Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_150736} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Stilig og kreativt bilde. Vet ikke om jeg likte SÅ godt
øyene til pus :-) Det ville gjort seg bedre med et kvinneansikt?
Mvh Inge
Hans Jacob H.
Dette blir for mye for meg. Altfor mange elementer som slår hverandre ihjel.
Jo enklere jo bedre heter en velkjent klisje, og ikke uten grunn. For å få en drømmeaktig stemning kan det jo være greit å ha det i bakhodet.
Steinar Dahlen V.
stilig bilde. liksom det paret som går hand i hand nede i høgre hjørnet går i tordenværet . og 1 står og ser på. mens tor med hammaren sjølv står midt i det. Kva personen som ser på virkelig ser på er ikkje godt og seie.
Det blei som det er nemt ovenfor litt kaotisk . desverre for meg ögså.
Men likavel , eit stilig bilde
mbh
Steinar
John C.
Fascinerende bilde men må være enig i ovenstående kommentarer, blir liksom litt for mye å se på..blikket flakker fra det ene til det andre og det blir litt rotete for meg også men kreativt er det definitivt.
Georg K.
I think Hans Jacob sums it up pretty well - there are details I like, elements I believe could really work something out - but I have actually a hard time to pay some concentration to the total composition.
Gisle H.
Dette er mer en collage enn et fotografi. Det fungerer ikke for meg, alt for mange og alt for sterke effekter som roper om kapp uten å si noe som helst.
Kristoffer L.
Som en øvingsoppgave, når en nå først trener på å manipulere bilder i Photoshop, synes jeg bildet er helt greit. Her dreier det seg vel om å prøve å få taket på forskjellige teknikker, og da er det nødvendig å prøve og feile mye.
På den kunstneriske siden - om du har ambisjoner om å skape et kunstnerisk uttrykk - vil jeg anbefale at du gjør deg kjent med mest mulig kunst. Gå i gallerier! Da tenker jeg på skikkelige gallerier som Nasjonalgalleriet og Munch-museet, Kunstnernes Hus, osv. Det kryr av gallerier i Oslo. Les kunstbøker, lær mest mulig om forskjellige store kunstnere, både de historiske og de nyere, fra forskjellige epoker helt opp til dagens moderne uttrykk. Her er det enormt mye inspirasjon å hente, masse ideer og utrolig mye fint å se. Gjennom en slik prosess blir vi også bevisstgjort i hva et godt bilde er for hver og en av oss.
Jeg er enig med dem overfor som har sagt at bildet virker overlesset. Men jeg ser altså ikke på det som et ferdig produkt, men som en øvingsoppgave. Og da kommer noen betraktninger inn:
Prøv å få det til å bli naturlig. Studer lys og skygge - retninger, intensitet (f.eks. sol et sted og skumring et annet sted) og lysets/skyggenes utbredelse i bildet. Utforsk nøye hva som er naturlig og hva som ikke er det, hva som passer sammen og hva som ikke gjør det. Undersøk kanter, sammenføyninger, proporsjoner (størrelsesforholdet mellom tingene) og perspektiv, og vurder om de er gode, sannsynlige og troverdige. Speilvend bildet, og/eller se på det i s/h - da ser en det på en annen måte, og ser lettere om ting stemmer. Legg det fra deg, og ta det fram igjen om noen uker eller måneder, og vurder hva du synes om det da. Fremfor alt: Fortsett å trene, forske ut og prøve deg fram. Det er slikt en blir en bedre bildeskaper av!
Lykke til med din videre utforskning av fotografiet som medium, teknikk og uttrykksform!
- Kristoffer
leif b.
Når jeg leser innlegget til, Kristoffer L. Må jeg si meg så hjertens enig.
Hans innlegg er forövrig noe av det beste jeg har lest her på dotten.
Lars Teppan J.
Blir litt overkill dette ja... Fint at du leker deg i photoshop, men her mangler det endel på gjennomførelsen... Dårlige overganger. Layeret til pusen ligger over forgrunnen. Personen i sittende forran er ikke skikkelig blendet inn osv...
Avsluttet .
Bra beate! Helt riktig og bryte grenser innen kunst og foto.
Kaos for mange til grine på nesa når det ikke stilrent.
Jeg likte det :-) Kaos kan være orden!
*nuss på nesa*
Kristoffer L.
Til Morten: Jeg er enig med deg i at det kan være riktig å bryte grenser innen foto - ja, innen all kunst. Ofte er dette en fotografs/kunstners forbannede plikt. Men skal en bryte grenser, må en først ha gått dem grundig opp og lært hvor de faktisk befinner seg og hva de består i, ellers blir resultatet tilfeldig. Blant annet betyr dette at en må kjenne det kreative og tekniske håndverket og beherske de tilhørende verktøy.
Det er først når en behersker dette at en kan gi seg ut på å bryte grenser med godt resultat. Hvorvidt resultatet da blir kaos, orden, stilrent eller ikke, er i prinsippet totalt uinteressant. Det handler om hvorvidt grensebrytningen har skjedd som resultat av en bevisst tanke og en villet idé. Ikke minst er det viktig at denne ideen har blitt uttrykt i et språk som billedskaperen faktisk behersker. Gjør ikke billedskaperen det, blir grensesprengningen bare pompøs, og billedspråket babbel.
Om det skulle være min kommentar ovenfor du siktet til i kommentaren din, så har jeg altså ikke skrevet den fordi jeg syntes bildet var kaotisk eller brøt regler for orden i et bilde. Jeg ønsket å påpeke at her var det fortsatt et stykke igjen, men at hun fortjener ros for at hun eksperimenterer og øver - og at det gjelder å jobbe videre, både kreativt og håndverksmessig, for å bli virkelig inspirert og dyktig.
Det finnes ikke ''instant art'', like lite som det finnes ''instant artists''.
Dette håper jeg at BL her er enig i, og jeg håper at hun vil fortsette med å utvikle seg videre som fotograf og billedskaper. ;-)
- Kristoffer
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
øyene til pus :-) Det ville gjort seg bedre med et kvinneansikt?
Mvh Inge
Jo enklere jo bedre heter en velkjent klisje, og ikke uten grunn. For å få en drømmeaktig stemning kan det jo være greit å ha det i bakhodet.
Det blei som det er nemt ovenfor litt kaotisk . desverre for meg ögså.
Men likavel , eit stilig bilde
mbh
Steinar
På den kunstneriske siden - om du har ambisjoner om å skape et kunstnerisk uttrykk - vil jeg anbefale at du gjør deg kjent med mest mulig kunst. Gå i gallerier! Da tenker jeg på skikkelige gallerier som Nasjonalgalleriet og Munch-museet, Kunstnernes Hus, osv. Det kryr av gallerier i Oslo. Les kunstbøker, lær mest mulig om forskjellige store kunstnere, både de historiske og de nyere, fra forskjellige epoker helt opp til dagens moderne uttrykk. Her er det enormt mye inspirasjon å hente, masse ideer og utrolig mye fint å se. Gjennom en slik prosess blir vi også bevisstgjort i hva et godt bilde er for hver og en av oss.
Jeg er enig med dem overfor som har sagt at bildet virker overlesset. Men jeg ser altså ikke på det som et ferdig produkt, men som en øvingsoppgave. Og da kommer noen betraktninger inn:
Prøv å få det til å bli naturlig. Studer lys og skygge - retninger, intensitet (f.eks. sol et sted og skumring et annet sted) og lysets/skyggenes utbredelse i bildet. Utforsk nøye hva som er naturlig og hva som ikke er det, hva som passer sammen og hva som ikke gjør det. Undersøk kanter, sammenføyninger, proporsjoner (størrelsesforholdet mellom tingene) og perspektiv, og vurder om de er gode, sannsynlige og troverdige. Speilvend bildet, og/eller se på det i s/h - da ser en det på en annen måte, og ser lettere om ting stemmer. Legg det fra deg, og ta det fram igjen om noen uker eller måneder, og vurder hva du synes om det da. Fremfor alt: Fortsett å trene, forske ut og prøve deg fram. Det er slikt en blir en bedre bildeskaper av!
Lykke til med din videre utforskning av fotografiet som medium, teknikk og uttrykksform!
- Kristoffer
Hans innlegg er forövrig noe av det beste jeg har lest her på dotten.
Kaos for mange til grine på nesa når det ikke stilrent.
Jeg likte det :-) Kaos kan være orden!
*nuss på nesa*
Det er først når en behersker dette at en kan gi seg ut på å bryte grenser med godt resultat. Hvorvidt resultatet da blir kaos, orden, stilrent eller ikke, er i prinsippet totalt uinteressant. Det handler om hvorvidt grensebrytningen har skjedd som resultat av en bevisst tanke og en villet idé. Ikke minst er det viktig at denne ideen har blitt uttrykt i et språk som billedskaperen faktisk behersker. Gjør ikke billedskaperen det, blir grensesprengningen bare pompøs, og billedspråket babbel.
Om det skulle være min kommentar ovenfor du siktet til i kommentaren din, så har jeg altså ikke skrevet den fordi jeg syntes bildet var kaotisk eller brøt regler for orden i et bilde. Jeg ønsket å påpeke at her var det fortsatt et stykke igjen, men at hun fortjener ros for at hun eksperimenterer og øver - og at det gjelder å jobbe videre, både kreativt og håndverksmessig, for å bli virkelig inspirert og dyktig.
Det finnes ikke ''instant art'', like lite som det finnes ''instant artists''.
Dette håper jeg at BL her er enig i, og jeg håper at hun vil fortsette med å utvikle seg videre som fotograf og billedskaper. ;-)
- Kristoffer