Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_171802} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Du er inne på noe som jeg definitivt liker! Skulle jeg kommentere noe blir det at overgangen inn i det sorte blir for brå. Hvis du hadde latt det falle av litt roligere, det ser ut som om du har brent det inn i sort med en litt for hard brush. Jeg foretrekker masker som gjør at det er noe igjen av detaljene overalt i skyggene, men det blir min personlige preferanse. På skjerm kunne muligens metningen vært ørlite høyere, men dette lar seg trykke flott som det er - øket metning ville ha gjort det vanskeligere.
MHO
Ronnie S.
Det er noe sårt, skjørt, hardt med dette bildet som tiltaler meg. ''Irriterende'' å ikke få tak i blikket på personen. Teknisk så fungerer dette egentlig bra nok for meg selv om overgangene kan være noe harde mot det sorte.
Mone S.
Estetisk vakkert, et seeverdig bilde. Et fortellende motiv med en sliten kvinne som tar en ''velfortjent# pust i arbeidet.
mone
Espen A. I.
Her stråler jo det oppgitthet, bra at du har fjernet miljø rundt, eller kanskje ikke?
Hva har hun i pannen? Et slags religions symbol?
mvh Espen
Hans Jacob H.
Ut av positur og uttrykk på denne damen ser jeg også for meg en som tar en pust i bakken, etter å ha vandret langt, og lenger enn langt. Lyset er fint på damen, men står ikke akkurat i stil til den helt kullsorte bakgrunnen, med mindre dette er tatt i et studio med god lyssetting. Jeg opplever derfor dette som noe kunstig ut fra hvordan jeg leser bildet ellers. Kunne nok mer enn gjerne tenkt meg litt antydning av miljø bak som harmonerer mer med lyset på damen (og for å understøtte ''historien'' i bildet slik jeg ser det). Er dette virkelig tatt i et studio synes jeg selve posituren blir litt underlig, antagelig fordi jeg synes den nærmest ''krever'' en bakgrunn som spiller på lag. Konklusjon må være: Fint ''lyssatt'', men ellers stemmer ikke dette for meg.
Hans Jacob H.
Bare et lite tillegg til kommentaren min over: Bakgrunnen kan jo gjerne være helt sort, men da med et annet lys på modellen. Slik at sort bakgrunn ble omgivelser i seg selv, som svart natt ute f.eks. Slik at konklusjon etter min mening heller vil bli; feil bakgrunn til dette lyset, eller feil lys til denne bakgrunnen...
Eyvind R.
En god personskildring med fint uttrykk og positur. Helt greit med mørk ''innramming'' etter min mening. Det bare forsterker fokus på kvinnen..
Mvh Eyvind
Chr. G.
Takker til alle for kommentarer, positive som konstruktive! Dette er tatt i dagslys, og originalen domineres av en særdeles begredelig bakgrunn. Synes det var synd å la denne kvinnen/situasjonen gå i søpla og valgte å forsøke å gjøre noe med det, med utgangspunkt i det som ER er inne på, resultatet som over.
RB: Er med på hva du skriver og det kunne godt ha vært et alternativ. Jeg har forsøkt å gjøre dette så enkelt som mulig og kun sitte igjen med det mørke blå, synes dette i seg selv fungerer bra som overgang fra hudtonene inn i det svarte. En noe mykere overgang ser jeg allikevel kunne vært hensiktsmessig i området rundt kraven. Merker meg også det du nevner om utskrift.
EAI: Det er ikke et religionssymbol, snarere spor av naturmedisisk behandling.
HJH: Som nevnt, dette er tatt i friluft uten noen form for kunstig belysning - og du har definitivt gitt meg noe å tygge på! Selv har jeg ikke tenkt/sett så langt som lyset i forhold til bakgrunnen, eller har gjort det og akseptert det og funnet ut at det fungerer ganske bra, uten egentlig å ha viet denne delen stor oppmerksomhet. Har dog lyst til å forfølge din kommentar, med utgangspunkt i sort natt. Hvordan, aner jeg ikke nå - ytterligere tips for hvordan dette best kan angripes vha ps ville vært nyttige.
Åsmund I.
Dette likte jeg veldig godt. synes den svarte bakgrunnen fungerer utmerket, men jeg er enig i at overgangne kanskje blir littegrann for brå. Det er bra som det er, men det kunne kanskje blitt enda bedre. Uttrykket, eller kanskje heller kroppsspråket, siden man ikke kan se noe særlig av ansiktet, er veldig bra. Hun er trøtt, sliten kanskje av et langt liv med hardt arbeid, eller enkelt og greit etter en lang tur. Man kan tolke mye i et bilde som dette. Den svarte bakgrunnen gjør at jeg får en følelse av desperasjon, oppgitthet og utslitthet. Det at hun har øynene igjen forsterker denne følelsen. Har virkelig sansen for slike bilder. Bra dette.
Mvh Åsmund
Hans Jacob H.
Med utgangspunkt i svart natt som omgivelser mener jeg lyset burde vært hardere og mer retningsbestemt med mere markerte slagskygger, som fra en mer spesifik lyskilde (f.eks. gatelys, gjennskinn fra vindu etc.) og ikke dette svært myke lyset som ser ut til å komme fra alle retninger, typisk dagslys (dog ikke direkte sollys) som jeg synes rimer dårlig med helt sort bakgrunn, eller softet studiolys hvor jeg da vil oppfatte selve situasjonen med kvinnen som ''oppkonstruert''. Å endre lyset nå i ettertid tror jeg imidlertid vil være både vanskelig og tidkrevende å få til i ps på en troverdig måte.
Hadde det vært mitt bilde hadde jeg muligens prøvd en annen løsning; å legge til en annen bakgrunn enn en kullsort, kanskje et eller annet landskap litt ute av fokus, for på den måten å få kvinnen i fokus.
Men ut fra kommentarene du ellers har fått fungerer dette likevel, og kanskje det er like greit å la det være som det er. For bildet har helt klart kvaliteter som også er nevnt av de andre her, og jeg forstår deg godt at du nødig ville kassere dette uten videre.
Chr. G.
Takk Haarseth for at du tok deg tid til en utlegning om mulige alternativer og angrepsvinkler. Tar dette med meg, vil kjenne litt etter om jeg velger å gjøre noe med dette bildet p.t. Jeg klarer sikkert å prestere flere bomskudd som trenger redning i ettertid...
Chr. G.
-og til deg, Isaksen, for en god kommentar!
Marius S.
skal gjør meg kortfattet, fantastisk pent portrett.
Anne-Cathrine B.
Nå har jeg sett på dette bildet flere ganger, og jeg må nok si meg enig i HJHs kommentarer vedr svart bakgrunn.. men bortsett fra det så fungerer bildet utmerket for min del. Jeg tar meg i å undre på hvilken situasjon det er vi er vitne til her; hviler hun?; ber hun? .. eller er det noe annet som skjer.. Jeg liker at bildets innhold får meg til å tenke, at det ikke ''gir alle svar''.. Jeg synes det kjennetegner flere av bildene dine fra Asia (Kina?), enten de har en sår undertone eller et innslag av humor (sangeren..). Alt i alt synes jeg du formidler godt, og jeg gleder meg til å se flere av bildene dine!
AC
Chr. G.
Takk for inspirerende kommentarer! Fint å høre at du har vært innom noen ganger og at det engasjerer på et vis. Jeg kunne sikkert ha lagt ved geografiske opplysninger, beskrivelse av situasjon osv men liker det ikke, dette er tross alt ikke noe forsøk på en reisereportasje, og etter min oppfatning ikke viktig. Fok er folk, hvorvidt de er irer eller kinesere er av mindre betydning. Av naturlige årsaker er asiatere i flertall (men ingen av de er fra Kina selv om folk flest bor der :-). Bildene kan vel neppe kalles nyskapende, at noen allikevel stopper opp og undres -og forteller meg det, setter jeg stor pris på!
Eirik H.
Eg treng ikkje å vite noko om kvinna eller kvar ho er frå. Du klarer likevel å formidle ei stemning og eit uttrykk som er sart og kjenslefullt. Flott bilete som er meir enn berre eit simpelt portrett.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
MHO
mone
Hva har hun i pannen? Et slags religions symbol?
mvh Espen
Mvh Eyvind
RB: Er med på hva du skriver og det kunne godt ha vært et alternativ. Jeg har forsøkt å gjøre dette så enkelt som mulig og kun sitte igjen med det mørke blå, synes dette i seg selv fungerer bra som overgang fra hudtonene inn i det svarte. En noe mykere overgang ser jeg allikevel kunne vært hensiktsmessig i området rundt kraven. Merker meg også det du nevner om utskrift.
EAI: Det er ikke et religionssymbol, snarere spor av naturmedisisk behandling.
HJH: Som nevnt, dette er tatt i friluft uten noen form for kunstig belysning - og du har definitivt gitt meg noe å tygge på! Selv har jeg ikke tenkt/sett så langt som lyset i forhold til bakgrunnen, eller har gjort det og akseptert det og funnet ut at det fungerer ganske bra, uten egentlig å ha viet denne delen stor oppmerksomhet. Har dog lyst til å forfølge din kommentar, med utgangspunkt i sort natt. Hvordan, aner jeg ikke nå - ytterligere tips for hvordan dette best kan angripes vha ps ville vært nyttige.
Mvh Åsmund
Hadde det vært mitt bilde hadde jeg muligens prøvd en annen løsning; å legge til en annen bakgrunn enn en kullsort, kanskje et eller annet landskap litt ute av fokus, for på den måten å få kvinnen i fokus.
Men ut fra kommentarene du ellers har fått fungerer dette likevel, og kanskje det er like greit å la det være som det er. For bildet har helt klart kvaliteter som også er nevnt av de andre her, og jeg forstår deg godt at du nødig ville kassere dette uten videre.
AC