Bildet er tatt midt på dagen. Var på tur i høyden der sola skinte. På vei ned fra fjellet passerte vi et lavt skydekke der sola av og til brøt igjennom.
Versjon 1 er filterbehandlet i PS. Vesjon 2 er uten filter.
Hvordan synes dere filteret fungerte på dette bildet?
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_159046} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Dette bildet er desidert best uten filter. Da var det flott. Litt mystisk stemning.. Fine farger.
-ingebjørg
Geir B.
Best uten filter!!!!
Jan Frode A.
Det blir nok versjon #2 ja :-) Best uten filter altså.
Nydelig stemning med fine blåtoner. Liker veldig godt komposisjonen og utsnittet, der du har fått en fin inndeling av flatene.
Et spesielt lys som gir stemning og spenning til motivet.
Flott med gjenskinnet i vannflata, og måten lyset bryter gjennom trærne.
mvh Jan Frode
Helge R.
V1 får en struktur av lerret, men bare nesten. PS en tendens til gjentagelse av effektene, holder på med det stadiet fremdeles.
V2 er et mer tradisjonellt bilde, er heller ikke fornøyd med lysbrytningen gjennom skyene.
Konklusjon: V1 pirrer fantasien.
;)Helge
Espen A. I.
Jeg elsker filter og her har du brukt det rett! Veldig fint
Espen AI
Bente K.
Hjerlig takk for synspunkter og kommentarer.
Bente
Heidi H.
Jeg må si meg enig med de fleste; V2 er absolutt best. Helt nydelig bilde med flotte farger som ikke trenger filter. Heidi ;)
Fred S.
Hopper lett over filterbruken din; et bilde som er såpass bra i originalutgave har absolutt ikke bruk for effektfiltre ! Versjon 2 for meg , altså, og et motiv jeg har stor sans for, og som jeg ikke akkurat er ukjent med. Passelig fin dose natur-mystikk her, og severdig, selv om jeg ville ha foretrukket en annen blåtone.
vh fred
Bente K.
Tusen takk til Heidi og Fred. Hyggelig at dere likte bildet.
mvh Bente
Siri O.
Flotte farger og følelsen av troll! En versjon med filter på toppen og vannet med bredde i fokus ser jeg for meg hadde vært tøft. Også muligens ørlite mer kontrast, så månen fremdeles trer fram. Ellers liker jeg kanskje best den klare versjonen. Tåka og himmelen ser klart best ut der! Ser forresten ut som en UFO eller annet spennende fenomen, som stiger opp under månen. Hvis man vil ;) Bra jobba!
Mvh
Siri
Bjorn F.
Hei. Som nevnt tidligere- ,best uten filter.Her har du fått frem et bilde som oser av mystikk og spenning.
Hilsen Bjørn
Mone S.
Hei. Likte bilde best med filter, synes det fremhevet bilde ditt og at det ble spennende.
Mvh Mone
Bente K.
Takk igjen.
Filterbruk ser ut til å være en smaksak. Selv liker jeg begge bildene og synes at filteret gir bildet et annet uttrykk.
Siri, takk for godt forslag. Jeg testet det ut, men ble ikke helt fornøyd med resultatet og legger det derfor ikke ut nå.
mvh Bente
Odd Tore S.
v2, uten tvil, lurte på hva som var galt da jeg så v1 uten å ha lest bruksanvisningen. v1 kunne forsåvidt gitt inntrykk av bilde malt på lerret, men jeg er ikke overbevist om at maleren hadde ønsket en slik effekt i dette duse og litt eventyraktige bildet. Filteret tar lett makten over fotografen etter mitt syn.
For bildet har stemning og mystikk, kan minne litt om bilder i Asbjørnsen og Moes fra tidlig 50-tall.
Jeg tror at dette ville vært best i s/h eller med monokrom toning. Nå ser jeg tendens til farger rundt sola, og den effekten passer best i et helt annet motiv.
Odd Tore
Bente K.
Takk for din kommentar Odd Tore.
Blåtonen har jeg lagt på, nå er den fjernet i versjon 3. Denne blåtonen ble også nevnt av Fred.
Monokrom toning må jeg innrømme at jeg ikke vet hva er.
I versjon 3 er bildet nesten tilbake til originalbildet. Som selvlært nybegynner liker jeg å teste ut de ulike tastene i PS, og setter derfor stor pris på tilbakemeldinger.
mvh Bente
Odd Tore S.
Med monokrom toning mener jeg at du først har laget bildet om til s/h ved å fjerne all fargeinformasjon, ved å bruke Grayscale og godta Discard color info, og så legger på en fargetone etter ønske. Dvs et s/h bilde med bare én fargetone på topp.
Jeg brukte dette uttrykket fordi jeg ser fargerester rundt sola også i v3, og har opplevd slikt på bilder jeg har jobbet med selv i PS, og også andres bilder her.
Det opptrer hvis man bruker Remove color i stedet. (I dette tilfellet kan du velge å fargen tilbake igjen senere.) Siden det kan være igjen fargerester, kan du ha innslag av andre farger i toningen også, slik jeg mener å se i v2 hos deg.
Spør ikke meg hvorfor det blir igjen fargerester, jeg har aldri sett noen god forklaring på dette. Men bildet med Remove color forandret seg da jeg i tilleg kjørte Grayscale.
Håper dette ga en slags forklaring på hvorfor jeg brukte akkurat det uttrykket. Hvis du har brukt Grayscale her og fortsatt har fargerester, har du i alle fall bidratt til å øke min forvirring.
Odd Tore
Bente K.
Takk for forklaringen.
For at din forvirring ikke skal økes kan jeg fortelle at jeg først brukte Increase Blue i v2 og Decrease Blue i v3. Jeg hadde ikke fjernet farger først, og det er derfor ikke fargerester, men originalfargene.
I v4 har jeg brukt Remove color. (Du så kanskje ikke denne versjonen).
Grayscale visste jeg ikke om, og prøvde den på bildet nå. Det ble ingen forskjell fra v4 som jeg kunne observere med mitt blikk.
Jeg skal huske denne metoden til senere bruk så takk skal du ha for at du vil dele dine kunnsakaper.
mvh Bente
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
-ingebjørg
Nydelig stemning med fine blåtoner. Liker veldig godt komposisjonen og utsnittet, der du har fått en fin inndeling av flatene.
Et spesielt lys som gir stemning og spenning til motivet.
Flott med gjenskinnet i vannflata, og måten lyset bryter gjennom trærne.
mvh Jan Frode
V2 er et mer tradisjonellt bilde, er heller ikke fornøyd med lysbrytningen gjennom skyene.
Konklusjon: V1 pirrer fantasien.
;)Helge
Espen AI
Bente
vh fred
mvh Bente
Mvh
Siri
Hilsen Bjørn
Mvh Mone
Filterbruk ser ut til å være en smaksak. Selv liker jeg begge bildene og synes at filteret gir bildet et annet uttrykk.
Siri, takk for godt forslag. Jeg testet det ut, men ble ikke helt fornøyd med resultatet og legger det derfor ikke ut nå.
mvh Bente
For bildet har stemning og mystikk, kan minne litt om bilder i Asbjørnsen og Moes fra tidlig 50-tall.
Jeg tror at dette ville vært best i s/h eller med monokrom toning. Nå ser jeg tendens til farger rundt sola, og den effekten passer best i et helt annet motiv.
Odd Tore
Blåtonen har jeg lagt på, nå er den fjernet i versjon 3. Denne blåtonen ble også nevnt av Fred.
Monokrom toning må jeg innrømme at jeg ikke vet hva er.
I versjon 3 er bildet nesten tilbake til originalbildet. Som selvlært nybegynner liker jeg å teste ut de ulike tastene i PS, og setter derfor stor pris på tilbakemeldinger.
mvh Bente
Jeg brukte dette uttrykket fordi jeg ser fargerester rundt sola også i v3, og har opplevd slikt på bilder jeg har jobbet med selv i PS, og også andres bilder her.
Det opptrer hvis man bruker Remove color i stedet. (I dette tilfellet kan du velge å fargen tilbake igjen senere.) Siden det kan være igjen fargerester, kan du ha innslag av andre farger i toningen også, slik jeg mener å se i v2 hos deg.
Spør ikke meg hvorfor det blir igjen fargerester, jeg har aldri sett noen god forklaring på dette. Men bildet med Remove color forandret seg da jeg i tilleg kjørte Grayscale.
Håper dette ga en slags forklaring på hvorfor jeg brukte akkurat det uttrykket. Hvis du har brukt Grayscale her og fortsatt har fargerester, har du i alle fall bidratt til å øke min forvirring.
Odd Tore
For at din forvirring ikke skal økes kan jeg fortelle at jeg først brukte Increase Blue i v2 og Decrease Blue i v3. Jeg hadde ikke fjernet farger først, og det er derfor ikke fargerester, men originalfargene.
I v4 har jeg brukt Remove color. (Du så kanskje ikke denne versjonen).
Grayscale visste jeg ikke om, og prøvde den på bildet nå. Det ble ingen forskjell fra v4 som jeg kunne observere med mitt blikk.
Jeg skal huske denne metoden til senere bruk så takk skal du ha for at du vil dele dine kunnsakaper.
mvh Bente