Venter, venter
Dette er en skisse som jeg står litt fast med og som jeg kunne tenke meg noen gode råd om. Bildet er tenkt som underlag for et maleri, men jeg føler at det ikke er helt ferdig. Hva som mangler er jeg ikke sikker på....
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger777
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_205830} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (15)
Avsluttet .
Slik jeg ser det så er det to store tomme flater i bildet. Over hodet på hun som bøyer seg, og under samme jenta ved fjellet..
Kanskje burde det vært noe utpå vannet, og f.eks et bilde til av jenta som satt på steinen til høyre...

Ellers et spennende bilde og prosjekt høres det ut som..

T
Geir Hareide A.
Kjempegod ide, synes jeg. I forhold til ferdig foto ville jeg ha jobbet mer med overgangene, men det er du sikkert klar over selv.

Jeg er enig i at komposisjonen som du planlegger å lage maleri av mangler noe. De ''to'' jentene til venstre forstyrrer, dels ved å bli for dominerende, dels fordi de blir så symmetriske at de drar blikket og stopper de myke linjene som du ellers har i bildet ditt. Jeg ville fjernet jenten helt til venstre og heller sett om jeg kunne fått inn en jente mellom de to til høyre.

Lykke til!
Inger-Lise S.
Spennende dette! Jeg ville ikke puttet en jente til mellom de to til høyre.Jeg savner noe ute på vannet,helst lys som stråler ned fra skyene,-gjerne med litt farge.Personlig tror jeg roen i bildet forsvinner ved eksemplet med en ny jente til høyre.
Dyktig jobba,Tom, som ved dine to forrige og.

Inger-Lise
Trine S.
her er du inne på noe virkelig bra. Minner om gamle malerier fra Jeløya. De to jentene til venstre blir forstyrrende for meg. Hadde vært fristet til å fjerne nr.2 fra venstre. Vannet blir veldig tomt. Hva med en svømmende jente, evnt. en som ligger og flyter på ryggen? Eller en jente i en gammel robåt?
Avsluttet .
Hei! Bilder som dette liker jeg! Spennende utgangspunkt!
Nederst til høyre i bildet blir det helt gjengrodd og dette gagner ikke bildet.
Synes også det er synd at speilingene av de to jentene i vann blir kuttet på midten. Vann og himmel fungerer utmerket og jeg synes ikke du skal forandre noe der. Gruppe fire er vanskelig å plassere i forhold til hverandre. Kunne du fjernet en av jentene? Synes også de to helt ytterst tar altfor mye fokus, de fungerer veldig godt sammen, men trekker blikket vekk fra de to andre, spesielt hun som sitter på huk. Sistnevnte blir også litt for ''klumpete'' og uformelig/utydelig. Kunne du hatt henne litt mer oppreist med mer tydelig silhuett? Hva med å ha tre av jentene med blikk og ansikt utover og en som bryter med dette? Mulighetene er mange.
Synes dette også fungerer veldig godt hvis du fjerner det nederste på bildet (inkl speilinger i vannet) Da får bergknausen de står på en flott linje og sist ville jeg lagt til mer på bildets venstre side. Jeg savner rom for den ytterste jentas blikk. Slik det er nå stopper det i bildekanten og stenger seg selv inne. Uansett er dette ditt bilde og ikke mitt og du vet best selv hva du vil formidle, dette var bare noen forslag og jeg ønsker deg lykke til videre i arbeidet.
Avsluttet .
PS Du vil kanskje ha glede av disse bildene: www.parkeharrison.com
Tom B.
Takk Bente. Det hadde du helt rett i. Siden er bokmerket for nytelse og inspirasjon.
Takk til dere som ha kommet med forslag. Jeg vil nok beholde jentene (det jo den samme jenta da men) fordi posisjonene er ment å illustrere de forskjellige stemningene hun går igjennom mens hun venter. Jeg vil gjerne beholde tomrommet i midten også fordi det, for meg, sier litt om tomheten i ventingen. Det jeg vurdere mest sjøl er om jeg kan gjøre noe med fargene og teksturen. Men - noe skal jo akrylfargene tilføre også....
Jarle L.
Kjempeflott idé og fint utført. Jeg kunne tenkt meg at du fjernet nr 2 fra venstre og hatt hun sittende på huk ved siden av den runde steinen i front.

Ellers er det ikke mye jeg har å utsette på dette :-)

Jarle
Kristian Eugen B.
Dette blir for ripoff for meg ass.. Har du sett bildene ''salt'' av Per Fronth eller..?

Kristian
Kristian Eugen B.
'Vi lager bilder gjør vi ikke ?
Vi går da ikke bare rundt og tar dem ?'' Her er jeg redd du er i ferd med å ''ta'', særlig siden du snakker om at det skal være underlaget for et maleri. Her har du en link til et av bildene i serien: http://www.blomqvist.no/auksjoner/view_obj.asp?auksjonID=...objID=9497

Kristian Bålsrød
Tom B.
He, he - det har du helt rett i. Skjønt ''ta'' er vel å ''ta'' i. Per Fronth er en kunstner som jeg liker veldig godt og er inspirert av. Likeså Arne Samuelsen. Vi har snakket en del om dette og blitt enige om at de fleste låner fra hverandre og andre. Sånn er det det er, det er svært få kunstverk (dersom en nå skal være så ambisiøs å kalle det det) som er 100 % rent for ideer fra andre. Jeg forstår kritikken din og er på vakt sjøl. Det er viktig å se hvor grensen går mellom inspirasjon og plagiat, men altså - å være litt i kunstnerverdenen fjerner noen illusjoner.
Forresten, ta en titt her på dotten: hvor mange bilder er unike ? Sett noen solnedganger, sett noen uskarpe sort/hvitt bilder fra urbant miljø, sett noen fugler i flukt, sett noen halve ansikter i sort/hvitt ?
Forøvrig: ta en titt på dette: http://www.bjornland.com/stories.lasso?-SkipRecords=13
Kristian Eugen B.
Jeg må begynne med å si at jeg synes du er en veldig dyktig fotograf og kunstner, men hvis du kan tillate deg selv å til de grader plagiere en annen kunstner,
uten å kimse, mister jeg litt respekt og interesse. Det er noe du også burde tenke på. Du nevner solnedganger og fugler i flukt, men dette blir noe annet på to måter. En dokumentering/naturfoto er skildring av noe som foregår uten din innvirkning. Det er også mange nybegynnere som meg som kan ta slike bilder for å lære å fotografere, og lett blir fascinert av ''bilder som tar seg selv'', men utifra bildene jeg har sett deg ta, og blitt meget imponert over, befinner du deg vel heller ikke i denne kategorien. Du velger å kopiere et uttrykk til punkt og prikke uten å tilføye en ''personlig kommentar'' over det. At du har tatt multieksponerte bilder tidligere betyr lite, når dette bildet blir så tett opp til en annen artists arbeid. Det er vel respekten for ditt eget, og andres arbeid jeg stiller mest spørsmål ved her.

Mvh. Kristian Bålsrød
Tom B.
Jeg har respekt for det du sier og synes det er en alvorlig og viktig diskusjon. Argumentet mitt er at dette ikke er plagiat (''punkt og prikke'' synes vel du også er en smule overdrevent eller?), men å arbeide i samme leia som mange andre gjør.
''Alle blir inspirert og låner fra alle'' sånn er det og sånn har det vært i noen hundre år. Pekefingeren bør derfor rettes i mange retninger. Se på bildene som Bente viste til: www.parkeharrison.com
Hvem tror du de har blitt inspirert av, og hvem kan ha blitt inspirert av dem ? Og tro om ikke Rene Magritte har spilt en rolle både hos Per Fronth og Harrison og - i all beskjedenhet - Bjørnland også. Vel - takk for viktig innspill Kristian, jeg velger å leke videre.
TomB.
Kristian Eugen B.
Enig med deg Tom i at dette er en viktig diskusjon, og da velger jeg å ta et standpunkt. Jeg synes vel diskusjonen bør gå på hvor grensene går for plagiat, fremfor om man skal få lov til å inspireres av andre. Det jeg spør meg her er hva du har å tilføye til Per Fronths uttrykk. Hadde du valgt å bruke ei dame i ''goth''-klær hadde jeg synes bilde var supert fordi du hadde hentydet til, og kommentert uttrykket til Fronth istedet. Jeg har som sagt ikke noe imot at noen kopierer andre kunstnere som øvelse, men da bør det også komme frem i tittel eller undertittel. Jeg vet at andre kunstnere låner, men jeg må få si at jeg ikke har sett et så tydelig eksempel som dette.

Mvh. Kristian Bålsrød
Inger-Lise S.
Jeg er enig i det du skriver her Tom. Og om bildet det linkes til, igår kl.20.33, er bildet du skulle ha plagiert, er det meningsløst. Men kan ikke tro annet enn at det må være et annet bilde det siktes til..
Inger-Lise
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu