Bildet inngår i albumet Madagaskar -
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger2332
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_170835} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (42)
John G.
Nydelig, Arne!
Ingen vits å utbrodere. Bildet taler for seg selv...
Mvh,
John
S. N.
Enig med JG,
nydelig gjennomfoert,

aner ikke hvor dette er tatt,
men det er sterkt,
gutten, sperret inne i moerket,
med et blikk som er altfor gammelt,
et ansikt uten haap

ser frem til flere bilder.
silje
Leif M E.
Dette likte jeg svært godt. Utsnittet faller i smak og øyeblikket er godt fanget. Som flere av portrettene dine setter det i gang tanker om hva som ligger bak både lokasjon og ansliktsuttrykk mv.

Men hvorfor ligger det i kategorien mote?

Mvh
LM
Merethe W.
Enig med JG, og heller ikke jeg har tenkt å utbrodere noe mer. Fint lys, uttrykk, komposisjon, mønster i ansiktet...
Arne S.
Sorry! Det har sneket seg inn en feil! Kategorien er nå rettet til ''mennesker''. Takk for tipset, Leif! Og takk til alle for fine kommentarer!
Dag J.
Jepp, dette tregner til å bli en spennende serie. Nydelige toner og alt det der, og mulighetene står i kø med all den skiten.:)

Et bitte lite minus for det veldig mye brukte motivet og utsnittet, fra deg som normalt er veldig flink til å utfordre flaten, men siden det er såpass bra gjort, så er minustegnet veeeldig lite, nesten bare et lite spørsmålstegn....
Arne S.
Hehe .. måtte le til den, Dag! Herlig kommentar!
Espen A. I.
Wow!

Fantastisk uttrykk, samt vakker komposisjon med verktøyet han holder.
Flott med det mønsteret i ansiktet som kanskje minner om noe han lengter etter, eller ser på, ut et vindu kanskje?

mvh Espen
Eirik H.
Biletet formidlar ei påtrengande dyster stemning på ein subtil måte. Veldig bra! Teknisk topp, som vanleg.
Georg K.
no need to find new, many or different, strong words - this is just fine to watch, look at - actually to feel.
Love ( sounds really like TV infected slang - love to ) the light - the hand holding on to the stick.
Subtle is a good word in general - and in a context with this image.
Erlend M.
Fenomenalt! Blir nærmest ekstatisk over det tekniske her (selv om det ikke er hovedsaken). Hånd og ansikt glir jo over i bakgrunnen omtrent som en kullstifttegning. Dette er ikke bare et knips, men et skapt bilde. Reagerer litt over kommentaren til DJ om utsnittet, jeg ser ikke poenget i å finne opp hjulet på nytt hver gang (som de mange håpløse forsøk her inne), når man gjerne kommer lenger ved å kultivere løsninger som har stått sin prøve. Som første i en serie bygger du nå opp forventningene :)
Åsmund I.
Dette liker jeg veldig godt. Fantastiske lystegninger i ansiktet, meget pent utsnitt og et godt uttrykk på gutten. Enig i at man ikke behøver å finne opp komposisjonshjulet hver gang man skal komponere et bilde. Man benytter seg vel av det snittet som er best på det aktuelle bildet? Her liker i hvert fall jeg det veldig godt. BIldet er dystert og trist, samtdigi som det er rolig og behagelig å se på. Formidler en stemning jeg ikke riktig blir klok på. Det er et bilde som forteller en historie, uten at jeg ennå helt får tak på hva denne historien er. Gleder emg til resten av serien.

Mvh Åsmund
Jon-Petter T.
Hiver meg litt på Dag J. sin kommentar...

Det er teknisk veldig bra gjort. klassisk utsnitt som fungerer, men det jeg liker aller best er overflaten i bildet som minner om kullstift eller noe i den rettning. Helt avgjørende er de små prikkene av lys som ligger som et raster over guttens ansikt. Disse er helt avgjørende for helheten og skaper rom for historien i bildet.
Arne, vi har før hatt diskusjoner rundt ''romantiseringen'' av slike motiver, og jeg sitter litt igjen med følelsen av noe av det samme her. Symbol bruken blir veldig sterk for meg. Håper å få se flere bilder i samme serie som forteller hvordan disse guttene/barna har det, jobber og lever. Da finner dette bildet mere sin plass i helheten og historien.
Uansett er dette solid håndverk og glimrende gjennomført.

MVH
J-P
Ann F.
Det meste er nydelig.
Og det er allerede sagt.
Jeg har en liten tankestrek - gutten øre tangerer bildekanten. Litt luft eller en liten beskjæring innover.

Ellers er dette et bilde som er kvalmende godt.
På den måten at det bringer en virkelighet vi ikke ser til daglig bums i fanget på en måte vi har godt av. Og forhåpentligvis får oss til å tenke litt utover vår egen hjemmekoselige trygge sfære.

Mvh Ann
Arne S.
Takker for gode innspill!

Jon-Petter: Du berører et interessant tema. Jeg er klar over faren som ligger i ''romantisering'' av enkelte typer motiv. Utfordringen ligger i å unngå klisjeen. Håper (og mener) at jeg har gjort det her. Grensegangen kan av og til være vanskelig. Men jeg er overbevist om at rene, enkle menneskeskildringer er en type motiv som holder vann. Ikke minst i vår digitale hverdag der bildeflommen (av til dels uinteressante motiver) er enorm.
Hans Jacob H.
Et sterk skildring! Et tomt blikk og et nærmest apatisk uttrykk, og jeg er også begeistret over overflaten du har fått fram her. Viktig som nevnt er også lysskinnet i ansiktet. Et kraftig lys gjennom en duk/gitter el.l. får meg til å tenke på innestengthet og en slags frihetsberøvelse. Fortellende detaljer også er litt snørr under nesa, mørke øyne uten lysglimt og en lys stripe rett under øyet, kanskje fukt etter en tåre. Ut fra serietittel også, er det nærliggende å tenke på barnearbeid av ett eller annet slag. Mulig at utsnitt/komp er litt tradisjonell, men bildet er enkelt, fortellende og engasjerende, og det er da det viktigste.
Jeg er svært spent på fortsettelsen i denne serien, ikke minst for å se hvordan inntrykket jeg sitter igjen med etter dette første bildet, holder seg, og hvordan det evt. nyanseres etterhvert.
Eyvind R.
Et spennende bilde der mønstret i ansiktet gjør bildet spesielt..

MVH Eyvind
Tor Eirik P.
Henger meg på alt skrytet over - nydelig! :)

Tor E
Hans-Einar O.
Blikket, hånda og lyssettingen, virkelig bra!
Slike øyeblikk som du skildrer her setter iallefall i gang
tanker om vår egen livsførsel...
Ser med forventning fram mot flere i samme serie.

mvh Hans-E
Knut-Inge J.
Følsomt - gåtefullt - vedunderleg. Griper tak.
Magnar B.
Bildet er både vakkert og samstundes fullt av realisme og nærgåande problemstillingar … at ansiktet er så tett på v bildekant understrekar for meg historien i bildet … litt ''sperra inne''… følelse. Lys, tonar og komp går rett heim hos meg.
Stine J.
Nydelig bilde. Sart blikk på gutten. Lyset i ansiktet og det trange utsnittet til venstre gir en innesperret følelse. Litt pirk; Ørekutten irriterte litt (men bare litt).

mvh Stine
Chr. G.
Føyer seg pent inn i rekken av mange severdige og uttrykksfulle menneskeskildringer du har begått (synes forøvrig hånden så litt manipulert ut ved første øyekast, men etter å ha tatt fotografen i beraktning og sett tittelen på serien trekker jeg det glatt tilbake).

Flott og subtilt, kan sette i gang en del funderinger. Men jeg vil være forsiktig med å tillegge gutten triste tanker følelser som han kanskje ikke har eller rådende for situasjonen. Da sikter jeg til begrep som 'innestengt', 'håpløshet', 'lengsel' osv. Det kan jo være totalt feil (men kanskje naturlig av oss rikinger å gjøre). Bildet er bra i seg selv; lys, komp og s-h og uttrykket på gutten. Det er slett ikke sikkert det er så trist.
Carsten A.
Kommer man sent inn er det meste sagt, så jeg får nøye meg med å slutte meg til kommentaren fra DJ. Som Chr.G. er også jeg noe skeptisk til de tanker og følelser som gutten blir tillagt.

MVH CA
Ketil M.
Meget bra Arne, igjenn du e jammen flink! Godt nytt år!
Nils L.
Synes du kunne vaska barnet først jeg da....

Nils :-)
ingebjørg fyrileiv g.
vidunderlig vakkert.
Inger-Lise S.
Nok et godt bilde fra deg. Du er meget god til å fange uttrykk, både i ansikt og kroppspråk.Dette bildet er både sterkt og vakkert.

Godt nyttår
fra
Inger-Lise
Arne S.
Takker for flotte kommentarer!

Dag og Carsten: Jeg er ikke helt enig i at motivet er mye brukt. Bilder av barn er selvsagt vanlige, men jeg kan ikke huske å ha sett denne varianten før. De fleste motiver og motivområder er ''tatt før''. Utfordringen og særpreget ligger i de små detaljene.

Når det gjelder utsnittet følger jeg tankegangen. Utsnittet kan kanskje virke litt trangt og ”tradisjonelt”. Men et større utsnitt ville blitt et helt annet bilde. Man skal ikke bruke større flater bare for å være moderne eller annerledes. Jeg mener at den klassiske tilnærmingen til fotografiet holder i massevis dersom innhold og teknikk holder. Og dersom motivet i seg selv er ''klassisk''.

I dette tilfelle danner stokken og guttens ansikt en diagonal som ligger i venstre kant av bildeflaten. Dette for å understreke et trangt og innestengt miljø. Motivet ligger i uttrykket. Dette forsterkes ved nærhet. En større flate ville forskjøvet handlingens fokus.

Når det gjelder tangering av øret er det selvsagt en bevisst handling. Det skaper en berøringssituasjon - som underbevisstheten kan oppfatte som irriterende. Etter mitt syn en nødvendighet i et litt ”søtt” motiv.

Hvilke tanker og følelser gutten måtte ha overlater jeg til den enkelte betrakter å vurdere. Jeg setter likevel stor pris på de assosiasjoner som er antydet når det gjelder guttens uttrykk. Det gir meg verdifulle svar.




André M.
Nydelig. Tangeringen av øret til høyret og ermet nede gir et fortettet utsnitt som ikke nødvendigvis utstråler nærhet, men snarere formidler noe innestengt. Mønsteret i ansiktet og blikket er andre moment som gjør at jeg fortsatt sitter og ser. Og ser. Detta var bra, Arne!.
Avsluttet .
Innestengt, men nysgjerrig. Gleder seg over de få solstrålene, før han skal ut i arbeid, hardt arbeid.

U-lands beboere har den egenskapen at de finner glede i flere situasjoner, som for noen av oss ville ha virket helt uvirkelig på grunn av vårt (forvridde/ materialistiske (eller hvordan det skrives)) forhold til glede.

(Egentlig hadde jeg gjort meg opp en mening om ikke å kommentere dette bildet, fordi jeg følte at det lå utenfor mitt kunnskapsnivå. Men siden jeg nærmest har blitt ''hunta'' av bildet i flere dager, måtte jeg bare.)

Stian Håpnes
Arne S.
Det er flere interessante perspektiver i din kommentar, Stian. Du sier at du egentlig ikke ønsket kommentere dette bildet, fordi du følte at det lå utenfor ditt kunnskapsnivå. Jeg respekterer at du inntar en ydmyk holdning overfor situasjoner (du føler at) du ikke behersker. På den annen side er det vel ingen bilder som ligger utenfor noens kunnskapsområde. Du har lov til å mene noe om et bilde ut fra det du ser og den erfaringsbakgrunn du har.

Når du gjerne vil kommentere bildets innhold - i stedet for ensidig og forholde deg til det visuelle inntrykket, tar jeg det som et kompliment til bildet. Og ikke minst gir jeg et kompliment tilbake til deg fordi du utfordrer deg selv ved å kommentere. Jeg setter også pris på at du ''måtte''. Det vitner om evne til innlevelse. Det er en verdifull egenskap. Du er også inne på et viktig poeng når det gjelder opplevelse av glede i fattige og rike land.

Takk for en fin kommentar!
Ronnie S.
Jeg lurer på hva han ser ut av og til hva? Sekkestrie i en glugge der han egentlig skulle vært utenfor i stedet for i skitten innenfor. Bilder som dette forteller en historie og er fengene. Teknisk så holder dette godt. Rutemønsteret i ansiktet løfter motivet.
Kristoffer L.
Her er nok det meste allerede sagt. Ikke desto mindre vil jeg gi mitt besyv med i laget. For dette er et bilde en legger merke til - for min del av tre hovedgrunner: Komposisjonen består av få, velplasserte elementer og fungerer godt. Posituren er naturlig, og en får en følelse av å være meget nær - at gutten deler noe med en.

Sist, men ikke minst handler bildet for meg mye om tonespråket. Dette er meget delikat - ja, etter min mening nesten et stjerneeksempel på god håndtering av skygge og høylys. Her er det tegning hele veien i skyggene, og høylys som ikke på noen måte dominerer bildet. Det er tegning i høylysene. Pga. de store skyggepartiene oppleves imidlertid kontrasten som stor, og de kan lett oppfattes som utvasket. Spesielt gjelder dette partiet på nese og kinn. Som en test tok jeg ned bildet og dempet høylysene noe, og fant at dette for meg fungerte bedre, ettersom det da ble en klarere fornemmelse av tegning også i høylyset. Dette handler endel om smak og behag, og er sikkert skjermavhengig også, men i tonekritiske bilder som dette blir det for meg gjerne en ekstra bonus når det er oppfattbar tegning og detaljer absolutt hele veien.

Alt i alt synes jeg dette er et meget godt bilde, og jeg ser fram til fortsettelsen.

- Kristoffer
Arne S.
Takker for nye, fine kommentarer!

Kristoffer: Det er hyggelig at du kommenterer et bilde som har hvilt en stund. Det tar jeg som et tegn på at bildet rører ved noe i deg. Et fint signal å ta med seg. Dine utdypende betraktninger og innspill verdsettes.
Kristoffer L.
Takk for det. Jeg håper likevel du ikke blir fornærmet når jeg sier at bildet ikke rører ved noe i meg. Vanligvis betrakter jeg bilder uten at følelseslivet mitt er involvert, for å si det slik. Enten det dreier seg om kunst eller andre visuelle uttrykk er det stort sett helt andre parametre jeg legger til grunn. Så også her. Bilder som har ligget en stund, kommenterer jeg også rett som det er. Nå har jeg i tillegg vært ganske fraværende fra dotten en stund, så når jeg kommer over bilder, gamle som nye, som interesserer meg, blir det gjerne en liten kommentar.

Bildet ditt her interesserer meg helt klart. Definitivt ikke som noen følelsesmessig katalysator (det er alt for mye ''følelseskliss'' som det er, og bilder som appellerer for mye til betrakterens følelser blir ofte svulstige) - men som et habilt og godt bilde/uttrykk. Det er også en type bilde en har ''sett mange ganger før'', i gode bildereportasjer, f.eks., men står ikke kvalitetsmessig tilbake for disse. Tvert i mot framviser du her et flott håndverk.

- Kristoffer
Erlend B.
Ja, det er et nydelig håndverk. Kommer stadig tilbake til dette portrettet.
Arne S.
Takk! :-)
Bjarte B.
Det er jo pent, men har vi ikke sett dette en million ganger før?
Arne S.
Hehe, neida Bjarte, ikke mer en alle andre bilder både her og der. Jeg oppfordrer deg til å gi meg en link til et bilde som ''ikke er vist før''.
Camilla H.
NYDELIG:)
Ole-Petter H.
Fabelaktig.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu