Bildet inngår i albumet Lenselangs - Fetsund Lenser er et av ti nasjonale teknisk industrielle kultur-minner, og kanskje det best bevarte vassdrags-kulturminnet i Norge. Det er videre Norges eneste gjenværende anlegg for bunting og sortering av tømmer. Anlegget ble fredet i 1985, og fløtingsmuseet/kulturminnet åpnet for publikum i 1990. Området ligger både i vann og på land og omfatter eksisterende lenseanlegg, 7 slepebåter, 25 robåter, flytende hvilebrakker og 24 bygninger hvorav 20 er fredet.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_160700} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
flott!
her var det virkelig stemning.
så liker jeg komposisjonen i bildet.
fuglen gir bildet noe ekstra
Oda:)
Linde G.
KJempefint ! Veldig fint bilde, men jeg ville tatt bort den veksten som forstyrrer øynene øverst i venstre hjørne...Fin symmetri.
Hilsen
Linde Gilberg
Knut L.
God kveld Steinulf - dette var et anderledes og spennende motiv med elementer i luftbevegelse og stillestående påler på tå i vannet - ;-).
Høstmorgen med stemning - så klart - bare litt anderledes presentert, og de diffuse bladene i øverste venstre hjørne kan forresten godt være der de er.
Spennende linjeføring og fin flatefordeling.
Dette bilde liker jeg.
mvh
Knut
Rolf J.
Fine linjer som leder inn i et flott høstlig motiv med tåke/dis over vannet og en dus bakgrunn, synes bladene i øvre venstre hjørne ballanserer stolpene i høyre kant, så de ville jeg ikke ha fjernet. Liker måten du har brukt bildeflaten på, fuglen er et pluss.
Rolf
Birger N.
hei et fint bilde dette, noe som jeg ikke liker er de kvistene som er i øverste venstre hjørne. Men ellers gir bilde meg høststemning og noe som bidrar stort er fuglen, setter liksom prikken over i`en.
mvh birger.
Even Andreas R.
Bra!
Fine linjer i en nydelig komposisjon!
bildet har en utrolig stemning, spesielt det at du også har fanget en fugl på bildet er knallbra.
Men jeg savner litt bedre teknisk kvalitet. For meg ser det ut som du har brukt veldig høy iso-verdi pga mye grain. jeg kan si noe om nødvendigheten, siden jeg ikke aner noe om relativ bildedata. (med tanke på lysforholdene)
Er også usikker på bladene oppe i venstre hjørne.
mvh.
Even Knudsen
Janne L.
Nydelig komponert. Bildet inneholder mange elementer. Men det blir ikke for mye. Et slikt motiv blir lett rotete. Men du har klart dette meget bra.
Janne
Stig B.
Lyset gir fin stemning, og fuglen er med på det. Jeg synes imidlertid det ble litt for mange elementer her, blikket flakker litt for mye. Jeg ville her heller ikke tatt med løvet i øvre venstre kant.
Mvh Stig
Avsluttet .
Hei Steinulf
Skal si du stadig gir meg nye utfordringer:) Jeg får liksom ikke tak på dette bilde, kanskje jeg ikke forstår fordi jeg aldri har sett noe lignende og utsnittet er så passe stramt at jeg for ikke tak i hva det er, muligt at jeg hadde forstått mer med et bilde hvor du hadde vist noe av miljøet rundt.
Ja jeg tror det er et bilde som jeg ikke glemmer så fort.
mvh arild
Sidsel A.
Flott linjeføring og enkelhet i bildet, men jeg ville nok fjernet fra atoppen og ned til der hvor det mørkeste partiet av himmelen slutter. Det ville ha strammet inn bildet ytterligere. Fuglen gir en ekstra dimensjon til bildet.
mvh Sidsel
Tove Å.
Dette var et flott motiv! Tåka gir bildet et rolig og fint uttrykk. Jeg synes bladene øverst til venstre er med på å gi bildet balanse.
Det er vakkert ved Fetsund lenser:)
Odd Tore S.
Bildet ditt ga en litt uvanlig opplevelse, jeg oppfattet først at det var skutt gjennom et vindu hvor høstskog speiler seg.
Etterhvert så jeg jo at dette var misforstått, men den litt spesielle disen over bildet gjør det annerledes og gir en interessant effekt.
Det er mange linjer i bildet. Gangbanen gir et interessant mønster og fører blikket gjennom bildet. Doppene i høyre kant stopper det ganske kontant, og lensene er også en barriere som må overvinnes. Jeg synes at dette blir i det meste laget, men kan jo ikke forvente at du fjerner slikt heller.
Merkelig nok blir denne følelsen av stengsel borte for meg om jeg scroller slik at bildet kuttes rett over toppen av dopp nr. 1 nedenfra. Prøv, og se selv. Helt uventet for meg.
Odd Tore
Tom A. T.
Spennende linjer i et flott motiv. Jeg syntes Odd Tore har analysert bildet på en god måte og jeg må si meg enig i forslaget om å kutte en del i overkant. Da får du et mye renere utsnitt, samtidig som bildets innhold og fortelling ikke rokkes ved.
mvh Tom T
Mone S.
Flotte linjer og en vakker tåkemorgen som du har tatt vare på.
Her er det flere motiv i motivet, noe som gjør det spennende.
Litt vanskelig for og ''bestemme'' meg, liker vers 2 best.
Mvh Mone
Jarl Johnny J.
Dette bildet likte jeg veldig godt. Likte v2 best. Er enig at du kanskje burde prøvd å få bort den veksten øverst til venstre. Ellers har jeg ikke noe jeg kan sette fingeren på. Et vakkert motiv.
Nina S.
Dette var veldig flott, liker V1 best, liker det lyse feltet i midten, fuglen er godt plassert, liker den diffuse bakgrunnen.
For meg heller dette bildet til venstre og bladene til venstre forstyrrer meg litt.
Mvh Nina
Nils G.
Versjon 2 for meg.
Her har du virkelig fanget en flott og spennede linjeføring. Fuglen tilfører ekstra spenning og innhold.
Litt synd med bladene oppe til venstre. Lett å si for andre.
Nils
Kristoffer L.
Dette var et veldig grafisk og fint motiv!
Bildet består i stor grad av linjer som deler opp bildet. Gangbanen og lensene deler flaten inn i geometriske mønstre. Stolpene til høyre bidrar til følelsen av et perspektiv innover i bildet, samtidig som de er et dekorativt element. Perspektivet er imidlertid svært komprimert pga bruk av relativt lang brennvidde, så bildet blir gir praksis mer en flate- enn en dybdeeffekt. Fuglen som letter, overvinner hindringene og flyr i en retning som er viktig for bildet - utover.
Trolig er det det todimensjonale preget som gir meg visse assosiasjoner til tradisjonell japansk kunst.
Jeg synes utsnittet i v1 er det beste. Dessverre er den øvre delen litt skjemmet av de uskarpe bladene - som det kanskje går an å fjerne i etterbehandlingen. I likhet med OTS trodde også jeg at bildet var tatt gjennom et vindu. De vertikale stripene ned fra toppen, og flekkene, er muligens noe i skodda? På grunn av det komprimerte perspektivet blir disen ''pakket hardt sammen'' og gjengitt mer som en flate. Dermed skapes vel så mye et inntrykk av en bildeoverflate som det har kommet smuss og riper på.
Summa summarum: Et praktfullt motiv, gjengitt i et diskutabelt perspektiv. Selv om det komprimerte, todimensjonale preget i blant kan ha sin berettigelse (og kunne hatt det i dette bildet), ville jeg nok heller ha gått mer inn i motivet, og fotografert med normalobjektiv eller vidvinkel. Dette ville gitt bildet en annen dybde, og ville samtidig ha løst opp den rare skodde-effekten i bildets øvre del. I akkurat dette bildet mener jeg at nettopp skodde-problemet er den viktigste begrunnelsen for å unngå bruk av tele.
- Kristoffer
Helge R.
Den første versjonen er klart den beste. Du har fått fram en bakgrunn som trekker øynene sakte til seg. det er bare å følge brua. Liker komposisjonen og fargene.
;)Helge
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
her var det virkelig stemning.
så liker jeg komposisjonen i bildet.
fuglen gir bildet noe ekstra
Oda:)
Hilsen
Linde Gilberg
Høstmorgen med stemning - så klart - bare litt anderledes presentert, og de diffuse bladene i øverste venstre hjørne kan forresten godt være der de er.
Spennende linjeføring og fin flatefordeling.
Dette bilde liker jeg.
mvh
Knut
Rolf
mvh birger.
Fine linjer i en nydelig komposisjon!
bildet har en utrolig stemning, spesielt det at du også har fanget en fugl på bildet er knallbra.
Men jeg savner litt bedre teknisk kvalitet. For meg ser det ut som du har brukt veldig høy iso-verdi pga mye grain. jeg kan si noe om nødvendigheten, siden jeg ikke aner noe om relativ bildedata. (med tanke på lysforholdene)
Er også usikker på bladene oppe i venstre hjørne.
mvh.
Even Knudsen
Janne
Mvh Stig
Skal si du stadig gir meg nye utfordringer:) Jeg får liksom ikke tak på dette bilde, kanskje jeg ikke forstår fordi jeg aldri har sett noe lignende og utsnittet er så passe stramt at jeg for ikke tak i hva det er, muligt at jeg hadde forstått mer med et bilde hvor du hadde vist noe av miljøet rundt.
Ja jeg tror det er et bilde som jeg ikke glemmer så fort.
mvh arild
mvh Sidsel
Det er vakkert ved Fetsund lenser:)
Etterhvert så jeg jo at dette var misforstått, men den litt spesielle disen over bildet gjør det annerledes og gir en interessant effekt.
Det er mange linjer i bildet. Gangbanen gir et interessant mønster og fører blikket gjennom bildet. Doppene i høyre kant stopper det ganske kontant, og lensene er også en barriere som må overvinnes. Jeg synes at dette blir i det meste laget, men kan jo ikke forvente at du fjerner slikt heller.
Merkelig nok blir denne følelsen av stengsel borte for meg om jeg scroller slik at bildet kuttes rett over toppen av dopp nr. 1 nedenfra. Prøv, og se selv. Helt uventet for meg.
Odd Tore
mvh Tom T
Her er det flere motiv i motivet, noe som gjør det spennende.
Litt vanskelig for og ''bestemme'' meg, liker vers 2 best.
Mvh Mone
For meg heller dette bildet til venstre og bladene til venstre forstyrrer meg litt.
Mvh Nina
Her har du virkelig fanget en flott og spennede linjeføring. Fuglen tilfører ekstra spenning og innhold.
Litt synd med bladene oppe til venstre. Lett å si for andre.
Nils
Bildet består i stor grad av linjer som deler opp bildet. Gangbanen og lensene deler flaten inn i geometriske mønstre. Stolpene til høyre bidrar til følelsen av et perspektiv innover i bildet, samtidig som de er et dekorativt element. Perspektivet er imidlertid svært komprimert pga bruk av relativt lang brennvidde, så bildet blir gir praksis mer en flate- enn en dybdeeffekt. Fuglen som letter, overvinner hindringene og flyr i en retning som er viktig for bildet - utover.
Trolig er det det todimensjonale preget som gir meg visse assosiasjoner til tradisjonell japansk kunst.
Jeg synes utsnittet i v1 er det beste. Dessverre er den øvre delen litt skjemmet av de uskarpe bladene - som det kanskje går an å fjerne i etterbehandlingen. I likhet med OTS trodde også jeg at bildet var tatt gjennom et vindu. De vertikale stripene ned fra toppen, og flekkene, er muligens noe i skodda? På grunn av det komprimerte perspektivet blir disen ''pakket hardt sammen'' og gjengitt mer som en flate. Dermed skapes vel så mye et inntrykk av en bildeoverflate som det har kommet smuss og riper på.
Summa summarum: Et praktfullt motiv, gjengitt i et diskutabelt perspektiv. Selv om det komprimerte, todimensjonale preget i blant kan ha sin berettigelse (og kunne hatt det i dette bildet), ville jeg nok heller ha gått mer inn i motivet, og fotografert med normalobjektiv eller vidvinkel. Dette ville gitt bildet en annen dybde, og ville samtidig ha løst opp den rare skodde-effekten i bildets øvre del. I akkurat dette bildet mener jeg at nettopp skodde-problemet er den viktigste begrunnelsen for å unngå bruk av tele.
- Kristoffer
;)Helge