Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_17201} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ja. Det overrasker stadig vekk. Kanskje man skulle vente såpass til den prisen, men likevel da.
Dette er forøvrig nok et pausebilde. ''Green on Green'' er tematisk veldig problemfylt, noe jeg skal komme tilbake til når det blir aktuelt. Bildekandidatlisten er snevret sterkt inn, så det kommer nok om ikke altfor lenge.
Aleksander J.
Du blir kanskje overrasket over det som kommer ut av kameraet ditt, BR, men jeg blir ikke overrasket når man vet hvem som står bak kameraet. Nok et knallbilde fra din hånd. Virkelig.
Simplicity er stikkordet, og det funker.
Vemund L.
En fornuftig kommentar fra Jacobsen. La meg suplere med, at jeg er helt enig.
Kanll bilde, Bjørn. Stilrent og pent.
Genialt enkelt, ganske enkelt genialt:)
Vemund
Carsten A.
Fabelaktig, og det får holde!
MVH CA
Toini B.
Sier meg enig med CA. Et fabelaktig bilde, dette!!
mvh
[toini]
Jan Rune B.
Relativt alternative høstfarger, men flott, bedre en både elg og sol.
PS: 50/50 idealet ser til å ryke her...
JRB ::)
Avsluttet .
Et nydelig bilde, men elg og sol kan også være pent..:-)
Terje
Birna R.
Takker & bukker .... dette var jo bare pausefyll, noe sånt som forgangne tider på bislett med ''pølse&lompe par'' fra langtvekkiland med rundetider på 45. god tid for pølser og NRK sendte pausemusikk. gyldne tider, vanskelig å forstå når man går forbi dagens bislett og lurer på om murene omkring stadion ramler i dag eller i morgen...
Avsluttet .
Glem elger, glem solnedgang! Dette var rett og slett veldig flott!
Kan du gi oss et tips om hvordan du har gått frem her?
MVH
Jon-Petter
Arild K.
Enig med de andre, kjempebra !
MVH AK
Birna R.
J-PT: stalltipset må vel være å ''ta'' mange, mange bilder både med og uten kamera; fotografering handler først og fremst om å opparbeide visuelle vaner og årvåkenhet.
Rent konkret, siden du spør direkte:
Råfilene fra D1X kjører jeg i batch gjennom et program som heter Bibble, det ''pakker'' ut data og lager Nikons NEF-format om til noe mer spiselige saker som TIf & jpg. Jeg hadde før dette opptaket jobbet med en forside hvor lyssetting var ganske spesiell og antakelig har jeg glemt å resette Bibble til defaultverdiene. Dermed kom dette bildet ut slik og siden jeg likte resultatet brø jeg meg ikke særlig om hvordan det ble til.
Antakelig er bregnebildet et resultat av at programvaren påtvinger bildefilen en helt feilaktig fargetemperatur (noe slikt du får ved å bruke kunstlysfilm utendørs) og feil justering av fargetone (hue, slik du får ved kryssprosessering av E-6/C-41 filmer). Kall det arbeidsulykke eller hell i uhell om du vil.
Avsluttet .
Fint bilde, men mer enkelt enn genialt. Du vil selvsagt avvise at beskjæringen kunne vært bedre, men selv ønsker jeg meg ørlite (og da mener jeg ØRlite) mer oppe. For øvrig er din elgmisunnelse påfallende. Du får bli med oss til Sarek en gang.
Birna R.
K-SH: jeg har personlig et uhyre avslappet forhold til elg og trenger slett ikke dra til Sarek for å ta bilder av dem, det reker nok av denslags dyr i mitt distrikt. Jeg føler bare ikke for å ''ta'' dem, så enkelt er det. Riktignok så har jeg faktisk ''elg i solnedgang'', eller egentlig ''elgskanke i soloppgang'', siden udyret insisterte på å komme nærmere enn nærgrensen på min MF 300. Altså var det bare å flytte utsnittet til det var mulig å få ting i fokus, og det var bakbeinet på elgen. Hvorfor jeg ikke kunne flytte meg? Jo, jeg sto i vinduet og stakk 300'en gjennom vindussprekken i et vindu som bare kunne åpnes på gløtt. Snakk om trange arbeidsvilkår for en naturfotograf.
Når det gjelder beskjæringen så kunne du ha fått det du ønsket (selvsagt, opptaket er litt trimmet i utsnittet), men jeg vil ikke. Den beskjæringen du foreslår hadde jeg prøvd og forkastet før bildet ble lagt ut. Tilsvarende finnes det opptak i stående format som heller ikke nådde opp.
Erik A.
Enkelt, rent, pent. Meget fint komp. Litt sjuke farger som vanlig, men her ble det faktisk svært så pent. Hva slags pause snakker du om? Skjønte bare ikke hvor buljong-løpere fra Bislett kommer inn...
Rune Edvin H.
Stilige farger.
Morsomt at datamessig uhell kan resultere i noe sånnt fint.
Rune
Birna R.
Med ''datamessig uhell'' tenker jeg helst på diskkrasj og denslags vederstyggeligheter, jeg .... (som hender - også for meg - men jeg har relativt omfattende sikkerhetsnett for å hindre skader fra slikt).
Med et digitalkamera som verktøy er PC-en(e) en vesentlig de lav den fotografiske prosessen. Man trykker og klikker og peker og .... istf. å rase avgårde til lab'en med filmene. Det går kjappere, billigere og etter min oppfatning bedre enn med film, og som dette bildet viser, man kan fortsatt få en aha-opplevelse.
Rolf S.
Trenger ingen broderinger fra meg, slutter meg til ovenstående og vil si at jeg etter hvert SKAL HA en slik digitalklump som du er innehaver av! Basta!
Rolf
Leif L.
Stilrent og flott. Mvh LL
kai j.
Et enkelt bilde, som blir spennende for dens enkelthets skyld.
Det enkle er ofte det beste.
Bjørn er jo ikke noen enkel mann, men her presenterer han et enkelt men gjenomtenkt komposisjonsmesig bilde med kledelige farger.
forutsett eller ikke.
Fargene som du har endt opp med kler uansett bilde som blir tilfolatelig behagelig og se på.
Fredrik T.
St*erne bra Bjørn!!
Bjarne R.
Enkelt og meget bra. Fargene er spesielle, men funker godt sammen.
Birna R.
Tar en oppsummeringsrunde på tampen og kan bare si at jeg er (positivt) overrasket over responsen som dette bildet har fått. Mitt ''ideal'' er som noen har påpasselig påpekt, en 50/50 respons, dvs. at folk engasjerer seg for og i mot i like stor grad. Bevares, hadde det vært slik at nær 100% syntes et bilde var bra, så var det kanskje bra, men kansje likevel ikke, siden jeg føler at da har ikke bildet vært utfordrende nok. Her tenker jeg ikke på ''utfordrende'' i betydning ''våget'', altså noe med lite påkledte mennesker eller slikt, men helst på at bildet utfordrer våre konvensjoner om hva som er et godt bilde. Så jeg føler muligens at jeg ikke helt har lykkes i denne sammenhengen.
Heller ikke på den rent tekniskne siden er jeg helt fornøyd selv. Fargene synes jeg godt om, men nok skulle jeg ønsket å ha bedre skarphet over hele bladet. Skarphet i seg selv er neppe bestemmende for hvorvidt et bilde er ''bra'' eller ikke ''bra'', men noen motiver skriker etter taktilitet og tekstur, så her. Bildet ble imidlertid tatt nokså sent på ettermiddagen og noe mer enn f/3.8 og 1/15 sek kunne jeg ikke få til. Det var plagsomt drag av vind i lufta, som gjorde lengre tider umulige. Hvorfor ikke f/11 og blitz med bakre gardinsynkronisering - umulig fordi det var en vannflate ikke langt bakenfor og jeg da garantert hadde fått masser av uønskete relekser. Det er og blir avveininger som må gjøres og selv i digitalalderen må det meste gjøres i opptakssituasjonen, ikke etterpå.
Rolf: ikke er D1X en ''klump'' (veier mindre enn F5) og ikke er det vanskelig å få tak i heller, en telefon til interfoto ordner saken på et øyeblikk. Flott at du tenker digitalt, for naturfotografmiljøet begynner å fremstå som en konservativ bastion. Her skal man klamre seg til filmen så lenge råd er.
Arvid B.
Eg har mange filmar i kjøleskapet. Dei fleste har gått ut på dato. Kona mi tykte det var katasrofalt dyrt då 20-25.000 gjekk ut av pensjonsfondet vårt. Nå smiler ho og gler seg over 0 svære krkningar frå Kodak og Co.
Godt bilde, Bjørn
Arvid
(for alltid digital)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Dette er forøvrig nok et pausebilde. ''Green on Green'' er tematisk veldig problemfylt, noe jeg skal komme tilbake til når det blir aktuelt. Bildekandidatlisten er snevret sterkt inn, så det kommer nok om ikke altfor lenge.
Simplicity er stikkordet, og det funker.
Kanll bilde, Bjørn. Stilrent og pent.
Genialt enkelt, ganske enkelt genialt:)
Vemund
MVH CA
mvh
[toini]
PS: 50/50 idealet ser til å ryke her...
JRB ::)
Terje
Kan du gi oss et tips om hvordan du har gått frem her?
MVH
Jon-Petter
MVH AK
Rent konkret, siden du spør direkte:
Råfilene fra D1X kjører jeg i batch gjennom et program som heter Bibble, det ''pakker'' ut data og lager Nikons NEF-format om til noe mer spiselige saker som TIf & jpg. Jeg hadde før dette opptaket jobbet med en forside hvor lyssetting var ganske spesiell og antakelig har jeg glemt å resette Bibble til defaultverdiene. Dermed kom dette bildet ut slik og siden jeg likte resultatet brø jeg meg ikke særlig om hvordan det ble til.
Antakelig er bregnebildet et resultat av at programvaren påtvinger bildefilen en helt feilaktig fargetemperatur (noe slikt du får ved å bruke kunstlysfilm utendørs) og feil justering av fargetone (hue, slik du får ved kryssprosessering av E-6/C-41 filmer). Kall det arbeidsulykke eller hell i uhell om du vil.
Når det gjelder beskjæringen så kunne du ha fått det du ønsket (selvsagt, opptaket er litt trimmet i utsnittet), men jeg vil ikke. Den beskjæringen du foreslår hadde jeg prøvd og forkastet før bildet ble lagt ut. Tilsvarende finnes det opptak i stående format som heller ikke nådde opp.
Morsomt at datamessig uhell kan resultere i noe sånnt fint.
Rune
Med et digitalkamera som verktøy er PC-en(e) en vesentlig de lav den fotografiske prosessen. Man trykker og klikker og peker og .... istf. å rase avgårde til lab'en med filmene. Det går kjappere, billigere og etter min oppfatning bedre enn med film, og som dette bildet viser, man kan fortsatt få en aha-opplevelse.
Rolf
Det enkle er ofte det beste.
Bjørn er jo ikke noen enkel mann, men her presenterer han et enkelt men gjenomtenkt komposisjonsmesig bilde med kledelige farger.
forutsett eller ikke.
Fargene som du har endt opp med kler uansett bilde som blir tilfolatelig behagelig og se på.
Heller ikke på den rent tekniskne siden er jeg helt fornøyd selv. Fargene synes jeg godt om, men nok skulle jeg ønsket å ha bedre skarphet over hele bladet. Skarphet i seg selv er neppe bestemmende for hvorvidt et bilde er ''bra'' eller ikke ''bra'', men noen motiver skriker etter taktilitet og tekstur, så her. Bildet ble imidlertid tatt nokså sent på ettermiddagen og noe mer enn f/3.8 og 1/15 sek kunne jeg ikke få til. Det var plagsomt drag av vind i lufta, som gjorde lengre tider umulige. Hvorfor ikke f/11 og blitz med bakre gardinsynkronisering - umulig fordi det var en vannflate ikke langt bakenfor og jeg da garantert hadde fått masser av uønskete relekser. Det er og blir avveininger som må gjøres og selv i digitalalderen må det meste gjøres i opptakssituasjonen, ikke etterpå.
Rolf: ikke er D1X en ''klump'' (veier mindre enn F5) og ikke er det vanskelig å få tak i heller, en telefon til interfoto ordner saken på et øyeblikk. Flott at du tenker digitalt, for naturfotografmiljøet begynner å fremstå som en konservativ bastion. Her skal man klamre seg til filmen så lenge råd er.
Godt bilde, Bjørn
Arvid
(for alltid digital)