre betrakteren på villspor.
MVH CA
Carsten A.
PS. Jeg kunne gjerne sagt at dette bildet er manipulert. Det er en manipulasjon som er skjedd under opptaket, hverken før eller etter. Virkeligheten er altså ikke manipulert - ruten er ikke vasket (ikke det jeg vet, ihvertfall, skjønt i sin tid har sikkert eieren gjort det titt og ofte).
MVH CA
Avsluttet .
Sjelden så sterke farger tiltaler meg, og dette blir inget unntak. Litt mye stikk og ''unaturlighet''
Interresant motiv er det da. mange tolkningsmuligheter og mye å sette blikket på.
Takker CA for god avklaring av emnet ekte/falske fotografier. Spennende å lese.
Ø
Cristina B.
Tusen takk Carsten for oppklaringen. Du sier det meget godt.
Jeg også tenkte at poenget er å skape ett bilde slik man ønsker. Kameraet er jo bare ett verktøy for å skape det bildet fotografen har i sitt indre øye eller formidle sin egen ide eller definisjon av motivet.
Så nå skjønner jeg mer hva du mente. For å si det enkelt, det utsnitt du bestemte deg for der og da, vinkel og i kombinasjon med kamera, objektiv, lys etc, så ble bildet skapt. Men hvis f.eks jeg hadde vært der, så hadde jeg opplevd motivet annerledes, fordi vi alle har ulike ideer og jobber med foto på ulike tilnærmelsesmåter.( og kyndighet) Dermed kan man kanskje si at ett bilde lyver, men det synes litt rart å snakke om bilder som lyver. Poenget er jo nettopp å skape ett bilde. Man tar da ikke bilder får å samle beviser.
Takk for henvisningen til Dag Thrane, skal ta meg god tid å se bildene hans.
Steinulf L.
Liker fargevalg og det tette utsnittet. Blankeste frontruten jeg har sett på lenge.l.. Morsomt bilde.
Odd Tore S.
Sånn bare for ordens skyld:
Jeg (og Cristina) gir nok ikke uttrykk for tvil om det du sier om ikke vasket rute er sant, men vi satt og skrev våre kommentarer mens din oppklaring ble lagt ut, og hadde ikke sett den før vi la ut våre.
Det er mange interessante bilder fra denne skroten, spesielt for en bilgalning som meg.
Men skal jeg få komme med en generell kommentar, må jeg nesten si at de fleste bildene bærer mer preg av reportasje og ekstase enn samlingen til Rolf Støa & co gjør. Et slikt slepp av fotografer kan vanskelig gi tid til at motivene får tid til å modnes, sett i forhold til bilenes særpreg og deres omgivelser.
Men, som sagt, det jeg ser, er veldig interessant.
Odd Tore
Cristina B.
Bl.a pga bruk av vinkel, så blir vi nettopp lurt til å tro at vinduet er vasket og lappen er ny. Det var nok en av ideene dine også.
:-)
mvh Cristina
Roger V.
Det har vært moro å se bildene fra denne turen du og flere har hatt. Bilder fra slike kirkegårder er dekorativt og kan gi uante muligheter.
Tydelig at denne bilen har stått noen år, syntes rust fargene kom godt frem.Syntes imidlertid at det er en tanke trangt på høyre side, der håndtaket er.
mvh Roger
Nina E.
Morsomt bilde tatt fra en artig vinkel. Bildet skapte tydeligvis en del debatt. Artig med konstruktive debatter rundt ymse temaer. Liker bildet.
Mvh ne
Carsten A.
OTS, du skriver bl.a. at ''Et slikt slepp av fotografer kan vanskelig gi tid til at motivene får tid til å modnes, sett i forhold til bilenes særpreg og deres omgivelser''. Slepp er ordet, det blir som unger som får fritt spillerom i en godteributikk og løper fra det ene til det andre! Stedet er egnet for betydelig større fordyping, så ''sleppet'' nå siste søndag var nok i realiteten mest en for for rekognosering. Mye bør gjøres med større omtanke osv. Hva slags bilmodeller som står der og deres særpreg skjønner jeg mange er opptatt av. For meg er det faktisk det minst interessante ved stedet, selv som gutt kunne jeg vanskelig skjelne det ene merket fra det andre.
Det objektivet som er brukt her er en Sigma 12-24 på 12mm brennvidde på en (lånt) Canon 1Ds Mk.II med 24x36mm sensorbrikke. Se særlig på øvre venstre del av dette opptaket, det er jo ganske tydelig at objektivet overhodet ikke tegner ut dette formatet på en skikkelig måte. Det er kjøpt for å brukes på et mye mindre format slik som Canon 1D Mk.II har, og jeg tror kanskje at dette og endel andre av mine bilder fra stedet hadde vunnet på om jeg hadde brukt det nevnte objektivet på et litt mindre format.
For min del er det faktisk et større problem at folk avfeier ''ekte'' bilder som ''forfalskninger'', slik som nesten kunne ha skjedd her, enn at et og annet ''dataskapt'' bilde slippes gjennom. Bilder kommuniserer på en ene eller andre måten, og jeg kan tenke meg flere tilfeller der det ''dataskapte'' bildet er nærmere en slags objektiv virkelighet enn et bilde som er ''umanipulert''. Et etterhvert klassisk eksempel er at intet kamera eller film kan fange både et leirbål og stjernehimmelen over uten sammenkopiering eller annet ''snusk'', men den svarte himmelen over den ''ekte'' eksponeringen av leirbålet er alt annet enn sann.
Til dette bildet har jeg ikke så mye å si, rent bortsett fra at humoren er bra, som teknikken ellers, og at om jeg normalt fortrekker mindre fargekontrast fungerte det ikke så verst her (men det er noe overstyrt over blåfargen nede til høyre for merkelappen) .-)
Frank W. G.
Fin fint ..........
FRank
Kenneth S.
LOL.....
Jeg ser ikke noen lapp på bilen bak.. Står den feil vei, eller er det kanskje fotografens?
Jonas L.
Litt vel ''soft'' etter min smak, men likevel min favoritt så langt blant disse bilbildene.
Bra sett, og fin vinkel!
mvh JL
Ketil K.
Godt sett og igjen meget god teknisk behandling synes jeg. Jeg liker også de kraftige fargene her, de gir bildet trøkk, og det er lettere å oppfatte virkningen av tidens tann på bilen.
Du har fått frem en historie i bildet, bra!
Når det gjelder dette med etterbehandling har det vært diskutert så mange ganger før at det skulle være unødvendig. Etterbehandling er selvfølgelig helt i orden. At ting blir fräsjere enn de er i virkeligheten har med hva man ønsker å presentere. Men nå har det jo vært lagt ut bilkirkegårdsbilder som dels har vært kraftig etterbehandlet og andre omtrent ikke, da får vi jo se ppresentasjonsspennet i dette, og det må jo være bra. Å kalle noe mer ærlig enn annet er lite realistisk, selv om noe kanskje er mer virkelighetsnært og fargemessig naturtro. Men det må være opp til fotografen hva han/hun ønsker å legge frem, og hvilken intensjon han/hun har med det enkelte bilde, så lenge bildet ikke utgir seg for å være noe annet enn det er i ren dokumentarisk sammenheng. Her er ikke det noe tema overhodet.
Tarjei Ekenes K.
herlige farger
skråvinkelen er effektiv
:-D ! sånn tar jei av !
Per R. G.
var det det som var igjen av bilen din i tbg da du kolliderte
artig bilde
Jan-Eilert P.
Meget flott! Likte de glade fargene i det triste motivet.
Jan-Eilert
Avsluttet .
Hehe, morsomt og kreativt bilde. Likte fargene godt.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Jeg synes ikke at den svenske trafikketaten har vært for streng her.
Det er usedvanlig flotte fargenyanser i dette bildet. Antagelig en fordel for bildet at det ikke er blitt grønt i naturen enda. Veldig bra arbeid, både opptaksmessig og i ''mørkeommet''.
Virkelig herlig bilde Carsten. Støtter meg til kommentarene til KG.
Wenche.
MVH CA
Så ren og klar frontrute er ikke helt i stil med resten, så jeg antar at du har forstyrret den litt her på dens siste leie for å få frem Körförbudet tydelig.
Utrolig mange engelske småForder i denne samligen, skulle nesten tro at skrotis var temasamler.
Odd Tore
Det er så flotte farger og kontrast i bildet. (gjelder det samme med de øvrige bildene av bilvrakene du har lagt ut) Liker den vinkel den er fotografert fra, fordi bilden virker så enorm.
Helt enig, veldig bra sett og utført både på tidspunkt for fotografering og i mørkerommet.
Herlig bilde!
Snart kommer sikkert både jeg og andre til å lete etter bilvrak, så innspirende disse bildene er. :-)
mvh Cristina
MVH CA
Er det fordi bildet etter å ha vært i mørkerommet skaper illusjoner eller synsbedrag? Eller er det bare snakk om våre tolkninger, fordi vi har jo bare bildet å forholde oss til.
Bare synes det er ett interessant emne, men om det lyver eller ikke, spiller ingen rolle, så lenge bildet gir menning, glede etc.
-Cristina
Nå jeg sier at bilder lyver, har det forøvrig iklke nødvenmdigvis noe med mørkeromspåvirkning å gjøre (evt. mangel på samme). Et fotografisk opptak vil uansett være et resultat av det utsnitt fotografen har valgt (og dermed det fotografen har utelatt), lyset på opptakstidspunktet, avstand kombinert med brennvidde gir vesentlige effekter, det samme gjelder opptaksvinkel (høyt/lavt standpunkt etc. etc.). Dessuten er ikke virkeligheten todimensjonal, få makter å forestille seg hvordan dette ville sett ut om jeg hadde flyttet kameraet noen cm. til høyre eller venstre, opp eller ned. Det hadde gitt store utslag. En fotograf her på FOTOdotNO - Dag Thrane - er ganske flink til å lage bilder som ser ut som de er manipulert uten å være det. Han manipulerer imidlertid virkeligheten, og så tar han bilde av det, for å si det litt forenklet. I et slikt tilfelle er fotografen 100'% sannferdig, selv om bildet er egnet til å føre betrakteren på villspor.
MVH CA
MVH CA
Interresant motiv er det da. mange tolkningsmuligheter og mye å sette blikket på.
Takker CA for god avklaring av emnet ekte/falske fotografier. Spennende å lese.
Ø
Jeg også tenkte at poenget er å skape ett bilde slik man ønsker. Kameraet er jo bare ett verktøy for å skape det bildet fotografen har i sitt indre øye eller formidle sin egen ide eller definisjon av motivet.
Så nå skjønner jeg mer hva du mente. For å si det enkelt, det utsnitt du bestemte deg for der og da, vinkel og i kombinasjon med kamera, objektiv, lys etc, så ble bildet skapt. Men hvis f.eks jeg hadde vært der, så hadde jeg opplevd motivet annerledes, fordi vi alle har ulike ideer og jobber med foto på ulike tilnærmelsesmåter.( og kyndighet) Dermed kan man kanskje si at ett bilde lyver, men det synes litt rart å snakke om bilder som lyver. Poenget er jo nettopp å skape ett bilde. Man tar da ikke bilder får å samle beviser.
Takk for henvisningen til Dag Thrane, skal ta meg god tid å se bildene hans.
Jeg (og Cristina) gir nok ikke uttrykk for tvil om det du sier om ikke vasket rute er sant, men vi satt og skrev våre kommentarer mens din oppklaring ble lagt ut, og hadde ikke sett den før vi la ut våre.
Det er mange interessante bilder fra denne skroten, spesielt for en bilgalning som meg.
Men skal jeg få komme med en generell kommentar, må jeg nesten si at de fleste bildene bærer mer preg av reportasje og ekstase enn samlingen til Rolf Støa & co gjør. Et slikt slepp av fotografer kan vanskelig gi tid til at motivene får tid til å modnes, sett i forhold til bilenes særpreg og deres omgivelser.
Men, som sagt, det jeg ser, er veldig interessant.
Odd Tore
:-)
mvh Cristina
Tydelig at denne bilen har stått noen år, syntes rust fargene kom godt frem.Syntes imidlertid at det er en tanke trangt på høyre side, der håndtaket er.
mvh Roger
Mvh ne
Det objektivet som er brukt her er en Sigma 12-24 på 12mm brennvidde på en (lånt) Canon 1Ds Mk.II med 24x36mm sensorbrikke. Se særlig på øvre venstre del av dette opptaket, det er jo ganske tydelig at objektivet overhodet ikke tegner ut dette formatet på en skikkelig måte. Det er kjøpt for å brukes på et mye mindre format slik som Canon 1D Mk.II har, og jeg tror kanskje at dette og endel andre av mine bilder fra stedet hadde vunnet på om jeg hadde brukt det nevnte objektivet på et litt mindre format.
MVH CA
http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_fotograf.cgi?bruker...rieid=3204
For min del er det faktisk et større problem at folk avfeier ''ekte'' bilder som ''forfalskninger'', slik som nesten kunne ha skjedd her, enn at et og annet ''dataskapt'' bilde slippes gjennom. Bilder kommuniserer på en ene eller andre måten, og jeg kan tenke meg flere tilfeller der det ''dataskapte'' bildet er nærmere en slags objektiv virkelighet enn et bilde som er ''umanipulert''. Et etterhvert klassisk eksempel er at intet kamera eller film kan fange både et leirbål og stjernehimmelen over uten sammenkopiering eller annet ''snusk'', men den svarte himmelen over den ''ekte'' eksponeringen av leirbålet er alt annet enn sann.
Til dette bildet har jeg ikke så mye å si, rent bortsett fra at humoren er bra, som teknikken ellers, og at om jeg normalt fortrekker mindre fargekontrast fungerte det ikke så verst her (men det er noe overstyrt over blåfargen nede til høyre for merkelappen) .-)
FRank
Jeg ser ikke noen lapp på bilen bak.. Står den feil vei, eller er det kanskje fotografens?
Bra sett, og fin vinkel!
mvh JL
Du har fått frem en historie i bildet, bra!
Når det gjelder dette med etterbehandling har det vært diskutert så mange ganger før at det skulle være unødvendig. Etterbehandling er selvfølgelig helt i orden. At ting blir fräsjere enn de er i virkeligheten har med hva man ønsker å presentere. Men nå har det jo vært lagt ut bilkirkegårdsbilder som dels har vært kraftig etterbehandlet og andre omtrent ikke, da får vi jo se ppresentasjonsspennet i dette, og det må jo være bra. Å kalle noe mer ærlig enn annet er lite realistisk, selv om noe kanskje er mer virkelighetsnært og fargemessig naturtro. Men det må være opp til fotografen hva han/hun ønsker å legge frem, og hvilken intensjon han/hun har med det enkelte bilde, så lenge bildet ikke utgir seg for å være noe annet enn det er i ren dokumentarisk sammenheng. Her er ikke det noe tema overhodet.
skråvinkelen er effektiv
:-D ! sånn tar jei av !
artig bilde
Jan-Eilert