Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_165597} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
et fint og skarpt bilde, ville kanskje hatt ett litt tettere utsnitt. Crop bort høna og litt i toppen. Heidi :O)
Elin I.
skjønn liten krabat.
Lurer på om jeg er enig med Heidi her, likevel er det noe med høna som tar igjen rødfargen i klærne, men det blir et renere uttrykk uten den stikkende inn i bildet.
Takk for kommentar forresten:)
Gunnar H.
Takk for kommentarer. Registrerer at dere vil plukke vekk høna , så jeg legger ut en klippet versjon for sammenligning.
Gunnar ;-)
Bente K.
Selv om jeg hadde sans for høna, ble dette et mye bedre bilde uten. Det ble roligere, mer velkomponert og, ikke minst, gutten kommer i fokus. De fargerike klærne hans mot den grå betongen kom fram. Jeg likte dette bildet.
mvh Bente
Atle Q.
Hei Gunnar.
Dette synes jeg ble bra. Synes begge versjonene fungerer, hver på sin måte.
Atle
Kurt S.
Hanen skulle kommet litt lenger inn i bildet. Det ville blitt superbra.
Det er noe med den hanen som gjorde dette til et artig bilde og et bilde som blir noe mer enn et rent portrett.
Det røde i hanen som går igjen på guttens genser og lue gjorde seg veldig bra.
Ser også at både hanen og gutten holder et våkent og nyskjerrig blikk på fotografen-:)
Hadde hanen vært litt nærmere gutten ville dette blitt et blinkskudd av et bilde. Artig ble det likevel.
Skal man bedømme hvilken versjon som ble ''best'' blir det nok V2.
Et flott bilde av en flott liten krabat i et miljø som er veldig ulikt vårt eget.
Tror jeg vil kalle bildet et blinkskudd uansett.
Mvh Kurt
Gunnar H.
Takk for siste kommentarer også. Jeg er enig med deg, Kurt, i at hanen gjerne skulle ha vært litt lenger inn i bildet, slik at det var litt mer ''sparke''-plass bak bena på den. Dessverre var det ikke mer å gå på i råfila... Gunnar
Bjørn J.
Jeg synes helt klart at v2 blir den svakeste bildefortellingen. Dokumentarbilder står seg ofte på å inneholde flere fortellende elementer som ikke nødvendigvis danner en opplagt sammenheng eller helhet. Dette gir mer spennende bilder, fordi det overlater mer ''jobb'' til betrakteren og denne kan bidra med sine assisiasjoner og sin fantasi. Denne hønsefuglen er et slikt element som utvider våre tolkningsmuligheter og vi aner en historie rundt det bildet umiddelbart ''viser''.
Mye av utfordringen i dokumentarfotografi er å skape en helhet av bilde-elementer (i en ofte svært ukontrollerbar opptakssituasjon). Elementer som danner utgangspunkt for komposisjonsmessig helhet i bildet, samtidig som de er innholdselementer i bildefortellingen. Et godt dokumentarbilde greier å formidle flere historier, flere muligheter.
Alt for ofte kommer det oppfordringer på bildegalleriet/bildekritikken om å ''skjære vekk'' og ''retusjere vekk'' såkalt forstyrrende elementer. Det skaper mulighens en estetisk renhet å gjøre slikt, men det fører ikke nødvendigvis til at bildene formidler bedre. Kanskje ofte motsatt.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Lurer på om jeg er enig med Heidi her, likevel er det noe med høna som tar igjen rødfargen i klærne, men det blir et renere uttrykk uten den stikkende inn i bildet.
Takk for kommentar forresten:)
Gunnar ;-)
mvh Bente
Dette synes jeg ble bra. Synes begge versjonene fungerer, hver på sin måte.
Atle
Det er noe med den hanen som gjorde dette til et artig bilde og et bilde som blir noe mer enn et rent portrett.
Det røde i hanen som går igjen på guttens genser og lue gjorde seg veldig bra.
Ser også at både hanen og gutten holder et våkent og nyskjerrig blikk på fotografen-:)
Hadde hanen vært litt nærmere gutten ville dette blitt et blinkskudd av et bilde. Artig ble det likevel.
Skal man bedømme hvilken versjon som ble ''best'' blir det nok V2.
Et flott bilde av en flott liten krabat i et miljø som er veldig ulikt vårt eget.
Tror jeg vil kalle bildet et blinkskudd uansett.
Mvh Kurt
Mye av utfordringen i dokumentarfotografi er å skape en helhet av bilde-elementer (i en ofte svært ukontrollerbar opptakssituasjon). Elementer som danner utgangspunkt for komposisjonsmessig helhet i bildet, samtidig som de er innholdselementer i bildefortellingen. Et godt dokumentarbilde greier å formidle flere historier, flere muligheter.
Alt for ofte kommer det oppfordringer på bildegalleriet/bildekritikken om å ''skjære vekk'' og ''retusjere vekk'' såkalt forstyrrende elementer. Det skaper mulighens en estetisk renhet å gjøre slikt, men det fører ikke nødvendigvis til at bildene formidler bedre. Kanskje ofte motsatt.