Tørrfuru ved morgengry
Grytidlig, helt klar, men disig morgen på Kalvøya.
Solen sto opp på ''feil'' sted og var allerede blitt en sterkt lysende kule, måtte derfor gjemmes.
Stammen til denne døde furua gjorde den jobben, og da ble den gyldne himmelen med gradient egnet bakgrunn for denne labyrinten av greiner.
Lagt ut som ''Død vår'' og ''Naken vår'' først, men ingen så noe til våren, så derfor ny tittel.
Samme morgen som sneglen.
Utstyr
  • Canon EOS 300D
  • Canon EF 75-300 mm IS USM
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger565
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_190863} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (28)
Avsluttet .
Spennende nettverk og farger. Ville fjernet klasen med grener øverst til høyre, slik at bildet kun vil være bestående av et nettverk tilhørende de tre tykke hovedgrenene. Bildet er litt for kraftig komprimert; ser jpeg-skader i kontrastovergangene. Men dette er pirk av liten betydning, da dette høyst sannsynlig ikke er tilfelle på din original :)

--
mvh
Bjørnar Hauge
Avsluttet .
Hei Odd Tore

Ikke mye støy å skimte her, skyldes vel den helt svarte fargen i grenene. Og at du her kan du konse på bakgrunnen og det har du vitterlig gjort.

Snadder kontraster,selv om det ble litt kjedelig (unskyld uttrykket)

Svenn
Stig Børre E.
Veldig flott. Perfekt komponert med de kraftige diagonale linjene.
Fine kontraster.

StigB
Lars-Anders M.
Vakker dette. Liker mønstret og farven godt. Ja snart er det store blader her.
Kurt S.
Bildet ble på en måte symbolsk og står godt til tittelen og akkurat den årstiden vi er inne i.
For kort tid siden kjørte vi i Bodø Fotoklubb et nybegynnerkurs for ungdom.
En sak vi la stor vekt på var forenkling av bildene. D.v.s ''forenklingens kunst''
Det er nemlig ikke lett å forenkle bildene og likevel få frem det tiltenkte budskap.
I dette bildet klarte du det ypperlig.
Et motiv som dette kunne fort blitt rotete.
Det har du unngått. Man ser en klar og fin diagonal linjeføring.
Greinene oppe til høyre bryter litt med denne linjeføringen men tror nok de må være med likevel. Det ville blitt for tomt i det partiet uten disse greinene og synes igrunnen ikke de forstyrrer.
Nydelig bakgrunn med en flott og varm fargetone.
Nede i vensre hjørne synes jeg det ble en ekstra glød i fargen som sprer seg et stykke innover i bildet.
Dersom jeg ser godt etter kan jeg se antydning til lyse striper langs noen av greinene. Kommer muligens av oppskarpingen. Bildet er, etter hva jeg ser, ikke for mye komprimert. Sjenerer ikke vesentlig og kan uansett lett fjernes med kloneverktøyet som en liten finpuss.
Synes dette ble flott!
Mvh Kurt
Chr. G.
Absolutt intet ved dette bildet får meg til å tenke på vår, hadde det ikke vært lagt ut på foto.no i Mai og det var beskrevet i tittelen. Sånn sett synes jeg du ikke har truffet. Merker allikevel at det har en viss visuell tiltrekning, da først og fremst på grunn av fargen og de to største greinene. Samtidig er det noe forstyrrende med de tverravkuttede greiene som kommer inn ovenfra i høyre halvdel og rotet nede til venstre.
Inger Anne Maritsdotter V.
Syns dette ble et severdig og fint bilde, der solnedgang og silhuetter av greiner skaper en fin stemning.
Er forsåvidt enig med Chr.G. her i at vårstemning er ikke det eg forbinder med dette bildet.

Inger Anne
Ketil K.
Et nesten grafisk og artig bilde med en gjennomført diagonal komposisjon, og en bakgrunn hvor man såvidt aner nyanseovergangene. Du har også unngått å skarpe opp bilde noe særlig. Et bilde som dette er meget vart i USM sammenheng, og bør antagelig ikke skarpes opp i det hele tatt. Hvorvidt dette er holdbart som bilde over lang tid - det skjer jo kanskje litt lite her, vet jeg ikke. Jeg har benyttet samme teknikk i noen bilder, se for eksempel bilde nr. 79858 og bilde nr. 128326. men ditt her har en bedre teknisk gjennomføring.
Roger K.
Hei og god søndag, Odd Tore!
Den bakgrunnen din får meg til å tenke på den enorme røde sola vi hadde her for litt siden. Nå kjenner jeg litt til stilen din med sihuetter og valg av bakgrunn fra tidligere og synes dette fungerer veldig bra. Lett å få slike bilder rotete. Her berges bilde av tre punkter i flaten som har rom. Opp til høyre og ut fra hjørne, oppe mot venstre hjørne mellom de to grove grenene og rommet bra nedre venstre hjørne og 2/3 opp i bilde. Dette er rom som rydder opp i rotet av grener og mer eller mindre setter dem i system. Dette er nok nøye gjennomtenkt av deg regner jeg med. Flott og vakkert spør du meg.

Mvh RK
ingeborg w.
Et veldig pent bilde synes jeg. Noe annerledes enn jeg er vant til fra deg. Siluettene er skarpe, noe som er helt nødvendig for at slike bilder skal fungere. Orangefargen er varm og sterk. Men vår? Tja, det ville jeg vel ikke gjettet selv.
Thomas M.
Hei!
Spennende bilde, mystisk stemning. De varme fargene står godt i kontrast med de skarpe greienene. veldig flott.

mvh thomas mørch
Inger-Lise S.
Jeg er enig i at dette er spennende. Dyktig utført. Morgengry og greiner i siluetter...Annerledes...Meget bra :-) Jeg finner ingen vårstemning, men det har du vel heller ikke påberopt deg å ville formidle her..
Diagonalen gjorde seg godt. Jeg ville ikke fjernet noen kvister her..

Inger-Lise
Torbjørn K.
Her synes jeg du formidler en fin, trolsk temning. Synes bildet ble velkomponert og bra, selv om det kanskje fremtrer som noe rotete. Synes ikke du bør fjerne noe som helst her.

Torbjørn
Tom A. T.
Bildet har absolutt sin sjarm og er pent og velgjort, men ''holdbarheten'' er vel kanskje litt begrenset. Overlesset er det ikke i mine øyne.
mvh Tom T
Chr. G.
For at kommentarene til de (inkludert undertegnede) som refererer til ''vår'' skal henge mer på greip; bildets tittel var ''Naken Vår'' så vidt jeg husker...
Jan O Ø.
Hei. Ordentlig stilig bilde dette her. På rett sted til rett tid. Det er vel det det hele handler om så her har du fått inn en inner-tier. Bra.
Mvh Jan O.
Avsluttet .
Jaaa du Odd Tore..
Det här är en bild som skulle plats på en stor fondvägg, och bli ett utropstecken, samtidigt som den har en mystik jag gillar och får mig att stanna till.

Av nån underlig anledning hamnar jag i medeltiden, under pestens härjningar, och varför vet jag inte! Man kan verkligen trigga igång asociationer med att se på bilder!

Jag gillar det grafiska uttrycket.
Mvh
Elisabeth
Arne S.
Dersom treet syboliserer slekters gang, hersker det definitivt kaos i denne grenen.

:)
Odd Tore S.
Her var det mange meninger.
Det jeg så for meg her, var vår og død, symbolisert med det døde og nakne treet mot soloppgangen. Elisabeth har fanget dette, nakent mot gyldent som tenderer mot branngult. Mulig at dette hadde kommet klarere fram om treet hadde hatt færre grener, men det hadde det nå ikke.
Om det symboliserer slekters gang må det ha noe royalt over seg. Så innviklativt og så mange kryssbestøvninger innenfor to hovedgrener er ikke vanlig kost.
Teknisk:
300D liker ikke nær ensfargete gradienter, og har sine egne oppkommer av farge, som klumper seg ved downsampling og .jpg-komprimering. Fargestøyen er derfor ''vasket'' med NI. Men NI er ikke et fullkomment vaskemiddel, og etterlater seg fargestøy nær konturer. Noen har jeg klonet vekk, men siden dette også i stor grad er en følge av kravene her på dotten, blir det litt formålsløst å fjerne slikt som ikke er på den filen jeg ville brukt til printing.
Odd Tore
Espen A. I.
Det første som slår meg er det skarpe uttrykket i bildet ditt. Er dette uskarpt i råfila er det uhyre vanskelig å skarpe det opp uten å få klare glorier rundt det hele. Teknisk meget bra. Visuelt? Nja, det er noe stemning over det, men kunne ønsket du var litt mer besluttsom på komp kanskje?

mvh Espen
Hege J.
Dette ser ut som et tilfeldig utsnitt og spontan fotografering av et stykke dekorativ norsk natur. Ikke noe galt i det. Legger merke til at de tykkeste greinene danner diagonaler i bildeflaten, og det er nok ikke tilfeldig. ;-)

Fine fargetoner og god skarphet. Nettverket av greiner er pent og spennende å studere nøye. Begir meg ikke ut på dypere tolkninger - denne gangen!

mvh Hege

PS! Har ikke lest kommentarene over, og aner derfor ikke bakgrunnen for eller tankene dine omkring bildet. Mulig jeg går tilbake å leser de uttallige kommentarene etter postingen.
Tone B.
Hei Odd Tore,
Det som tiltaler meg mest her er det varme fargetonene i bakgrunnen som blir en fin kontrast mot de mørke greinene. Men greinene synes jeg det ble for mange av og totalinntrykket ble litt rotete. I mine øyner ville en rendyrking gjort seg.

mvh Tone
Nina S.
Får litt japensk følelse her jeg, soloppgangens land, samt litt japansk feeling med greinene, veldig flott bilde, nydelig bakgrunn, ser det for meg som et bokomslag.
Mvh Nina
Odd Tore S.
Jeg ser at flere ønsker et enklere greinnet.
Siden ikke dette var ment som et kongelig slektstre, har jeg ingen problemer med å dele det ønsket.
Men det får bli om noen år, treet får råtne og greiner brekkes av slik som naturen selv bestemmer.
Uheldigvis er det her i distriktet ikke mange slike tørrfuruer innen rekkevidde morgen eller kveld, og ellers er lyset stort sett uinteressant.
Odd Tore
Magnar B.
likte tørrfura di! Spennande mønster m alle greinene… litt mosaikkfølelse. Dekorativt og god farge for auga. Fint m alle småkvistene og ''knottane'' rundt om kring… gjer det heile litt meir spennande.
Tone A.
Det er verkeleg rart å tenka på at denne tørrfurua blir eit spanande motiv, nettopp pga komposisjonen og orangetonane. Og orangetonane er som intense ved venstresida og blir meir av dempa og rolege på høgresida. Det same er med greinene som er skarpast på venstresida i silhuettane og dei korte kvistane som ikkje er så sylskarpe øverst på høgresida. Fine diagonalarar med dei store greinene, som gjer at bildet ikkje er rotete. Naturen er berre slik, og du har fått eit vakkert bilde utav ei tørrfuru, som eg aldri har høyrt om før.
:) Tone
Avsluttet .
Hei!

Tenker på Afrika med en gang jeg ser dette. Flott farge og silhuette.

Mvh Jon M
Odd Tore S.
Jo, det kan nok ha noe til fellers med afrikansk tørke, bladfelling og solopp- eller nedgang, temmelig lik med lysende kule og gradient i disen.
Mønsteret i mosaikken er rotete og systematisk samtidig, og rotet dominerer ved første øyekast. Her må man nok ta seg litt tid.
Nå begynner sola å stå opp på rett sted igjen, og i dag hadde det vært en herlig tåkemorgen.
Odd Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu