Brådalen 1971. Vår.
Her bodde en mann og hans katt. Likesom huset var de begge gamle.
Når vårsola fikk tak, pleide de å sitte sammen i solveggen og tenke over livet. Eller noe lignende.
Så også denne dagen, da fotografen hadde bevæpnet seg med 200 mm for å forevige idyllen. Men han ble tidlig oppdaget, mannen tok stolen og gikk inn, katta stakk av.
Katta kom på bilde likevel, men det blir en annen sak.

Nå er det ingen spor igjen etter hus og folk. Kanskje bare dette gamle og kornete Tri-X negativet.
Bildet inngår i albumet Utenfor allfarvei - Utkantstrøk finnes ikke bare i distrikts-Norge.
Også i ”bynære” strøk i Osloområdet er det områder som har kommet i bakevja og unngått kommersialisering. Eller er de kommersialisert, men funnet å ha for lav verdi?
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2006-04-04 11:20:42
    Versjon #2
Utstyr
  • Nikon
  • Nikkor 200 mm f/4
  • Blender-
  • FilmtypeKodak Tri-X ISO 400
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriArkitektur
  • Lastet opp
  • Visninger550
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_184596} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (18)
Venche J.
Det var nå både skakt og skjevt det huset, men dokumentert er det. :)

Du kunne kanskje, når sola får tak, prøve å ta et bilde fra samme ståsted i 2006. :)

Vi trenger slike bilder også. Jeg liker det.

Wenche.
ingebjørg fyrileiv g.
Kontraster.. Likte dette, sammen med historien bak.
Katt? Ser ikke noe katt.

-ingebjørg
Kjell Sigurd S.
Ikke akurat noen idyll dette :-) Er litt usikker på hvordan bildet står seg uten historien, men sammen med den blir det er flott dokumentar på at noen fortsatt bor utenfor A4 - samt lokalhistorie for de som bor i området. Skulle gjerne sett mannen og katten sammen som et suplement men det er vel for sent nå... Må være et herlig avbrekk i hverdager preget av teknikk og perfeksjonisme for mange dette.

Kjell S
Kurt S.
Fin dokumentasjon av forgagne tider. Liker slike bilder og fint at du tok med litt historie rundt. Absolutt et bilde du må ta vare på for ettertiden.
På min skjerm virker det som om det er litt hard kontrast i bildet.
Helt på egen hand og uten historien ville kanskje ikke dette bildet blitt helt topp. Men, sammen med historien og i en serie blir det bra.
Mvh Kurt
Rolf J.
Fin dokumentasjon og bra historie fra en tid som er borte.
Ser heller ikke katten.
Litt hard kontrast, men det er vel Tri-X som er slik.
Absolutt et bilde å ta vare på.
Det er nok langt mellom slike motiv i dag, men de finnes.
Rolf
Inger-Lise S.
Jeg liker dette. Her kommer fram mange detaljer.
Fin dokumentasjon, krydret med en tekst som levendegjør situasjonen i fantasien.Men teksten gir det lille ekstra,

Inger-Lise
Odd Tore S.
Jeg er nok enig i at uten historien hadde bildet hatt litt problemer. På den annen side, uten bildet hadde historien også vært borte.
Og her bodde det fortsatt folk, selv om han ikke ville fotograferes.
Dette tok jeg bilde av, derimot kjøttkontrollen, slaktehuset i skogen og smia i svingen er helt vekk uten spor. Ingen var arkitektoniske mesterverker, men de var eksempler på en kultur med tjenester i nærmiljøet som er omtrent utdødd i dag.
Legger ved pusen som v2, ganske kraftig forstørret fra et annet bilde. Meget langhåret og temmelig sky.
Odd Tore
Kristel S.
Fint dokumentert dette her, og en godt beskrevet livsstil som vi snart ikke kjenner mer til. Jeg sitter og lurer på om huset noen gang har vært malt? Fikk nettopp vite at huset som min tippoldemor bygde i 1924, stod u-malt helt fram til 1956. Etter den tid har det fått to strøk. Var dette et vanlig fenomen? Var det i mangel på maling, eller mangel på kunnskap? (Det er en malers stemme du hører nå, jeg utdannet meg en gang i tiden som maler- og byggtapetserer. Men ble aldri noen mester! :)
Jeg kan fornemme den deilige vårdagen her, trenger ikke mannen som bevis for den - men det hadde jo vært riktig hyggelig om han og katten hadde blitt sittende.
Når jeg ser på dette bildet, blir jeg bare mer og mer nysgjerrig på hvordan det ser ut inne. Har du noen gang fått æren?

Med vennlig hilsen Kristel.
Espen A. I.
Scary look dette ja. Liker at du tar vare på verdiene i historien, eller i allefall det lille av verdi som er i dette huset. Tenker kanskje ikke på kapitalverdien, men det som mennesker står for. Dette er viktige bilder, særlig for oss yngre garde som vil få med oss historie.

mvh Espen
Sigrun F.
Theres a wonderful mood! Great!
I love such old houses!
Hilsen, Sigi
Inger-Lise S.
Du har så rett: Uten bildet, ingen historie!
Slike gamle hus, og dette i høy grad, formidler også mye uten ord. Teksten ble et ekstra pluss,som jeg skrev. Det er greit at du lar katten formidle liv her. Det passer godt at bildet av den er uklart.Den kan jo symbolisere liv :mannen som gikk inn og at katten først stakk av.
Selv om det bor folk der, formidler også huset levd liv.

Inger-Lise
Jan Frode A.
Et bilde som sammen med historien bidrar til verdifulle minner. Kornet og ikke helt 100%, men som igjen forsterker det nostalgiske inntrykket av den gang da. I alle fall vekker slike bilder endel minner hos meg, som husker avsidesliggende små heiegårder i dalstroka innafor. Når du forteller om mannen og katten, ser jeg dette så klart for meg. Viktig å ta vare på slike bilder og minner, som stiger i verdi i ettertiden.

mvh Jan Frode
Nina S.
Har sett på dette en stund nå og klarer ikke å bestemme meg for hva jeg synes. Synes kontrastene er veldig harde og lyset virker ganske skarpt.
Litt morsomt med den katten da.
Men sier som Jan Frode at mannen i historien kommer klart fram for meg når jeg betrakter bildet, litt vemodig og trist historie egentlig.
Men uten historien er ikke dette bildet så veldig interessant, men det sier du jo selv, fin dokumentasjon er det ihvertfall.
Mvh nina
ingeborg w.
Et godt dokumentasjonsbilde, men ikke noe særlig utover det. Det er skakkt og skjevt og gammelt og en klarte seg med mindre før. Lyset ser skarpt ut.
Odd Tore S.
Harde kontraster og skarpt lys?
Etter min mening typisk kornet og kontrastfattig Tri-X kopiert på hardt papir for å få opp kontrasten igjen. Jeg har papirkopien fra FotoHuset fra dengang, men digitalversjonen er skarpere.
Jeg synes at dette bør gi litt ettertanke hos de som prøver seg på digital korning osv.
Dette er the real thing for ISO 400, naturligvis en annen historie med finkornet ISO 50, men 200 mm uten stativ var sikrest med ISO 400.
Kristel:
Jeg kan ikke huske annet enn at dette huset var det vi kalte trøndergrått, dvs. fullstendig umalt. Innskjøtt bordkledning over skillet mellom første og annen etasje tyder på at det ikke har vært mye beskyttelse mot råte der.
Jeg har ingen andre opptak av huset enn dette i s/h, og heller ingen bilder innendørs. Huset lå vekk fra vanlig vei, selv om det var godt synlig og mulig å fotografere med 200 mm tele fra denne.
Jeg har en serie fra den nå fraflyttede gården Kilen som kanskje også kan være av interesse. Spor av engelskrødt som en siste krampetrekning der. Uheldigvis er det ikke mulig å se hvordan det ser ut inne der heller, i alle fall ikke foreløpig.
Odd Tore
Kristel S.
Hei Odd Tore! Jeg har ikke hengt med helt i påsken, og nå må trådene samles rundt omkring.
Takk for at jeg har fått ordet ''trøndergrått'' i mitt vokabular! Her i Stavanger bruker vi ''kommunegrått'', men da er det helst snakk om hårfarge - så vidt jeg vet.
Ellers er jeg ikke helt sikker på om det er en direkte henvendelse til meg når du snakker om ''gården Kilen'', men synes uansett du selv må avgjøre om du vil legge det ut her - hvis det var det som var spørsmålet.
Min interesse for gamle hus/gårder er der absolutt, det ligger mye verdifull historie der. -Men jeg kan bare snakke for meg selv :-)
Jeg var faktisk i et eldre hus i går og tok bilder av detaljer, før det nå pusses opp. Det er jo gammelt nytt at vi pusser så mye opp nå, følger trendene, og samtidig slettes sporene fra våre forfedre. Jeg har jobbet i mange år i hjemmesykepleien, og jeg har observert at til og med i mange av hjemmene til den eldre generasjon er det blitt pusset opp den senere tid. -Og er det det ikke, så blir det gjort så fort den eldre plasseres på hjem...
Jeg lurer ofte på hva mine barn vil tenke på som ''typisk bestemor-stil''? Vel, håper ikke det blir minimalisme i alle fall :)

Kristel.
Odd Tore S.
Kristel:
Det ligger allerede inne en del bilder på dotten fra Kilen, fra den var bebodd i 1991 til slik den var før snøen kom i fjor. Bare eksteriører, mest tømmer, men innslag av trøndergrått og med enkelte overraskende fargesprell innimellom.
Tøndergrått er forresten fargen på de naturlig ubehandlede og grå trønderlånene som satte sin spor i sjelen da man flyttet dit i ungdommen.
Odd Tore
Kristel S.
Odd Tore, først nå gikk det opp for meg at du fra starten av snakker om bilder du allerede har her inne..! Noen ganger går det litt treigt, men men. Takk for tipset, de skal jeg kikke på. :-) (Og beklager litt tull fra meg her inne på kritikken!)
Hilsen Kristel.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu