Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_201741} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Har sansen for denne typen motiver, John. Det finnes annet å ta bilder av enn fugler.
Har et liknende bildet selv som ble offentliggjort i HELGELAND BLAD . Jeg ble interjuvet en gang, fordi jeg kom dit så ofte. Nevner dette fordi jeg antar du tok dette på Helgeland i sommer ?
Hilsen Gro.
Avsluttet .
Motivet er bra, men selve utsnittet virker tilfeldig. Hva med å gå nærmere, og lete etter gode komposisjoner, gjerne kombinert med stor blender?
Inge
Ann F.
Gratulerer med fint objektiv, nå har du mye moro i vente!
Siden du spurte meg direkte i en mail, ville jeg gjort følgende annerledes (men det er altså meg, ikke nødvendigvis deg):
Kuttet vekk øvre 1/3 av bildet. De lyse partiene i øvre del av bildet er dominerende.
Kuttet inn både fra venstre (inn forbi den orange formen), og vridd standpunkt litt slik at det lyse i høyre del ikke var med så mye.
Hvis du ser på de to nederste tangkvasene, har du fine runde former som gjentas skrått i forhold til hverandre. Men det er en del ''rot'' i nedre del (det er ''lov'' å rydde opp litt først). :-)
Det er alltid fascinerende når man begynner med makro, du verden så nær, og så flotte detaljer som avsløres. Men de samme (harde) krav til komposisjon og balanse gjelder, der som i alt annet av bildespråk.
Skarpheten din er fin, du har truffet godt med den, overraskende stor dybdeskarphet til å være f/2,8, men det er selvsagt avhengig av kameraets vinkel i forhold til motivet, hvor mye som ligger i plan med ''filmen''.
(P.S. Kan virke litt hardt som kritikk når du har oppdaget gleden og moroa med makro, det er aldeles ikke meningen å sable deg ned, men egen erfaring tilsier at for mange klapp på skulderen gjør deg lut og navlebeskuende, men et spark i enden fra tid til annen retter ryggen opp og blikket fremover . . . )
Mvh Ann
John S.
Takk for gode innspill. Det var akkurat det jeg var ute etter. Dette er for meg et nytt område innen fotografering så jeg er veldig glad for alle innspill. Tang var et helt naturlig motiv i min sommerferie. Kanskje er jeg innbilsk, men for meg så ser det ut som om det er speilbilde av fotografen i noen av blærene.
John
Odd Tore S.
Jeg ser hva motivet er, og samtidig ser jeg det ikke. Dvs den bevisste komposisjonen er ikke så klar for meg, noe midtstilt, som går over i uskarphet og blir ganske lyst med en eller annen refleks.
For meg er tangbladet i nedre høyre hjørne mest spennende, konsentrasjon om dette i en diagonalkomp, litt mer mettede farger og passe dybdeskarphet ser fristende ut.
Odd Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Har et liknende bildet selv som ble offentliggjort i HELGELAND BLAD . Jeg ble interjuvet en gang, fordi jeg kom dit så ofte. Nevner dette fordi jeg antar du tok dette på Helgeland i sommer ?
Hilsen Gro.
Inge
Siden du spurte meg direkte i en mail, ville jeg gjort følgende annerledes (men det er altså meg, ikke nødvendigvis deg):
Kuttet vekk øvre 1/3 av bildet. De lyse partiene i øvre del av bildet er dominerende.
Kuttet inn både fra venstre (inn forbi den orange formen), og vridd standpunkt litt slik at det lyse i høyre del ikke var med så mye.
Hvis du ser på de to nederste tangkvasene, har du fine runde former som gjentas skrått i forhold til hverandre. Men det er en del ''rot'' i nedre del (det er ''lov'' å rydde opp litt først). :-)
Det er alltid fascinerende når man begynner med makro, du verden så nær, og så flotte detaljer som avsløres. Men de samme (harde) krav til komposisjon og balanse gjelder, der som i alt annet av bildespråk.
Skarpheten din er fin, du har truffet godt med den, overraskende stor dybdeskarphet til å være f/2,8, men det er selvsagt avhengig av kameraets vinkel i forhold til motivet, hvor mye som ligger i plan med ''filmen''.
(P.S. Kan virke litt hardt som kritikk når du har oppdaget gleden og moroa med makro, det er aldeles ikke meningen å sable deg ned, men egen erfaring tilsier at for mange klapp på skulderen gjør deg lut og navlebeskuende, men et spark i enden fra tid til annen retter ryggen opp og blikket fremover . . . )
Mvh Ann
John
For meg er tangbladet i nedre høyre hjørne mest spennende, konsentrasjon om dette i en diagonalkomp, litt mer mettede farger og passe dybdeskarphet ser fristende ut.
Odd Tore