Bildet inngår i albumet Hettemåke i vårdrakt 2006 - Hettemåkens vårdrakt, med kraftig burgunderrød ben og nebb, samt gråblå vinger mot ellers hvit fjærdrakt , er vakker. Bildene i serien har også tydelig eller kraftig fargeskille mellom lyse og mørkere toner etter det lys opptakene er gjort i.
AnnetV1 er presentert i fargerommet AdobeRGB, konvertert fra fargerommet Pro Photo RGB. V2 er i ukonvertertPro Photo RGB, mens den litt for glorete V3 er presentert i fargerommet sRGB, konvertert fra fargerommet Pro Photo RGB.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_187244} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Flott lys og sterke, kontrastfylte, farger.
Flott å se på. Det eneste som jeg har å pirke på, er skyggesiden av hodet kan bli litt mørk. Men skjermen min er litt mørk, så det er ikke så sikker at det er så mørkt
som jeg skal ha det til. Brystpartiet er også litt lyst, men ikke utbrent.
Synes at bildet ble meget bra.
Flott nebb!
mvh ingebjørg
Kjell Sigurd S.
En ganske typisk positur på denne karen. Teknisk meget godt etter mitt skjønn. Det kunne vært spennende å se virkningen av et større fokusområde. Gitt det lyset du ser ut til å ha arbeidet under så synes jeg eksponeringen er tilnærmet perfekt. Det er ikke lett å beholde detaljer i både mørke og lyse partier på hettemåken med såpass sterkt lys. Kanskje ikke så spennende komp men meget bra alikevel.
Kjell S
John S.
Etter skyggen å bedømme må dette være tatt ved bølerbekken, tenkte jeg først. Men Den kan selvfølgelig også være tatt på østsiden av gangbroen i sydenden av østensjøvannet. Men var det is igjen der, i går?
Det er ett eller annet med formatet som forvirrer meg. Hettemåka er snedig plassert i bilde, men jeg blir litt desorientert når jeg ser på bildet. Lurer på hvordan et høydeformat hadde blitt her. Men det kan også være noe med posisjonen til måka, kan være at den står i en helt annen stilling enn jeg forventer. Usikker.
Men bildet er veldig bra. Flott levert.
Vi må prøve å finne ut en måte å ta flotte hettemåkebilder etter at isen er borte. Hettemåker er veldig fine fugler, men de kunne gjerne holdt litt kjeft.
John
Kjell G.
Bildet er teknisk sett meget bra. Disse fuglene er jo på det desidert vakreste akkurat nå, noe som dokumenteres flott med det åpne nebbet og den artige posituren. V1 for meg.
Valg av litt mindre blender hadde kanskje fått føttene noe skarpere. Utsnittet blir jo trangt med så stor brennvidde, men til gjengjeld blir jo gjengivelsen svært flott.
Utleggingen av v1-3 med forklaringer gjør dette svært interessant og lærerikt!
mvh kjellg
Chr. G.
Godt fanget blikk og bra gjengivelse av detaljer. Jeg inbiller meg at dette er en god demonstrasjon av hva som er mulig å oppnå teknisk, og samtidig et godt eksempelt på hva et bevisst forhold til lyset kan resultere i.
Komposisjonsmessig halter det svært i mine øyne, her er det det tekniske som er hovedbudskapet. Får innrykk av en ubevisst kutting i forkant, fuglen mangler bakkekonakt og i og med at dette ikke er en fluktsituasjon blir dette en utfordring for meg.
Torgeir S.
flott bilde av en fin fugl, eksponeringen sitter selvfølgelig som et skudd og toneforløpet er bare nydelig. Blikket / uttrykket til fuglen er vel rimelig klar på at du ikke er ønsket der heller og det virker som om du har tatt et lavt standpunkt som hever bildet enda mer (ble du våt?), bra sett og tatt!
Mvh. Torgeir
Ole Birger S.
Ja, på min skjerm ser dette helt annerledes ut, sammenlignet med ditt forrige måsebilde. Dette ser nesten teknisk perfekt ut, knallskarpt og ''riktige'' farger. En liten minus: Jeg ser antydning til USM-effekt rundt det nedre nebb. En tynn lys stripe lange nebbkanten (en bagatell, og er opprettbart, dersom en ønsker det). Jeg har betraktet/kritisert versjon #1.
Lars-Anders M.
God fotojakt. Topp utstyr gir resultat.
Eyvind R.
Et svært godt hettemåkebilde. Teknisk bra som vanlig. Jeg tror bildet kunne tjent en helt lett beskjæring på venstre side..
Mvh Eyvind
Terje K.
Knallbilde igjen, Carsten :-)
Det er nok rigtig, som det er sagt over, at det hjelper med godt verktøy, men det er nå en gang personen bak kamera som er vigtigst ;-) Når det er sagt, så har jeg i det siste prøvd meg på måker og mine bilder har en lei tendens til å virke utbrent i det hvite - skulle gjerne vist om det er noe jeg gjør gale, eller om noe kan tilskrives utstyret?
Terje
Steinulf L.
Hekter meg på spørsmålet til Terje K her. Hvordan håndterer man best hvite fuglebryst i skarp sol?
Lekkert bilde.
Svein B.
Denne satt bra Carsten! Flott med det åpne røde gapet mot hettemåkas ellers flotte draktdetaljer. Teknisk også topp, komposisjonsmessig litt trangt i bunnen, ser på om ikke høydeformat ville vært tingen her.
Mvh
Svein B
Carsten A.
Takk for kommentarer.
CG: Du skriver ''her er det det tekniske som er hovedbudskapet''. Det skjønte jeg ikke, mitt ''budskap'' er å vise hettemåken i dens vakre vårdrakt, slik som det vel tydelig nok skulle fremgå av det som er sagt om seriens formål. Men versjonene i 3 forskjellige fargerom er der selvsagt for å vise hvor galt det kan gå om man blindt stoler på automatikk, dvs. på lærebokregelen om alltid å bruke sRGB som fargerom på web.
TS: Forholdsvis lavt opptaksstandpunkt kombinert med ganske lang brennvidde gir virkningen av av man har ligget meget lavt i landskapet. Men det gjorde jeg ikke, isen som denne står på var så råtten av den knapt holdt for ender.
TK og SL: Først og fremst, les artikkelen ''Expose to the right'' på :
I korthet går artikkelen ut på at man eksponerer slik at toneverdiene rekker frem til, men ikke klatrer opp på, histogrammets høyre vegg. Artikkelen beskriver og forklarer dette nærmere. Digital eksponeringsteknikk avviker noe fra det man evt. er vant med fra film.
Hvor det er høy motivkontrast (som her og f.eks. brudgom og brud med henh.vis svarte og hvite klær) eller stor lyskontrast (som her, med direkte sol og skygge) er det viktig å tilpasse eksponeringen til høylysene. Det gjøres ved å redusere EV, hvor mye avhenger av kameratype. Her har jeg kompensert med -0.67 EV (altså -2/3 blendertrinn) med min Canon 1D Mk.II, andre kamera, av andre typer eller fra andre produsenter, kan kreve mer eller mindre. Kompenseringen tar sikte på at ingen del av toneområdet sprekker, er man i tvil, sjekker man altså kameraets histogram etter f.eks. et prøveopptak av tilsvarende motiv i tilsvarende lys. Med endel øvelse vil man etterhvert få ganske god idé om hvor mye kompensering, om noen, som passer for den enkelte situasjon med mer eller mindre kontrast i motiv eller lys (evt. begge deler), det kamera man bruker og den måten man bruker lysmåleren.
Hvor det er lav motivkontrast og/eller lav lyskontrast som f.eks. i bilde nr. 230346 må det kompenseres den andre veien, dersom man skal utnytte dynamikken (det mulige toneområdet) i den digitale brikken, jfr. artikkelen. Situasjonen mht. motiv- og lyskontrast ved opptaket som førte frem til bilde nr. 230346 var slik at jeg måtte kompensere med +1 EV (altså +1 blendertrinn). Lyset var lett sløret sol (altså ikke rettet, hardt lys) og motivet (lyse fugler på is) hdde på tilsvarende måte lav kontrast. Uten en slik eksponeringskompensasjon ville det vært nødvendig å løfte toneverdiene betraktelig under etterbehandlingen. Det ville vært ødeleggende såvel for bildekvalitet som for dynamikk.
For å si det forsiktig, JPEG egner seg særdeles dårlig til situasjoner hvor eksponeringskompensasjon er påkrevet.
SB: Ja, i etterhånd er jeg ergerlig for at høydeformat ikke ble brukt. Man fuglen svingte og vendte endel på seg, så stort sett passet breddeformat best. Åpent nebb tar gjerne brøkdeler av et sekund, mye mer enn jeg på stativ bruker for å vri til høydeformat, så da ble det slik. Antakelig er noe nær et kvadratisk format det beste kompromisset.
MVH CA
kai j.
Veldig fint lys og riktig timet, synes det ble et bra artsbilde av hettemåke i vårdrakt. Litt mer luft rundt fuglen hadde selvføgelig vært og foretrukke, da kunne man gjort et utsnitt som var optimalt. Men det fungerer bra slik det er tatt også.
Mvh Kai jensen
Steinulf L.
Takk for utfyllende og lærerikt svar.
Alf B.
Heh. Morsomt bilde. Bra farger i den munnen! (Eller nebbet, da...) Den lave, skarpe solen gir så definerte skygger at du nesten ser to hoder hvis du ser litt på det.
Versjon 1 er vel enden på din vanlige arbeidsflyt antar jeg. Den er i hvert fall best.
Ole E.
Du verden dette var flott. Synes jeg hører den skrike. Teknisk sett upåklagelig, slik man har vent seg til fra deg. Komposisjon og kamerastandpunkt er bra. Et fuglebilde godt over gjennomsnittet.
Carsten A.
Takkfor ytterligere kommentarer.
Ja, det er selvsagt V1 som viser hvordan jeg vil presentere bildet. V3 er der for å illustrere at læreboksannheten om at sRGB alltid bør brukes på web er høyst diskutabel, og V2 viser ukorrigert fra et vidt fargerom bare som illustrasjon.
MVH CA
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Flott å se på. Det eneste som jeg har å pirke på, er skyggesiden av hodet kan bli litt mørk. Men skjermen min er litt mørk, så det er ikke så sikker at det er så mørkt
som jeg skal ha det til. Brystpartiet er også litt lyst, men ikke utbrent.
Synes at bildet ble meget bra.
Flott nebb!
mvh ingebjørg
Kjell S
Det er ett eller annet med formatet som forvirrer meg. Hettemåka er snedig plassert i bilde, men jeg blir litt desorientert når jeg ser på bildet. Lurer på hvordan et høydeformat hadde blitt her. Men det kan også være noe med posisjonen til måka, kan være at den står i en helt annen stilling enn jeg forventer. Usikker.
Men bildet er veldig bra. Flott levert.
Vi må prøve å finne ut en måte å ta flotte hettemåkebilder etter at isen er borte. Hettemåker er veldig fine fugler, men de kunne gjerne holdt litt kjeft.
John
Valg av litt mindre blender hadde kanskje fått føttene noe skarpere. Utsnittet blir jo trangt med så stor brennvidde, men til gjengjeld blir jo gjengivelsen svært flott.
Utleggingen av v1-3 med forklaringer gjør dette svært interessant og lærerikt!
mvh kjellg
Komposisjonsmessig halter det svært i mine øyne, her er det det tekniske som er hovedbudskapet. Får innrykk av en ubevisst kutting i forkant, fuglen mangler bakkekonakt og i og med at dette ikke er en fluktsituasjon blir dette en utfordring for meg.
Mvh. Torgeir
Mvh Eyvind
Det er nok rigtig, som det er sagt over, at det hjelper med godt verktøy, men det er nå en gang personen bak kamera som er vigtigst ;-) Når det er sagt, så har jeg i det siste prøvd meg på måker og mine bilder har en lei tendens til å virke utbrent i det hvite - skulle gjerne vist om det er noe jeg gjør gale, eller om noe kan tilskrives utstyret?
Terje
Lekkert bilde.
Mvh
Svein B
CG: Du skriver ''her er det det tekniske som er hovedbudskapet''. Det skjønte jeg ikke, mitt ''budskap'' er å vise hettemåken i dens vakre vårdrakt, slik som det vel tydelig nok skulle fremgå av det som er sagt om seriens formål. Men versjonene i 3 forskjellige fargerom er der selvsagt for å vise hvor galt det kan gå om man blindt stoler på automatikk, dvs. på lærebokregelen om alltid å bruke sRGB som fargerom på web.
TS: Forholdsvis lavt opptaksstandpunkt kombinert med ganske lang brennvidde gir virkningen av av man har ligget meget lavt i landskapet. Men det gjorde jeg ikke, isen som denne står på var så råtten av den knapt holdt for ender.
TK og SL: Først og fremst, les artikkelen ''Expose to the right'' på :
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml
I korthet går artikkelen ut på at man eksponerer slik at toneverdiene rekker frem til, men ikke klatrer opp på, histogrammets høyre vegg. Artikkelen beskriver og forklarer dette nærmere. Digital eksponeringsteknikk avviker noe fra det man evt. er vant med fra film.
Hvor det er høy motivkontrast (som her og f.eks. brudgom og brud med henh.vis svarte og hvite klær) eller stor lyskontrast (som her, med direkte sol og skygge) er det viktig å tilpasse eksponeringen til høylysene. Det gjøres ved å redusere EV, hvor mye avhenger av kameratype. Her har jeg kompensert med -0.67 EV (altså -2/3 blendertrinn) med min Canon 1D Mk.II, andre kamera, av andre typer eller fra andre produsenter, kan kreve mer eller mindre. Kompenseringen tar sikte på at ingen del av toneområdet sprekker, er man i tvil, sjekker man altså kameraets histogram etter f.eks. et prøveopptak av tilsvarende motiv i tilsvarende lys. Med endel øvelse vil man etterhvert få ganske god idé om hvor mye kompensering, om noen, som passer for den enkelte situasjon med mer eller mindre kontrast i motiv eller lys (evt. begge deler), det kamera man bruker og den måten man bruker lysmåleren.
Hvor det er lav motivkontrast og/eller lav lyskontrast som f.eks. i bilde nr. 230346 må det kompenseres den andre veien, dersom man skal utnytte dynamikken (det mulige toneområdet) i den digitale brikken, jfr. artikkelen. Situasjonen mht. motiv- og lyskontrast ved opptaket som førte frem til bilde nr. 230346 var slik at jeg måtte kompensere med +1 EV (altså +1 blendertrinn). Lyset var lett sløret sol (altså ikke rettet, hardt lys) og motivet (lyse fugler på is) hdde på tilsvarende måte lav kontrast. Uten en slik eksponeringskompensasjon ville det vært nødvendig å løfte toneverdiene betraktelig under etterbehandlingen. Det ville vært ødeleggende såvel for bildekvalitet som for dynamikk.
For å si det forsiktig, JPEG egner seg særdeles dårlig til situasjoner hvor eksponeringskompensasjon er påkrevet.
SB: Ja, i etterhånd er jeg ergerlig for at høydeformat ikke ble brukt. Man fuglen svingte og vendte endel på seg, så stort sett passet breddeformat best. Åpent nebb tar gjerne brøkdeler av et sekund, mye mer enn jeg på stativ bruker for å vri til høydeformat, så da ble det slik. Antakelig er noe nær et kvadratisk format det beste kompromisset.
MVH CA
Mvh Kai jensen
Versjon 1 er vel enden på din vanlige arbeidsflyt antar jeg. Den er i hvert fall best.
Ja, det er selvsagt V1 som viser hvordan jeg vil presentere bildet. V3 er der for å illustrere at læreboksannheten om at sRGB alltid bør brukes på web er høyst diskutabel, og V2 viser ukorrigert fra et vidt fargerom bare som illustrasjon.
MVH CA