AnnetHonningbien ventet å få et velsmakende kveldsmåltid i disse vinterkarseblomstene. Krabbe-edderkoppen hadde andre planer. Så gikk det som det ofte gjør i naturen. Den er ikke den største, men den sterkeste, som vinner.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_20330} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Skikkelig bra fanga og ett utrolig bra bilde..
noe av det beste..kan det bli bedre...?
stian w.
mente over av bilder i macro/micro/vepse sjangern, vet at det finnes bedre bilder..
Eskil O.
Eg kunne faktisk tenke meg å se litt mer til innsektet, og kanskje bladlusa også for den del.Men et virkelg godt makrobilde er det jo. Det går vel kanskje ikke an å komme nermere uten å bruke mikroskop?
Eskil.
Audun R.
Ørlite vanskelig å se hva som er hva fra denne vinkelen. Ble først litt lurt av den gule fargen på edderkoppen og trodde det var blomsten, nå ser jeg hva det er. Ellers en bra fremstilling av en situasjon vi vanligvis ikke ser.
MVH Audun
Avsluttet .
Ikke verst, men litt i tetteste laget, spør du meg.
Birna R.
En seanse som dette her går ikke veldig kvikt, faktisk bruker edderkoppen adskillig tid på avlivningen. Derfor er det en smal sak å feste en rekke alternative utsnitt/eksponeringer til filmen. Jeg syntes personlig at de større utsnittene, der hvor hele byttedyret *og* hele krabbeedderkoppen og en dasj av de gule blomstene var med, ble overtydelige. Den visuelle ''overraskelsen'' manglet. Derfor det tette utsnittet som jeg har vist her. Naturfotografer må gjøre drøssevis av valg både før, under og etter fotosesjonen. Lik de valgets kvaler andre fotografer har, forresten.
Torunn B.
Helt enig med valg av utsnittet. Flott og tett på, og utrolig skarpt og fint, og fargene er ordentlig bra. Jeg har ikke sett en slik situasjon før, og syns det er veldig fint å få presentert det så flott som her.
Torunn :-)
Roy S.
Flott bilde. Teknisk er det vell i toppklasse. Leste argumentasjonen for utsnittet du har valgt, men alikevell... for oss som ikke er så inne i insekt/makroverdenen hadde det vært fint å få sett et som ga mer overblikk. Hadde det ikke vært for teksten og kommentarene ville ikke jeg forstått hva som skjer i bildet. :)
Avsluttet .
Utrolig god skarphet/dybdeskarphet og lysforhold med minimale skygger
Hadde derfor vært veldig interessant, om man for et slik typisk og vellykket analogt nærbilde, kunne fått del i litt mere tekniske data f.eks:
1) Filmtype
2) Naturlig-, kunstig eller blandet lys
3) Omtrendt blenderåpning.
4) Omtrendt fokusavatand
5) Er dette et tilnærmet 1:1 bilde eller er
det et relativt lite utsnitt i forhold
til filmarealet.
6) Hadde jeg med mitt AF Micro-Nikkor
105 f/2.8 fått samme dybdeskarphet med
samme avbildingsmålestokk (regner med det
men spør allikevel)
Ellers interessant å se at du fortsatt kan grave frem en ''gammel'' analog F4 og gjøre det bra.
Fin inspirasjon for oss andre amatør analog`er og for de amatører som har det vanskelige valget mellom kjøp av digitalt og analogt i disse dager.
Hege Helen R.
Fysj a meg for et motbydelig kryp Bjørn!! men fine farger var det den skal du ha og mere orker jeg ikke å titte på den :-(
Hilsen Hege
Lars-Anders M.
Jeg syns bildet er rotete.
Tom A. T.
Syntes at utsnittet er perfekt, men det betinger at underteksten til bildet leses. Er ikke enig med LAM at det er rotete. Vil heller si at det intenst og påtrengende, og noe helt annet enn et ''vanlig'' insektsbilde.
mvh Tom T
Birna R.
Det er stilt enkelte spørsmål her, noen kan jeg iallefall svare på.
ang. utsnittet så har jeg redegjort for det så dette gjentas ikke. Bare kan føye til at alle bilder, også naturbilder, forstås først til fulle i en kontekst. Kunnskap gir innsikt, og omvendt. Det er ikke slik at bilder bare ''gir'', de kan også ''kreve''.
Fenomenet (krabbeedderkopp antar gul eller hvit farge og gjemmer seg i blomster av tilsvarende farge, for så å drepe pollinerende insekter, først ved et lammende nakkebitt, deretter utsuging av innhold) er jo temmelig vanlig om man kikker etter. Rovdyr skal også leve... I dette tilfellet var det ikke mer besværlig enn at jeg drakk kaffe på terassen en sein vårkveld da jeg (i øyekroken) fikk se hva som skjedde 1 m unna. Vekk med kaffekopp, frem med kamera, blitz og stativ. Stikkord: vær beredt.
Ang. det tekniske så er dette fra en pre-digital periode og med et kamera som ikke logger tekniske data. Fra erindringen tar jeg frem: Micro-Nikkor 200 mm med en reversert 3-diopter akromatisk forsatslinse, opptaksmålestokk forbi 1:1, SB-24 blitz på bakre gardinsynk. med SC-17 kabel, Fuji RVP film og selvsagt stativ.
John G.
Hallo!
Det er allerede skrevet mye om bildet.
Derfor en kort konklusjon: Førsteinntrykket var litt ''rotete''(hva i all verden er dette, liksom!), men bildet tar seg godt opp jo mer jeg ser det. Hadde allikevel vunnet seg på om det gulgrønne i bakgrunnen hadde vært mindre tydelig. MEN, vanskelig å få både i pose og sekk...
Ellers, likte bemerkningen din om at et bilde ikke bare skal gi! Det skal også ta. Eller kreve...
Mvh,
John
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
noe av det beste..kan det bli bedre...?
Eskil.
MVH Audun
Torunn :-)
Hadde derfor vært veldig interessant, om man for et slik typisk og vellykket analogt nærbilde, kunne fått del i litt mere tekniske data f.eks:
1) Filmtype
2) Naturlig-, kunstig eller blandet lys
3) Omtrendt blenderåpning.
4) Omtrendt fokusavatand
5) Er dette et tilnærmet 1:1 bilde eller er
det et relativt lite utsnitt i forhold
til filmarealet.
6) Hadde jeg med mitt AF Micro-Nikkor
105 f/2.8 fått samme dybdeskarphet med
samme avbildingsmålestokk (regner med det
men spør allikevel)
Ellers interessant å se at du fortsatt kan grave frem en ''gammel'' analog F4 og gjøre det bra.
Fin inspirasjon for oss andre amatør analog`er og for de amatører som har det vanskelige valget mellom kjøp av digitalt og analogt i disse dager.
Hilsen Hege
mvh Tom T
ang. utsnittet så har jeg redegjort for det så dette gjentas ikke. Bare kan føye til at alle bilder, også naturbilder, forstås først til fulle i en kontekst. Kunnskap gir innsikt, og omvendt. Det er ikke slik at bilder bare ''gir'', de kan også ''kreve''.
Fenomenet (krabbeedderkopp antar gul eller hvit farge og gjemmer seg i blomster av tilsvarende farge, for så å drepe pollinerende insekter, først ved et lammende nakkebitt, deretter utsuging av innhold) er jo temmelig vanlig om man kikker etter. Rovdyr skal også leve... I dette tilfellet var det ikke mer besværlig enn at jeg drakk kaffe på terassen en sein vårkveld da jeg (i øyekroken) fikk se hva som skjedde 1 m unna. Vekk med kaffekopp, frem med kamera, blitz og stativ. Stikkord: vær beredt.
Ang. det tekniske så er dette fra en pre-digital periode og med et kamera som ikke logger tekniske data. Fra erindringen tar jeg frem: Micro-Nikkor 200 mm med en reversert 3-diopter akromatisk forsatslinse, opptaksmålestokk forbi 1:1, SB-24 blitz på bakre gardinsynk. med SC-17 kabel, Fuji RVP film og selvsagt stativ.
Det er allerede skrevet mye om bildet.
Derfor en kort konklusjon: Førsteinntrykket var litt ''rotete''(hva i all verden er dette, liksom!), men bildet tar seg godt opp jo mer jeg ser det. Hadde allikevel vunnet seg på om det gulgrønne i bakgrunnen hadde vært mindre tydelig. MEN, vanskelig å få både i pose og sekk...
Ellers, likte bemerkningen din om at et bilde ikke bare skal gi! Det skal også ta. Eller kreve...
Mvh,
John