Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_153605} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hei, fantastisk hva en justering av eksponeringen kan gjøre (quick fix antar jeg?). Jeg tror også du har gjort med skarpheten, og forgrunnen har nok blitt for fremtredende. Noe midt i mellom hadde gjort bildet bedre. Enda bedre hvis du ikke hadde kuttet grisen så brutalt, men jeg skjønner faren for at bildet skal bli for deljrikt.
Lasse
Hans Petter N.
Skulle og gjerne visst hva du hadde gjort/brukt for å justere bildet her. Den ''halovirkningen'' rundt konturen av personen er veldig synlig. Skygge/høylysfunksjonen i PS CS gjør noe tilsvarende om du bruker det enkle oppsettet, men dette kan fjernes ved fininnstilling.
HP
Gisle H.
Jeg har fått ganske mye pepper for Photoshop-arbeidet her.
Utgangspunktet er ikke bra, med en undereksponering på minst EV 2 av hovedmotivet. Jeg prøvde først shadows/highlights i PS CS. Det er riktig at man kan finstille seg bort fra halo, men resultatet ble ikke bra - s/h ga en slags nesten-solarisering-effekt.
Her er hva jeg gjorde:
Jeg startet med å gjøre to separate konverteringer fra RAW (i ACR/CS). Den første med standardverdier, den andre med EV +2.00 på ''exposure''. Konvertering #1 har en rimelig grei bakgrunn (noe er utbrent, men det meste er intakt), mens motivet (person, gris) ble alt for mørkt. Konvertering #2 gir meg en helt ok eksponering med mye detaljer og lite støy av hovedmotivet - mens bakgrunnen er ganske utbrent.
Jeg laget så en alphamaske (magic wand + litt flikking for hånd) rundt hovedmotivet, satte feather til 30 px, og kombinerte konvertering #1 og konvertering #2 vha. av denne alpha-masken. Den synlige haloen du ser skyldes utvilsomt bruk av feather. Uten feather blir det ingen halo, men til gjengjeld ser det ut som om man har ''limt inn'' hovedmotivet på en tilfeldig bakgrunn.
Jeg er enig i at haloen skjemmer. Det er mulig at å kombinere de to RAW-konverteringene i HDR i CS2 hadde vært tingen her - men jeg har kun PS CS.
Gisle H.
Har lastet opp ny versjon (versjon #3). Her har jeg brukt shadows/highlights med radius=50 for å løfte skyggene.
Jeg syens selv at det er mer ''smell'' i versjon #1 - men versjon #3 ser kanskje mer naturlig ut?
Roy Sigurd K.
Jeg tror ikke jeg ville ha brukt den optikken du bruker der til noe annet enn brevvekt. Den uskarpheten i bakgrunnen der var ikke pen.
Gisle H.
Til Roy Sigurd Karlsbakk,
jeg er helt enig i at uskarpheten (bokeh) i dette bildet er helt forferdelig - nesten som om det skulle dreie seg om en speiltele. Men de fleste andre bildene jeg har tatt med samme objektiv har en helt normal bokeh - se for eksempel dette: bilde nr. 191516. Det er tatt med samme objektiv på samme tid.
Frode S.
Hei, Gisle
Måtte ta en titt etter henvisningen på diskusjonssidene.
Synes det virket litt tungvint det du hadde gjort, så jeg gjorde et lite forsøk.
Lagde justeringslag, Kurver, og justerte etter ansiktet. Du kan godt bruke Levels (Nivå) hvis du liker det bedre. Sett blandemodus (Mode) til Lysstyrke (Luminosity). Det motvirker fargeendring.
Setter for- og bakgrunnsfarge til standard ved å trykke D. Velger Brush, B. klikk i masken tilhørende justeringslaget i lagpaletten. Sett ned tetthet (Opacity) på Brush i verktøyalternativlinja, f. eks 50 %. Bruk en passe stor pensel med 0 % hardhet og mal på bakgunnen i bildet. Der du maler med sort, reduseres effekten av justeringen. Maler du feil, trykker du X, det skifter for- og bakgrunnsfarge, og maler over med hvitt.
Kankje det hørtes komplisert ut, men det tok under to minutter. Du trenger ikke å finpirke, bare male med litt grov pensel.
Å bruke HDR i dette bildet tror jeg hadde fungert dårlig, kanskje ikke i hele tatt. Å lage flere bilder ved hjelp av ACR kan være lurt, men du burde hatt et eks til der området som grenser til utbrent inneholdt detaljer.
En ting til: det kan ofte være lurt med en lett kurvejustering etter at du har brukt Sh../Hi..
Kanskje du kan dette, men velger det bort. Uansett: det er godt ment.
Mvh
Frode
Gisle H.
Frode, takk for innspill!
Nei - jeg kan ikke dette, og setter stor pris på å lære. Har lastet opp ny versjon (#4) der jeg har forsøkt å følge dine anvisninger. Beste versjon så langt!
PS: Det tok litt mer en to minutter - men var verdt det.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Lasse
HP
Utgangspunktet er ikke bra, med en undereksponering på minst EV 2 av hovedmotivet. Jeg prøvde først shadows/highlights i PS CS. Det er riktig at man kan finstille seg bort fra halo, men resultatet ble ikke bra - s/h ga en slags nesten-solarisering-effekt.
Her er hva jeg gjorde:
Jeg startet med å gjøre to separate konverteringer fra RAW (i ACR/CS). Den første med standardverdier, den andre med EV +2.00 på ''exposure''. Konvertering #1 har en rimelig grei bakgrunn (noe er utbrent, men det meste er intakt), mens motivet (person, gris) ble alt for mørkt. Konvertering #2 gir meg en helt ok eksponering med mye detaljer og lite støy av hovedmotivet - mens bakgrunnen er ganske utbrent.
Jeg laget så en alphamaske (magic wand + litt flikking for hånd) rundt hovedmotivet, satte feather til 30 px, og kombinerte konvertering #1 og konvertering #2 vha. av denne alpha-masken. Den synlige haloen du ser skyldes utvilsomt bruk av feather. Uten feather blir det ingen halo, men til gjengjeld ser det ut som om man har ''limt inn'' hovedmotivet på en tilfeldig bakgrunn.
Jeg er enig i at haloen skjemmer. Det er mulig at å kombinere de to RAW-konverteringene i HDR i CS2 hadde vært tingen her - men jeg har kun PS CS.
Jeg syens selv at det er mer ''smell'' i versjon #1 - men versjon #3 ser kanskje mer naturlig ut?
jeg er helt enig i at uskarpheten (bokeh) i dette bildet er helt forferdelig - nesten som om det skulle dreie seg om en speiltele. Men de fleste andre bildene jeg har tatt med samme objektiv har en helt normal bokeh - se for eksempel dette: bilde nr. 191516. Det er tatt med samme objektiv på samme tid.
Måtte ta en titt etter henvisningen på diskusjonssidene.
Synes det virket litt tungvint det du hadde gjort, så jeg gjorde et lite forsøk.
Lagde justeringslag, Kurver, og justerte etter ansiktet. Du kan godt bruke Levels (Nivå) hvis du liker det bedre. Sett blandemodus (Mode) til Lysstyrke (Luminosity). Det motvirker fargeendring.
Setter for- og bakgrunnsfarge til standard ved å trykke D. Velger Brush, B. klikk i masken tilhørende justeringslaget i lagpaletten. Sett ned tetthet (Opacity) på Brush i verktøyalternativlinja, f. eks 50 %. Bruk en passe stor pensel med 0 % hardhet og mal på bakgunnen i bildet. Der du maler med sort, reduseres effekten av justeringen. Maler du feil, trykker du X, det skifter for- og bakgrunnsfarge, og maler over med hvitt.
Kankje det hørtes komplisert ut, men det tok under to minutter. Du trenger ikke å finpirke, bare male med litt grov pensel.
Å bruke HDR i dette bildet tror jeg hadde fungert dårlig, kanskje ikke i hele tatt. Å lage flere bilder ved hjelp av ACR kan være lurt, men du burde hatt et eks til der området som grenser til utbrent inneholdt detaljer.
En ting til: det kan ofte være lurt med en lett kurvejustering etter at du har brukt Sh../Hi..
Kanskje du kan dette, men velger det bort. Uansett: det er godt ment.
Mvh
Frode
Nei - jeg kan ikke dette, og setter stor pris på å lære. Har lastet opp ny versjon (#4) der jeg har forsøkt å følge dine anvisninger. Beste versjon så langt!
PS: Det tok litt mer en to minutter - men var verdt det.