Heensfos Bro
Naglet fagverksbru over Begna ved Hen fra Randsfjordbanens barndom.
Siden begge ender av brua ligger i overgangskurver, er skinnegangen dosert. I tillegg er ikke buene på hver side av skinnegangen like, dvs. både bru og banelegeme er usymmetriske.
Utstyr
  • Canon EOS 20D
  • Canon EF-S 17-85 mm f/4-5.6 IS USM
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriArkitektur
  • Lastet opp
  • Visninger654
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_165549} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (27)
Harald H.
Vet ikke helt jeg. Synes brua ser spennede ut som bro, men jeg føler litt at effekten som er brukt dekker til intrykket. Jeg må liksom lete i bildet for å finne ut hva bildet egentlig vil vise meg. Skulle gjerne likt å sett orginalbildet og fått følt på stemningen av naggler osv..
Kurt S.
I og med at du valgte denne presentasjonsmåten, som et grafisk trykk, kommer linjene i bildet veldig godt frem.
Et interessant og spennende bilde.
Mvh Kurt
Jan O Ø.
Hei. Bildet inneholder mange fine linjer. På bakgrunn av dette kunne du godt ha valgt et tettere utsnitt og fjernet en del av buskene. Grunnen til dette er at buskene egner seg dårlig som grafisk fremstilt, synes jeg. Med det samme jeg åpnet bildet synes jeg også at en del av de hvite feltene var irriterende lyse, men øynene venner seg til det etter hvert.
Mvh Jan O.
Inger Anne Maritsdotter V.
Du er i eit grafisk modus i dag, ser eg;-)

Eg har sans for grafiske uttrykk, og syns dette var eit godt motivvalg for det.

Seier meg enig i Kurt`s velskrevne kommentar i så henseende.

Inger Anne
Judit W.
Hei Odd Tore!

Unusual but excellent and unique working out! Very artistic/graphic! You know the way to make a simple structure more exciting ... The setting is perfect, of course :) Nice one, I like it ...

Judit :)
Ivar H.
Einig med Jan O Ø. Det er linene som er det drivande elementet i dette biletet, og meir fokus på dette hevar biletet i mine augo. Eit kraftig kutt ovanfrå synest eg gjer seg bra. Buskene tilfører berre ''rusk og støy''.
Espen A. I.
Overdramatisert?

Dette hadde passet bra i en eller annen sammenheng for en reklame for noe, men som noe beskuelse fungerer det ikke for meg. Beklager. Du skal ha skryt for å tørre å gå nye veier. Liker linjene og antydningene på hva dette er meget godt:)

Mvh Espen
Torbjørn K.
Hmm..

Jeg synes dette blir for volsom bruk av teknikk etter min smak. Komposisjonen er bra, med fin dybde og linjeføring og jeg liker det nær kvadratiske utsnittet i dette bildet. Kunne kanskje tenkt meg litt mer luft over tretoppen til høyre, og et lite kutt helt nederst. Hadde også vært moro å se en mer moderat sort-hvitt versjon av dette bildet også.

Torbjørn
Fred S.
Hvis dette bildet hadde dukket opp på en imaginær foto.no tidlig på 70-tallet, ville folket ha elsket det. Om jeg ikke akkurat ''elsker'' det, så har jeg stor sans for bildet, nettopp fordi jeg hadde sans for fotografikk på det tidsrommet jeg snakker om. Gjorde selv en del mislykkete forsøk med Lithfilm i mørkerommet, og sugde i meg det jeg kunne av bilder i denne sjangeren.
Mange av disse bildene var nettopp av jernbanelinjer; et motiv som egentlig egner seg bra som fotografikk, og den kantete brua egner seg tilsvarende bra. Synes du har , helt sikkert uten Lithfilm, gjenskapt en type bilder jeg en gang likte svært godt, og jeg registrere at jeg gjør det fremdeles.

vh fred
Thorfinn B.
grafisk bilde med ok dybde og gjentagelser innover i bildet. Ikke all verdens mest spennende, men greit nok.
Stine J.
Vellykket grafisk bilde dette. Kanskje litt mange elementer å forholde seg til, spesielt trærne på siden forstyrrer litt. Jeg tror du hadde fått et roligere uttrykk med en kutt fra sidene. Mulig at en større kutt fra venstre (ikke midstilt) også hadde fungert.

Jeg liker teknikken og syns absolutt at motivet gjør seg grafisk framstilt.

mvh Stine
Steinulf L.
Med fare for å gjenta meg selv; Lek med effekter i ps krever et brukbart utgangspunkt. Det har du her. Edruelig,behersket og tiltalende resultat.

For symmetriens skyld vill jeg kutte i bunnen, slik at det blir like langt fra de skinnene i midten og til bunnen av bildet som det visuelt er fra toppen av brobuene til toppen av bildet.
Oddvar B.
Dette ble jo ganske spenstig, antagelig hadde dette gjort seg bra også i s/h?
Vanskelig å få til slike bilder uten at teknikken overdrives. Synes du har klart dette bra her, i tillegg er nok dette et motiv som passer rimelig godt til formålet.
Ser ikke bort fra at man generelt er litt for redd for å leke seg i ''mørkerommet''.
Chr. G.
Resultatet av forvandlingen er slett ikke verst, her er det framhevingen av linjene formet av de menneskeskapte elementene; banelegeme, bro, gangvei som blir uthevet. Midtstillingen med antydning til kurve både oppe og nede synes jeg fungerer bra. Effekten synes jeg imidlertid ikke har slått helt heldig ut for vegetasjonen.
Avsluttet .
En litografisk bild som jag vid första ögonblicken tyckte var för kontrastrik. Men efter att ha skådat den en stund dyker det upp intressanta linjer och mönster i bilden. Tex det innersta rälset som avslutas i en böjd form. Muttrarna framhävs även de på ett iögonfallande sätt.
Likväl tror jag bilden skulle komma mer till sin rätt i kanske sv/v där det blir lugnare kontraster och mjukare övergångar i dem. Det blir något hårt att se på. Jag gillar ändå perspektivet och formen i bilden.
Mvh
Elisabeth
Odd Tore S.
Takker for kommentarene, som ikke uventet har bra spredning.
Ved denne brua har jeg hatt fire seanser i løpet av 1 1/2 år, etter min mening et meget interessant og samtidig vanskelig motiv: Masse løvskog bak, fargerikt anleggsmateriell til høyre, stor søppeldunk foran til høyre. Lyset er også en utfordring.
Denne grafiske tilnærmingen ble etter min mening det beste alternativet på grunnlag av de opptakene jeg har gjort til nå. Nokså inspirert av stilen på tidlig 60-tall, med store kontraster, muligheter til å fjerne/dempe ned uønskede elementer.
For den som har sett virkeligheten her, er det nesten umulig å tenke tanken på å fjerne skogen. Den er allerede svært forenklet. s/h med gråtoner blir ganske urolig her, men jeg har prøvd også det på flere opptak.
Jeg tar nok en tur til Hen igjen om det blir tid og lys.
Judit:
The structure with beams, stiffeners and rivets is the main point of interest for me here, supported by the S-curve suggested by the rails. My inspiration dates back to the start of the sixities, when b/w with strong contrasts, often grainy, and structures like rails, telephone lines, paved road winding through fields were en vogue. I was very young then, and my ''sponsors'' would not allow me using precious film on such a waste.
Odd Tore
Hans Jacob H.
Fine linjer i både jernbaneskinner og brukonstruksjon, og teknikken framhever disse på en spennende måte. Hadde jernbanen fortsatt rett fram inn i horisonten hadde det virkelig blitt schwung over dette. Dobbeltskinnen i midten (eller hva slags misjon den har) ble også en slags ekstrabonus i linjeføringen i bildet. Jeg kunne nok også tenke meg dette motivet/teknikken med adskillig videre vinkel mye tettere innpå, for riktig å utnytte de sugende linjene i brukonstruksjonen. Da ville også bakgrunnen blitt mindre framtredende.
Bladverket rundt ble vel ikke like vellykket med denne teknikken i mine øyne som andre også har kommentret før meg.
Odd Tore S.
Ekstraskinnene er avsporingsvern, slik at av man ikke risikerer at avsporete hjulganger skal forsvinne helt gjennom svillene. Fordi det starter et godt stykke utenfor brua, lager det et problem for bruk av vidvinkel om også avslutningen der avsporingsvernet går sammen skal være med.
Jeg har prøvd vidvinkel, dog uten å komme i mål. Men her kan det være andre måter å se motivet på på en togfri dag. Et annet alternativ er å utnytte S-formen med begge overgangskurvene bedre.
Dette bildet er forøvrig tatt med moderat tele.
Odd Tore
Hans Jacob H.
Dette er kanskje litt på siden, men har ikke denne banen elektrisk drift?
Eller har bare kjøreledningene med stolper forsvunnet i bildeprosessen?
Odd Tore S.
Her er ingen elektrisk drift, og banen er egentlig forlengst nedlagt.
Den funker nå som industrispor til Follum og til Hensmoen Industriområde.
Hen var tidligere et viktig jernbaneknutepunkt, hvor Sperillbanen (nedlagt 1957) tok av fra Randsfjordbanen.
Odd Tore
Janne L.
Veldig godt motivalg ved denne type presentasjon. Her er det mye linjer. Greit bilde.
Janne
Nils G.
Jeg imponeres av rendyrkingen av motivet i bildene dine. Her finner jeg rene og spennende linjer som jernbanelinjer nesten alltid er. For meg er det buene på siden av banelinjene som skaper dynamikken. Symetrisk og flott. Trærne på utsiden av buene er for meg en forsterkning av bueoppbyggingen mens trærne og spesielt stammen mellom buene virker litt forstyrrende.
Dette er et av svært få bilder som jeg liker å se i svart/hvitt.

Nils
Odd Tore S.
Nils:
Jeg synes at du konkretiserte innvendingene om trærne på en veldig OK måte, og samtidig slik at den oppklarte noen av mine egne spørsmål til dette motivet og behandlingen av det.
Når jeg skal bearbeide dette eller et annet opptak av brua videre, vil jeg kutte ut de tre trestammene som er synlige innenfor begrensningene av buene, fordi de som linjeelementer kommer i konflikt med linjene i brua. Jeg vil nok også revidere bladverket, slik at buene kommer mer fri fra dette, uten at det virker unaturlig.
Odd Tore
Øyvind A.
Jeg er vel ganske enig med Thorfinn.
En demping av deler av buskaset ville gjøre at brua + jenbanesporet får en enda større del av oppmerksomheten. Dette vil styrke bildet etter min mening.
Ø.
Roger K.
Hei og god søndag, Odd Tore!
Den grafiske greia er lite utprøvd hos meg, men syns så absolutt om dette. Ser noen busker er diskutert og for min del ser jeg ikke noe uromoment i de. Du nevner kurvene til og ut av brua her. Det som slår meg litt er inngangen som kanskje kunne vært litt større avstand fra og fått mere med av denne kurven. Jeg danner meg liksom et bilde at kurven er nokså lik den som går ut av bilde. Da vil du nok få mere med på høyresiden og en litt annen vinkling. Dette har du sikkert prøvd og vurdert, men fra mitt ståsted ser jeg de muligheter.

Mvh RK
Avsluttet .
Har ikke lest alle kommentarene over, men kommer allikevel med mitt lille innspill. Her har du dratt ordentlig til i spakene - og det til gangs ser jeg. Synes jo det grafiske er fint nok - men kanskje litt i overkant mye? Utsnittet er ganske rett på og ikke veldig spennende. Må nok om jeg skal være helt ærlig innrømme at dette ikke traff helt hos meg. Men det er jo litt smak og behag da...hehe!
Lars-Anders M.
Moor att du og bruker etterbehandling. Litt stempel dette.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu