Ruskevær
Utstyr
  • Canon EOS Elan
  • Canon EF 75-300 mm IS USM
  • Brennvidde300mm
  • Blender-
  • FilmtypeFujicolor 400
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger530
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_162671} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (17)
Espen A. I.
Her var det drammatikk! Liker egentlig dette bildet godt. Hvor er det?

Vh Espen AI
Odd Tore S.
Øyene under Hørtekollen i sydenden av Holsfjorden (Tyrifjorden), tatt fra Høgbrennåsen.
Iskald sno fra nord, frostrøyk og snøbyger, riktig fotovær.
Odd Tore
Avsluttet .
Hei
Interessant motiv du har her med vann, små øyer og skogsområder. Jeg hadde nok villet sett det i farver. Snøværet er det det du vil formidle, og synes du gjør det ganske bra.
Vet ikke sikkert om jeg er så interessert i å se bebyggelsen til venstre der, men kanskje det ikke er noe mer av interesse i høyresiden heller.
Lurer også litt på hvorfor bilde er ganske lyst øverst midt i bilde for så å bli mørkere ut i hjørnet, er det brennvidden som gjør det?

mvh arild
Inger Anne Maritsdotter V.
Liker godt komposisjonen du har valgt, ville gjerne sett det i farger, men skjønner du vil formidle ruskeveret i sv/hv, ser det antagelig er et gammelt bilde(?) siden det er tatt med film/dias, samme bildet ville kanskje blitt annerledes i dag med 300D`en ?
Det gror litt for mye igjenn, blir litt dårlig detaljgjengivelse, til at eg kan se dette som et ruskever-stemningsbilde, det hele får et litt grøtete utseende.

Inger Anne
Odd Tore S.
Dette er opprinnelig et nesten fargeløst og litt undereksponert fargenegativ, som ikke overlevde scanning kombinert med Levels.
Denne filmtypen har også svært store korn, eller kanskje er fargeøyer ordet. Den røffe strukturen er derfor ikke et resultat av PS, og s/h er en nødvendighet.
Objektivet vignetterer på maks blender, svært tydelig i tåke. Det var en mengde jobb å fjerne mesteparten av dette. Det lyse området er nok delvis en konsekvens av vignettering, men også av at tåka som hang ned over fjorden var lysere enn skyene. Ble minnet om dette bildet av Inger Annes tåkebilde med vignettering i dag.
Bebyggelsen hutrer og fyser, og det er mer på høyre side av samme sort. Blandet kulturlandskap og meget bratt skogsli.
Odd Tore
Judit W.
Hei Odd Tore!

No doubt – I am impressed by your photo! It has all beauties what the nature can ''produce'' or present; beautiful islands, vapour over the fjord, fog and clouds among and over the forest, snow and probably ice in the water too. I can even feel, as the title says, the icy-cold wind as well. Elegant black & white working out! All in all, I am still impressed ... :)

Judit :)
Avsluttet .
Ser du har funnet frem Elan kameraet ditt med 400 film og greier. Eller et gammelt bilde som du kom på at du hadde liggende, som du sier.

Forstår at det i utgangspunktet er fargefilm du har brukt i kameraet ditt. Det blir vel ganske så fargeløst i et slikt landskap selv om man bruker fargefilm vil jeg tro. Her er det morsomt å se hvor kornete det egentlig er på en gammel 400 film. Det blir nesten absurd kornete og går nesten over i en malerisk stil......kult !

At skanningen ikke gikk så greit er kanskje like godt det Odd Tore, for det ble såpass med affekter at det faktisk passet godt inn her. Det er fint når det gjennomføres over hele flaten slik som her.

Vignetten som kommer frem synes jeg egentlig bare er artig at du har fått med, for den lager på en underlig måte et naturlig sentrum i bildet. I tillegg ser det mer eldre ut også da. Vet ikke om vignettering var mer vanlig før i tiden, men det kan virke slik av andre bilder jeg har sett med analoge kameraer.

Artig dette !

Svenn
André M.
Her må jeg nok være en motvekt til all positivitet:

Jeg prøver å se på et hvert bilde som et bilde og prøver å være likegyldig til hva slags utstyr som er brukt, med mindre utstyret bidrar til å gi en ekstra dimensjon (slik som Rodenstock kan gjøre for makrofoto).

Jeg ser her et uinteressant utsnitt norsk natur, i ok triste farger og en ytterst grøtete kornstruktur/tekstur. Sorry.
Ann F.
Jeg kan nok delvis være enig med André, sluttresultatet skal bedømmes som det er, egentlig er det uinteressant hva du starter med. Med mindre det skal bedømmes som et teknisk eksperiment eller være del av en læreprosess. Men bevares, det er interessant å få vite utgangspunktet, men det faktum at det er av de mer vriene skal vel ikke brukes som eple til frøken?
:-)

Bildet viser en sitte-inne-ved-peisen-med-pledd-og-en-god-bok-og te-eller-rødvin-med-katta-på-fanget-stemning.
Fotovær, jada, definitivt men etterpå, altså.

Litt grøtete og kornete, delvis kler det været og delvis blir det litt for mye, toneomfanget passer med været og stemningen, jeg savner en avslutning til venstre for husene. Og ville gjerne hatt med litt mer åskam bak for balansens skyld.

Mvh Ann


Odd Tore S.
Takk for flere og kraftig sprikende kommentarer!
Det var ikke direkte uventet.
Det jeg ønsker å få tilbakemelding på her, er i første rekke om strukturen bygger opp under stemningen som bildet er ment å formidle.
Om utsnittet av norsk natur er uinteressant får hver enkelt vurdere ut fra personlig smak.
Ann:
Det er ikke mer åskam her, skyene skjulte hele toppen av Finnemarka. Forresten, ingen epler til frøken her, bildeteksten inneholder bare nakne og nøytrale fakta om teknikk. Info ut over dette er gitt som utfyllende forklaring på spørsmål i kommentarer.
Judit:
Thanks for your very positive comment. The other comments here are rather divergent, ranging from some degree of praise to downright slaughter. This was also expected, a structure like this should cause difference of opinion. The water here is still open, but partly covered by ice sludge.
Odd Tore
Fred S.
Dette er ikke akkurat det mest anbefalsesverdige bildet jeg har sett, skal jeg være ærlig...., regner med at du har lagt det ut mest som en kuriositet; du har jo ofte et poeng utover det rent fotografiske som du vil formidle, i dette tilfelle en spesiell og gammel filmtype. Greit nok det, men kvaliteten på bildet tror jeg det er best å forbigå i taushet. Er nok mest enig med Andre M. i dette tilfellet.

vh fred
Judit W.
Hei Odd Tore!

Thanks a lot for making clear the other members' opinions. I always appreciate your translations! My strategy of commenting pictures is to find/figure out the photographers' concepts and if I do and find something new in the member's work, I write my comment. Although I know this website is for helping the photographers as well, I try to not judge about the others' photos, especially I know my pictures are not the best ...

And ... I am still impressed by your photo :)

Judit :)
Dag J.
Her må jeg si meg veldig enig med FS og AM. Dette bildet lider av heller dårlig teknisk kvalitet, og jeg ser ingen grunn til å mene noe annet grunnet i hvorfor bildet har blitt som det har blitt.

Alt i alt, forbigåelse i stillhet (som FS foreslår), er et ganske godt forslag, imho.
Avsluttet .
Ja grumsete ble det, uten at jeg ser helt hvordan grumset forsterker motivet. Hadde det derimot vært en jevnere og renere grovkornstruktur istedet for denne ''pixellignende'' grumsestrukturen ville nok bildet fremstått vesentlig mere målrettet. Men fint å se at du eksperimenterer, det liker jeg!
Torbjørn K.
Skjønner godt at du får sprikende kritikker på dette bildet. Kreativt og annerledes, og det står i sterk kontrast til alt ''utstyrsjaget'' på debattsiden i den siste tiden. Du treffer nok heller ikke meg her. Grei nok komposisjon, men jeg synes det blir for uskarpt, blasst og grumsete.

Torbjørn
Odd Tore S.
Takk for åpenhjertig kritikk, det var det jeg var ute etter.
Papirkopien fra Elite Foto, Holmen var egentlig ganske bra, med skikkelig vinterstemning, uten påtagelig korngrums, verdt å prøve en digital versjon av motivet.
Scanningen var en katastrofe, med sterk vignettering og en håpløs struktur med store korn (heller øyer eller dammer) med kraftige korngrenser. Jobbet ganske mye med det i PS og mener at det ble en del bedre, men bildet ble puttet i møllposen ved overgangen til 2005.
I mørke øyeblikk syntes jeg det var håpløst, i lyse så jeg litt håp i at den kornet strukturen kunne bidra til stemningen. Korn & co er jo ikke akkurat uvanlig her på dotten, og selv om jeg ved flere anledninger har kommentert at dårlig teknisk kvalitet ikke nødvendigvis hever bilder, blir det hevdet at slikt er bevisst og bidrar til bildets innhold.
Vel, nå har jeg prøvd det, og fått tilbakemeldinger i begge retninger. Personlig synes jeg ikke at denne versjonen var helt håpløs, men jeg har sett motivet i virkeligheten og legger til og trekker fra som det passer. Kornstrukturen er ikke ''pen'', og gir et grumset og uskarpt preg som jeg ville unngått om mulig, og som papirkopien heller ikke har.
Kanskje kommer det en slik sjanse igjen, jeg synes kombinasjonen av landskap og stemning har noe for seg, og er uenig i påstanden om at dette absolutt sett er et uinteressant utsnitt norsk natur.
Odd Toer
Lars-Anders M.
Bra dette og. Men ikke det beste fra deg syns jeg. Litt hardt. OK.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu