Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_226170} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hærlig!
Minner litt om ett Lens Baby bilde, men mer genuint. Hærlig uskarphet. Får litt samme følelse som når jeg ser på bilder fra den amerikanske borgerkrigen, eller portretter av indianerhøvdinger i full mundur.
Avsluttet .
Oi, slike bilder har jeg ikke sett før. Det er et helt eget sug i det.
-Ingunn.
Jan v.
Interessant med et bilde fra godt gammeldags platekamera. Bildet er vel tatt på full blenderåpning, som gir det myke preget, men likevel med tydelig detaljdefinisjon i fokusplanet. Toningen virker overbevisende for bilder fra denne perioden.
Jeg antar Wehman er navnet på detaljist eller distributør. Det var ganske vanlig at trekameraene på den tiden forlot fabrikken uten navn, og ble levert både til kjente kameraprodusenter som Ernemann og lokale distibutørere som J.L.Nerlien, som satte sine skilt på kameraene.
Jeg ble litt interessert i kameraet pga at det er en del horisontale striper i skogen bak som kan skyldes opptaket, og da er det kanskje nærliggende å tenke på en gardinlukker, selv om 5s. burde utelukke en slik effekt. Det var jo også en svært lang lukkertid for dette opptaket.
Det er også tre comalignede (det er ikke det) hvite flekker til venstre som tiltrekker oppmerksomhet. Foma kan vel ha en del feil i den myke emulsjnonen som muligens forklarer dette.
De stripene du sikter til kommer av at det regnet forholdsvis kraftig når jeg tok bildet, og jeg fikk vann inn i filmholderen, og filmen satte seg rett og slett fast. Merkene er rett og slett skader på filmen etter at jeg måtte røske den ut. :-)
De comalignende flekkene er lys fra nær liggende hus, og skyldes objektivet. Det er et portrettobjektiv som ikke dekker formatet ordentlig, og er beregnet på å brukes til skulder/hode-portrett(bildesirkelen blir i praksis større nær 1:1),
Foma 200T er av god kvalitet, og har ikke de problemene man ofte finner med østeuropeisk film, emulsjonen er ikke myk og sårbar som de andre Fomavariantene.
Mvh
Amund
Jan v.
Takk for tilbakemelding Amund.
Artig med grei forklaring på slike fenomen. Må si jeg var ganske i villrede om hva jeg så i dette tilfellet. Du har jo ellers tatt svært mange fine bilder med mellom- og storformat.
Må bare innrømme at jeg ikke hadde hørt om Wehman. Takk for linken. Ser de kom på markedet i 1998. Skulle nok skjønt at kameraet ikke kom fra Tyskland, siden navnet er skrevet med én n. Bausch & Lomb forbinder jeg jo ellers med Kodak, har selv et Kodak produsert i februar 1907 med et lite B&L, fra min bestemor. Hvordan vet du at objektivet er fra 1907?
Det er sikkert artig å bruke disse store formatene. Tenker på Knut Knutsen som tok mange bilder fra hele landet for over 100 år siden. Det er artig å prøve å finne ut hvor han stod da han tok noen av disse bildene.
Mvh Jan
Amund Blix A.
1907 er mer et forsiktig estimat, basert på hva jeg kunne finne av info om det.
Objektivet er av den aller første Tessarkonstruksjon(patentert 1903) og visstnok i følge gamle kataloger ble objektivene produsert før første verdenskrig i utførelsen mitt har(messing med svart lakk) Noe særlig mer nøyaktig er det vanskelig å datere det. :-)
Siden det ikke har lukker(eller blenderlameller, noen har fjernet de) må jeg bruke det i svakt lys, for å få lang nok lukkertid til å bruke en svart lue som lukker. :-)
Mvh
Amund
Avsluttet .
Som motiv...ganske bob-bob. Som demonstrasjon av kuriøs teknikk moro!
Jan v.
Takk for informasjon. Høres ut til å være en fin gammel utførelse. Tror nok årstallet du har kommet frem til er temmelig realistisk, og i alle fall før WWI.
Dette er et godt eksempel på hvor langt en er villig til å strekke seg for å ta bilder med det utstyret en ønsker å benytte.
Mvh Jan
Julie E.
Jeg må følge bedre med på hva du holder på med, skjønner jeg.
JEg er svak for bevegelse....og her er bevegelsen du har fanget nesten hypnotisk.
Man fornemmer et liv utenfor bildeflaten idette bildet, og det har jeg stor sans for.
Stripene som du forteller er skader på filmen, løfter bildet. (som uten dem også ville vært godt)
mvh Julie
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Minner litt om ett Lens Baby bilde, men mer genuint. Hærlig uskarphet. Får litt samme følelse som når jeg ser på bilder fra den amerikanske borgerkrigen, eller portretter av indianerhøvdinger i full mundur.
-Ingunn.
Jeg antar Wehman er navnet på detaljist eller distributør. Det var ganske vanlig at trekameraene på den tiden forlot fabrikken uten navn, og ble levert både til kjente kameraprodusenter som Ernemann og lokale distibutørere som J.L.Nerlien, som satte sine skilt på kameraene.
Jeg ble litt interessert i kameraet pga at det er en del horisontale striper i skogen bak som kan skyldes opptaket, og da er det kanskje nærliggende å tenke på en gardinlukker, selv om 5s. burde utelukke en slik effekt. Det var jo også en svært lang lukkertid for dette opptaket.
Det er også tre comalignede (det er ikke det) hvite flekker til venstre som tiltrekker oppmerksomhet. Foma kan vel ha en del feil i den myke emulsjnonen som muligens forklarer dette.
Mvh Jan
Jan, kameraet er moderne, produsert i 2005: http://www.wehmancamera.com/camera.html
De stripene du sikter til kommer av at det regnet forholdsvis kraftig når jeg tok bildet, og jeg fikk vann inn i filmholderen, og filmen satte seg rett og slett fast. Merkene er rett og slett skader på filmen etter at jeg måtte røske den ut. :-)
De comalignende flekkene er lys fra nær liggende hus, og skyldes objektivet. Det er et portrettobjektiv som ikke dekker formatet ordentlig, og er beregnet på å brukes til skulder/hode-portrett(bildesirkelen blir i praksis større nær 1:1),
Foma 200T er av god kvalitet, og har ikke de problemene man ofte finner med østeuropeisk film, emulsjonen er ikke myk og sårbar som de andre Fomavariantene.
Mvh
Amund
Artig med grei forklaring på slike fenomen. Må si jeg var ganske i villrede om hva jeg så i dette tilfellet. Du har jo ellers tatt svært mange fine bilder med mellom- og storformat.
Må bare innrømme at jeg ikke hadde hørt om Wehman. Takk for linken. Ser de kom på markedet i 1998. Skulle nok skjønt at kameraet ikke kom fra Tyskland, siden navnet er skrevet med én n. Bausch & Lomb forbinder jeg jo ellers med Kodak, har selv et Kodak produsert i februar 1907 med et lite B&L, fra min bestemor. Hvordan vet du at objektivet er fra 1907?
Det er sikkert artig å bruke disse store formatene. Tenker på Knut Knutsen som tok mange bilder fra hele landet for over 100 år siden. Det er artig å prøve å finne ut hvor han stod da han tok noen av disse bildene.
Mvh Jan
Objektivet er av den aller første Tessarkonstruksjon(patentert 1903) og visstnok i følge gamle kataloger ble objektivene produsert før første verdenskrig i utførelsen mitt har(messing med svart lakk) Noe særlig mer nøyaktig er det vanskelig å datere det. :-)
Siden det ikke har lukker(eller blenderlameller, noen har fjernet de) må jeg bruke det i svakt lys, for å få lang nok lukkertid til å bruke en svart lue som lukker. :-)
Mvh
Amund
Dette er et godt eksempel på hvor langt en er villig til å strekke seg for å ta bilder med det utstyret en ønsker å benytte.
Mvh Jan
JEg er svak for bevegelse....og her er bevegelsen du har fanget nesten hypnotisk.
Man fornemmer et liv utenfor bildeflaten idette bildet, og det har jeg stor sans for.
Stripene som du forteller er skader på filmen, løfter bildet. (som uten dem også ville vært godt)
mvh Julie