Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_200681} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Pent blomsterbilde med fin komposisjon hvor skarphetsplanet er velplassert.
Avsluttet .
Enig med Listerud -pent!
Flott komposisjon og perfekt blendervalg.
--
Bjørnar Hauge
Kjell Sigurd S.
Takk for kommentarer. Blomster er ganske nytt for meg. Glemmer bestandig å ta med meg vann når jeg skal lage blomsterbilder. En dråpe eller to hadde sikkert gjort seg her...
Kjell S
Inger-Lise S.
Et delikat og aldeles nydelig bilde. Svært vakre farger som går godt til hverandre. (Jeg er forbauset over at jeg ikke har skrevet kommentar på dette, da jeg har sittet og nytt synet av det:-)
Enkelt,stilig og elegant bilde.
Inger-Lise
Kurt S.
Ser ut til at fremre del av blåklokka og knoppen øverst ligger i omtrent samme plan. Du har truffet med skarphet på begge disse ser jeg.
Dette fungerer for så vidt godt men det spørs om det ikke hadde blitt vel så bra dersom bare selve klokka var skarp.
Dette ble igrunnen litt pirk.
Hører mange som driver med plantefoto har en sprutflaske med vann med seg når de er ute på tur.
Det trenger man forresten ikke her oppe nå for tida-:)
Veldig fin bakgrunn og fargekontrasten blått/grønt ble fint.
Et vakkert bilde.
Mvh Kurt
Robin J.
Må bare si meg enige med de andre. Dette var flott rett og slett.
Mvh RJ
Avsluttet .
Tror ikke vanndråper hadde hevet dette bildet -det står godt som det er!
--
Bjørnar Hauge
kurt arne h.
Et lekkert macrobilde. Herlige farger !
mvh kah
Kjell Sigurd S.
Takk for hyggelige kommentarer. Kurt, ser poenget ditt. Jeg har flere eksponeringer hvorav noen med fokus andre steder på klokken og dermed borte fra knoppen. Usikker på om jeg synes de ble bedre. Kanskje jeg legger ut et for sammenligningens skyld :-)
Kjell S
Bente K.
De sarte duse fargene kledde blåklokken veldig godt. Veldig bra synes jeg dette var.
mvh Bente
Inge S.
Hei.
Stilrent og vakkert. Terningkast 6 :-)
Mvh Inge
Espen A. I.
Så vakkert dette var. Fint fokusplan, ikke noe å klage på her nei! Lekkert med høydeformat.
mvh Espen
Kjell Sigurd S.
Takk til dere 3 også! Hyggelig at det man lager av og til stemmer :-)
Kjell S
Ann T.
Likte dette veldig. Pene farger og lys og elegant med få elementer.
Mvh. Ann
Ketil K.
Fin fargesammensetting, rolig bakgrunn og ikke minst godt valg av fokusplan, der knoppen øverst også kommer i fokus.
Torbjørn K.
Nok et blomsterbilde helt etter boka. Ikke mye å utsette på dette her, rett og slett behagelig å se på!
Torbjørn
Kjell Sigurd S.
Takk for hyggelige kommentarer. Det inspirerer til fortsatt innsats med hodet i veigrøften :-)
Kjell S
Ann F.
Jeg synes det ble ganske vellykket med bruken av skarphet, det ser nesten ut som stilken bak bøyer seg beskyttende over blåklokken. Kunne nok også blitt bra som nevnt med skarphet bare på klokka, men det er ingen grunn til å være flau over dette valget.
Personlig ville jeg kanskje gjort blåfargen en tanke rikere og tatt vekk en liten anelse magenta for å få den enda renere.
Komposisjonen fungerer greit med de tre på linje og skålinjen i stilken bak.
Ved å kombinere to ulike RAW-konverteringer kunne du også fjernet de lyse feltene som er på grensen til å brenne ut. Jeg er på ingen måte allergisk mot utbrente felter, men de passer ikke alltid. Spesielt rundingen i bøyen på stilken som holder klokka kunne vært dempet noe.
Litt fikling med visking etc. . . .
Mvh Ann
Kjell Sigurd S.
Takk for kommentar Ann. Setter stor pris på dine innsiktsfulle råd om forbedring. Jeg har gjort noen forsøk på fargejusteringer men må nok gå for en selektiv justering av klokken for å unngå uheldige effekter på resten av bildet. Jeg vet ikke hvordan jeg kan kombinere to ulike RAW-konverteringer, så det får jeg sette meg inn i. Hyggelig du er tilbake forresten :-)
Kjell S
Ann F.
Kombinering av to konverteringer:
I et såpass begrenset tilfelle som dette: lag først en konvertering som bare tar hensyn til de lyse punktene, så de blir passe mørke. Lagre den med ett eller annet navn, gjør en ny RAW-konvertering hvor du tar hensyn til resten av bildet og gir beng i de lyse punktene. Kopier den siste og legg den som layer over den første. Visk vekk de punktene som var for lyse i siste konvertering i dette øvre layer, slik at de underliggende kommer frem fra den mørkere første konverteringen. Varsomt og mykt, så har du full kontoll. Slå dem sammen før ytterligere endringer mht levels etc.
Fargejustering:
Har du fullversjonen av PS, bruk Selective colour på eget adjustment layer, velg blå i rullegardinmenyen, og de endringer du gjør påvirker kun blåfargen. Det er unødvendig med seleksjon med mindre det er blåfarge flere steder i bildet, og bare ett sted skal påvirkes.
Mvh Ann
P.S. Bare mellomlander mens vaskemaskinen går varmt etter en uke i båt og før en tur på fjellet. Men MÅ jo innom Dotten selvsagt.
:-)
Odd Tore S.
Pent, vare farger.
Som et rolig sommerbilde en overskyet dag uten regn gjør det seg bra.
Mer piff kunne kanskje vært et alternativ, men det er nå godt å se bilder hvor fargene er duse og dempet også.
Odd Tore
ingeborg w.
Et pent komponert bilde, med god skarphet og fokus der det skal være. Jeg ville nok forsterket blåfargen litt, for å få blomsten til å stå fram litt mer.
Kjell Sigurd S.
Takk for kommentarer. Ann, hyggelig du tok deg tid til utførlig beskrivelse. Oppskriften skal testes. Odd Tore, bildet er tatt i det solen gikk ned og fargene er gjenngitt slik de ble registrert på brikken. Jeg oppfatter at ville blåklokker har en mild blåfarge, i motsetning til kultiverte arter som ofte er mye dypere blå. Ingeborg, som nevnt mener jeg fargen er relativt ''troverdig'' men jeg skal lage en versjon med litt mer smell også :-) Hyggelig du likte bildet.
Kjell S
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Flott komposisjon og perfekt blendervalg.
--
Bjørnar Hauge
Kjell S
Enkelt,stilig og elegant bilde.
Inger-Lise
Dette fungerer for så vidt godt men det spørs om det ikke hadde blitt vel så bra dersom bare selve klokka var skarp.
Dette ble igrunnen litt pirk.
Hører mange som driver med plantefoto har en sprutflaske med vann med seg når de er ute på tur.
Det trenger man forresten ikke her oppe nå for tida-:)
Veldig fin bakgrunn og fargekontrasten blått/grønt ble fint.
Et vakkert bilde.
Mvh Kurt
Mvh RJ
--
Bjørnar Hauge
mvh kah
Kjell S
mvh Bente
Stilrent og vakkert. Terningkast 6 :-)
Mvh Inge
mvh Espen
Kjell S
Mvh. Ann
Torbjørn
Kjell S
Personlig ville jeg kanskje gjort blåfargen en tanke rikere og tatt vekk en liten anelse magenta for å få den enda renere.
Komposisjonen fungerer greit med de tre på linje og skålinjen i stilken bak.
Ved å kombinere to ulike RAW-konverteringer kunne du også fjernet de lyse feltene som er på grensen til å brenne ut. Jeg er på ingen måte allergisk mot utbrente felter, men de passer ikke alltid. Spesielt rundingen i bøyen på stilken som holder klokka kunne vært dempet noe.
Litt fikling med visking etc. . . .
Mvh Ann
Kjell S
I et såpass begrenset tilfelle som dette: lag først en konvertering som bare tar hensyn til de lyse punktene, så de blir passe mørke. Lagre den med ett eller annet navn, gjør en ny RAW-konvertering hvor du tar hensyn til resten av bildet og gir beng i de lyse punktene. Kopier den siste og legg den som layer over den første. Visk vekk de punktene som var for lyse i siste konvertering i dette øvre layer, slik at de underliggende kommer frem fra den mørkere første konverteringen. Varsomt og mykt, så har du full kontoll. Slå dem sammen før ytterligere endringer mht levels etc.
Fargejustering:
Har du fullversjonen av PS, bruk Selective colour på eget adjustment layer, velg blå i rullegardinmenyen, og de endringer du gjør påvirker kun blåfargen. Det er unødvendig med seleksjon med mindre det er blåfarge flere steder i bildet, og bare ett sted skal påvirkes.
Mvh Ann
P.S. Bare mellomlander mens vaskemaskinen går varmt etter en uke i båt og før en tur på fjellet. Men MÅ jo innom Dotten selvsagt.
:-)
Som et rolig sommerbilde en overskyet dag uten regn gjør det seg bra.
Mer piff kunne kanskje vært et alternativ, men det er nå godt å se bilder hvor fargene er duse og dempet også.
Odd Tore
Kjell S