Låvedør - signert og datert
Døra til nybygget til driftsbygningen er signert OTS 1871. Velbrukt og skjev, slåen har slitt fure der den har dinglet i åpen stilling.
Driftsbygningen er i fritt forfall, veggene gir etter og takplatene holdes på plass med vekten av lårtykke stokker og velvagte stein. Nybygget i reisverk, resten i laftet tømmer.
----------------
Kilen gamle gård, Ringerike.
Bildet inngår i albumet Kilen gamle - Husmannsplass under Røssholm bruk på Ringerike. Gammelt og nedlagt småbruk på Ringerike i raskt forfall.
Stabbursdøra er datert 1863 og låvedør 1871. Nokså spesiell arkitektur med dører som ikke er over 180 cm høye, og vinduer som er like lavt plassert.
Våningshuset var i alle fall bebodd i julen 1991, men var allerede da i forfall.
Et fasinerende sted med detaljer som jeg mener det er vel verdt å bevare for ettertiden. Ser ut til å ha blitt et valfartssted for lokale fotografer.
Utstyr
  • Canon EOS 300D
  • Canon EF-S 17-85 mm f/4-5.6 IS USM
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetGrått og regn
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriArkitektur
  • Lastet opp
  • Visninger655
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_141149} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (21)
Avsluttet .
OTS 1871...det er kanskje din oldefar eller noe slikt, kanskje...?

Låvedøra er karakteristisk og fint gjengitt. Personlig kunne jeg tenkt meg litt tettere utsnitt, bl.a. både på venstre og høyre side - altså med mere fokus på midterste 1/3 av flaten; dvs. grønn kvist, lås, håndtak, signatur osv. innrammet av takblikk i topp og vissent gress i bunn. Fargemetningen er helt i tråd med min smak.
Steinulf L.
Synes taket roter det litt til, så det ville jeg nok fjernet. Ellers teknisk bra som alltid fra deg. Et bilde som får frem patina og tekstur.
Torbjørn K.
Du har fått frem fint mønster og farger i treverket her. Flott og diffust lys som passer veldig bra til motivet og teknisk meget bra. Er enig med Steinulf i at taket roter det litt til. Jeg ville også kuttet bort sidekantene her, slik at du kun står igjen med bakken og veggen. Det hadde gitt bildet litt færre detaljer å forholde seg til, og inntrykket av det gamle treverket vs. det vårfriske bladverket som stikker frem ville blitt sterkere.

Torbjørn
Kurt S.
Mener at her er det rom for både et tettere og et videre utsnitt. Etter mitt syn fungerer det helt ok slik du presenterer sakene her. Et fint stykke historie. Fin struktur i overflata og at dette er gammelt skulle det vel ikke være noe tvil om. Her er naturen i full gang med å ta tilbake det menneskene en gang skapte. Vemodig og trist kanskje. Uansett livets gang.
Interessant serie du har gående her.
Kurt
Øyvind A.
Det er mange fine og interessante elementer her. For mange, etter min smak. Jeg tror du vil kunne få til noe med mye mer visuell kraft om oppmerksomheten konsentreres mer. Som en begynnelse ville jeg ha beskjært fra toppen og begge sider og også litegrann nede, slik at en får maks konsentrasjon om låvedøra uten for mye rundt. Dernest ser det jo ut til å være mye fine detaljer, både bygningsmessige og naturgitte, som er en studie verdt.
Ø.
Ann F.
Jeg synes at du på en gang er både for langt unna og samtidig for tett på.
For tett på, fordi man hele tiden har lyst til å se mer av bygget, hvordan laftehuset og reisverkdelen ser ut sammen, mer av taket osv.
Samtidig er den midterste delen med signaturen, låsemekanismen og sporene etter den, samt den grønne planta som vokser ut gjennom veggen, et bilde godt nok i seg selv.
Enkelte deler av taket og gresset helt nederst er overeksponerte, nærmest umulig å unngå kanskje uten å blande to eksponeringer, i og med at du har store kontraster. Veggen og plankene ser veldig bra ut.
Tror jeg ville konsentrert meg om midtpartiet her.
Mvh Ann
Inger-Lise S.
Fine farger og strukturer i bildet. God skarphet. Jeg ville prøvd det i høydeformat: Kuttet i begge sider, pluss 2 cm nede og 1 cm oppe.Motivet er fint og egentlig burde vi tåle såpass med detaljer,så bildet står seg godt slik det er også.

Mvh Inger-Lise
Nina S.
Enig med Ann over at det mest tiltalende i bildet er midtpartiet, der er veggen skarp og fin, med masse fine detaljer. Ville også ha kuttet vekk gresset nederst.
Mvh Nina
Rolf S.
Hei.
Et motiv som tiltaler meg, men er enig med de over om at det nok kan strammes inn en del.
Jeg synes ikke du skal ta noe nede, men fjerne hele taket og inn fra sidene slik at du får et tilnærmet kvadratisk bilde.
Synes du forsterker fortellingen på den måten.
M.v.h. Rolf
Ketil K.
Rolf har vel sagt det, et utsnitt må til. Med den grønne kvisten og låsen som et sentrum i bildet blir fargevariasjonene i treverket en flott innramming/bakgrunn. Historien beholdes like fullt.
Odd Tore S.
Hei, og takk for kommentarene, som, ikke uventet, konsentrerte seg om utsnitt. Noen vil ha mer, de fleste vil ha mindre, og noen vil ha begge deler.
Og jeg er nok enig med dere i at her er det mange muligheter, og har heller ikke satt sluttstrek ved mitt nåværende utsnitt.
Første alternativ ville vært konsentrasjon om den grønne og dørhåndtakene, litt gress i bunnen, og kutt under taket. Det kan være at det hadde blitt nokså nær Rolfs forslag.
Grunnen til at jeg valgte akkurat det utsnittet jeg gjorde som først versjon, var at her er døra rammet inn på alle sider. Sånn innledningsvis synes jeg at det har noe for seg i dokumentasjonen av denne gamle gården, som er i ferd med å legge seg for godt. Jeg har også mer omfattende utsnitt av låven, dessverre i så sterkt regn at bildene ble helt uskarpe. Her må det nemlig regne, det gir rett stemning slik jeg ser det, og da kan jeg med god samvittighet forsømme andre saker jeg burde gjort.
Tommy:
OTS i 1871 var ikke en Saugerud, på den tiden holdt de i følge slektsforskerne til på Saugerud i Sigdal, med en utløper til Snarum og Krøderbanen.
Ann:
Jeg har en mørkere eksponering som har mye til felles med dette bildet, og som ikke er så lyst i det lyse. Det får bli basis for videre arbeider.
Det kommer nok mer herfra, både detaljer og mer oversikt.
Odd Tore
Arne S.
Herlig vegg med masse historie og patina. Skjevheten forteller om hardt vær. Et konsentrert utsnitt hadde vært å foretrekke.
Lars-Anders M.
Herlig bild. Toppenfarver.
Bjørn H.
Liker dette bildet Odd Tore ..

Herlig gammel vegg med spreke farger ...

Vedr. beskjæring mener jeg følgende :

Ikke kapp i forgrunnen. Kapp på begge sider, et par cm, inntil veggen.

Men kapp ikke taket :)))

Det syns jeg har så mye liv, og tilfører bildet på en meget positiv måte ..

Men som sagt, et motiv med flere muligheter....SMAK OG BEHAG, tror jeg det heter

Bjørn ;¤
Odd Tore S.
Mye inspirerende i kommentarene deres her, takk til dere alle!
Ny utflukt i regn med solblender og gardintrapp planlegges, de to siste gangene gikk alt for mange bilder fløyten pga vann på frontlinsa og så sterkt regn at bildene bare ble uskarpe uten samtidig å få det regnmønstret jeg ønsket.
Og taket her er verdt et eget studie.
Odd Tore
Asbjørn M.
På grunn av den teknisk gode kvaliteten på dette bildet er det
lett å se for seg historien til denne bygningen.
Vær og vind har gjort sitt , og man kan se arr i treverket etter
en dørlukker som i tidlegere tider har vert velbrukt.
Likte godt de tette utsnittet her.
Fin dokumentar dette.

mvh Asbjørn
Janne L.
Veldigt interessant å lese om så mange forskjellige meninger. Et interesant motiv du har funnet. Jeg er også enig at her kan du finne mange motiv. For slik det er nå så blir det liksom ikke et bilde av huset, og ikke et bilde av en detalj. Det skal bli spennende å følge med.
Janne
Roger K.
Hei Odd Tore!
Mange flotte motiv i gamle falleferdige bygninger i forskjellige omgivelser. Ble kanskje noe utydelig den innskripten i døra. Her er sikkert mange muligheter for komposisjon, men jeg savner et mere tydelig hjørne på venstresiden. Tak og bunn må bevares.

Mvh RK
Roger K.
Hei igjen Odd Tore!
Her tror jeg ikke jeg fikk med meg egentlig hva det var jeg såg. Såg for meg veggen med et dørblad med litt av et hjørne i venstresiden. Egentlig noe vanskelig å gjøre noen utsnitt da det meste er ute av lodd her, men skal bli interesangt å følge med hva et utfall kan bli.

Mvh RK
Odd Tore S.
Roger:
Du er inne på en av de viktigste grunnene til at jeg ønsket å beholde ''ramme'' rundt døra: Alt unntatt kanten av taket er skjevt her, også bakken.
Hvor mange kommentarer om oppretting av bildet hadde det blitt, om utsnittet bare viste skjeve planker?
I en bildeserie ville jeg presentert oversikt over bygningene først med nok av bygningsmassen til å vise hvor skjevt dette egentlig er, og så gått i detalj. Men her på dotten må man se på en sak av gangen. Og jeg regner med at kommentatorene har fått nok lenge før jeg er tom på detaljer.
Odd Tore
Einar E.
Skal være ærlig å si at jeg ikke gadd å lese igjennom kommentarene på bildet, det gjør jeg sjelden - men om det skulle være noen diskusjon hvorvidt du burde hatt et annet utsnitt og ikke hatt med de horisontale ''hjelpelinjene'' så må jeg nok si meg uenig.

Du har jo helt rett i at de er nødvendige for å se skjevheten. Ikke bare ville folk ha bett om ''oppreisning'' men vi ville jo heller ikke kunnet stole på at det virkelig var skjevt.

Men iallefall - det som gjør bildet for meg er fargene det gule, grønne, røde og brune i kontrast til det kalde blågrå treverket. Stiftene som skaper horisontale linjer på tvers av de vertikale funker også veldig godt! Fint bilde dette.


Min kritikk må være at bildet er litt for stort - jeg klarer ikke se alt på skjermen samtidig med mine innstillinger og det savner jeg. Særlig når det egentlig bare er såvidt. Ser bildet ditt er 1024 i bredden, jeg ville rundet det ned litt f.eks til 970(jeg tar 768x1024 oppløsningen som utgangspunkt) så vi kan ha litt rom til windows duppeditter og rammer og sånt.

Men det kan jo være at det er jeg som har for liten skjerm..? =P
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu