Hallingskarvet
Foto av et bilde. Jeg har fått tillatelse av maleren Anne Sletholt til å legge dette ut for bedømmelse på foto.no. I første rekke er det vel den fotografiske tagningen av bildet jeg ber bedømt, men har noen synspunkter på maleriet er også det interessant, selv om det strengt tatt neppe er grunnlag for bedømmelse, all den stund bildet ikke er et foto og heller ikke et motiv jeg har hatt. Å ta foto av kunstverk er jo også en diskusjon som har vært, men i dette tilfellet dreier det seg mer om synspunkter på den fotomessige gjengivelsen.
Utstyr
  • -
  • -
  • Brennvidde35mm
  • Blenderf/4
  • Lukker1/60s
  • Nei
  • AnnetTatt i dagslys
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger506
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_135251} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (7)
Tom A. T.

Den fotografiske tegningen må jo etter hva jeg kan bedømme være utrolig tett opp til virkeligheten her. Både penselstrøk og struktur i lerrettet er som man skulle betrakte et maleri, som jo også er av det severdige slaget.
mvh Tom T
Kjell G.

Det er vel rimelig vanskelig å bedømme den fotografiske gjengivelsen uten å ha sett originalen. Men slik som du har for vane å svinge kamera, ville det forbause meg om ikke fotoet skulle yte det opprinnelige kunstverk full rettferdighet.
Gunnar K.

I all den tid jeg sitter og beskuer bildet ditt har det ikke en gang falt meg inn at det er noen fotografiske begrensninger som ''forstyrrer'', slik sett må det jo være godkjent?
Odd Tore S.

Jeg ser heller ikke noe som ser ut som fotografiske begrensninger her, men må vel innrømme at det ikke er lett heller når man ikke har sett originalen.
Ser ut som Skarvet sett fra nordøst, dvs. fra Geilo forbi østenden og litt over på baksiden. Hallingskarvet er et vanskelig motiv for fotografer, maleren har fanget det typiske for denne delen.
Odd Tore
Nikolai E.

Meget interessant avfotografering av et flott maleri. Må bare slutte meg til kommentarene foran. Vil bare legge til at du har fått mer reflekser i pennestrøkene i nedre del av maleriet enn øverst. Jeg har selv avfotografert 2 malerier i familiens eie, for utskrift til de andre i søskenflokken. Jeg fant da ut at reflekser i maleriets overflate ga troverdighet til fotografiet, dvs at man ser det er en avfotografering. Men i ettertid, med sammenligning mellom fotografiet og orginalen, var det større fargemetning i utskriften. For en mest mulig nøyaktig gjengivelse er man nødt til å ha orginalen foran seg når bildetfilen bearbeides for utskrift.
Dette fotografiet må imidlertid etter mitt skjønn ligge meget nær opp til gjengivelse av orginale kunstverket. Men jeg presiserer at dette er en amatørs vurdering. En professjonell fotograf for billedgalleri eller museum vil kanskje vurdere det annerleds.

Det orginale maleriet er av den typen jeg ville hatt på veggen hjemme.
Ketil K.

Takker for hjelpen her - dette pluss en del andre bilder skal i første omgang legges ut på malerens hjemmeside. Det jeg ser nå er hovedproblemet er nok at fargemetningen er blitt i største laget. Det passer bra for en web-side, men kanskje ikke like bra i forhold til maleriene. Det er kanskje ikke så bra at evt. kjøpere får et annet inntrykk av det som legges ut enn de virkelige bildene faktisk gir. Nicolai, du har helt rett, mer reflekser i pennestrøkene i nedre del av maleriet enn øverst la jeg heller ikke spesielt merke til.
Inger-Lise S.

Hei! Jeg har ikke lest de andre kommentarene,bare så det er nevnt..
Dette bildet falt veldig i smak. Herlig abstrakt med lekre farger. Savner litt mer kontrast,men leste underteksten,og da forstår jeg.
Vel,jeg liker det veldig godt! Så får jeg gå og se hva andre har skrevet når kommentaren er sendt:)

Inger-Lise
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu