'''Puklene'' på oversiden viser omtrent hvor høy vindskia var da den var ung. Elementene har fjernet det meste av toppen i årenes løp og bare latt kvistene stå igjen. Men på sidene trives lav og mose.
-------------------
Vindski ny-delen av driftsbygningen, Kilen gamle gård
Bildet inngår i albumet Kilen gamle - Husmannsplass under Røssholm bruk på Ringerike. Gammelt og nedlagt småbruk på Ringerike i raskt forfall.
Stabbursdøra er datert 1863 og låvedør 1871. Nokså spesiell arkitektur med dører som ikke er over 180 cm høye, og vinduer som er like lavt plassert.
Våningshuset var i alle fall bebodd i julen 1991, men var allerede da i forfall.
Et fasinerende sted med detaljer som jeg mener det er vel verdt å bevare for ettertiden. Ser ut til å ha blitt et valfartssted for lokale fotografer.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_143574} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Skulle akkurat til å kommentere det forrige bildet ditt da du kom med et nytt.
En flott serie. Skulle til å si at ved dette stedet har du muligheter for dusinvis av motiver. Det gjelder da bare å velge det som gjør seg best på foto og som også viser ''poenger'' i historien.
Interessant å planlegge slike serier med hensyn til belysning, værforhold etc.
Det blir en litt vemodig stemning over bilder som dette. Det blir muligens feil å kalle det vakkert, men samtidig gjør forfall som dette seg veldig godt på foto.
Interessant og imponerende å se hvordan naturen griper inn og tar tilbake ting som menneskene har skapt.
I tillegg til forråtnelse er her lav og sopp i flere varianter og farger ser jeg.
Et fint utsnitt og nok et godt bilde i serien.
Mvh Kurt
Venche J.
Er enig med Kurt i det meste. Jeg liker slike serier og velger å kommentere alle under ett.
Det bildet der du har hele huset med er viser en hel historie. Når du så tar oss med inn til detaljene, så skjønner jeg godt at du lurer på om det klarer en vinter til. Men - de er utrolig seiglivede, så det skulle ikke forundre meg om det står til neste år også.
Syntes du har fått frem forfallet på en flott måte. Alle tiders dokumentar.
Wenche.
Avsluttet .
Det er innslaget av mose som gjør hele bildet. Teksturen som mosen formidler i en ellers flat planke (ski). Det er uvant å se (en gang bearbeidet) treplank med såpass mye overgrodd vegetasjon, noe som gjør dete spennende.
Naturen tar og naturen gir, og i denne prossessen danner men seg et perspektiv over den tid som er gått siden det var aktivitet og alt skulle være nymalt og fint.
Jeg synes spesiellt dette bildet setter tingene på plass i serien din. Det var liksom denne overgrodde planken som manglet.
Svenn
Kjell G.
Imponerende skarpt og nært. Et herlig hus som må by på mange flotte muligheter.
mvh kjellg
Roger K.
Hei Odd Tore!
Så snur vi litt på vinkelen og du får huset til å virke både i lodd og vater. Dreier oppmerksomheten på tidens slitasje noe du mesterlig har fått til. Forskjellen mellom det harde og myke (årringer/kvister) i treverket kommer mer og mer frem etter år med pisking av vind, regn og snestormer. Dette har du fått godt detaljert i bilde liksom alderdommens rynker. Her rakner det litt i saumene også med spikeren som kommer litt ut med tiden. Meget flott serie du har formidlet.
Mvh RK
Fred S.
Lav, mose og røff struktur. Nesten så jeg kjenner lukten av det gamle huset. Så nært og tett er det at jeg nesten blir distrahert av de grønne trekronene. Jeg sitter og scroller opp og ned for å se hva som forsvinner hvis de fjernes. For mye, er jeg redd for.
vh fred
Odd Tore S.
Hei, og takk for kommentarene!
Med det lyset som var på opptakstidspunktet var stativ eneste mulighet, selv om jeg hadde med gardintrapp. Ellers hadde jeg valgt litt høyere standpunkt og mer takstein i stedet for trær.
Mange muligheter finnes sikkert fortsatt, men nå vil jeg la kommentarene til serien så langt synke inn.
Odd Tore
Rolf S.
Hei.
Litt sent ute med kommentarene denne gangen - det meste er allerede sagt.
Synes vindskia er fin, både i struktur og farge. Den er en historie alene. Jeg synes også veggen bygger fint opp om historien, men er ikke så glad i taksteinene og absolutt ikke trærne og den hvite himmelen. Men det er som Fred sier ikke mulig å kappe noe i toppen. Da mister du for mye an andre ting. Alternativet kunne kanskje vært en litt annen vinkel, men det har du sikkert vurdert og forkastet.
M.v.h. Rolf
Arne S.
Litt rotete helhetsinntrykk, men bildet dufter!
Bjørn H.
Seint ute denne gangen ...
At det går an å få så mye stemning og sjel ut av en planke er helt utrolig -
Om bildet overlever helt alene vet jeg ikke, men selvfølgleig som et av flere i denne serien din, gjør det seg helt supert :)
Bjørn ;¤
Odd Tore S.
Takk til dere tre siste for kommentarene også!
Ja, her har jeg en mengde andre vinklinger og utsnitt også, som tildels ender opp som nokså forskjellige motiv. Problemet med alle, unntatt de snaueste, er at det blir med mye lauv og himmel. Og de snaueste blir mer artsbilder av lav og mose.
Jeg er enig med dere og obs! på problemet, men har ikke funnet noen løsning (enda).
Og dette bildet, og mange andre detaljer må være en del av en serie, slik at de kommer i en sammenheng. Så får vi se om hele serien overlever bygningene, kanskje det lokale historielaget finner interesse når alt er i ruiner.
Odd Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
En flott serie. Skulle til å si at ved dette stedet har du muligheter for dusinvis av motiver. Det gjelder da bare å velge det som gjør seg best på foto og som også viser ''poenger'' i historien.
Interessant å planlegge slike serier med hensyn til belysning, værforhold etc.
Det blir en litt vemodig stemning over bilder som dette. Det blir muligens feil å kalle det vakkert, men samtidig gjør forfall som dette seg veldig godt på foto.
Interessant og imponerende å se hvordan naturen griper inn og tar tilbake ting som menneskene har skapt.
I tillegg til forråtnelse er her lav og sopp i flere varianter og farger ser jeg.
Et fint utsnitt og nok et godt bilde i serien.
Mvh Kurt
Det bildet der du har hele huset med er viser en hel historie. Når du så tar oss med inn til detaljene, så skjønner jeg godt at du lurer på om det klarer en vinter til. Men - de er utrolig seiglivede, så det skulle ikke forundre meg om det står til neste år også.
Syntes du har fått frem forfallet på en flott måte. Alle tiders dokumentar.
Wenche.
Naturen tar og naturen gir, og i denne prossessen danner men seg et perspektiv over den tid som er gått siden det var aktivitet og alt skulle være nymalt og fint.
Jeg synes spesiellt dette bildet setter tingene på plass i serien din. Det var liksom denne overgrodde planken som manglet.
Svenn
mvh kjellg
Så snur vi litt på vinkelen og du får huset til å virke både i lodd og vater. Dreier oppmerksomheten på tidens slitasje noe du mesterlig har fått til. Forskjellen mellom det harde og myke (årringer/kvister) i treverket kommer mer og mer frem etter år med pisking av vind, regn og snestormer. Dette har du fått godt detaljert i bilde liksom alderdommens rynker. Her rakner det litt i saumene også med spikeren som kommer litt ut med tiden. Meget flott serie du har formidlet.
Mvh RK
vh fred
Med det lyset som var på opptakstidspunktet var stativ eneste mulighet, selv om jeg hadde med gardintrapp. Ellers hadde jeg valgt litt høyere standpunkt og mer takstein i stedet for trær.
Mange muligheter finnes sikkert fortsatt, men nå vil jeg la kommentarene til serien så langt synke inn.
Odd Tore
Litt sent ute med kommentarene denne gangen - det meste er allerede sagt.
Synes vindskia er fin, både i struktur og farge. Den er en historie alene. Jeg synes også veggen bygger fint opp om historien, men er ikke så glad i taksteinene og absolutt ikke trærne og den hvite himmelen. Men det er som Fred sier ikke mulig å kappe noe i toppen. Da mister du for mye an andre ting. Alternativet kunne kanskje vært en litt annen vinkel, men det har du sikkert vurdert og forkastet.
M.v.h. Rolf
At det går an å få så mye stemning og sjel ut av en planke er helt utrolig -
Om bildet overlever helt alene vet jeg ikke, men selvfølgleig som et av flere i denne serien din, gjør det seg helt supert :)
Bjørn ;¤
Ja, her har jeg en mengde andre vinklinger og utsnitt også, som tildels ender opp som nokså forskjellige motiv. Problemet med alle, unntatt de snaueste, er at det blir med mye lauv og himmel. Og de snaueste blir mer artsbilder av lav og mose.
Jeg er enig med dere og obs! på problemet, men har ikke funnet noen løsning (enda).
Og dette bildet, og mange andre detaljer må være en del av en serie, slik at de kommer i en sammenheng. Så får vi se om hele serien overlever bygningene, kanskje det lokale historielaget finner interesse når alt er i ruiner.
Odd Tore