Papirfremstilling krever råvarer og kraft. Typisk ligger tresliperier og papirfabrikker nær fosser som ga den energi som var nødvendig for produksjonen, og elva sørget for transport av tømmeret rett til fabrikken.
I dag er ikke nærhet til kraft og skog lenger en forutsetning, men et velutbygget kraftnett er nødvendig for fjerntransport av kraft. Kritiske faktorer i dag er, i ikke helt tilfeldig rekkefølge, konjunkturer, kronekurs, lønninger, kraftpris, transportomkostninger. Markedsøkonomiske betingelser styrer.
---------------
Norske Skog er i nyhetene igjen. Konsernsjef sparkes og får med seg 10.8 mill kr i fallskjerm. En tredjedel av dette er ikke avtalefestet, dvs. ekstra bonus. Samtidig pålegges Follum å redusere lønnsutgiftene med 16 mill i 2006. Man regner ikke med oppsigelser.
Bildet inngår i albumet Treforedling i annet lys - Norske Skog - Follum er en hjørnestensbedrift på Ringerike. Tidligere var det en klynge av papirfabrikker ved Hofsfoss.
Øverst Hofsfoss, så Hofs Brug og Follum på hver sin side av Begna. Det to første var ganske gammeldagse og inneholdt mengder av industrihistoriske motiver som jeg ikke var moden nok til å forevige før det ble for sent.
I den tiden jeg jobbet der som ferievikar og praktikant, spiste Follum de andre og la mye ned.
--------------
Serien ligger både på Galleriet og Kritikken. Koblingen her virker når den vil.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_183969} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Det er få som matcher denne industripoesien din. Du har en egen evne til å se motiver der de fleste av oss haster forbi. - Høyspentkabler og industribygg som spyr røyk? Sorry Mack, sier vel de fleste av oss. Har selv lagt ut noen industribilder, men de er mer politisk korrekte og viser udyret og ikke skjønnheten, som her. Teknisk bra er bildet også. Dette er en serie du kan si deg særdeles fornøyd med. Om N S har råd til å kjøpe den? Tja, de har store løpende utbetalinger...
Avsluttet .
Hei Odd Tore!
En storslagen komposisjon synes jeg. Godt fotohåndverk!
Litt politikk fra meg også: Det er dette vi lever av.
mvh Erik J
Torbjørn K.
Herlig kombinasjon av varme og kalde farger. Liker godt lukkertida du har brukt, som gir passe bevegelse og dynamikk i bildet. Jeg synes det hele blir noe midtstilt, og kunne tenke meg at bildet ble forflyette et par cm mot høyre. Jeg liker godt at du har fått med kraftlinjene, som både leder blikket inn i bildet og forteller en historie. Fin dyp blåfarge i himmelen som også krydres med noen blanke stjerner. Du får industri til å se vakkert ut!
Torbjørn
Tone B.
Fint dokumentasjonsbilde i disse dager da det er så mye snakk om kraftkrise. Fine fargetoner som står godt sammen. Bra komposisjon med linjer som leder innover i bildet.
Industri er ikke det vakkreste i landet vårt men jeg synes du presenterer den på en fin måte her.
mvh Tone
Thorfinn B.
nydelig lys og fargebruk. Kombinasjonen fabrikk og kraftledninger er bra, men det blir litt for mye himmel synes jeg. Ville nok konsentrert utnsittet noe...
Kurt S.
Støtter Torbjørns tanker ang. utsnittet.
Et flott og aktuelt dokumentasjonsbilde. D.v.s det blir litt mer enn et dokumentasjonsbilde p.g.a de flotte fargene.
Det oransje mot den nydelige blåfargen ble rett og slett knallfint, skapte flotte kontraster, og gikk rett hjem hos meg.
Flott linjerføring med kraftlinjene som også skaper god dybde.
Å få industribilder til å bli vakre og severdige er ikke enkelt.
Du klarte det på en mesterlig måte med dette bildet.
Veldig bra jobba og meget severdig.
Mvh Kurt
Chr. G.
Bra at du har tatt på deg ansvaret for å dokumentere noe av det som er i ferd med å forsvinne. Industri og skorsteinsrøyk blir om ikke lenge historie og de som skulle blitt industriarbeidere blir webutviklere med fotografering som hobby.
Her har du fanget en liten levende celle i samfunnet. Opptakstidspunkt og belysning bidrar til at jeg gjør meg den betraktningen. Strømlinjene tilfører næring og holder den i live. Ihvertfall tilsynelatende, pengestrømmen ser vi ikke.
Kjell G.
Jeg er ikke enig i at himmelen skal beskjæres. Da ødelegger du den viktige masten. Dessuten synes jeg den høye himmelen er viktig for å understreke at i slike bistre vinternetter føles det som om hele verdensrommet suger ut den lille varmen som er igjen i hus og hytte.
Dette er et veldig bra bilde som bør få stå som det er!
mvh kjellg
Lars-Anders M.
Stilig bild av Follum?
Ann F.
Jeg synes himmelen skal være som den er.
Ikke bare pga masta, men også for følelen av at Norske Skog nok kan være stor - men likevel liten sett i et større perspektiv.
Du er teknisk dyktig med nattbilder!
mvh Ann
Johan K.
Ja, du er god på å få fine bilder ut av slike industribygg.
Her er det kombinasjonen av kalde og varme farger som slår meg. Meget pent.
Fin effekt av kraftledningene som leder blikket inn mot selve hovedmotivet.
Synes ellers himmelen er OK (at der er så mye av den).
Kan være enig med TK at bildet kunne vært forflyttet bittelitt til høyre.
Johan
Espen A. I.
En meget holdbar komposisjon som sitter som et skudd. Teknikken din er veldig bra, finner ikke noe støv, støy eller skeive bygninger. Samt at dette bildet har en historie gjør det både severdig og verdifullt.
mvh Espen
ingeborg w.
Sylskarpt, flotte farger, kaldt mot varmt, ikke noe støy og en god komp hvor ledningene leder blikket mitt innover i bildet.
Janne L.
Stjerneklar, kald fin kveld dette. Bildet gir inntrykk av ro og harmoni. Ikke lett å få til et bra bilde av industri. Men det synest jeg du har klart bra. Det er noe med lyset i bildet som tiltrekker meg.
Janne
Inger-Lise S.
Hei! Og du har gjort det igjen:) Hadde jeg ikke sett dine bilder, ville jeg nektet på at fabrikker etc. kan framstå som vakker...Men du greier det du :-)
Fin komposisjon, fine farger og god dokumentasjon.
Inger-Lise
Hege J.
Hei!
Jeg er sent ute her og har vel egentlig ikke så mye å tilføye utfyllende og gode kommentarer over. Littegrann skal du allikevel få av meg...
Dette er et typisk bilde fra deg - du har en egen evne til å lage gode bilder av i utgangspunktet stygge motiv. Du kombinerer dine gode teknikkegenskaper med bevisst valg av lys og tidspunkt slik at resultatet blir vakkert. Igjen. Har liksom sett det før, ingen overraskelse at du sto som fotograf når jeg så thumbnailen. Historien din til bildet er heller ikke overraskende, du setter som vanlig fokus på omstridte tema og hører absolutt med til bildet. Norske Skog, norsk industri, norsk politikk... Her får du med det meste, tankevekkende og bra!
Ha en fin kveld!
Mvh Hege
Odd Tore S.
Takk for hyggelige kommentarer med innspill!
Utsnittet denne gangen er ganske bevisst:
Kraftlinjene skal med, og skal være så dominerende som mulig. Siden linje nr. 3 kommer inn i bildet lavt fra venstre, vil jeg ikke kutte der. Til høyre er det mer kratt med lys fra bebyggelsen som skinner gjennom. Ikke spennende.
Det er ikke mulig å velge kamerastandpunkt lenger til høyre eller venstre, nå er det er på toppen av jordvollen mot E16.
Det undrer meg litt at dere meget observante og fantasirike kommentatorer ikke har kommentert røkdyrene som kysser: Kan det være et symbolsk dødskyss?
Min enkle filosofi når det gjelder samfunnet er at penger er til for menneskets skyld, og ikke omvendt. Jeg kan ikke tolerere at menneskeverdet reduseres til en produksjonsfaktor i pakt med evangeliet om konkurransesamfunnet og kravet om stadig billigere (forbruks)varer.
Odd Tore
Avsluttet .
Et meget godt teknisk bilde.
Fint motiv, fine farger og meget god skarphet. Den orange røyken mot den dyp blå himmelen gjør seg meget godt.
MvhJRH
Venche J.
Skjønner ikke at jeg har gått glipp av dette bildet fra deg. :)
Jeg likte det godt. Flott dokumentar av papirfabrikken og dens ''hunger'' etter kraft. Syntes utsnittet du har valgt fungerer veldig godt.
Wenche.
Bente K.
At du har fått med deg hele tre kraftledninger i bildet gjør at dette bildet viser det tittelen din hentyder. Dette var et utrolig skarpt, og den sterke fargekontrasten i røyken mot den mørke himmelen gjorde nesten røyken vakker. Sammen med din tekst blir ikke dette bare et bilde, men også et bidrag til samtidshistorien.
mvh Bente
Tom A. T.
Fin konstellasjon med en høy og en lav mast og den opplyste røyken og fabrikken som blir et sentralt blikkfang. Som for øvrig passer godt sammen med mastene. Fint utført.
mvh Tom T
Jan Frode A.
Farger og komposisjon forsterker inntrykket av kraft. Elementene er fint plassert, og bidrar til å understreke historien og miljøet. Veldig godt formidlet både i form av bildet og underteksten.
mvh Jan Frode
Ketil K.
Bildet er fargerikt og samtidig en god dokumentasjon på deler av norsk industris avhengighet av billig, subsidiert energi, fremdrevet gjennom kraftbransjens lobbyjunta (egentlig offentlig godtatt korrupsjon - noen kommer før i køen enn andre), der det egentlig burde vært kompetanse som var drivkraften. Det er det ikke alle politikere som har fått med seg. Og heller ikke at subsidier kan medføre lav kreativitet og feilallokeringer.
Vi internettbrukere - svært mange av oss har vel sluttet med aviser? - er kanskje likevel hovedgrunnen til at en rendyrket avispapirprodusent som NSG får problemer. Nedgangen i papirforbruket er miljømessig bra. Men trist at en bedrift som NSG ikke takler å stille seg om i tide, utvikle nye forretningsområder og få igang mer fremtidsrettede aktiviteter. Det var kanskje derfor dirken måtte gå? Mange andre får det jo til i Norge for tiden.
Hans Jacob H.
Interessant hvordan follum her framstår nærmest som liten, puslete og sårbar i større sammenheng. Fokuseringen på kraftlinjene i forkant gir også et interessant perspektiv, der strømmen har mulighet til å gå begge veier, til eller fra, og stiller spørsmål om industrien bør ligge nettopp der, eller et annet sted.
Kompen fungerer bra den i mine øyne, og også fin kontrast mellom mørke/lys og farger, som nevnt av mange. Fint med stjernene øverst, som gir ytterligere perspektiv på tingene vi driver med her nede.
Odd Tore S.
Takk for flere kommentarer og innspill!
Hans Jacob er inne på idéen bak bildet, nemlig store master for fokus på kraft, og liten Follum, fordi det er så mye utenforstående som egentlig bestemmer hva som kan skje her.
Det er mange som skriver melodien som Adm dir i Norske Skog må danse etter. Og han danset vel ikke så aller verst etter økonomenes synspunkt, men han tok sine trinn på feil tidspunkt og fikk feil fortegn i mediasammenheng. Tror nok at negativ image for Norske Skog var en vektig grunn her for fratredelsen.
Jeg hadde egentlig tenkt å skifte til vidvinkel for enda mer kraft og mindre Follum, men skifte av objektiv i halvmeteren med løssnø og med iskalde fingre ble for drøyt.
Odd Tore
Asbjørn M.
De fyrste jeg såg her var en dragelignende skikkelse i form av røykskya,
som tar seg et jafs. Kanskje de ligg noe symbolikk i de ?
Kratlinjene er en dominerende faktor her, og de passer godt inn.
Litt irriterende at du legg bildet ut i så stort format.
Vi som sitter med 17'' skjerm, må skrolle, og får ikke rette intrykket av bildet. Så de så. ;-)
Asbjørn
Odd Tore S.
Asbjørn:
Takk for hyggelig kommentar.
Du er den første som nevner dyrene i dampen.
Heldigvis er alt vi ser her ren avdamp fra tørkeprosessen. Røyken fra den røde djevel (fyrhuset hvor de produserer det meste av dampen) blir meget beskjeden i forhold til dette, og er gjemt bak avdampen på dette opptaket. Dampen holder seg inne i tørketromlene og kondenserer der, avdampen kommer fra vannet i den våte papirmassen som tørkes utenpå tørketromlene.
Det er en god grunn teknisk til å bruke så stort format på bilder med tynne linjer (fagverk, ledninger), og det er jaggies. Her balanserer det helt på kanten av at de blir godt synlige, men kontrasten er såpass lav i kritiske områder at det går rimelig bra.
Jeg har også 17'', men kanskje med høyere oppløsning?
Odd Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
En storslagen komposisjon synes jeg. Godt fotohåndverk!
Litt politikk fra meg også: Det er dette vi lever av.
mvh Erik J
Torbjørn
Industri er ikke det vakkreste i landet vårt men jeg synes du presenterer den på en fin måte her.
mvh Tone
Et flott og aktuelt dokumentasjonsbilde. D.v.s det blir litt mer enn et dokumentasjonsbilde p.g.a de flotte fargene.
Det oransje mot den nydelige blåfargen ble rett og slett knallfint, skapte flotte kontraster, og gikk rett hjem hos meg.
Flott linjerføring med kraftlinjene som også skaper god dybde.
Å få industribilder til å bli vakre og severdige er ikke enkelt.
Du klarte det på en mesterlig måte med dette bildet.
Veldig bra jobba og meget severdig.
Mvh Kurt
Her har du fanget en liten levende celle i samfunnet. Opptakstidspunkt og belysning bidrar til at jeg gjør meg den betraktningen. Strømlinjene tilfører næring og holder den i live. Ihvertfall tilsynelatende, pengestrømmen ser vi ikke.
Dette er et veldig bra bilde som bør få stå som det er!
mvh kjellg
Ikke bare pga masta, men også for følelen av at Norske Skog nok kan være stor - men likevel liten sett i et større perspektiv.
Du er teknisk dyktig med nattbilder!
mvh Ann
Her er det kombinasjonen av kalde og varme farger som slår meg. Meget pent.
Fin effekt av kraftledningene som leder blikket inn mot selve hovedmotivet.
Synes ellers himmelen er OK (at der er så mye av den).
Kan være enig med TK at bildet kunne vært forflyttet bittelitt til høyre.
Johan
mvh Espen
Janne
Fin komposisjon, fine farger og god dokumentasjon.
Inger-Lise
Jeg er sent ute her og har vel egentlig ikke så mye å tilføye utfyllende og gode kommentarer over. Littegrann skal du allikevel få av meg...
Dette er et typisk bilde fra deg - du har en egen evne til å lage gode bilder av i utgangspunktet stygge motiv. Du kombinerer dine gode teknikkegenskaper med bevisst valg av lys og tidspunkt slik at resultatet blir vakkert. Igjen. Har liksom sett det før, ingen overraskelse at du sto som fotograf når jeg så thumbnailen. Historien din til bildet er heller ikke overraskende, du setter som vanlig fokus på omstridte tema og hører absolutt med til bildet. Norske Skog, norsk industri, norsk politikk... Her får du med det meste, tankevekkende og bra!
Ha en fin kveld!
Mvh Hege
Utsnittet denne gangen er ganske bevisst:
Kraftlinjene skal med, og skal være så dominerende som mulig. Siden linje nr. 3 kommer inn i bildet lavt fra venstre, vil jeg ikke kutte der. Til høyre er det mer kratt med lys fra bebyggelsen som skinner gjennom. Ikke spennende.
Det er ikke mulig å velge kamerastandpunkt lenger til høyre eller venstre, nå er det er på toppen av jordvollen mot E16.
Det undrer meg litt at dere meget observante og fantasirike kommentatorer ikke har kommentert røkdyrene som kysser: Kan det være et symbolsk dødskyss?
Min enkle filosofi når det gjelder samfunnet er at penger er til for menneskets skyld, og ikke omvendt. Jeg kan ikke tolerere at menneskeverdet reduseres til en produksjonsfaktor i pakt med evangeliet om konkurransesamfunnet og kravet om stadig billigere (forbruks)varer.
Odd Tore
Fint motiv, fine farger og meget god skarphet. Den orange røyken mot den dyp blå himmelen gjør seg meget godt.
MvhJRH
Jeg likte det godt. Flott dokumentar av papirfabrikken og dens ''hunger'' etter kraft. Syntes utsnittet du har valgt fungerer veldig godt.
Wenche.
mvh Bente
mvh Tom T
mvh Jan Frode
Vi internettbrukere - svært mange av oss har vel sluttet med aviser? - er kanskje likevel hovedgrunnen til at en rendyrket avispapirprodusent som NSG får problemer. Nedgangen i papirforbruket er miljømessig bra. Men trist at en bedrift som NSG ikke takler å stille seg om i tide, utvikle nye forretningsområder og få igang mer fremtidsrettede aktiviteter. Det var kanskje derfor dirken måtte gå? Mange andre får det jo til i Norge for tiden.
Kompen fungerer bra den i mine øyne, og også fin kontrast mellom mørke/lys og farger, som nevnt av mange. Fint med stjernene øverst, som gir ytterligere perspektiv på tingene vi driver med her nede.
Hans Jacob er inne på idéen bak bildet, nemlig store master for fokus på kraft, og liten Follum, fordi det er så mye utenforstående som egentlig bestemmer hva som kan skje her.
Det er mange som skriver melodien som Adm dir i Norske Skog må danse etter. Og han danset vel ikke så aller verst etter økonomenes synspunkt, men han tok sine trinn på feil tidspunkt og fikk feil fortegn i mediasammenheng. Tror nok at negativ image for Norske Skog var en vektig grunn her for fratredelsen.
Jeg hadde egentlig tenkt å skifte til vidvinkel for enda mer kraft og mindre Follum, men skifte av objektiv i halvmeteren med løssnø og med iskalde fingre ble for drøyt.
Odd Tore
som tar seg et jafs. Kanskje de ligg noe symbolikk i de ?
Kratlinjene er en dominerende faktor her, og de passer godt inn.
Litt irriterende at du legg bildet ut i så stort format.
Vi som sitter med 17'' skjerm, må skrolle, og får ikke rette intrykket av bildet. Så de så. ;-)
Asbjørn
Takk for hyggelig kommentar.
Du er den første som nevner dyrene i dampen.
Heldigvis er alt vi ser her ren avdamp fra tørkeprosessen. Røyken fra den røde djevel (fyrhuset hvor de produserer det meste av dampen) blir meget beskjeden i forhold til dette, og er gjemt bak avdampen på dette opptaket. Dampen holder seg inne i tørketromlene og kondenserer der, avdampen kommer fra vannet i den våte papirmassen som tørkes utenpå tørketromlene.
Det er en god grunn teknisk til å bruke så stort format på bilder med tynne linjer (fagverk, ledninger), og det er jaggies. Her balanserer det helt på kanten av at de blir godt synlige, men kontrasten er såpass lav i kritiske områder at det går rimelig bra.
Jeg har også 17'', men kanskje med høyere oppløsning?
Odd Tore