Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_190630} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
pretty nice - love the mood of this one - no problems to almost feel the freshness coming along with the wind - it has an irresistible Ireland feel to it.
Special in this image the way you have been able to capture the impression of special light - literally almost zero definition in the sky - and still a very clear - and easy to read-in impression of it - thats not only interesting - but to my mind part of the image composition - as long as composition is not only understood as a more mathematical addition of elements, but as an attempt to incl. the right elements in an image in order to make it telling, repeating the perception of the one who had the vision leading to the image.
The shadow line is important in this way - even though running through the face of the little girl.
Fantastic to see her legs - just an other sign for the absolute un-staged setting of this image.
The figure in the end of this line is the photographer I assume ?
Nice tones Kristoffer - an intelligent image with a lot of flair - it feels fresh.
there could be said much more about this one - but I think it is enough to say that this one really has a ''heart'' - framed by a image with the potential to tell something.
Kristoffer L.
Thank you so much, Georg, for your profound comment. I really appreciated it.
Yes, the third figure in the picture is the photographer. And yes, the heaven, light and shadow were all part of the composition. At this time (1984), I had begun pursuing an ideal of creating the picture entirely in the viewfinder, making only one exposure of each motif. The goal was to achieve the right composition, at the right exposure, at a single shot. Another sport at that time was always estimating exposure before using the light meter. This was not always easy, but at least it made me quite aware of what I was doing. I still do it to a large degree (finish the composition in the viewfinder), but sometimes I bracket the exposure, if I am in doubt.
Surrealistically, these two kids were the only people I saw at the hill. Apparently, they were alone. Perhaps they lived not far away. I became aware of the boy before taking this picture: bilde nr. 231143. Completely lost in the moment, he was watching the city of Dublin from above in this very special light, and did not notice me. As I came closer, I saw that his sister was there also. I made a sign to her (showed her the camera, finger across my lips) to make her aware of what I intended to do, and please not disturb her brother. She obliged! I made my one exposure, almost trembling by excitement. The boy, on his hand, was unaware of what happened and did not even notice me when I left to enter the castle. The result was one of the pictures from this period that has meant the most to me, ever since. ;-)
- Kristoffer
Erik B.
Som vanlig så er Georg sin kommentar den eneste man trenger, så jeg kan vel egentlig bare si meg enig. Likte dette. :)
Hilsen Erik.
Kristoffer L.
PS. Glemte å si at de to barna kan du også se her: bilde nr. 134666.
Kristoffer L.
Du kom visst i mellom her, Erik. Tusen takk til deg også!
Ioannis L.
Hei Kristoffer!
Så friskt og stemningsfult å se helheten!
Jeg tittet tilbake på den eldre versjonen, og ble igjen strøket behagelig av maleriske, varme følelser.
Det eneste jeg kanskje savner nå, er å se fullversjonen i farger... men det blir et annen kapittel.
Takk for historien bak bildet også! :)
Helge R.
Hei Kristoffer!!
Som på de andre Irlandsbildene er det motiver jeg stadig vender tilbake til. Det er noe med den enkle kompleksiteten som fasinerer meg.
Som alltid når Georg har sagt sitt blir det å som å hoppe etter Wirkola å forfekte egne meninger, det er lang letter å slutte seg til hans komentarer.
Som du forstår liker jeg disse ''gamle'' bildene dine. Jeg hadde også i 70 og 80 årene en ide om en kjangs, et bilde. Forbannet ofte min egen dummhet når slidsen kom opp på skjermen. I dag fortograferer jeg på den andre ytterligheten, masse bilder, ett blinkskudd. Sannheten ligger vel sett sted midt mellom.
Andre har sagt det som er å si om dette bilde, vil bare fortelle at jeg liker bildene og ikke minst kommentarene dine, de gir mange ganger en dyper forståelse av mange bilder, hilsen, hilsen
:)Helge
Kristoffer L.
Hjertelig takk, Ioannis og Helge, for kommentarene deres! Dette satte jeg stor pris på.
- Kristoffer
Asbjørn M.
Har vert å kikket flere ganger på dette bildet. Får ikke helt taket på historien.
De meste stemmer,nydelige toner og lys.
Artig at gutten tydeligvis ser på din skygge, mens jenta ser
direkte på deg.
Men jeg føler at de er også historiens svakhet. Historien slutter desverre der for meg.
Liker derfor faktisk bedre fargeversjonen.
Asbjørn
Kristoffer L.
Takk for kommentaren, Asbjørn!
Gutten ser nok ikke på skyggen min, men skrått ut over muren. Dette er tydeligere om du tar en titt på det andre utsnittet som jeg har linket til oppe under bildet.
Utsikten ned til Dublin var fantastisk herfra. Det er mulig at jeg kan legge inn et bilde av den senere. Ellers opplever jeg nok ikke jeg heller bildet/bildene som en historie, men snarere som en serie av øyeblikk. At det ligger en liten historie gjemt bak bildet/bildene, er en annen sak... ;-)
- Kristoffer
Torbjørn K.
Hei, jeg likte historien din om bildet, farge versjonen var også fin!
Tusen takk for tips på bilde nr. 230008. Jeg har ingen gode fotobehandlingsprogram nå, men gleder meg til å kunne begynne å jobbe mer med de ting senere.
mvh
Torbjørn
Nina S.
Dette bildet er usedvanlig vakkert, har vært innom flere ganger.
Det er noe med stemingen her, og gråtonene er nydelige.
Den enkle kompleksiteten sier Helge, synes det er veldig treffende.
Mvh Nina
Kristoffer L.
Hjertelig takk for kommentarene deres, som jeg setter stor pris på!
- Kristoffer
Espen A. I.
Jeg har hatt om dette området i skolepensum og må si at dette bildet er meget beskrivende for det jeg har lært.
mvh Espen
Knut-Inge J.
Syns denne serien din er fabelaktig. Har sett på bildene mange gangar - og kvar gong syns eg tydeleg eg høyrer Van Morrison..... ''I can hear those ancient voices calling - children, children....'
Kristoffer L.
Tusen takk til dere siste også! Og til Knut-Inge - den kommentaren varmet veldig. ;-)
- Kristoffer
Eli L.
Bildet har utvilsomt mye irskt over seg! Veldig bra. Det eneste jeg synes er synd er skyggen som liksom deler den søte jenta sitt ansikt i to.
Tarjei, du har rett i at det er jentas blikk som er det sentrale her. Dessverre ser en det ikke så godt i dette lille formatet, men i utsnittet i bilde nr. 134666 kommer det bedre frem. ;-)
- Kristoffer
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Special in this image the way you have been able to capture the impression of special light - literally almost zero definition in the sky - and still a very clear - and easy to read-in impression of it - thats not only interesting - but to my mind part of the image composition - as long as composition is not only understood as a more mathematical addition of elements, but as an attempt to incl. the right elements in an image in order to make it telling, repeating the perception of the one who had the vision leading to the image.
The shadow line is important in this way - even though running through the face of the little girl.
Fantastic to see her legs - just an other sign for the absolute un-staged setting of this image.
The figure in the end of this line is the photographer I assume ?
Nice tones Kristoffer - an intelligent image with a lot of flair - it feels fresh.
there could be said much more about this one - but I think it is enough to say that this one really has a ''heart'' - framed by a image with the potential to tell something.
Yes, the third figure in the picture is the photographer. And yes, the heaven, light and shadow were all part of the composition. At this time (1984), I had begun pursuing an ideal of creating the picture entirely in the viewfinder, making only one exposure of each motif. The goal was to achieve the right composition, at the right exposure, at a single shot. Another sport at that time was always estimating exposure before using the light meter. This was not always easy, but at least it made me quite aware of what I was doing. I still do it to a large degree (finish the composition in the viewfinder), but sometimes I bracket the exposure, if I am in doubt.
Surrealistically, these two kids were the only people I saw at the hill. Apparently, they were alone. Perhaps they lived not far away. I became aware of the boy before taking this picture: bilde nr. 231143. Completely lost in the moment, he was watching the city of Dublin from above in this very special light, and did not notice me. As I came closer, I saw that his sister was there also. I made a sign to her (showed her the camera, finger across my lips) to make her aware of what I intended to do, and please not disturb her brother. She obliged! I made my one exposure, almost trembling by excitement. The boy, on his hand, was unaware of what happened and did not even notice me when I left to enter the castle. The result was one of the pictures from this period that has meant the most to me, ever since. ;-)
- Kristoffer
Hilsen Erik.
Så friskt og stemningsfult å se helheten!
Jeg tittet tilbake på den eldre versjonen, og ble igjen strøket behagelig av maleriske, varme følelser.
Det eneste jeg kanskje savner nå, er å se fullversjonen i farger... men det blir et annen kapittel.
Takk for historien bak bildet også! :)
Som på de andre Irlandsbildene er det motiver jeg stadig vender tilbake til. Det er noe med den enkle kompleksiteten som fasinerer meg.
Som alltid når Georg har sagt sitt blir det å som å hoppe etter Wirkola å forfekte egne meninger, det er lang letter å slutte seg til hans komentarer.
Som du forstår liker jeg disse ''gamle'' bildene dine. Jeg hadde også i 70 og 80 årene en ide om en kjangs, et bilde. Forbannet ofte min egen dummhet når slidsen kom opp på skjermen. I dag fortograferer jeg på den andre ytterligheten, masse bilder, ett blinkskudd. Sannheten ligger vel sett sted midt mellom.
Andre har sagt det som er å si om dette bilde, vil bare fortelle at jeg liker bildene og ikke minst kommentarene dine, de gir mange ganger en dyper forståelse av mange bilder, hilsen, hilsen
:)Helge
- Kristoffer
De meste stemmer,nydelige toner og lys.
Artig at gutten tydeligvis ser på din skygge, mens jenta ser
direkte på deg.
Men jeg føler at de er også historiens svakhet. Historien slutter desverre der for meg.
Liker derfor faktisk bedre fargeversjonen.
Asbjørn
Gutten ser nok ikke på skyggen min, men skrått ut over muren. Dette er tydeligere om du tar en titt på det andre utsnittet som jeg har linket til oppe under bildet.
Utsikten ned til Dublin var fantastisk herfra. Det er mulig at jeg kan legge inn et bilde av den senere. Ellers opplever jeg nok ikke jeg heller bildet/bildene som en historie, men snarere som en serie av øyeblikk. At det ligger en liten historie gjemt bak bildet/bildene, er en annen sak... ;-)
- Kristoffer
Tusen takk for tips på bilde nr. 230008. Jeg har ingen gode fotobehandlingsprogram nå, men gleder meg til å kunne begynne å jobbe mer med de ting senere.
mvh
Torbjørn
Det er noe med stemingen her, og gråtonene er nydelige.
Den enkle kompleksiteten sier Helge, synes det er veldig treffende.
Mvh Nina
- Kristoffer
mvh Espen
- Kristoffer
blikket til jenta er veldig bra
hun holder hele bildet oppe
:-D ! tarjei ekenes krogh !
----------------------------
http://fireoyne.blogg.no
www.fireoyne.com
----------------------------
Tarjei, du har rett i at det er jentas blikk som er det sentrale her. Dessverre ser en det ikke så godt i dette lille formatet, men i utsnittet i bilde nr. 134666 kommer det bedre frem. ;-)
- Kristoffer