Med stil oppover gamlevegen i Storegjel i Måbødalen.
Med års mellomrom åpnes gamlevegen noen timer for Vøringsfossen Veteranvognløp.
-------------
Storegjel var et av de mest fotograferte steder der gamleveien gikk i tre etasjer over hverandre. Et stort steinras for bare få år siden gikk over veien, fylte opp mye av gjelet, og ødela mesteparten av motivet.
Bildet inngår i albumet Måbødalen slik turistene ikke ser den - Måbødalen og Vøringsfossen er en kjempe turistattraksjon. Det er også en Måbødal utenfor turistsesongen og utenfor vanlige turistmål. Annerledes, ikke nødvendigvis vakre prospektkort.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_150409} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Flott bil, men omgivelsene rundt blir så uskarpe at det er vankelig å hvile øynene på bildet.
Steinulf L.
Vellykket bruk av panoreringsteknikken får bilen til å fremstå nesten som tredimensjonal. Landskapet har så få detaljer at det ikke gjør noe at det blir uskarpt pga. panoreringen.
Vi brukte en slik mercedes som russebil i 1970. Håper vi kan tilgis, vi hadde ikke bedre vett. Antar at denne var ny engang på 1940 tallet?
Hege J.
Herlig bilde!
Jeg liker den uskarpe bakgrunnen som gjør at blikket søker det skarpe punktet - bilen, som jo er det sentrale her.
Det ser ut som bilden er i imponerende forfatning, alderen til tross. Den skinner jo som om den kom rett fra butikken!
Fin plassering av bilen i bildeflaten, vi kan bare tenke oss hvordan dette gamle klenodiet jobber for å bestige den bratte veien du forteller om.
Fin og lærerik historie, forresten.
Bildet er nesten feilfritt, slik jeg ser det, med unntak av at jeg ideelt sett ville foretrukket at ingen vegetasjon kom foran bilden.
Mvh Hege :-)
Jonny E.
Hei hei
Dette er meget vellykket og dyktig
frihåndspanorering, særlig med tanke på at veien stiger.
Passelig fart i bildet.
Ha en god kveld
. JonnyE
Tone B.
Dette var flott! Vellykket panorering, fin fokus og skarphet på kjøretøyet. Gode fargetoner med god fargemettning. Veien skaper en fin linje. I motsetning til HJM synes jeg det gjorde seg med vegetasjonen som kom foran bilen - det ville vært for prikkfritt uten den! Bra jobbet dette!
mvh Tone
Torbjørn K.
Bra panorering og fart i bildet i kontrast med en speilblank sort bil. Bra gjennomført, men det ser ut som jpg-komprimering eller oppskarping er noe hard? Synes jeg ser ganske markerte sagtann-former i de hvite linjene i bilen.
Inger-Lise S.
Et godt bilde. Her har du gjort en god jobb med panoreringen. Fin fartsfølelse i bildet.
Inger-Lise
Odd Tore S.
Takker for kommentarene!
De synlige sagtannlinjene kommer av resizingen som kreves for å legge ut bilder her på dotten, de kommer på linjer som blir smale, kontrastrike og nær parallelle med en av aksene på skjermen.
Dette fenomenet er en del av digitalverdenen, en pixel er minste enhet og har samme lysstyrke og farge over det hele. Når en tynn linje (egentilg stripe, linjer har ingen bredde) skal fremstilles av pixler vil det bli tydelige hopp der man skifter fra en horisontal eller vertikal pixelrad. Tegn en stripe nesten parallell med kanten på et ruteark og representer den ved å fylle helt ut med sort de rutene den krysser, så blir det tydelig.
Slik er kanten av stripene i fullt antall pixler også, men her skjules effekten godt nok i de fleste tilfelle av at selve stripen har en bredde på mange pixler.
Det er ikke noe problem å se dette om et bildet forstørres med 800 % (8 *) actual pixels.
Om man ikke har annet å gjøre, er det da mulig å velge pixler med rett lysstyrke og farge og fylle inn der det er pixelhopp, slik at denne effekten blir nesten usynlig. Men det har jeg ikke gjort her, fordi andre detaljer som stjernen på radiatorlokket også ble ødelagt ved resizingen i forhold til full størrelse.
Vi viser bilder her med restriksjoner som kan virke nokså ødeleggende på enkelte typer bilder, og må leve med det inntil tilgjengelig kapasitet øker.
Odd Tore
Øyvind A.
Fin bevegelse i forhold til bilen. Slik sett bra gjennomført, men jeg ville heller valgt en variant med noe lenger lukkertid, slik at bilens omgivelser hadde fått et roligere preg.
Ø.
Avsluttet .
Jeg synes dette ble et meget vellykket bilde.
Panoreringen er det intet å utsette på, særlig tatt i betraktning at det er gjort på frihånd. Jeg likte også valg av utsnitt og plassering av bilen i bildeflaten. I følge lakken å bedømme er dette en særdeles godt velholdt doning.
MvhJRH
Jan Frode A.
Det tok litt tid, men når jeg ble fortrolig med omgivelsene, ble dette et spennende bilde.
Det ser jo ut som om sjåføren sitter godt tilbakelendt og bare nyter turen oppover. Panoreringen gir et godt inntrykk av bevegelse, men jeg skal ærlig innrømme at jeg måtte se på bildet en del ganger før jeg ble fortrolig med omgivelsene. Sånn sett et bilde en må tilbake til og betrakte omatt igjen. Positivt!
mvh Jan Frode
Avsluttet .
En lekker doning; utvilsomt. Litt usikker på om jeg liker at panoreringsuskarpheten dekker et så stort område av flaten...blir nesten litt svimmel av å se på bildet. Men ellers er jo komposisjonen og fartseffekten veldig bra. Litt synd med det grønne som dekker over bakhjul, dør og skjerm - men det er pirk. Sikkert et fint dokumentasjonsbilde for en veteranhistorisk forening eller lignende dette!
Odd Tore S.
Takker for flere kommentarer!
Nå, rett før sommerferien har det gått litt på to hjul i svingene her de siste to ukene når det gjelder dotten, men her er litt tilbakemelding:
Steinulf:
MB 170 Sb 1953, breddet i forhold til opprinnelige 170 V, og med litt mer kul på baken. Slike biler forsøkte jeg alltid å unngå når vi en sjelden gang fant det nødvendig å investere kr. 3,10 for å kjøre bagasjen til Hønefoss jbst når vi skulle på sommerferie. Tidene forandrer seg!
Panorering:
Her hadde jeg maks to sjanser pr. bil når de akselererte ut av hårnålsvingen. Ingen muligheter til prøve og feile, vi deltok også i løpet og måtte holde ruta sånn noenlunde. Jeg tror ikke at jeg hadde klart skråpanorering på frihånd med lenger lukkertid.
Omgivelsene:
Stup over, høy natursteinmur under. Som illustrasjon til billøp ble ikke versjonene med skarp bakgrunn og bevegelsesuskarp bil særlig velegnet.
Odd Tore
Inger Anne Maritsdotter V.
Skikkelig elegant og flott kjøretøy i mektige og majestetiske omgivelser.
Liker godt komposisjonen du har valgt.
Er oppvokst med gamle Måbødalen så eg kjenner godt til kor bratt og smalt det kunne bli.
Kan tildels være enig i Ø.A. sin kommentar ang. roligere bakgrunn men etter å ha lest din begrunnelse er det greitt slik også.
Spennende panorering.
Inger Anne
Roger K.
Hallo Odd Tore!
Et eksemplar av en skikkelig godt vedlikeholdt veteran du formidler her. Kanskje litt mye fart i bilde etter min smak og omgivelsene virker litt tungt for øyet. Den buska som passeres og skaper de grønne stripene fra bakdøren og helt bak til støtfangeren er jeg mer usikker på. Liker det egentlig godt slik det er og synes det egentlig skaper en mere behagelig fart i bilde en vegetasjonen rundt. Samtidig ser jeg også for meg en renere stilstudie av denne veteranen uten dette. I alle fall et godt stykke jobb av deg og som vanlig må jeg si. Mye lærdom jeg drar nytte av fra dine bilder.
Ha en trivelig helg
Mvh RK
Johan K.
Vellykket panorering. Men kan sie meg litt enig i Ø.A sin kommentar. En roligere bakgrunn hadde gjort det mer komfortabelt å se på. Ble nesten litt småsvimmel av å se på det lenge. Uansett, har du jo fått en god fartsfeeling
Pen bil i alle fall :)
Johan
Avsluttet .
Jag förflyttas till den Engelska landsbygden där bilen susar fram i den lummiga grönskan.. Men den funkar mycket bra i Norge med! ;o)
Härligt driv i bilden, fartkänsla med härlig rörelse. Kan ingenting om bilar men jag måste säga att det är en snygg, ren och fräck bild!
Mvh
Elisabeth
Janne L.
Meget bra panorering. Har forsøkt det selv, men med håpløst ressultat. Så jeg vet hvor vanskelig det er. Virkelig bra, dette.
Janne
Kjetil S.
Hei Odd.
kanskje det hadde blitt ennå mer fart om det hadde vært mer luft til venstre og ditto mindre til høyre? bare en smakstanke :)
Spenstig bilde med gode farger og en vellykket panorering. Flott modell og omgivelser også :)
Mvh.
Kjetil
Avsluttet .
Flott relativ fart i forhold til bilen- Det skapes en fin følelse av fart i bildet ditt. Synes du har fått fin skarphet i bilen og at det er god lukker i forhold til omgivelser hersker det ingen tvil om.
Veldig fint !
Svenn
Odd Tore S.
Takk for de positive kommentarene og forslagene, her ble det litt krise da jeg oppdaget at veteranene gasset så hardt gjennom hårnålen at bilene ble ganske uskarpe slik jeg hadde planlagt det hele. Panorering måtte derfor læres i en fart.
Nå er jeg litt spent på hvordan redaktør Lasse i Veteran & Sportsvogn tar dette, og andre opptak fra samme løp. For han vil det nok bli flere uvanlige vinklinger på veteranbiler enn denne.
Odd Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Vi brukte en slik mercedes som russebil i 1970. Håper vi kan tilgis, vi hadde ikke bedre vett. Antar at denne var ny engang på 1940 tallet?
Jeg liker den uskarpe bakgrunnen som gjør at blikket søker det skarpe punktet - bilen, som jo er det sentrale her.
Det ser ut som bilden er i imponerende forfatning, alderen til tross. Den skinner jo som om den kom rett fra butikken!
Fin plassering av bilen i bildeflaten, vi kan bare tenke oss hvordan dette gamle klenodiet jobber for å bestige den bratte veien du forteller om.
Fin og lærerik historie, forresten.
Bildet er nesten feilfritt, slik jeg ser det, med unntak av at jeg ideelt sett ville foretrukket at ingen vegetasjon kom foran bilden.
Mvh Hege :-)
Dette er meget vellykket og dyktig
frihåndspanorering, særlig med tanke på at veien stiger.
Passelig fart i bildet.
Ha en god kveld
. JonnyE
mvh Tone
Inger-Lise
De synlige sagtannlinjene kommer av resizingen som kreves for å legge ut bilder her på dotten, de kommer på linjer som blir smale, kontrastrike og nær parallelle med en av aksene på skjermen.
Dette fenomenet er en del av digitalverdenen, en pixel er minste enhet og har samme lysstyrke og farge over det hele. Når en tynn linje (egentilg stripe, linjer har ingen bredde) skal fremstilles av pixler vil det bli tydelige hopp der man skifter fra en horisontal eller vertikal pixelrad. Tegn en stripe nesten parallell med kanten på et ruteark og representer den ved å fylle helt ut med sort de rutene den krysser, så blir det tydelig.
Slik er kanten av stripene i fullt antall pixler også, men her skjules effekten godt nok i de fleste tilfelle av at selve stripen har en bredde på mange pixler.
Det er ikke noe problem å se dette om et bildet forstørres med 800 % (8 *) actual pixels.
Om man ikke har annet å gjøre, er det da mulig å velge pixler med rett lysstyrke og farge og fylle inn der det er pixelhopp, slik at denne effekten blir nesten usynlig. Men det har jeg ikke gjort her, fordi andre detaljer som stjernen på radiatorlokket også ble ødelagt ved resizingen i forhold til full størrelse.
Vi viser bilder her med restriksjoner som kan virke nokså ødeleggende på enkelte typer bilder, og må leve med det inntil tilgjengelig kapasitet øker.
Odd Tore
Ø.
Panoreringen er det intet å utsette på, særlig tatt i betraktning at det er gjort på frihånd. Jeg likte også valg av utsnitt og plassering av bilen i bildeflaten. I følge lakken å bedømme er dette en særdeles godt velholdt doning.
MvhJRH
Det ser jo ut som om sjåføren sitter godt tilbakelendt og bare nyter turen oppover. Panoreringen gir et godt inntrykk av bevegelse, men jeg skal ærlig innrømme at jeg måtte se på bildet en del ganger før jeg ble fortrolig med omgivelsene. Sånn sett et bilde en må tilbake til og betrakte omatt igjen. Positivt!
mvh Jan Frode
Nå, rett før sommerferien har det gått litt på to hjul i svingene her de siste to ukene når det gjelder dotten, men her er litt tilbakemelding:
Steinulf:
MB 170 Sb 1953, breddet i forhold til opprinnelige 170 V, og med litt mer kul på baken. Slike biler forsøkte jeg alltid å unngå når vi en sjelden gang fant det nødvendig å investere kr. 3,10 for å kjøre bagasjen til Hønefoss jbst når vi skulle på sommerferie. Tidene forandrer seg!
Panorering:
Her hadde jeg maks to sjanser pr. bil når de akselererte ut av hårnålsvingen. Ingen muligheter til prøve og feile, vi deltok også i løpet og måtte holde ruta sånn noenlunde. Jeg tror ikke at jeg hadde klart skråpanorering på frihånd med lenger lukkertid.
Omgivelsene:
Stup over, høy natursteinmur under. Som illustrasjon til billøp ble ikke versjonene med skarp bakgrunn og bevegelsesuskarp bil særlig velegnet.
Odd Tore
Liker godt komposisjonen du har valgt.
Er oppvokst med gamle Måbødalen så eg kjenner godt til kor bratt og smalt det kunne bli.
Kan tildels være enig i Ø.A. sin kommentar ang. roligere bakgrunn men etter å ha lest din begrunnelse er det greitt slik også.
Spennende panorering.
Inger Anne
Et eksemplar av en skikkelig godt vedlikeholdt veteran du formidler her. Kanskje litt mye fart i bilde etter min smak og omgivelsene virker litt tungt for øyet. Den buska som passeres og skaper de grønne stripene fra bakdøren og helt bak til støtfangeren er jeg mer usikker på. Liker det egentlig godt slik det er og synes det egentlig skaper en mere behagelig fart i bilde en vegetasjonen rundt. Samtidig ser jeg også for meg en renere stilstudie av denne veteranen uten dette. I alle fall et godt stykke jobb av deg og som vanlig må jeg si. Mye lærdom jeg drar nytte av fra dine bilder.
Ha en trivelig helg
Mvh RK
Pen bil i alle fall :)
Johan
Härligt driv i bilden, fartkänsla med härlig rörelse. Kan ingenting om bilar men jag måste säga att det är en snygg, ren och fräck bild!
Mvh
Elisabeth
Janne
kanskje det hadde blitt ennå mer fart om det hadde vært mer luft til venstre og ditto mindre til høyre? bare en smakstanke :)
Spenstig bilde med gode farger og en vellykket panorering. Flott modell og omgivelser også :)
Mvh.
Kjetil
Veldig fint !
Svenn
Nå er jeg litt spent på hvordan redaktør Lasse i Veteran & Sportsvogn tar dette, og andre opptak fra samme løp. For han vil det nok bli flere uvanlige vinklinger på veteranbiler enn denne.
Odd Tore