Velstand 1957
I forbindelse med den løpende tråden her på dotten om rangering av billige kameraer, og den meget relevante utløperen kamera og passende bilmerke legger jeg ut denne kombinasjonen fra 1957.
Garantert Deutsche Erzeugnisse und nicht jedermanns Sache damals. Aner ikke hva som hadde passet inn i en Peugeot på den tiden, bortsett fra at vår nåværende konge vel kjørte Peugeot da.
Bildet inngår i albumet VW og annet på fire (gummi)hjul - Skjenelause kjøyregreier - gammelt og litt nyere, helst med spor av personlighet.
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriBil/motor/Kjøretøy
  • Lastet opp
  • Visninger505
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_198709} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (24)
Inger Anne Maritsdotter V.
Dette var mildt sagt stiilig Odd Tore; og særleg med det gamle kamera`et som interiør:-)

Nostalgien, lenge leve!

Inger Anne
Kurt S.
Skikkelig stilige og elegante gamle ''greier''.
Tittelen passer godt. Dette var nok ganske sikkert ikke hvermannseie i 1957.
Kameraet passet flott inn. Sikkert ikke av billigste sort det heller.
Et fint utsnitt, en god eksponering og et veldig skarpt og fint bilde. Mange spennende detaljer å betrakte her.
Mvh Kurt
Janne L.
Hei.
Dette var virkelig innteresant å se på. Bildet ditt utløste en diskusjon her hjmme på hvordan forholdene var før. Kjekt å se kameraet også. Teknisk er bildet helt på topp.
Janne
Judit W.
Hei Odd Tore!

As I see, your favourite theme is the old-timer cars and cameras ;) This shot is as great as the car and camera are! It is so good to look at all details, for example the maximum speed 120 kms/h; that's so funny in the present days ... but I have to tell you, I like these cars much more too. Is this yours?

The crop is as perfect as the sharpness and the black & white working out are. Did you give any information about the camera? I am lost in Norwegian and German texts and I didn't find the name of it at all. It is probably my fault.

Judit :)
Odd Tore S.
The car is our old Black Faithful, a VW 113 with 30 hp. It turns 50 in May next year. When it was new, it cost about NOK 12 500.
You could not buy it for money alone, you had to file a special application with the autorities and prove that you really needed a car in your daily work. Otherwise you would end up with a car from Eastern Europe or a Volvo.

The camera is an Edixa-mat Reflex, a SLR that could well be used for killing horses. Very compact, very heavy, price just below NOK 1000 with the Schacht lens.
Rotating shutter dial with two ''gears'', springloaded diaphragm so that you could focus at fully open aperture. After the shutter is released, everything goes black, and you have to cock the shutter and diaphragm before the next picture can be taken.

Both of them are still alive.
Odd Tore
Gunnar H.
Nostalgi i førersetet (og på passasjersiden også :-). Et godt lys som fremhever de mange blanke detaljene i bilen. Den komposisjonen og det utsnittet du har valgt fungerer utmerket. Kombinasjonen med kameraet er interessant, selv om dette som bilde også hadde vært fint uten. Gunnar
Anne-Lise S.
Et helhetlig godt fungerende, severdig bilde som fører èn tilbake til en tid som var før min tid, men som man som barn hørte mang en historie om fra besteforeldre. Kameraet er et pluss som passer til tiden. God komp, god skarphet!

Anne-Lise
Steinulf L.
Herlig. Det var litt av en jobb å være fotograf på den tiden.
Avsluttet .
Et ålreit lite mimrebilde dette. Lekkert kamera, utvilsomt. 1000 lapper for et kamera med objektiv i det herrens år 1957 måtte vel være ganske så mye penger. Iallefall sammenlignet med dagens priser på kamerautstyr.
Torbjørn K.
Nostalgisk pent og meget bra gjennomført. Et bilde som ville passet bra i stort format på omtrent hvilken som helst urban kaffebar.

Torbjørn
Ketil M.
lekker s/h men tror et kutt i venstresiden hadde gjort seg
Odd Tore S.
Takk for kommentarene!
Idéen var egentlig kameraet i nostalgiske omgivelser, forøvrig samme type kamera som hadde blitt mitt første om ikke det mye mer moderne (og mer prutbare) Minolta SR-1 hadde kommet til landet.
Men fristelsen til å spille på datidens bilreklamer med bil, lekker og/eller sportslig dame og passende statusgjenstand ble for sterk. Damen droppet seg, desto mer vekt på krom og kamera. VW reklamen på den tiden var forøvrig tegnet (av Reutter om jeg ikke husker feil), med fartsstreker og overdrevent runde former, en klassiker i dag.
Kutte? Mneiii, store lakkerte blekkflater er så tidstypiske at venstresiden må være med.
Denne bilen har ekstra brytere for ekstralys og vindusspylere, tilsammen fem brytere som alle ser like ut, og ingen er merket.
Odd Tore
ingeborg w.
Bildet er skarpt og det skinner overalt. Det er det eneste jeg kan si, for biler interesser meg ikke. Jeg ville nok kuttet litt på venstresiden, fram til der hvor vinduet starter.
Roger K.
Hei Odd Tore!
Fint at du tar vare på gamle ting i form av bilder. At du har samlet flere severdigheter på et brett her syntes jeg gjorde seg bra. Må si utviklinga er enorm siden denne bilen og kameraet hadde sin glanstid. Stort ratt med tannstagstyring er en kontrast til dagens servo og små ratt. Vinduspussere så små at de bare lager et lite kikkhull gjennom en våt rute. Lang girstang uten midtkonsol er nok det nærmeste jeg har vært i eie på en Volvo 140. Jeg regner med at det var bilen du ville fremheve her med kamera som en liten kryddersak til bilde. Her er det i alle fall bilen som er i fremste rekke og kameradelen blir litt gjemt bort. Synes ikke kuttforslag bør utføres.

Mvh RK
Ketil K.
Nostalgien her kommer jo tydelig frem. Rent fototeknisk er det en del å hente på lyssettingen. (Mitt første kamera var forresten et Minolta SR-7, vel en ikke veldig sen etterfølger til SR-1.)
Odd Tore S.
Lyssettingen var meget primitiv:
Åpen bildør under store lønnetrær utenfor Tanum kirke, kveldslys med noen skyer. Ga, ikke uventet, et gyselig grønnstikk.
Helt overskyet og mer diffust lys ville gjerne fjernet noen av de sterkeste refleksene, vanligvis bedre for bilbilder. Samme kveld som bilde nr. 176571.
SR-7 var vel vesentlig mer moderne enn første versjon av SR-1, selv om de så nokså like ut. SR-1 hadde bl.a. en mystisk dreieanordning for blenderen, som gjorde at blenderen ved liten blender ikke alltid rakk å blende helt ned. Koblingsmuligheter for lysmåler fantes ikke.
Solid, overlevet fall fra 1,7 m høyde mot tregulv uten funksjonsfeil etterpå.
Odd Tore
Tone A.
Eit bilde med eit nostagisk uttrykk og fine svart/kvitt toner og ei fin lysseting som får fram dei spesielle detaljane. Høgresida med sveivehandtaket må vera med. Skarpe detaljar og eit flott utsnitt og ramma står så fint til rattet. Eg fekk mi første ''boble'' i 1976, den var gammal og vart lakkert av far min heime. Dette bildet vekker gamle minne, og berre så dumt at eg ikkje har nokon bilde frå innsida!
For her hugsar eg godt rattet med det spesielle merket, speedometeret, handtaket på høgresida, men noko radio hadde eg ikkje. Blanke og skarpe detaljar og flott med fotoapparatet ståande i stil med interiøret. Eit bilde ein kan studera lenge pga detaljane, Odd Tore!
:) Tone
Stig Børre E.
For et interiør! Dette er langt fra dagens grelle plastinteriør.
Stil så det holder. Syns du har fanget dette bra. Fint utsnitt - morsomt med kameraet i miljøet. Syns det blir litt vel fremtredene reflekser, men sånn blir det vel med ren bil og ikke optimalt lys.

Flott er det uansett.

StigB
Lars-Anders M.
O vad jeg lengter etter mine gamle bobbler. Meget bra fotografret dette.
Odd Tore S.
Gamle bobler er fortsatt brukbare:
I fjor kjørte den gamleveien utenforn tunnellene i Måbødalen.
For noen år siden tok vi to ukers ferie i Tyskland med den, og kom til Frankfurt uten problemer. På p-plassene får man god trening i tysk når mimreglade tyskere vil snakke om at slik hadde de også, og et syn som dette bringer fram savnet.
Som det gjorde hos noen av dere.
Forrige, og eneste eier før oss samlet på den en mengde ekstrautstyr, så egentlig er det ikke bare kameraet som viser at dette var en velstandsbil. Men det får bli for insidere.
Odd Tore
Espen A. I.
Utvilsomt et nydelig interiør, og for min del er disse penere enn det som lages idag. Flott presentert, bra i s/h da dette gjør det hele mer rolig.

mvh Espen
Tone A.
2.gongen eg legg inn kommentar på dette bildet! Pga at eg ikkje hugsa at det var noko så stilig klokke i mi boble. Tilfeldigvis parkerte eg ved sida av ei gammal og vanleg boble og måtte kikka inn.
Og det stemte at det ikkje var noko klokke i bilen. Den er jo stor med fine detaljar i bildet ditt. Og noko radio var det heller ikkje. Fotoapparatet her er jo toppen på luksus her i bildet. Mellom den stilige klokka og fotapparatet er det også noko utstyr som eg ikkje hugsar. Bensinmålar? Uansett eit flott bilde som oser av nostalgi og med skarpe og blankpolerte detaljar!
:) Tone
Odd Tore S.
Intrumentbrettet på denne bilen er til oval-zwitter 1952-57. Etter min mening det mest stilige instrumentbrettet som boblene har hatt med rene linjer og flater.
Klokke fantes bare som ettermontert tilbehør, dvs. ikke fabrikkmontert, på boblene før 1303 i L versjon 1973. Dette er en Perohaus med syvdagers urverk, krevde langvarig fingertrim før den var fulltrukket!
Radio er også ettermontert. Denne er nok fra 60-tallet med FM, men jeg har også en mer tidsriktig med elfenbensfargete knapper. Lite anvendbar, fordi den bare tar inn den nå nærmest utddødde mellombølgen.
Ved siden av klokka sitter askebegeret, en skikkelig fin designdetalj med kromramme på de siste med ovalt bakvindu.
Bensinmåler var i beste fall ettermontert tilbehør inntil 1962, her var reservekran med hendel i torpedoveggen standard. På denne bilen med forlenger som er synlig rett bak gearstanga. Mer praktisk enn å fomle med gassfoten når bilen plutselig begynte å hikke pga bensinmangel.
Odd Tore
Ina W.
Skikkelig stilig, jeg elsker gamle biler.. teknisk perfekt, bra med kontraster og lys. Tror jeg ville kuttet litt i venstre.
Likte bildet godt!

Ina
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu