El Fishawi, en kafe i gamle Kairo.
Bildet er nok relativt uskarpt, men synes stemningen er der. Og fotografen er med også gitt.
Bildet inngår i albumet Egypt - Et land man blir så grepet av at man lever med det resten av sitt liv.
Fra en reise i 2001, vi var overalt bortsett fra i ørkenen mot Libya.
Bildene er tatt med et olympus speilrefleks analogt kamera.
Bildene er scannet inn og kvaliteten på bildene fra denne turen er kanskje ikke av de beste.
Jeg synes imidlertid de har en dokumentarisk verdi.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_164299} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Dette bildet synes jeg er kjempebra. Fin kafèskildring der mye foregår. Speileffektene skaper spenning i bildet. Uskarpheten og kornigheten skader ikke, men understreker en stemning i bildet. At du selv er med er helt OK, men det bryter kanskje litt med kafèstilen i bildet, at en av personene har et kamera til øyet (men ikke så lett å legge fra seg kameraet idet bildet blir tatt da, hehe). Gunnar
Torbjørn K.
Hmm, det tok en stund før jeg så hva du prøver på, men dette synes jeg ble spennende. Fint med de uskarpe personene midt i bildet som gir ekstra dynamikk i bildet. Dette trenger ikke nødvendigvis å være 100% på topp teknisk, tvert i mot tilfører mangel på skarphet litt ekstra stemning i bildet.
Torbjørn
Tone B.
Et annerledes og spennende bilde. Er enig med de andre at mangelen på skarpehet ikke er et minus i dette tilfellet, men at det heller tilfører stemning i bildet og gir det lille ekstra. Et bilde hvor det skjer mye uten at det blir rotete men gjennspeiler livet på en kafe fint. Synd at personen til høyre i bildet har hånden forann ansiktet, men dette er pirk i et ellers svært spennende bilde. Noen hvite prikker her og der som jeg ville vurdert å klone bort. Svært bra dette!
mvh Tone
Tim Ø.
Dette likte jeg Nina. Ganske røfft skildra, men allikevel tilsynelatende gjennomtenkt.
Jeg trykket på gråskala, og ganske riktig. Dette bildet har nok potensiale for å bli steintøft i svart&hvitt. Et litt trangere utsnitt, uten han som vifter med hånda, ville ha framhevet likhetene hos kara på første benk. Bildet består jo av ganske mange gjenntakelser.
Et interesant bilde, som kanskje har potensiale til å bli enda sterkere.
Mvh Tim
Inger-Lise S.
Et bilde hvor jeg får hjelp av tittel og undertekst for å forstå hva du vil formidle. For deg som var tilstede, er nok stemningen sterkere her...
Du nevner selv uskarpheten, så jeg vil tro du ikke legger vekt på det tekniske her,-så som utbrente hvite skjorter..
Ideen med speil på speil er god, men ellers treffer desverre ikke dette bildet meg.
Men du har et minne og jeg ser at du har klart å formidle stemningen til andre her:) Og et inntrykk har jeg da fått! Takker for det.
Inger-Lise
Johan K.
Synes versjon 2 fungerer mye bedre.
Forøvrig et stilig bilde. Mye å se på, uten at jeg egentlig føler noe er forstyrrende. De tekniske svakhetene plager ikke meg
Johan
Mike T.
Hei Nina.
Kontroversielt bilde med en fengende stemning. For meg er det ikke noe tvil at du her bruker tekniske svakheter som virkemiddel - og dette ''virker'' på meg. I farge blir dette kanskje litt for mye av det gode, vers 2 liker jeg best. Vi er vel også mer vant til å se ''røffe'' bilder i svarthvitt.
Hilsen
Mike
Tim Ø.
Som Mike er inne på gjør svart/hvit versjonen at du ser mer bort fra de tekniske problemene. Problemene blir faktisk delvis en styrke.
Synes og at beskjæringen styrker bildet. Ser ut som du også har klonet vekk armen til mannen som du har fjernet. Bra tenkt.
I v2 kommer potensialet mye klarere fram. Den kunne jeg ha tenkt meg på veggen.
Mvh Tim
Hans Jacob H.
Stemningen har du fanget, men her skjer det mye interessant, og mange fjes å studere. Og da ville jeg veeeeldig gjerne hatt det litt skarpere.
Nina S.
Tusen takk for mange inspirerende og lærerike tilbakemeldinger!
Har fjernet en del støy, etter Tones forslag, samt at det blir lettere å studere detaljene slik HjH er inne på.
Har beskåret det etter forslag fra Tim.
Jeg setter pris på at mange kommenterer uskarpheten og dens styrke for opplevelsen av bildet, det var en av grunnene til at jeg la ut dette ut.
Er enig at S/h -versjonen på mange måter fungerer bedre og muligens kler bildet bedre, men s/h-versjonen synes jeg gjør at det blir lettere å se detaljene, særlig i V4.
Mvh Nina
Åsmund I.
Hei! Dette liker jeg. Kaotisk og ''masete'', nettopp slik det er på en kafe i Kairo. Synes v1 får frem dette best, og gir min stemme til denne versjonen. Støyen, uskarpheten og bevegelsesuskarpheten syne sjeg er med på å forsterke stemningen i bildet. Enkelte bilder tjener på å ikke være perfekt teknisk. Men for all del, de tekniske svakhetene er jo der, og de har blitt påpekt før. Jeg plages ikke av dem, og vil ikke pirke på dem heller. Bra dette.
Mvh Åsmund
Odd Tore S.
Et av de mest beskjedne selvportrettene jeg har sett, men LL kom med!
Ellers synes jeg at dette er overbevisende fargerikt, rotet, kornet og uskarpt.
Teknikken bidrar positivt her, ingen grunn til å fikse på v1. s/h har jo noe for seg, men hvorfor s/h på et fargerikt miljø?
Et øyeblikk falt jeg i staver over klarinettistene med instrumentvarmere, men kom etterhvert på andre, om ikke bedre tanker.
Odd Tore
Bente K.
Dette var et innholdsrikt bilde med stadig nye detaljer som dukket opp etterhvert som jeg studerte det. Jeg synes du har fått formidlet en pulserende og eksotisk stemning i dette bildet. Korningen og speilingen forsterket igrunnen alt kaoset. Jeg foretrekker fargeversjon 1.
mvh Bente
Egil E.
Så dette bildet når du la det ut, og det som slo meg var stemningen og det utilslørte genuine jeg synes du har fått til her. Å se det i S/Hv er litt morsomt, for dette er et bilde som kler både S/HV og farver. Bevegelsesuskarpheten gjør sitt til å heve bildet, om du hadde låst personene med kortere lukker ville ikke dette bildet vært det det er nå. Artig med speilene, de tilføyer også sitt til at det kan beskues i litt mer en ett raskt øyekast.
Kristoffer L.
Dette var et bilde det var morsomt å gå inn i. For her skjer det mye, og med speilene blir det også en dynamiskk ''lag på lag''-følelse. Og det jeg ved første blikk trodde var blåserrekka i det lokale storbandet, var likevel ikke det...
Jeg tror at v1 i en god s/h-utgave ville vært den beste løsningen. Årsaken er at jeg synes balansen av elementer i bildet er bedre der, og at v1 også forklarer hvorfor de to ''saksofonistene'' titter mot høyre. At vi ikke ser ansiktet til han helt til høyre, gjør ingenting. Gestikuleringen hans tilfører historiefortelling og spenst i denne delen av bildet...
- Kristoffer
Asbjørn M.
V1 er den jeg liker best.
Den røffe teksturen her tilfører motivet mye liv. Kan nesten høre
''boble-lyden'' fra vannpipene.
Ble litt dødt og stille når du tok vekk fargene.
Meget bra miljøskildring dette.
Asbjørn
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Torbjørn
mvh Tone
Jeg trykket på gråskala, og ganske riktig. Dette bildet har nok potensiale for å bli steintøft i svart&hvitt. Et litt trangere utsnitt, uten han som vifter med hånda, ville ha framhevet likhetene hos kara på første benk. Bildet består jo av ganske mange gjenntakelser.
Et interesant bilde, som kanskje har potensiale til å bli enda sterkere.
Mvh Tim
Du nevner selv uskarpheten, så jeg vil tro du ikke legger vekt på det tekniske her,-så som utbrente hvite skjorter..
Ideen med speil på speil er god, men ellers treffer desverre ikke dette bildet meg.
Men du har et minne og jeg ser at du har klart å formidle stemningen til andre her:) Og et inntrykk har jeg da fått! Takker for det.
Inger-Lise
Forøvrig et stilig bilde. Mye å se på, uten at jeg egentlig føler noe er forstyrrende. De tekniske svakhetene plager ikke meg
Johan
Kontroversielt bilde med en fengende stemning. For meg er det ikke noe tvil at du her bruker tekniske svakheter som virkemiddel - og dette ''virker'' på meg. I farge blir dette kanskje litt for mye av det gode, vers 2 liker jeg best. Vi er vel også mer vant til å se ''røffe'' bilder i svarthvitt.
Hilsen
Mike
Synes og at beskjæringen styrker bildet. Ser ut som du også har klonet vekk armen til mannen som du har fjernet. Bra tenkt.
I v2 kommer potensialet mye klarere fram. Den kunne jeg ha tenkt meg på veggen.
Mvh Tim
Har fjernet en del støy, etter Tones forslag, samt at det blir lettere å studere detaljene slik HjH er inne på.
Har beskåret det etter forslag fra Tim.
Jeg setter pris på at mange kommenterer uskarpheten og dens styrke for opplevelsen av bildet, det var en av grunnene til at jeg la ut dette ut.
Er enig at S/h -versjonen på mange måter fungerer bedre og muligens kler bildet bedre, men s/h-versjonen synes jeg gjør at det blir lettere å se detaljene, særlig i V4.
Mvh Nina
Mvh Åsmund
Ellers synes jeg at dette er overbevisende fargerikt, rotet, kornet og uskarpt.
Teknikken bidrar positivt her, ingen grunn til å fikse på v1. s/h har jo noe for seg, men hvorfor s/h på et fargerikt miljø?
Et øyeblikk falt jeg i staver over klarinettistene med instrumentvarmere, men kom etterhvert på andre, om ikke bedre tanker.
Odd Tore
mvh Bente
Jeg tror at v1 i en god s/h-utgave ville vært den beste løsningen. Årsaken er at jeg synes balansen av elementer i bildet er bedre der, og at v1 også forklarer hvorfor de to ''saksofonistene'' titter mot høyre. At vi ikke ser ansiktet til han helt til høyre, gjør ingenting. Gestikuleringen hans tilfører historiefortelling og spenst i denne delen av bildet...
- Kristoffer
Den røffe teksturen her tilfører motivet mye liv. Kan nesten høre
''boble-lyden'' fra vannpipene.
Ble litt dødt og stille når du tok vekk fargene.
Meget bra miljøskildring dette.
Asbjørn