Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_172735} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Du skal også ha ros for det tekniske her. Nydelig gjort.
Øyvind A.
Enig med Dag. Glimrende!
Ø.
Espen A. I.
WOW! Dette var sinnsykt rått. Liker settingen og alt!!
mvh Espen
Johan K.
Enig med de andre.... Fantastisk bra! Både innhold og teknisk :)
Johan
Edvin S.
Meget bra, både teknisk og kunstnerisk ;-)
Mvh ~ Arne
Jan Frode A.
Dette fungerer alldeles utmerket! Et bilde som en kan gjøre seg mange tanker om, og spinne mange historier rundt.
Teknisk meget dyktig gjennomført. Velkomponert der elementene er flott plassert innenfor bilderamma. Flott lyssetting.
mvh Jan Frode
Miranda Synøve D.
enig med retsen her.. Knallbra.
Fred S.
Det er temmelig sjelden jeg ser bilder som setter fantasien min i sving her inne, men bildene dine er et hederlig unntak. Ingen ting er som gamle hus og lekne ''medarbeidere'' ( for alt jeg vet er det du selv som ligger der mens du fotograferer), og du har gjort maksimalt ut av situasjonen. Av en eller annen grunn synes jeg også sikringsskapet hever bildet enda mer. Tankespinnende situasjon, og teknisk topp.
vh fred
Eyvind R.
Svært kreativt og teknisk svært bra. Bravo!
Mvh Eyvind
Eirik H.
Stilig dette. Kreativt og bra gjennomført. Veggane ser litt ''softa'' ut. Eit røffare eller grovare uttrykk i veggen hadde gitt eit betre heilskapsinntrykk etter mi meining, men dette er berre detaljar.
Hans-Einar O.
Herlig galskap satt i system :-)
Faktisk enig med Fred om sikringsboksen....
Ellers teknisk helt på topp!
mvh Hans-E
Ronnie S.
Jeg henger med på applausen. Dette var svært bra, kreativt og fantasifullt!
André M.
Rått stilig. Liker det absurde forsterket av det tekniske. Bra!.
Hans Kristian B.
Man sier jo at et bilde sier mer enn 1000 ord. Det her bekrefter vel regelen. Godt jobba!!
Roger V.
Hei
Syntes Fred Strømmes kommentar sier alt om dette.
Veldig bra
Roger
Jan O Ø.
Hei. Kjempeidè og veldig fint utført. Finner intet negativt.
Mvh Jan O.
Jon-Petter T.
morsomt! - og flott gjennomføring av edéen!
Bra med lyssettinga som faller riktig over bena fra vinduet.
Liker også strukturen i flatene.
Sikringsboksen er jo topp!
MVH
J-P
Chr. G.
Her lukter det lik, forfall og forråtnelse. Fargen og strukturen på veggen bidrar sterkt til dette, innbiller meg at de samme tonene ikke er så langt unna førstnevnte. Selvfølgelig et bilde som inviterer til bruk av fantasien, men jeg merker også en umiddelbar spenning ved førstegangsbetraktning. Personen i vinduet virker litt vel rolig, det ser ikke ut som om han har helt fått grepet på det som befinner seg innenfor ennå. Det meste stemmer overens.
Avsluttet .
Støtter de berettigede positive kommentarene du har fått her. Bildet fremstår spennende såvel teknisk som innholdsmessig. Ikke minst liker jeg perspektivet med at en som betrakter ser motivet fra den liggende personens ståsted. Fantasien settes i sving, og den liggende personen kan være død eller levende. Virkningsfull bruk av fargetoner og lys. En liten detalj er at jeg muligens kunne tenkt meg litt mere detaljer/lys i ansiktet på fyren utenfor vinduet - men når du har valgt å presentere det slik er det nok en grunn for det. Symmetrien i motivet generelt og de geometriske linjene i vindu/gulv/vegg er fine, men bildet kunne kanskje fungert med mindre grad av symmetri og. Med andre ord et spennede motiv som kunne hatt mange ulike presentasjonsformer - men hvor du her opplagt har tenkt gjennom dine valg på forhånd. Et estetisk bilde som kan være både vakkert, dystert, melankolsk og spennende; alt etter betrakters preferanser, dagsform osv.
Tove Å.
Utrolig fett! Henger meg på alle positive kommentarer her.
Åsmund I.
Spennende! Det meste er sagt her, så jeg slenger meg bare på skrytekoret. Meget stilig utført bilde. Bra teknisk, med godt etterarbeid og med spennende elementer i bildet. Meget pent dette!
Mvh Åsmund
Sindre S.
Stilig bilde.
Veldig fin stemning.
Veldig bra gjort.
Rune H.
Henger meg på de ovenfornevnte kommentarene!
Flott!!
Dette bildet er virkelig bra kost for fantasien!
Rune
Hans Jacob H.
Tusen takk for alle kommentarer og innspill!
Bare noen kommentarer til kommentarene:
Eirik: Er ikke uenig med deg ang. veggen. Den bestod en slags papp nesten helt uten struktur, som jeg har prøvd å gjøre det beste ut av. Helst skulle det vært gammel og morken panel el.l. med masse mønster.
Tommy: Et mer detaljert ansikt ville tatt bort noe av følelsen av en tilfeldig og anonym forbipasserende tror jeg, og gitt bildet et blikkfang som jeg ikke tror hadde blitt til det bedre. Dessuten er det motlys og naturlig med et mørkt ansikt i den stillingen. Når det gjelder symmetrien, skyldes nok det først og fremst at jeg er usedvanlig glad i midtstilte og symetriske komposisjoner. :)
Fint også at sikringsboksen ble kommentert, det er en detalj jeg også synes er med på å heve bildet.
Igjen, takk til dere alle!
Asbjørn K.
Slenger meg med på de gode kommentarene. Føler virkelig en indre frykt, skremmede bra! God dybde gjør seg også godt.
Erik B.
Flott stemning ja. Likte dette bildet :) Thumbs up!
Torbjørn K.
Det meste er vel sagt, så da tror jeg at jeg nøyer meg med å si at dette ble svært bra! Spesiell teknikk som du har vist flere ganger at du mestrer.
Torbjørn
Asbjørn M.
Dette var meget bra. Historien, fargene. Og sikringsboksen så klart.:-)
Asbjørn
Ketil P.
Et fabelaktig bilde!. Herlig iscenesatt og, etter hva jeg kan se, topp teknisk presentert. Mer!
Peter M.
Fantastisk. Ikke nødvendig å si noe mer :-)
mvh. Peter
Birger J.
Artig dette, spennende og flott. Denne typen PS jobbing må sies å være særegen for nåtiden, trend kanskje.
Lars-Anders M.
Jeg beundrer din sans for kreative løsninger. Dette bild får mina tanker i sving. Samtidigt er det stilrent.
Christian H.
Det må være fortvilende når man endelig har funnet igjen beina sine, at han som holder til der har bygd om døra til vindu. Han (som holder til der) har tydeligvis noe med lyset og gjøre også, ser ut som han har skrudd på full guffe, uten tanke på konsekvensene - sikringene spruter jo. Ting tyder altså på at situasjonen begynner å bli litt småkritisk for mannen som står i vinduet...
Du har ikke gjort noen dårlig jobb med lyset, for å si det forsiktig.
Magnar B.
heftig bilde! Skal sei du har spennvidde i bilda dine frå den mjuke katten til dette her. Desse to ser jo ikkje heilt friske ut noken av dei Er imponert over bildekvalitet og teknikk! Du har mykje fint i serien din! Likar rusket på golvet og veggen, gamle sikringar og flott lys! Spesielt godt arbeid!
Hans Jacob H.
Tusen takk for alle nye kommentarer og betrakninger!
Christian: Morsom tolkning! :-)
Stine J.
Herlig bilde med masse rom for fantasien. Flott, rustikk setting og bra teknisk gjennomføring.
mvh Stine
francisco m.
dette var utrolig bra .retosjæringen er perfekt.
Michaela K.
Aner jeg inspirasjon fra Jan Saudek? Dette minner meg VELDIG om noen av hans bilder! Jeg elsker bildene hans så det sier seg selv at jeg elsker dette også! Ikke akkurat den samme tematikken, men stilen er der. Du har sikkert hørt om han, men hvis ikke så burde du sjekke ham ut! 70-års jubileum i fjor.
Mic
Hans Jacob H.
Takk for tips, Michaela. Jeg må innrømme at jeg har pinlig dårlig kunnskap om kjente internasjonale fotografer, men web-sidene hans er nå funnet og bokmerket. Jeg kan godt forstå at du så likheten i bildet mitt, uten at jeg skal sette det opp mot hans glimrende arbeider. Idag er det vel forøvrig bortimot umulig å lage noe uten at noe lignende er gjort tidligere. :)
Takk til Stine og Francisco også for kommentarer!
Kristoffer L.
Jeg deler entusiasmen omkring dette motivet, som er tvers igjennom herlig. Komposisjonsmessig sitter det da også som et skudd.
Er imidlertid ikke fullt så begeistret for bearbeidingen av veggen og taket. Her ser det for meg ut som en litt flekkvis softing begge steder. Dette får jeg ikke til å stemme overens med skarpheten i andre deler av bildet, f.eks. på gulvet/bena, sikringsskapet osv. Jeg tror jeg heller ville satset på å bruke det som naturlig var der av elementer og skarphet, og så heller behandlet bildet på mer tradisjonell måte (levels/curves osv). Dette gjelder for meg også ansiktet i vinduet. Er også litt usikker på de nesten desaturerte tonene. Kanskje ville de fungere bedre med en mer tradisjonell bildebehandling, men kunne ikke en ren og fet s/h også være et alternativ?
- Kristoffer
Simon Ø.
Virkelig ''grøss'' opplevelse av bilde. Jeg ser en mann i ett vindu, så ser jeg noen nakne ben....
En meget bra komp og formidling. Kreativt. Lite å utsette. Fint bruk av lys og farge. Går igjen i mange av dine bilder. Fin egen stil.
Meget bra gjennomført!
Hans Jacob H.
Takk Kristoffer og Simon for kommentarer.
Kristoffer: Her vurderte jeg de desaturerte fargene til å styrke det litt absurde budskapet i bildet. Jeg synes s/hv la litt for entydig depressive føringer, men også her bunner det nok ut i smak og behag.
Når det gjelder vegg og tak, var de kledd som nevnt med en ganske kontrastløs og ensfarget papp som framstod som ganske kjedelig. Om det har vært noe panel el.l over som har blitt fjernet når huset ble forlatt, eller om det var så små kår at det ikke var mer, vet jeg ikke. Jeg har ialle fall brukt både levels, curves og alt tenkelig annet for å live den opp, men jeg ser jo at deler kan framstå som litt ''soft''. Jeg skulle også gjerne sett at det var mer struktur i veggene i utgangspunktet, slik som det er i gulvet.
Tusen takk for grundige kommentarer!
Christina J.
stilig! kjempetøft, liker motivet og tonene i bildet!
tøft med etterarbeildet du har gjort her, får en tøff tekstur i veggen!
CJ
jeanette h.
hallo! vel, det meste er vel sagt, men jeg sier noe likevell selv om jeg sikkert gjentar noe av det som allerede er sagt... Første ting jeg tenkte på når jeg så det var Hvorfor i huleste ser personen utenfor rett i kameraet når det ligger en naken mann på gulvet??? og har kun et meningsløst ansiktsutrykk?? ok, dette fantasien min til å svirre rundt. kanskje han ser på en annen person i rommet, og har enda ikke oppdaget liket på gulvet? Kanskje han er en av de ufattelige nysgjerrige naboene som har hørt et skudd, og har akkuratt sett morderen, og dette er sett gjennom morderens øyne?
osvosv
Noe jeg merker er at du kan se litt av taket, det vil si at enten er dette et lite hus, ellers er han utenfor veeeldig nysgjerrig! hehe
jeg har ikke noe negativt å si om bilde. kunne på en måte ønske at jeg hadde, for det er ingenting som heter et perfekt bilde. jeg tror måten du har laget denne historien gjør hele bildet. supert!!! tenker utsiden av en krim bok jeg.
*J*
Lasse F.
Beina kom overraskande på meg, då eg ikkje såg desse på thumben! Syns bildet er kjmpebra! Både teknisk og kunstnerisk. Godt jobba! :)
Mvh.Lasse Fløde
Arne S.
Jeg har stor sans for dette bildet. Her stemmer alt, fra ide' til gjennomføring. Midtstillingen av hovedmotivet forsterker budskapet. Strukturen i vegger og golv er veldig bra. Sikringsboksen og det lyse feltet i veggen hever motivet ytterligere - til de store høyder.. faktisk!
:)
Hans Jacob H.
Takk for nye inspirerende tilbakemeldinger!
At bildet skulle få en så overveldene respons hadde jeg ikke drømt om.
Line Kristin W.
Det er nesten skummelt å tenke på alle de gangene jeg har stått i denne døråpningen og sett nøyaktig dette bildet...
Gutten i vinduet bodde der fra midten av 30-tallet. Det var dårlige tider og besteforeldrene hans hadde innredet tre små rom i bryggerhuset til datteren og familien hennes. Småguttene fikk dette rommet i 2nd. etg.
Brødrene var livredde for å gå dit opp i mørket og fant på alle verdens unnskyldninger for å slippe å sove der. Men i dagslys ble nysgjerrigheten av og til så stor at de ikke klarte la vær å klatre opp stigen for å kikke inn gjennom vinduet.
Mannen på gulvet hang seg for snart 100 år siden. Så sent som på 50-tallet leide gutten's besteforeldre ''spøkelsesutdriver'' i håp om at mannen endelig skulle få fred. På mørke kvelder går enkelte fremdeles lange omveier for å unngå å passere det gamle småbruket.
Gutten i vinduet er i dag en gammel mann, - en anerkjent kunstner som bor i Oslo. Stedet heter Solstadlia og jeg levde der inntil for få år siden.
Men mannen som hang seg møtte jeg aldri.
Ikke før nå.
- Line :-)
Avsluttet .
Her er det ikke stort mer å si en det som er sagt. Sier derfor kun gratulerer. Dette ser jeg på som stor fotokunst. Måtte se på resten av dine bilder. Du verden for noen bilder!
Takk for titten!
Wilhelm
Hans Jacob H.
Takk Line Kristin, for en spennende kommentar! Jeg blir både glad og ydmyk når jeg får slike fabuleringer rundt bildet mitt. Og så har jeg fått svar på noe jeg selv har lurt på lenge, hvem det egentlig er sine bein som ligger der...
;-))
Takk til deg også Wilhelm, for en hyggelig kommentar!
Line Kristin W.
Neste gang du er i Oslo kan du jo stikke innom gutten i vinduet - Leif Heiberg Myrdam - kanskje han kan fortelle deg mer om bena's eier ;-)
Ingen fabulering nei, - man spøker da ikke med gjenferd! =:-O
;-)
Jarle L.
Det er spenst i stortærne, så mannen er ikke helt uten liv ;-). Gamle loft kan være skikkelig skumle, noe du har formidlet på en ypperlig måte.
Terje V.
Sinnsykt stilig bilde!!
Lyssetting, komposisjon og ''story'' er utrolig bra!
Bruker du lang tid på å sette opp et slikt bilde?
Vil lære litt av deg
Svar mottas gjerne på melding;)
Terje
Odd Tore S.
Uærbødig kommentar:
Gamle sikringsskap er ikke for amatører! Tilkall autorisert el.installatør!
Kunne godt hatt frostroser på vinduet, siden føttene og tærne på liket må ha frosset seg stive før de ble slappe (og deretter dødsstive).
Ærbødig kommentar:
Dette er veldig bra utført, flott lyssetting. Jeg er ikke overbevist om at toningen av veggen er nødvendig. Mulig at veggen kunne tålt litt mer kontrast for om mulig å få fram den røffe overflaten enda bedre. Men dette er pirk diktert av personlig smak.
Det ser også ut til å være muligheter for detaljstudier uten lik her.
Odd Tore
Hans Jacob H.
Takk for nye kommentarer!
Terje: Jeg er så heldig å ha et gammelt og forlatt hus i nærheten, så opptaket tok ikke så lang tid. Kun kamera på stativ og naturlig lys fra vindu.
Odd Tore: Synes selv at ''interiøret'' var såpass spennende her, at jeg var inne på tanken å presentere dette uten bein. Men nå ble de med, og for bildets innhold synes jeg det var greit at det hadde flere bein å stå på. :-))
Tarjei Ekenes K.
meget bra igjen.
stilen din treffer meg rett i hjertet.
får litt følelse av en fotobok jeg har
med en kar som har tatt masse
bilder av damer i sitt dystre rom ved jernbanen,
men husker ikke navnet på fotografen.
dette er annerledes,
men har den samme dysterheten
fett som fy
:-D ! tarjei ekenes krogh !
Roger J.
Helt vanvittig stilig! Bra farger,lys,komp, ikke en eneste ting å pirke på. Perfekt!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Du skal også ha ros for det tekniske her. Nydelig gjort.
Ø.
mvh Espen
Johan
Mvh ~ Arne
Teknisk meget dyktig gjennomført. Velkomponert der elementene er flott plassert innenfor bilderamma. Flott lyssetting.
mvh Jan Frode
vh fred
Mvh Eyvind
Faktisk enig med Fred om sikringsboksen....
Ellers teknisk helt på topp!
mvh Hans-E
Syntes Fred Strømmes kommentar sier alt om dette.
Veldig bra
Roger
Mvh Jan O.
Bra med lyssettinga som faller riktig over bena fra vinduet.
Liker også strukturen i flatene.
Sikringsboksen er jo topp!
MVH
J-P
Mvh Åsmund
Veldig fin stemning.
Veldig bra gjort.
Flott!!
Dette bildet er virkelig bra kost for fantasien!
Rune
Bare noen kommentarer til kommentarene:
Eirik: Er ikke uenig med deg ang. veggen. Den bestod en slags papp nesten helt uten struktur, som jeg har prøvd å gjøre det beste ut av. Helst skulle det vært gammel og morken panel el.l. med masse mønster.
Tommy: Et mer detaljert ansikt ville tatt bort noe av følelsen av en tilfeldig og anonym forbipasserende tror jeg, og gitt bildet et blikkfang som jeg ikke tror hadde blitt til det bedre. Dessuten er det motlys og naturlig med et mørkt ansikt i den stillingen. Når det gjelder symmetrien, skyldes nok det først og fremst at jeg er usedvanlig glad i midtstilte og symetriske komposisjoner. :)
Fint også at sikringsboksen ble kommentert, det er en detalj jeg også synes er med på å heve bildet.
Igjen, takk til dere alle!
Torbjørn
Asbjørn
mvh. Peter
Du har ikke gjort noen dårlig jobb med lyset, for å si det forsiktig.
Christian: Morsom tolkning! :-)
mvh Stine
Mic
Takk til Stine og Francisco også for kommentarer!
Er imidlertid ikke fullt så begeistret for bearbeidingen av veggen og taket. Her ser det for meg ut som en litt flekkvis softing begge steder. Dette får jeg ikke til å stemme overens med skarpheten i andre deler av bildet, f.eks. på gulvet/bena, sikringsskapet osv. Jeg tror jeg heller ville satset på å bruke det som naturlig var der av elementer og skarphet, og så heller behandlet bildet på mer tradisjonell måte (levels/curves osv). Dette gjelder for meg også ansiktet i vinduet. Er også litt usikker på de nesten desaturerte tonene. Kanskje ville de fungere bedre med en mer tradisjonell bildebehandling, men kunne ikke en ren og fet s/h også være et alternativ?
- Kristoffer
En meget bra komp og formidling. Kreativt. Lite å utsette. Fint bruk av lys og farge. Går igjen i mange av dine bilder. Fin egen stil.
Meget bra gjennomført!
Kristoffer: Her vurderte jeg de desaturerte fargene til å styrke det litt absurde budskapet i bildet. Jeg synes s/hv la litt for entydig depressive føringer, men også her bunner det nok ut i smak og behag.
Når det gjelder vegg og tak, var de kledd som nevnt med en ganske kontrastløs og ensfarget papp som framstod som ganske kjedelig. Om det har vært noe panel el.l over som har blitt fjernet når huset ble forlatt, eller om det var så små kår at det ikke var mer, vet jeg ikke. Jeg har ialle fall brukt både levels, curves og alt tenkelig annet for å live den opp, men jeg ser jo at deler kan framstå som litt ''soft''. Jeg skulle også gjerne sett at det var mer struktur i veggene i utgangspunktet, slik som det er i gulvet.
Tusen takk for grundige kommentarer!
tøft med etterarbeildet du har gjort her, får en tøff tekstur i veggen!
CJ
osvosv
Noe jeg merker er at du kan se litt av taket, det vil si at enten er dette et lite hus, ellers er han utenfor veeeldig nysgjerrig! hehe
jeg har ikke noe negativt å si om bilde. kunne på en måte ønske at jeg hadde, for det er ingenting som heter et perfekt bilde. jeg tror måten du har laget denne historien gjør hele bildet. supert!!! tenker utsiden av en krim bok jeg.
*J*
Mvh.Lasse Fløde
:)
At bildet skulle få en så overveldene respons hadde jeg ikke drømt om.
Gutten i vinduet bodde der fra midten av 30-tallet. Det var dårlige tider og besteforeldrene hans hadde innredet tre små rom i bryggerhuset til datteren og familien hennes. Småguttene fikk dette rommet i 2nd. etg.
Brødrene var livredde for å gå dit opp i mørket og fant på alle verdens unnskyldninger for å slippe å sove der. Men i dagslys ble nysgjerrigheten av og til så stor at de ikke klarte la vær å klatre opp stigen for å kikke inn gjennom vinduet.
Mannen på gulvet hang seg for snart 100 år siden. Så sent som på 50-tallet leide gutten's besteforeldre ''spøkelsesutdriver'' i håp om at mannen endelig skulle få fred. På mørke kvelder går enkelte fremdeles lange omveier for å unngå å passere det gamle småbruket.
Gutten i vinduet er i dag en gammel mann, - en anerkjent kunstner som bor i Oslo. Stedet heter Solstadlia og jeg levde der inntil for få år siden.
Men mannen som hang seg møtte jeg aldri.
Ikke før nå.
- Line :-)
Takk for titten!
Wilhelm
;-))
Takk til deg også Wilhelm, for en hyggelig kommentar!
Ingen fabulering nei, - man spøker da ikke med gjenferd! =:-O
;-)
Lyssetting, komposisjon og ''story'' er utrolig bra!
Bruker du lang tid på å sette opp et slikt bilde?
Vil lære litt av deg
Svar mottas gjerne på melding;)
Terje
Gamle sikringsskap er ikke for amatører! Tilkall autorisert el.installatør!
Kunne godt hatt frostroser på vinduet, siden føttene og tærne på liket må ha frosset seg stive før de ble slappe (og deretter dødsstive).
Ærbødig kommentar:
Dette er veldig bra utført, flott lyssetting. Jeg er ikke overbevist om at toningen av veggen er nødvendig. Mulig at veggen kunne tålt litt mer kontrast for om mulig å få fram den røffe overflaten enda bedre. Men dette er pirk diktert av personlig smak.
Det ser også ut til å være muligheter for detaljstudier uten lik her.
Odd Tore
Terje: Jeg er så heldig å ha et gammelt og forlatt hus i nærheten, så opptaket tok ikke så lang tid. Kun kamera på stativ og naturlig lys fra vindu.
Odd Tore: Synes selv at ''interiøret'' var såpass spennende her, at jeg var inne på tanken å presentere dette uten bein. Men nå ble de med, og for bildets innhold synes jeg det var greit at det hadde flere bein å stå på. :-))
stilen din treffer meg rett i hjertet.
får litt følelse av en fotobok jeg har
med en kar som har tatt masse
bilder av damer i sitt dystre rom ved jernbanen,
men husker ikke navnet på fotografen.
dette er annerledes,
men har den samme dysterheten
fett som fy
:-D ! tarjei ekenes krogh !