Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_14683} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Kult. Kan minne om et maleri, syntes jeg. Tøffe farger. Ikke typisk hva jeg er vant til å se fra deg. Forandring fryder, kult gjort.
Vemund
J M P.
Ok, så har jeg fått i meg noen øl nå, men jeg ser skogen akkurat som dette, både på skjerm og i natura, noen ganger ihvertfall, når jeg har fått noen for mange. Snåle farger!
Avsluttet .
Promillebriller er også briller.
Etter en lang, travel vakt ser jeg ikke stort sjøl heller. Kun 4,5 timer til jeg får gå hjem.
ØB.
på jobb
Avsluttet .
Veldig bra! Fargeskalaen er sjeldent fin, og luftperspektivet med lysningen i bakgrunnen gjør bildet veldig tredimensjonalt. Vakkert!
Ann F.
Den ble ganske tøff. Er det bare softing, eller skyldes de vertikale stripene synlige i det nedre blå feltet også panorering vertikalt i opptaksøyeblikket?
Mvh Ann
Lars-Anders M.
Ovanligt bilde fra deg. Jeg liker det godt.
Dette er fotokunst etter min mening.
MVH LAM.
Erik A.
Underlig. Visste ikke at Monét hadde ferieminner fra Østerdalen! Ser ikke ut som foto i det hele tatt. Stilistisk, sært og vakkert. Kreativt og godt jobba!
Jan Rune B.
Du har malt et fint fotografi. Rare men fine farger.
JRB ::)
Leif Y. C.
Enig med sistnevnte taler, her har du virkelig klart å få frem et drømmende, svevende uttrykk. Godt å se bilder som på en slik måte frigjør seg fra fotografiets tvangstrøye av detaljrikdom og nøkternhet.
André M.
fin malerisk effekt!
a
Audun R.
Fargene ser nesten polariserte ut, men svært dempede. Tviler imidlertid på at ''juks'' i Photoshop har hatt noe med resultatet å gjøre.
Jeg antar at det er omtrent samme fremgangsmåte som angitt i kommentarer til bilde nr. 4235.
Et godt bilde for sin sjanger.
MVH Audun
Avsluttet .
Dette bildet falt jeg virkelig for.
SÅ bra!
Rune M.
Minner også meg om et maleri. Finne farger og linjer, men en litt svimlende blur-effekt.
Avsluttet .
Mycket dekorativ och tekniskt perfekt..
mvh/gunte..
Thorfinn B.
tøffe farger og bra effekt uten at det for overdrevet. Meget bra!
Reidulv L.
Må berre få lov å seie at dette likte eg fantastisk godt! Eit sikkerstikk i store konkurransar. Prøv det.
mvh. Reidulv
Avsluttet .
Malerisk og stemningsfullt. Meget bra
Avsluttet .
Liker også bildet veldig godt! Som TJP: Stemningsfullt!
Egil O.
Enig med alle superlativene som er fremkommet! Noe nærmere det å ''tegne/male med lys'', er det vel vanskelig å komme! Bildet blir bare bedre og bedre jo lenger man ser på det. Her er det bare å bøye seg i støvet!
Egil
Hans- Georg S.
Malerisk og fin effekt. De duse tonene gir en rolig og behagelig stemning. Bra gjennomført!
Carsten A.
Takker hjertelig og noe overveldet for den responsen bildet har fått! Vel er det så at jeg selv hadde sansen for dette, men at ens egen oppfatning skal falle så til de grader sammen med andres er en særegen opplevelse.
Jeg ser at EAA nevner Monet (ikke Monét), og det er vel å gå atskillig for langt! Men om noen får slike assosiasjoner at de vil nevne Monet's navn under kommentar til et av mine bilder, får jeg bare ta det til etterretning. Men, som alt antydet, det får dog være visse grenser!
Claude Monet er ellers en fabelaktig impresjonist, og dertil en komposisjonens mester. Dessuten ''fotograferte'' (=malte) han ikke sjelden med vidvinkelperspektiv lenge før noen hatt et 35mm kamera med et 28mm objektiv i tankene. Se f.eks. ''On the Beach at Trouville'' (1870),
http://www.abcgallery.com/M/monet/monet22.html
Forøvrig har dette bildet ganske riktig slektskap til ''Skog'' bilde nr. 4235, der en også (helst) skal føle seg inne i skogen og se ut. Kanskje ikke være helt sikker på hvor en er eller hva en ser. Emnet har stått på min prosjektliste ganske lenge, og står der fortsatt. Og jeg vet om et par skogholt som rett og slett må utforskes nærmere!
MVH CA
Aleksander J.
Er dette gjort uten drastiske ansiktsløftinger i PS?
I såfall må jeg si meg forfjertret over de tekniske kvalitene ved bildet.
Selve bildet blir for kritt-pastellaktig etter min smak, men litt kult samtidig...
Hvis jeg får lov, vil jeg gjerne bli med på skogtur, uten å være på bærtur.
Carsten A.
AJ: Det som er gjort kan minne litt om den beskrivelsen som Ola-E. Hofshagen gir til sitt bilde (en gatescene) bilde nr. 20379 men jeg har tydeligvis brukt tildels sammenlignbare (men ikke identiske) grep med en noe annen virkning. Om ''drastiske ansiktsløftinger i PS'' betyr at det er lagt til eller fjernet elementer i bildet, er svaret nei (dog en viss beskjæring, ca. 1/6 på venstre side). Opptaket ble forøvrig gjort i svakt lys med meget lang eksp. tid, og filmen ble pressfremkalt 2 trinn.
MVH CA
Carsten A.
PS (Til AJ): Hva mener du med ''kritt-pastellaktig'', skjønner ikke helt det.
MVH CA
Vemund L.
Hei igjenn CA, Som nevnt meget pent bilde, men man blir selvsagt nysgjerrig på hva som er gjort i opttaket, og hva som er gjort i PS. Det er såvidt jeg kan lese meg til antydet både bruk av vaselin på linsa OG bruk av flere layers i PS. Antar at hvertfall en av disse Layersene er tilført en anelse GausianBlur?
Uansett meget god bruk av både digital og analog teknikk.
Kunne du ha gitt noen flere hint, uten å røpe alle dine ''hemeligheter''?
Lurer spesielt mye på om effektene i de ulike layersene er tilført hele bildet, eller selektive elemnter, feks spesifikke trær i fotografiet?
Vemund
Carsten A.
Nja, jeg tror det stort sett får holde med det som er sagt.
Vaselin på frontelementet har aldri vært aktuelt (selvsagt!), derimot kan en gni all slags fett eller voks (vaselin, fett fra fingre/panne/nese etc.) på et filter. Litt vannrette striper i fett/voks, og en får loddrette ''striper'' på filmen. Andre beveger kamera (på stativ) under opptak, gir en lignende effekt.
Ellers kan jo alle og enhver se hva som skjer om en lager en ''duplicate layer'' av originalen, kjører en passende mengde ''gaussian blur'' på denne layer, og deretter setter den i modus for f.eks. ''luminosity''. Lettest å se effekten på et bildet med relativt markerte konturer. Effekten kan en om ønsket tilpasse, dels med ''opacity'' på vedkommende layer, dels lage en annen, om mengden av ''gaussian blur'' var for liten eller for stor. For den som har vært vant til å arbeide med masker (sølvmasker, herunder masker som er tonet) og mellomnegativ (eller positiv) i mørkerommet - og det har jeg - er layers i PS bare en variant av ulike masketyper. Layers i PS er betydelig enklere, for ikke å snakke om raskere. Virkningen av forkjellige typer layers er ikke identisk med sølvmasker. Men mange prinsipper er ganske like.
MVH CA
Avsluttet .
Er det rett og slett en plugg-inn?
8)
Carsten A.
TSH: Hvis jeg forstår deg rett, spør du om jeg har brukt en spesiell plug-in til dette bildet, og til et slikt spørsmål er svaret rett og slett nei.
MVH CA
Tor a.
Nydelig bilde !nærmest ett maleri MVH TA
Torbjørn V.
Smukt! Fikk også assosiasjoner til maleri. Meget bra data-kunst!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Vemund
Etter en lang, travel vakt ser jeg ikke stort sjøl heller. Kun 4,5 timer til jeg får gå hjem.
ØB.
på jobb
Mvh Ann
Dette er fotokunst etter min mening.
MVH LAM.
JRB ::)
a
Jeg antar at det er omtrent samme fremgangsmåte som angitt i kommentarer til bilde nr. 4235.
Et godt bilde for sin sjanger.
MVH Audun
SÅ bra!
mvh/gunte..
mvh. Reidulv
Egil
Jeg ser at EAA nevner Monet (ikke Monét), og det er vel å gå atskillig for langt! Men om noen får slike assosiasjoner at de vil nevne Monet's navn under kommentar til et av mine bilder, får jeg bare ta det til etterretning. Men, som alt antydet, det får dog være visse grenser!
Claude Monet er ellers en fabelaktig impresjonist, og dertil en komposisjonens mester. Dessuten ''fotograferte'' (=malte) han ikke sjelden med vidvinkelperspektiv lenge før noen hatt et 35mm kamera med et 28mm objektiv i tankene. Se f.eks. ''On the Beach at Trouville'' (1870),
http://www.abcgallery.com/M/monet/monet22.html
Forøvrig har dette bildet ganske riktig slektskap til ''Skog'' bilde nr. 4235, der en også (helst) skal føle seg inne i skogen og se ut. Kanskje ikke være helt sikker på hvor en er eller hva en ser. Emnet har stått på min prosjektliste ganske lenge, og står der fortsatt. Og jeg vet om et par skogholt som rett og slett må utforskes nærmere!
MVH CA
I såfall må jeg si meg forfjertret over de tekniske kvalitene ved bildet.
Selve bildet blir for kritt-pastellaktig etter min smak, men litt kult samtidig...
Hvis jeg får lov, vil jeg gjerne bli med på skogtur, uten å være på bærtur.
MVH CA
MVH CA
Uansett meget god bruk av både digital og analog teknikk.
Kunne du ha gitt noen flere hint, uten å røpe alle dine ''hemeligheter''?
Lurer spesielt mye på om effektene i de ulike layersene er tilført hele bildet, eller selektive elemnter, feks spesifikke trær i fotografiet?
Vemund
Vaselin på frontelementet har aldri vært aktuelt (selvsagt!), derimot kan en gni all slags fett eller voks (vaselin, fett fra fingre/panne/nese etc.) på et filter. Litt vannrette striper i fett/voks, og en får loddrette ''striper'' på filmen. Andre beveger kamera (på stativ) under opptak, gir en lignende effekt.
Ellers kan jo alle og enhver se hva som skjer om en lager en ''duplicate layer'' av originalen, kjører en passende mengde ''gaussian blur'' på denne layer, og deretter setter den i modus for f.eks. ''luminosity''. Lettest å se effekten på et bildet med relativt markerte konturer. Effekten kan en om ønsket tilpasse, dels med ''opacity'' på vedkommende layer, dels lage en annen, om mengden av ''gaussian blur'' var for liten eller for stor. For den som har vært vant til å arbeide med masker (sølvmasker, herunder masker som er tonet) og mellomnegativ (eller positiv) i mørkerommet - og det har jeg - er layers i PS bare en variant av ulike masketyper. Layers i PS er betydelig enklere, for ikke å snakke om raskere. Virkningen av forkjellige typer layers er ikke identisk med sølvmasker. Men mange prinsipper er ganske like.
MVH CA
8)
MVH CA