Bidet er tatt like nord for Dombås stasjon på tur nordover. Dovrebanen er jernbanestrekningen mellom Dombås - Støren ble bygget i perioden 1910 1921. Det aller meste av anleggsarbeidet på banen ble gjort manuelt. Hakke , grev , spade. sluskebrett , trillebår , spett , minebor og feisel var de viktigste redskapene.
Bare i en tunnel den 1440 meter lange Hestkrybba i Drivdalen ( Dovrebanens lengste tunnel ) ble det brukt maskinboring i ca. 300 meter i nordlig del. Maskinen som ble brukt var en Atlas støtbormaskin. Denne tunnelen fikk da også kallenavnet maskintunnelen. Det ble bygd 158 km. bane med blant annet nesten 8 km. med tunnel , 87 bruer , 14 stasjoner og ett stort antall funksjonær og vokterboliger.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_222560} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Et bra bilde, men det gjenskinnet i vindu forstyrrer litt.
mvh Kenneth
Tor-Ståle H.
fine farger
Odd E. k.
Hei Sigmund!
Et meget stemningsfullt bilde, der solens lys gir fine farger og kaster stemningsskygger innover i høstbildet. En flott komposisjon der togførerens utsikt må være fantastisk over dovre gjennom året. Flott lever som vanlig i en fin ramme Sigmund!
Mvh
Odd E.
Sigmund R.
Hei Kenneth, Tor-Ståle og Odd.
Takk for fine kommentarer!
Sigmund
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
mvh Kenneth
Et meget stemningsfullt bilde, der solens lys gir fine farger og kaster stemningsskygger innover i høstbildet. En flott komposisjon der togførerens utsikt må være fantastisk over dovre gjennom året. Flott lever som vanlig i en fin ramme Sigmund!
Mvh
Odd E.
Takk for fine kommentarer!
Sigmund