-- de e lys bakom fjellan ---
Spennende belysning på kanten av mørketida
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2005-11-16 17:08:01
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2005-11-16 17:10:24
    Versjon #3
Utstyr
  • Nikon D-100
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger381
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_164757} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (17)
Avsluttet .

En del støy. Fint skue, og jeg ville ha kuttet bort den nederste tredjedelen. Den tilføyer ikke bildet noe vesentlig, og det vil etter min mening fungere bedre med et tettere utsnitt.
MVH JOO
Øystein A.

Enig med kommentarene til Jan ottar. Hadde vert forteffende hvis det hadde vert mer belysning paa fjellene i forgrunnen.

/Oystein
Birger N.

Det mørke fellet skaper en fin bue, et fint lys er det også. Men jeg må si at jeg har tro på et tettere utsnitt.

mvh birger
Pål H.

Fin alpin stemning. Liker utsnittet men savner, som resten, informasjon i de mørke partiene.

Hilsen Pål H.
ingebjørg fyrileiv g.

Fin bue og bra lys.
Den nedre delen gjør at jeg får en følelse av stup, ''ned i det mørke''.
Og hvis du går over fjellet, er det lys.
Men kanskje et tettere utsnitt ville fungert.

hilsen ingebjørg
Gunnar G.

Takk til dere som til nå har kommentert bildet.

For en gangs skyld er jeg faktisk uenig med de fleste av dere i forståelsen av dette bildet, og derved også eventuelle tiltak som kunne forbedret bildet.
Støy - det kan jeg ikke gjøre noe særlig med. NeatImage vil smøre utover detaljer som tross alt gjør bildet skarpt. Men jeg ønsker meg egentlig nytt kamera, som jeg kanskje får om ikke så lenge....

Beskjæring nedenfra har flere foreslått.
Totalt uenig!!! Vel er jeg en av dem som oftest foreslår beskjæringer i andres bilder. Grunnen er at svært mange foto jeg ser inneholder flere elementer enn det som egentlig hører med til bildet, eller at bildet er i ubalanse. Jeg tror det skal vanskelig gjøres å finne ett eneste overflødig element i dette bildet.
JA, det er mye sort flate nederst i bildet. Men det er misforstått billedkomposisjon å si at en flate uten innhold, hvor vi ikke kan se noe, er uvesentlig i et bilde og i en billedkomposisjon. Tvert om kan enkelte ganger nettopp en tom flate være det som gjør bildet. Det er nemlig noe som heter ''motivkontrast'', nemlig at det som er hovedelementet i bildet nettopp blir framhevet ved at det står i kontrast til andre elementer i bildet, eller alt annet. Fjerner jeg den nederste delen i bildet vil jeg straks miste den kontrasten jeg nettopp ønsker å få fram. Den skarpe iakttager vil merke seg at på høyre side følger bildet tredjedelsinndelingen noenlunne bra: en tredjedel sort, en tredejedel fjell som akkurat kan skimtes en tredjedel skyet himmel. I tillegg er det noe under halvparten av fjellet som er sort, igjen et forsøk på å få fram et lite kompositorisk ''spenningsmoment'', en liten ubalanse. Den sorte nedre delen er også med på å få hovedmotivet litt over midtlinjen i bildet, noe som er med å forsterker den lille ''uro'' som bildet skal skape. At såpass mye mørk flate er med, er nettopp for å framheve det partiet som faktisk får lys. Av samme grunn mener jeg en lysere fjellside være med på å ødelegge denne kontrasten. Ingebjørg senser forøvrig noe av det jeg prøver å formidle. Så for å si det på en annen måte: Den sorte flaten er faktisk meningsbærende.
Tilslutt: jeg har gjort lite med bildet egentlig, for virkeligheten var faktisk nær opptil det vi ser på bildet. Men jeg har brukt lang tid på å velge ut den beskjæringen jeg ville ha, og hvor mye sort flate.
Når det gjelder beskjæring vil jeg forøvrig oppfordre dere til å selv prøve å beskjære bildet direkte på skjermen. Det gjøres med å flytte kantene på Windows rammene innover med musa, og evnt. etterjustere plasseringen av bildet. Jeg er forøvrig helt enig i at bildet godt kan beskjæres nednenfra, og fortsatt være et brukbart bilde, - men det blir altså et helt annet bilde enn det jeg ønsker, et bilde uten den dramatikken som fanget meg inn.
vennlig hilsen Gunnar
PS: I kveld kan jeg gjøre forsøk på å beskjære bildet slik som forslått, så få vi alle se hva som egentlig fungerer (det kan faktisk bli lærerikt for meg også). Begrunnete argumenter har alltid overbevist meg.
Christian H.

Ser poenget ditt Gunnar og er enig i at bildet blir et helt annet om du kutter alt som er svart. Jeg mener imidlertid at du fint kan kutte mellom 1/3-del og halvparten av det svarte opptil den nederste snøen, uten at det ødelegger for hva du prøver å formidle.
Gunnar G.

Christian! Jeg gjør forsøk med beskjæring i kveld.
Gunnar
Linde G.

Berre lekkert. Synes bildet er råflott, og ville ikke ha gjort noe med det i det hele tatt.

Hilsen
Linde Gilberg
Gunnar H.

Synes dette er et fint bilde med en god komposisjon. Viser dramatikk og fjellets omskiftelige karakter, blant annet ved den mørke delen nede. Kan være enig at det blir litt vel mørkt, men på min skjerm kan jeg likevel se fjellryggen som kommer ned fra høyre og skrår på tvers av nesten hele bildet før den forsvinner av syne lavt nede til venstre. Det ville være synd å fjerne dette. Det gir også dybdeeffekt. Men vi får evt. se i din neste versjon...
Gunnar
Avsluttet .

Likte bildet, jeg. Man får et mye nærmere snitt ved å skjære bort toppen av fjellet til venstre (Store Russetind? - minnes 1100 høydemeter med aking i en svart søppelsekk...), men jeg likte egentlig versjonen som den er her (versjon #1). Skal se nærmere på bildet i kveld - har alt for dårlig skjerm her...

Og Gunnar: Hold deg langt unna Neat Image!

.Kim
Gunnar G.

Jeg har lagt ut to beskårete versjoner, det første etter Christians anbefaling, med 1/3 av det sorte kuttet nedenfra, dernest et hvor alt sort fjell er kuttet etter anbefaling av Jan Ottar, som ville ha en tett beskjæring av bildet.
vennlig hilsen Gunnar
Christian H.

Tror jeg liker v2 best, ikke bare pga den sorte flaten, men også formatet. Har ''oppdaget'' en ny måte å tolke det svarte på, så nå er jeg ikke helt sikker på hvordan du har tenkt lenger. Hva syntes du selv?

Fikk ikke tid til å kommentere noe annet tidligere i dag; Syntes dette er meget bra. God eksponering, godt etterarbeid og strålende lys skaper en dramatisk stemning som er veldig severdig. Skulle gjerne hatt dette bildet selv.
Tim Ø.

Gunnar. Jeg for min del synes at komposisjonen er klart best i v1. Disse beskjæringene tar bort det monumentale i bildet. Det som blir igjen er en spennende bue, med et spennende lys. Interesant det også, men sammenhengen og dimensjonene blir borte.
Jeg for min del lurer faktisk litt på om et enda videre utsnitt hadde vært heldig, men du var der jeg var ikke, så jeg stoler på fotografen ;-)
Berre lækkert.

Mvh Tim
Avsluttet .

Hei Gunnar
Helt klart v1 har den beste komposisjonen. I et slikt bilde som dette hvor hele bildeflaten utgjør helheten passer forgrunnen bra som en innledning, videre føres blikket til den buede fjellformasjonen og avslutningen med fjellene lengst borte fint plassert.
Spennende linjer og flott landskap som du formidler her, veldig bra.

mvh arild
Gunnar G.

Takk til alle som har kommentert bildet, også de av dere som jeg ikke har vært enige med, for dere har gjort at jeg har måttet prøve å formidle billedtanker og ikke minst billedfølelse gjennom språket, altså skriftlig, noe som enkelte ganger kan være svært nyttig for en økt billedforståelse.

Jeg selv er ikke i tvil, versjon 1, det opprinnelige bildet, er det jeg selv går for, nettopp fordi den nederste sorte delen av fjellet, som Tim og Arild peker på, er introduksjonen til det som kommer lenger opp i fjellet, og framfor alt, viser hvor stort fjellet egentlig er, der det rager oppover - mot lyset. Jeg skal ta fram den opprinnelige råfila og se om det kanskje er enda mere sort fjell lengst nede, for å se om kanskje Tim har et poeng der i sin kommentar om at bildet kanskje tåler enda mere nede.
vennlig hilsen Gunnar
Jan Frode A.

Jeg foretrekker versjon #1. Liker det mørke partiet nederst i bildeflata, fordi en kan ane antydning til tegninger i landskapet som gradvis forsterker seg oppover fjellsiden. Sånn sett syntes jeg at dette bidrar til en følelse av at blikket 'klatrer' oppover.
Nederste bildeflata ender opp i en fin kurve som rammer inn fjella bakenfor, og bidrar til en spesiell dybdefølelse. Flott lys i dette partiet, som hviler under en himmel der en kan ane gråværet.
Et mektig landskapsfoto!

mvh Jan Frode
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu