Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_193203} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Liker fargene, flott kontrast mellom himmel og fjell! Herlig bilde, blir bare sittende og se på det lenge.
Håvard B.
Jeg synes rødfargen blir litt for intens, og er ikke sikker på om ikke rødkanalen også er utbrent noen steder. Med mindre metning tror jeg du hadde fått fram strukturen i fjellveggen bedre. Forgrunnen ser også surrealistisk ut, kanskje det har noe med fargemetningen å gjøre.
jarle p.
det første jeg la merke var ikke planten hvertfall...her var rødfargen intens..hvis du vil ha fram planten så ville jeg jobbet litt mer med det som HB sier..men ellers var det et kult motiv å et bra bilde...
-jp-
Joachim Haagen S.
Takk for kommentarer!
Håvard: Rødfargene ved Uluru/Kata Tjuta er utrolig intense, så jeg er ikke sikker på at utbrent rød-kanal ikke er på sin plass her. Jeg har ikke økt satureringen på bildet, mer enn at det likner på det orginale lysbildet.
Jarle: Er enig i at planten ikke kom like mye frem som jeg hadde ønsket, men føler likevel at den gir litt ekstra til bildet. Dette er andre gangen jeg besøker området og det er like fantastisk hver gang!
Carsten A.
Her er det nok ikke bare rødkanalen som er utbrent, samtlige kanaler har denne egenskapen i varierende grad, R-kanalen mest, nesten like mye i B-kanalen og altså minst i G-kanalen. Dermed virker bildet svært flatt og med spesielt lite variasjon i rødt. Opptak gjort med Kodak E100VS fører ikke sjelden til oversaturerte farger om man ikke er meget omhyggelig med eksponeringen, ''VS'' står jo også for ''Very Saturated''. Er utgangspunktet sterke farger i motivet og hardt lys (som her) er det fort gjort å få den overmetningen som dessverre preger dette bildet i alt for sterk grad.
Jeg har scannet endel Kodak E100VS (med filmscanner), det er ikke en film som lette lar seg scanne med godt resultat, så om det her dreier seg om eksponeringen eller om filmscanningen skal være usagt, litt av begge deler kanskje. Muligens kan en mer skånsom filmscanning gi et bedre resultat mht. tone- og fargeskala.
Formelt sett gir f/22 i og for seg maksimal dybeskarphet, men ikke uten negative sidevirkninger. Ved nedblending forbi f/11 synker detaljgjengivelsen merkbart på grunn av diffraksjonsuskarphet (gjelder alle objektiver). Med 28mm brennvidde ville dessuten f/11 høyst sannsynlig være mer enn tilstrekkelig til å oppnå den ønskete dybdeskarpheten her. Nå er det dessverre ingen god skarphet (ingen god detaljgjengivelse) noe sted i bildet.
MVH CA
Joachim Haagen S.
Takk for kommentar Carsten.
Jeg har nå forsøkt å scanne inn lysbildet på nytt og vært nøye med at instillingene ikke øker fargemetningen ved scanning og ved prosessering. Bildet er nå scannet ved 6400 dpi, og jeg har påført ''Auto Levels'', ''Unsharp Mask'', ''Resize'' og ''Save for Web'' i Photoshop. Resultatet ble mye mindre rødt, men mer detaljer er med i bildet.
Bildet har mer detaljer, men det orginale lysbildet har mer farge, men like mye detaljer, så jeg tror kanskje ikke scanneren er flink nok til å fange opp begge deler :)
Årsaken til at jeg tok bildet ved f/22 var at blomsten var for nærme til å være skarp ved f/11 (som vanligvis er minimum blender når jeg tar bilder).
Carsten A.
Du bruker ''Auto levels'', det gjør i 9 av 10 tilfeller mer ugagn en gagn. I 1 av 10 tilfeller virker ''Auto levels'' ikke direkte ødeleggende på et bilde, men det er rent lotteri om det går noenlunde bra.
Bildebehandling med ''Auto levels'' kan forklare mye av den elendigheten som bildet her viser, klipping i begge ender i alle kanaler (=utbrente høylys og gjengrodde skyggepartier) hører til det ''Auto levels'' er mest beryktet for.
MVH CA
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
-jp-
Håvard: Rødfargene ved Uluru/Kata Tjuta er utrolig intense, så jeg er ikke sikker på at utbrent rød-kanal ikke er på sin plass her. Jeg har ikke økt satureringen på bildet, mer enn at det likner på det orginale lysbildet.
Jarle: Er enig i at planten ikke kom like mye frem som jeg hadde ønsket, men føler likevel at den gir litt ekstra til bildet. Dette er andre gangen jeg besøker området og det er like fantastisk hver gang!
Jeg har scannet endel Kodak E100VS (med filmscanner), det er ikke en film som lette lar seg scanne med godt resultat, så om det her dreier seg om eksponeringen eller om filmscanningen skal være usagt, litt av begge deler kanskje. Muligens kan en mer skånsom filmscanning gi et bedre resultat mht. tone- og fargeskala.
Formelt sett gir f/22 i og for seg maksimal dybeskarphet, men ikke uten negative sidevirkninger. Ved nedblending forbi f/11 synker detaljgjengivelsen merkbart på grunn av diffraksjonsuskarphet (gjelder alle objektiver). Med 28mm brennvidde ville dessuten f/11 høyst sannsynlig være mer enn tilstrekkelig til å oppnå den ønskete dybdeskarpheten her. Nå er det dessverre ingen god skarphet (ingen god detaljgjengivelse) noe sted i bildet.
MVH CA
Jeg har nå forsøkt å scanne inn lysbildet på nytt og vært nøye med at instillingene ikke øker fargemetningen ved scanning og ved prosessering. Bildet er nå scannet ved 6400 dpi, og jeg har påført ''Auto Levels'', ''Unsharp Mask'', ''Resize'' og ''Save for Web'' i Photoshop. Resultatet ble mye mindre rødt, men mer detaljer er med i bildet.
Bildet har mer detaljer, men det orginale lysbildet har mer farge, men like mye detaljer, så jeg tror kanskje ikke scanneren er flink nok til å fange opp begge deler :)
Årsaken til at jeg tok bildet ved f/22 var at blomsten var for nærme til å være skarp ved f/11 (som vanligvis er minimum blender når jeg tar bilder).
Bildebehandling med ''Auto levels'' kan forklare mye av den elendigheten som bildet her viser, klipping i begge ender i alle kanaler (=utbrente høylys og gjengrodde skyggepartier) hører til det ''Auto levels'' er mest beryktet for.
MVH CA